Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasig polar 1 ras 13  (läst 5118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik9-5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Trasig polar 1 ras 13
« skrivet: 27 augusti 2012, 08:52:39 »
Hej pÃ¥ er igen 

Vill först börja med om att be om ursäkt . Har uppvisat ett beteende som ej är helt ok. Har mer problem än en trasig luft värme pump.

Nu till pumpen Den var mkt dammig så jag bestämde mig för att göra rent den med rengöringsmedel för att slutligen spraya rent med vatten enligt instruktion. Väntade sedan en timme innan jag startade fläkten och körde en timme med full fart inga som helst problem. Detta varför flera veckor sedan.
Sedan ville jag köra värme en morgon och dÃ¥ startade den inte alls ingen lampa lyser helt död. Har varit en hel del Ã¥ska  i omrÃ¥det.  SÃ¥ sÃ¥g första inlägget ut i stora drag.
Har kontaktat service och väntar på dem. Återkommer med svar senare.

Ursäkta igen.  dontknow a:gl
« Senast ändrad: 04 september 2012, 19:18:12 av Fredrik9-5 »
Polar 1 13
Ved kamin Bostads yta 136 Kvm

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba polar 1 ras 13 är helt död
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2012, 10:58:04 »
Hej Fredrik!

Det där med vatten låter inte bra. El och vatten hör inte ihop.
Flera scenarior kan tänkas.
1. Du har fått en kortslutning på något elektronikkort.
2. Du har en jordfelsbrytare som löst ut och som du inte kollat?
Frågor: Har du kollat med voltmeter att du verkligen har spänning fram till utedelen?
Lyser någon lampa på innedelen?
Om det finns interna säkringar eller översp. skydd kan jag inte erinra mig. Antingen läs dokumentationen från Toshiba eller fråga leverantören.

Mvh

Bensin

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: .
« Svar #2 skrivet: 03 september 2012, 10:32:58 »
Undrar vad problemet var...  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: .
« Svar #3 skrivet: 03 september 2012, 10:55:37 »
Undrar vad problemet var...  Sc:,h

Hann läsa, men minns inte exakt var det handlade om..
Trist stil att inte rapportera tillbaka vad problemet var så att andra med ev. kan få glädje av det.
Användaren tog sig ju ändÃ¥ tid att redigera bort texten.  dontknow

Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: .
« Svar #4 skrivet: 03 september 2012, 11:26:33 »
Jag tror att TS hade tvättat innerdelen med vatten och sen låtit den lufttorka innan uppstart.
Fast dÃ¥ ville den inte igÃ¥ng.  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: .
« Svar #5 skrivet: 03 september 2012, 13:52:39 »
Fredrik!

Hittade ingen text i ditt svar? Kan du skicka igen.
Bensin

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: .
« Svar #6 skrivet: 03 september 2012, 13:55:59 »
mm någon kanske borde plocka bort tråden, och användaren
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig polar 1 ras 13
« Svar #7 skrivet: 05 september 2012, 08:43:05 »
Hej igen!

Enligt din nya sammanfattning så lyser ingen lampa,vilket indikerar att du inte har någon spänning fram, åtminstone inte till innedelen. I ett tidigare inlägg föreslog jag att du kollade att du har spänning fram till utedelen. Gör det!

Bensin

Utloggad Fredrik9-5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig polar 1 ras 13
« Svar #8 skrivet: 05 september 2012, 14:46:53 »
Hej igen!

Enligt din nya sammanfattning så lyser ingen lampa,vilket indikerar att du inte har någon spänning fram, åtminstone inte till innedelen. I ett tidigare inlägg föreslog jag att du kollade att du har spänning fram till utedelen. Gör det!

Bensin
Hel igen
Har mätt och jag har spänning fram till inne delen.Matningen går först till ute del sedan in till inne del. Slår jag till strömmen så knäpper det till en gång på ute delen men inga lampor lyser inne trots spänning på kopplings plinten. Får invänta service tekniker. De trodde el överslag pga åska.
Polar 1 13
Ved kamin Bostads yta 136 Kvm

Utloggad Fredrik9-5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig polar 1 ras 13
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2012, 19:15:15 »
Liten uppdatering: bytt krets kort bytt hjälpte inte . Vidare fel sökning utan framgÃ¥ng. Inga synliga fel varken pÃ¥ inne eller ute del. Service killen trodde pÃ¥ Ã¥ska. Försäkringsbolag kontaktat.  dontknow dontknow
Polar 1 13
Ved kamin Bostads yta 136 Kvm

Utloggad Fredrik9-5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig polar 1 ras 13
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2012, 10:49:41 »
Hej igen
Fått tillbaka pumpen och installerad igen . Trasigt kort och fläktmotor. Fungerade bra till en början men levererade alldeles för mkt värme och med det drog mkt ström. Kollade idag genomföringen var ej helt tätt inifrån så jag fyllde på med mera latexfog. För säkerhetsskull kollade jag utvändigt såg lite dåligt ut där också så jag petar lite på fogen och mkt riktigt inte helt tätt. Hör då ett pysande ljud skarv sitter nära hålet. pyser bara mer och mer. stoppar pump och ringer service . Han hör såklart inget via tele men ber mig kolla om det syns ngn läcka får bort lite isolering och då smäller det. Nu hör han hur det läcker :o. Skall skicka en ny service kille för att fylla gas och kontrollera anläggningen. Men är faktiskt trött på krångel nu. Drog 650-700 watt igår 17 grader på fjärr och 23 grader inne 6 grader ute. Detta var igår ngn timme efter installation. >:( >:( help
Polar 1 13
Ved kamin Bostads yta 136 Kvm

Utloggad Fredrik9-5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig polar 1 ras 13
« Svar #11 skrivet: 02 november 2012, 21:15:43 »
Nu lever den igen. Sönder dragen koppling och naturligtvis slut på gas. Och rejält med fog skum i genomföringen. Nu hoppas jag bara på en skaplig vinter . Trevlig helg på er. tummenupp
Polar 1 13
Ved kamin Bostads yta 136 Kvm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!