Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba Golvmodell  (läst 11212 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #15 skrivet: 25 april 2012, 17:51:26 »
Hej igen!
Du har inte angivit vilket börvärde du har inställt. Vilken temperatur har du på inluften? Om börvärdet är väsentligt lägre än temp. på inluften kommer pumpen att styra ner luftflödet till en mycket låg miniminivå vars uppgift är att det alltid skall gå en svag luftström genom innedelen. Denna är så låg att den inte kan förhindra rumsluften att bli varmare längst upp och kallast längst ner. När väl pumpen styrt ner så blir det svalare på golvet nära din innedel.
Du måste systematiskt mäta upp temperaturer överallt.
Med pumpen igång mäter du inlufttemp., utlufttemp. temp i rummet, i ditt fall både mitt i rummet och vid golvet. Står innedelen under ett fönster kanske? I så fall inte bra. Samtidigt mäter du ingående eleffekt. Ange också vilket fläktläge du använt. Om inte fläkthastigheterna har angivits i specen får du uppskatta dessa genom att interpolera mellan max. hastighet och min. hastighet. Det ger inte någon särskilt noggrannt värde men det behövs inte hellre. Starta med ett högt börvärde så att inte pumpen styr ner. Minska därefter en grad i taget och gör alla mätningar hela tiden. Vänta en bra stund mellan varje mätning. Minst en timma. När börvärdet närmar sig rumstemp. får du mäta oftare för att säkerställa exakt när pumpen stänger av. Den effekten skall då i ditt fall vara 180 W.

Värmeeffekten beräknar du med följande:

P= v_max * rå *273/(273+T_in) * (T_ut -T_in) * v_pu
där v_max = max fläkthastighet m3/h
      rÃ¥ = luftens täthet kg/m3 vid 0 grader
      T_in = inluftens temp grader
      T_ut = utluftens temp grader
      v_pu = aktuell relativ fläkthastighet i pu (per un it) T.ex v_pu = 0.5 om akt. hast. är 50 % av maxhast.

Problemet kommer för dig att vara detsamma som jag har här hos mig. Ingen Toshibapump har vid +7 gr lägre COP än 4 troligen 5. Det betyder att inmatad värmeeffekt blir i ditt fall 180 * 4(el.5) =720 el 900 W!!. Det är detta som inte går ihop med de angivna specifikationerna. Det är också detta som gör att pumpen kan gå till och från hela tiden. 900 W t,ex är kanske för högt och innetempen stiger och då stänger pumpen ner och på golvet blir det kallare och återstartar pumpen igen inom kort.

Sätt igång o mät systematiskt så att du får grepp om vad som händer. Gör listor på alla mätningarna.
Good luck!


Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #16 skrivet: 26 april 2012, 09:01:38 »
Hej,

+7C var bara en angiven temp i databladet. Jag har samma problem även vid flera minusgrader att den stannar tvärt från högre effekt. Den varvar inte ned till lägsta möjliga, som borde vara typ 150 W.. Det du säger kan vara relevant då det är varmare ute.
 Jag kör alltid fläkten pÃ¥ läge 5. Den drar aldrig ner förrän vid stoppen , dÃ¥ den därefter gÃ¥r pÃ¥ lÃ¥g fart.
För övrigt så anges i Toshibas data vid +7C min ineffekt 180 W och ut, värme, 1000 W, vid 0C min effekt 158 W ut 700 W.
Pumpen står vid vägg, långt från fönster.

Mvh

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #17 skrivet: 26 april 2012, 15:44:15 »
Hej igen!

Jag är inte familjär med den typ av pump som du har. Hur funktionaliteten SKALL vara i din pump kan bara leverantören beskriva.
Jag inbillade mig att det bara fanns två typer:
1. Den ena enligt de "gamla" Polar1 och Polar2. Där funkar det så att i manuellt läge så kommer fläkten alltid att gå med inställd hastighet - även när kompressorn styr ner vid för hög innetemperatur. Det resulterar i att i det läget blåser fläkten bara runt inneluften. Detta kan av några uppfattas som drag, speciellt om man kör på läge 5 full fart.

