Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba Golvmodell  (läst 11253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Toshiba Golvmodell
« skrivet: 07 december 2011, 15:31:10 »
Hej

Har en golvmodell frän Ventilationsutveckling installerad sedan början september. Innerdel RAS-B10UFV-E och utedel RAS-10SAV2-E.

Mina problem:

1.   Den reglerar inte ned frÃ¥n ex.vis 400W till en lägre effekt utan stänger av helt, och stÃ¥r sedan still kanske 10-15 min dÃ¥ den gÃ¥r igÃ¥ng igen. Det är inte frÃ¥gan om  nÃ¥gon avfrostning. Ibland gÃ¥r den igÃ¥ng nÃ¥gon minut efter stillestÃ¥nd och stannar igen för att efter nÃ¥gra minuter dra igÃ¥ng igen och dÃ¥ gÃ¥r typ 45-60 min och stannar tvärt frÃ¥n c:a 400W. Utetemp. ung. nÃ¥gon plusgrad.
Den borde ju gå ned på lägre effekt i stället för att bryta helt! Det är ju en inverter trots allt.

Jag har kontaktat Vent.utveckling som var här och mätte att temperaturen på utblåset gick upp till 54 grader med läge 3 på fläkthastigheten.

Med denna temp.mätning hävdar man att det är rätt mängd köldmedia i pumpen. Ex. vis att 50 gr skulle märkas direkt på tempen. Det ska vara 0,8 kg i pumpen.
Jag är lite frågande om man kan avgöra det med en så enkel mätning. Är det inte så att man måste tömma och väga upp nytt köldmedia för att vara säker på att man har rätt mängd?

Nu ska man byta elektonik i innerdelen, får väl se vad det kan ge.

2.   Dessutom tycker jag att COP är mycket sämre än min gamla RAS-10 Daiseikai.

Är det någon som har erfarenhet av denna golvmodell?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #1 skrivet: 07 december 2011, 15:36:03 »
Kan den gå lägre än 400W? Alla inverterpumpar har ju en lägsta effekt dom kan gå ner till...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #2 skrivet: 07 december 2011, 15:44:20 »
Ja  absolut, i Toshibas data vid o-gradigt vid lÃ¥g belastning ska den dra 150W som lägst.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #3 skrivet: 07 december 2011, 15:54:20 »
I produktbladet står det "Nom. Effektförbrukning kW 0,60 (0,23 - 0,82)". Dvs 230W som lägst om jag tolkar det rätt. Sen tillkommer det kanske ytterligare effekt för värmekabel och kompresorvärmare?
Vad mäter du effekten med?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #4 skrivet: 07 december 2011, 16:32:29 »
Mäter med Voltcraft energimätare som är ganska noggrann.  Tipsade om den pÃ¥ forumet för nÃ¥gra Ã¥r sedan efter att ha provat en del olika mätare.
Dessutom har jag en trådlös mätare och båda visar ganska lika värden.

Det kan nog stämma att man uppger något slags nominell lägsta effekt på 230W.
Värdet pÃ¥ 400W är inklusive trÃ¥gvärmaren pÃ¥ 75W.  Det ska egentligen vara 400-75= 325W som regleras.

I datauppgifterna för pumpen stÃ¥r det vid  0-grader 150W upp vid 10, 20 och 30% belastning. Det är angivet utan trÃ¥gvärmaren.

Dessutom har jag mätt upp 196W tidigare vid en högre utetemp.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #5 skrivet: 07 december 2011, 16:35:42 »
purjos spår är nog troligtvis det rätta, jag ser även på mina effektmätare att dom visar tokigare ju lägre effekt pumpen tar, dvs 230w+75w samt felmarginal kan nog bli 400w på mätaren, jag tror den går som on/off vid denna +1 grad. värme kapacitet minimum 1000w, ditt hus kanske inte behöver mer effekt för att hålla inställd temperatur?
hur stort hus har du? isolering?
« Senast ändrad: 07 december 2011, 16:38:18 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #6 skrivet: 07 december 2011, 17:22:04 »
Jag har 2 pumpar och jag vet att mätarna visar ganska rätt. Har mätt på den andra pumpen när jag kopplat bort trågvärmaren ned till 170W.

Dessutom har jag ju fÃ¥tt värden pÃ¥ golvmodellen lÃ¥ngt under de 325W  som pumpen  bryter pÃ¥!
Den andra pumpen reglerar helt korrekt! Det kan jag tydligt se på effektmätningen.

Problemet är inte mätarna utan att pumpen inte reglerar ned sig korrekt.

 En annan frÃ¥ga var ju om man kan avgöra köldmediets mängd genom att mäta temp. pÃ¥ utblÃ¥s som jag beskrivit tidigare och som Ventilationsutv. pÃ¥stÃ¥r?

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #7 skrivet: 07 december 2011, 23:55:27 »
Trågvärmen ligger den på hela tiden?

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #8 skrivet: 08 december 2011, 10:18:56 »
Ja, men jag räknar bort den för den deltar ju inte i regleringen och är således inte så intressant.. Dessutom är den inte med i specen på pumpen.

Trågvärmaren är nog eftermonterad innan leverans.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #9 skrivet: 08 december 2011, 10:42:40 »
Vet du exakt hur mycket den drar vid aktuell temperatur? Testa att koppla ur trågvärmen en stund och se om avläst effekt blir mer rätt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #10 skrivet: 08 december 2011, 16:06:47 »
Ja, men jag räknar bort den för den deltar ju inte i regleringen och är således inte så intressant.. Dessutom är den inte med i specen på pumpen.

Trågvärmaren är nog eftermonterad innan leverans.
Eftermonterad kabel, Trodde Toshiba var mordernare än så?

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #11 skrivet: 09 december 2011, 12:33:49 »
Om vi förutsätter att din effektmätare visar rätt,
ja då vill jag påstå att din effektreglering inte fungerar som den ska
och det måste i rimlighetens namn bero på att nå´n parameter är åt skogen
i styrningen på kortet.
skulle tro att när dom nu byter styrkortet i innerdelen så kommer pumpen fungera.
eftersom dom nu byter kortet så misstänker ju även dom detta.

Och sedan om man kan ange "AT som ett mått på om pumpen fungerar som den ska
både ja och nej, installatören gör ett installations protokoll där detta testas och värdena skrivs in.
men att dom skulle kunna se och avgöra att 50g är borta är bullshit.

pumpen är förfylld med en extra mängd som skall räcka till en angiven maxlängd på rören
detta varierar beroende på fabrikat, brukar vara mellan 7,5-15 meter
förfyllningen är c:a 20g/m, "överfyllnings mängd", om dom då skulle kunna avgöra 50g så innebär det att dom ser skillnad på om rören skulle vara låt säga 5m eller 7,5m, gör dom det så ser jag gärna en förklaring till hur dom lyckas med detta?

Dogge
« Senast ändrad: 09 december 2011, 12:38:59 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #12 skrivet: 21 april 2012, 11:54:00 »
Hej,

Nu har man bytt ut elektronik och sensorer ute och inne. Det gav ingen skillnad i beteende.

Den har fler konstigheter:
1.  Startar och stoppar ofta, alltid utan avfrostning. Upp till 5 till 6 ggr i timmen vid nÃ¥gon plusgrad frÃ¥n drygt 300 W ineffekt. Ingen som helst frost pÃ¥ utedel. Stoppen varar typ 1 - 2 minuter. Den stoppar som tidigare direkt utan att gÃ¥ ned i varv som en inverter borde göra.
 Vid nÃ¥gon plusgrad ska den enligt datablad kunna gÃ¥ ned till ung. 160 W som lägst.
 DÃ¥ det blir varmare ute +7 - 8 grader kan den gÃ¥ flera timmar med lÃ¥g effekt 195 W. Detta verkar normalt.

2.  Ibland avfrostar den utan att man kan se nÃ¥gon frost och mycket smÃ¥ vattenmängder ibland typ 25 - 50 ml, ibland tom 20 droppar!

3.  Dessutom ger den stora kondensvatten mängder jämfört med min andra pump. Jag har mätt under ett dygn: Torrt i hinken under den gamla, men 2,3 liter i den nya. Detta trots att medeleffekten dÃ¥  hos den gamla var 332 W och den nya 188 W!

Är det någon kunnig på forumet som skulle kunna ge en vettig förklaring till de här beteendena, så vore jag tacksam!

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #13 skrivet: 25 april 2012, 09:34:37 »
Hej Multipla!
Sedan Nov 2011 har jag den senaste varianten av Toshibas pumpar nämligen RAS25 (Skvp2-nd). Den är (var) så ny att Ventilationsutveckling inte hade koll på de verkliga funktionerna hos denna pump.
Men jag kan berätta att denna (och kanske alla nyutkomna pumpar?) från Ventilationsutveckling har den inbyggda funktionen att stänga av fläkten på innerdelen när intemp. överstiger inställda börvärdet.

Vidare så anges i specen en lägsta producerad värmeeffekt. I mitt fall (Skvp2-nd) så är denna 500 W, vilket inte får förväxlas med vad Toshiba specar för samma pump i Japan. Så din pump tycks uppföra sig som den troligen är designad för.
I mitt fall så är problemet att pumpen aldrig har kunnat producera en minimieffekt på 500 W. Efter analys av in och uteffekt så tror jag nu att pumpen har konstruerats så att ingående eleffekt begränsas till 165 W vilket motsvarar 1 A i inmatad ström. Med denna begränsning i ineffekt kommer pumpen aldrig att kunna prestera 500 W. I mitt fall har jag aldrig kommit under 800 W.
Detta problem har framförts till Ventilationsutveckling som inte har tillräcklig kunskap att svara på frågan hur man uppnår minimieffekten 500 W. Man hänvisar till att avvakta de prov som skall genomföras av provningsanstalter. Något svar har jag ännu inte fått.

Jag har ju en väggmonterad innerdel. Du har golvmodell. Det tror jag är en förklaring till att din pump går till och från så ofta. Temperaturavkännaren sitter i innedelen. När fläkten stängs av så slutar luften att cirkulera och temperaturen i taket blir högre. Då tar det lång tid innan fläkten slår till igen. I ditt fall så sitter avkännaren nära golvet där temperaturen snabbt sjunker och fläkten slår till mycket snabbare.

MVH


Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #14 skrivet: 25 april 2012, 17:06:32 »
Hej Bensin,

I specen står det som lägsta ineffekt 180 W vid +7C.

Det är bra fart på luften så avkänningen av tempen bör vara ganska jämn och utan häftiga ändringar. Trots det så stannar den från höga nivåer på ineffekten typ 320 - 400 W i stället för att gradvis gå ned efter minskat värmebehov!
Fläkten stannar inte utan går med reducerad fart. Ibland går den inte ned alls vid stoppen, det känns lite dragigt då.
Hur har du mätt värmeeffekten? Det är ju ganska svårt att göra noggrannt. Bara mäta temp och kalkylera fram den är ju vanskligt om man ska få någon precision.

Mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!