2. Den andra är funktion enligt den senaste typen RAS25 t.ex. I läge manuell skall fläkten alltid gå med inställd hastighet utom när ärvärdet överstiger börvärdet med en viss marginal. Då styr fläkten ner till lågt luftflöde. När ärvärdet understiger börvärdet igen så skall fläkten återstarta och fortsätta gå på tidigare inställd hastighet. Den skall aldrig gå med t.ex 50 % hastighet om du kör i läge manuell läge 5.

Tag reda på enligt vilken princip som din pump verkar. Mät inluftens temp till innedelen. Hur varierar den vid full fläkthastighet och vid "stillestånd"?

Bensin

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #18 skrivet: 26 april 2012, 18:59:24 »
Hej,

Fläkten  gÃ¥r ned i lÃ¥gfart dÃ¥ tempen är uppnÃ¥dd, men det är inte alltid sÃ¥. Ibland ligger den kvar med hög fart.
Då avfrostning sker så stannar den helt.

Temperaturen in är lika vid låg respektive hög fart på fläkten.

Mvh

Utloggad shevchenko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #19 skrivet: 26 april 2012, 20:52:30 »
Hej multipla, mina svar i orange.

Med denna temp.mätning hävdar man att det är rätt mängd köldmedia i pumpen. Ex. vis att 50 gr skulle märkas direkt på tempen. Det ska vara 0,8 kg i pumpen.
Jag är lite frågande om man kan avgöra det med en så enkel mätning. Är det inte så att man måste tömma och väga upp nytt köldmedia för att vara säker på att man har rätt mängd?
Det går inte att bestämma exakt köldmediamängd med hjälp av TA. Däremot kan vell en erfaren kyltekniker bedömma att maskinen fungerar som den ska med hjälp av TA.

2.   Dessutom tycker jag att COP är mycket sämre än min gamla RAS-10 Daiseikai.
Det är ingen Daiseikai, det är en Suzumi plus.. Daiseikai är bättre.

Är det någon som har erfarenhet av denna golvmodell?
Jag har en på landet, inga problem.. men den här modellen finns inte i daiseikai och det var säljaren noggrann med att säga, det är inte riktigt en lika bra värmepump men det var golvmodell jag skulle ha.

I produktbladet står det "Nom. Effektförbrukning kW 0,60 (0,23 - 0,82)". Dvs 230W som lägst om jag tolkar det rätt. Sen tillkommer det kanske ytterligare effekt för värmekabel och kompresorvärmare?
Vad mäter du effekten med? Det ser ut som du har tittat på nominella effekten i kyldrift. i Värmedrift så ska den kunna gå ner till 180w men det är under bästa möjliga omständigheter. Tror 3-400 är att räkna med i normaldrift

Eftermonterad kabel, Trodde Toshiba var mordernare än så?
Återigen.. det är en suzumi plus och inte en daiseikai. suzumi plus har inte fabriksmonterad värmekabel, förmodligen för att det inte är en typisk nordisk värmepump [color]
Hej,

Nu har man bytt ut elektronik och sensorer ute och inne. Det gav ingen skillnad i beteende.
Då verkar allt stämma från början då?Den har fler konstigheter:
1.  Startar och stoppar ofta, alltid utan avfrostning. Upp till 5 till 6 ggr i timmen vid nÃ¥gon plusgrad frÃ¥n drygt 300 W ineffekt. Ingen som helst frost pÃ¥ utedel. Stoppen varar typ 1 - 2 minuter. Den stoppar som tidigare direkt utan att gÃ¥ ned i varv som en inverter borde göra. Du menar att alla invertrar ska varva ner innan avfrostning? Aldrig hört talas om
 Vid nÃ¥gon plusgrad ska den enligt datablad kunna gÃ¥ ned till ung. 160 W som lägst.
 DÃ¥ det blir varmare ute +7 - 8 grader kan den gÃ¥ flera timmar med lÃ¥g effekt 195 W. Detta verkar normalt.
Är det här en förändring sedan givare och kortbyten? Du verkade inte ha nått denna låga effekt enligt tidigare inlägg?
2.  Ibland avfrostar den utan att man kan se nÃ¥gon frost och mycket smÃ¥ vattenmängder ibland typ 25 - 50 ml, ibland tom 20 droppar! Det har med vilket väder det är ute, värmepumpen gör en förberedelse för avfrostning efter att värden pÃ¥ vvx och utetemp förändras inom ett visst tidsintervall. LÃ¥ter inte konstigt tycker jag

3.  Dessutom ger den stora kondensvatten mängder jämfört med min andra pump. Jag har mätt under ett dygn: Torrt i hinken under den gamla, men 2,3 liter i den nya. Detta trots att medeleffekten dÃ¥  hos den gamla var 332 W och den nya 188 W! Nu hänger jag inte riktigt med, antingen avfrostar den för lite eller för mycket? stämmer det? Finns det nÃ¥gon korrekt mängd avfrostningsvatten?

Slutligen. "multipla" - du verkar uppenbart missnöjd, varför reklamerar du inte produkten?
Jag är i alla fall nöjd med min toshiba golvmodell, jag har en ras 13 så den är något större än din. men jag sitter visserligen inte och mäter alla start-stopp och kontrollerar hur mycket den drar vid varje utomhusgrad. den värmer, kyler och har inte krånglat någon gång- mvg?

Mvh mr shevchenko
//Schevy

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #20 skrivet: 27 april 2012, 11:22:22 »
Hej shevchenko,

NÃ¥gra kommentarer:
Enligt datablad så skall Daiseikai 10 och den här golvmodellen ha samma COP 4,27.
Stoppen är inte vid avfrostning.
Vad beträffar avfrostningen så är det inte normalt att den ska ge så lite vatten, har aldrig noterat något liknande på mina andra pumpar.
Tidigare har den också kunnat gå med låg effekt vid varmare väder, ung.195 W

Vattenmängderna är vid kondens inte avfrostning. Det tyder ju på att förångaren går för kall.

Mvh

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #21 skrivet: 27 april 2012, 12:32:02 »
fel multipla, daiseikai 10 av polar1 har cop 5,1 och polar2 har cop 5,36. finns en del skillnader mellan Suzumi och daiseikai.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #22 skrivet: 27 april 2012, 13:56:27 »
Hej Karis,

Jag har inte fel!

Min gamla daiseikai har 4,27 i COP enligt datablad. Det är den jag refererar till.

Mvh

Utloggad shevchenko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #23 skrivet: 01 maj 2012, 20:41:01 »
Hej shevchenko,

NÃ¥gra kommentarer:
Enligt datablad så skall Daiseikai 10 och den här golvmodellen ha samma COP 4,27.
Stoppen är inte vid avfrostning.
Vad beträffar avfrostningen så är det inte normalt att den ska ge så lite vatten, har aldrig noterat något liknande på mina andra pumpar.
Tidigare har den också kunnat gå med låg effekt vid varmare väder, ung.195 W

Vattenmängderna är vid kondens inte avfrostning. Det tyder ju på att förångaren går för kall.

Mvh

Okej, jag antar att du tittar och jämför med första Daiseikai som kom 2003? RAS-10JKVP-E. Det finns sju vad jag vet om, varav den senaste motsvarande heter RAS-25SAV2
Jag hör från en granne till en annan att den ena avfrostar inte alls, den andra avfrostar jättemycket.. Det har med placering inomhusdel, placering utomhusdel, väder, fuktighet, inställningar, filter etc etc med att göra.

Jag tycker iaf det låter grönt /Schevy
 
//Schevy

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba Golvmodell
« Svar #24 skrivet: 02 maj 2012, 12:02:06 »

Hej,
COP-värdet 4,27 är taget från installationsmanualen jag fick för min gamla Daiseikai. För övrigt kan du förklara att den som ger minst värme, lite drygt hälften av värmen som den gamla, ger mycket mer vatten. Samma tillfälle, samma väderlek,fuktighet osv. Samma rumstemp, rena filter, samma fläktlägen.
Jag tycker det verkar konstigt i alla fall. Förångaren måste gå kallare vilket inte ger någon bra COP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!