Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RAS13 eller RAS16  (läst 2386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hyllplan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
RAS13 eller RAS16
« skrivet: 20 november 2006, 11:16:57 »
Hej,

Får min Toshiba levererad om 3v. Har nu beställt en RAS13 för 19.990 fr ventilationsutveckling

Bor i Sthlm, två plan 166kvm, öppen planlösning på nedre botten, sovrum på övre, direktel. Öppen spis som jag ska stoppa i en kassett i.

Tjänar jag pÃ¥ att gÃ¥ upp till en RAS16? Har förstÃ¥tt att den kommer kunna leverera mer när det är riktigt kallt, vilket fÃ¥r mig att tro att den passar bättre pÃ¥ kallare  orter än sthlm.

Tacksam för era tankar och funderingar kring detta.

4000kr mer som RAS16 kostar är inga pengar när man ändå investerar i en lvp

En sak; de ville ge mig fastpris för inst av el 1890kr tror jag det var, dyrt tycker jag. Kabel ska dras 6-7m på utsidan av huset in i förrådet där säkringsskåpet sitter. Finns det någon elektriker som kan säga om det är rimligt? Jag sa att jag villa ha på löpande istället, men det går ju att ändra sig..

Ska man installera utedelen fristående från huset för att slippa redundans i väggarna?

Andra saker att tänka på inför installationen?

Mvh,
/Johan
Toshiba RAS B-13 GKVP-E/RAS 13 GAVP-E

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: RAS13 eller RAS16
« Svar #1 skrivet: 20 november 2006, 14:45:42 »
hyllplan,

- om ni bara har sovrum på övre plan, så är det knappast nåt problem att klara värmen med en RAS 13. Oftast vill man ju ha det lite svalare i sovrum, och om det är dom som ligger längst bort från lvp;n i övervåningen, så blir det där du får börja stödvärma när den riktiga kylan sätter in.

Minns jag rätt så betalade vi 1000 kr för elinstallationen, men det beror ju helt och hållet på vilka förutsättningar som finns.

Om utedelen, -placera den avskilt från huskroppen om det går.

Annat att tänka på: - placering av innedelen är nog viktigast av allt..

Hälsningar
Micra

1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad hyllplan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: RAS13 eller RAS16
« Svar #2 skrivet: 26 november 2006, 21:33:25 »
Det låter bra, Micra. Det är faktiskt sant att någon grad kallare i sovrummen är att föredra
Naturligtvis har jag noga tänkt över placeringen av innedelen  :)
« Senast ändrad: 02 december 2006, 22:32:18 av hyllplan »
Toshiba RAS B-13 GKVP-E/RAS 13 GAVP-E

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RAS13 eller RAS16
« Svar #3 skrivet: 07 december 2006, 13:15:47 »
Vår elinstallation hamnar på 1500:-. I en annan offert från annan firma fick vi priset 2000:-. Så, det är väl ok med det pris du fått.

Jag tror att ni klarar er med en RAS 13. Vår installerades i går och nu är det iofs 5 ºC ute men det är väldigt varmt inne i alla rum. Någon grads skillnad i sovrummen dock. Men det är så vi vill ha det. Vi vill tom ha det kallare i sovrummen än vad det är nu.

Vi satte innedelen i trapphuset (mitt i huset) mellan våningsplanen och värmespridningen funkar kanon så här ett dygn efter installation. Dock tycker jag att innedelen låter mer än jag hade trott. Jag gick upp och sänkte den i natt faktiskt (både temp och fläktläge). Det tar nog ett tag att vänja sig vid ljud som inte funnits tidigare...
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: RAS13 eller RAS16
« Svar #4 skrivet: 07 december 2006, 13:57:21 »
aine72,

- roligt att ni är nöjda med er lvp! Jag är lite nyfiken kring det här med ljudet från innerdelen. Är det ljud enbart från själva innerdelen, eller sitter den på sådan vägg som kan ge resonans?

Men när jag tänker efter, så tog det nog ett tag att vänja sig vid det nya ljudet. Vi kör manuellt fläktläge 2 och 20° på fjärren, vilket ger 22° i rummen. Idag hör/tänker man inte alls på vilket fläktläge som är inställt. Kör ni på Auto eller manuellt, förresten?

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RAS13 eller RAS16
« Svar #5 skrivet: 07 december 2006, 14:25:45 »
Micra,

Installatören satte den på 22 grader fast fläktläge 3.
PÃ¥ kvällen kollade jag och dÃ¥ hade vi 24 grader i vardagsrummet (du kommer kanske ihÃ¥g planlösningen frÃ¥n annan trÃ¥d) - outhärdligt varmt  ;D sÃ¥ jag sänkte dÃ¥ till fläktläge 2 samt 21 grader.
Senare vid läggdags (23-snåret) drog jag ner till fläktläge 1. Ändå var det varmt o gott överallt. (Vi stängde till sovrummet och öppnade fönstret...). Fläktläge 1 tycker jag var helt ok i ljudnivå, men det blir väl lite väl dålig spridning av det kan jag tänka mig.

Kan bli intressant att diskutera vilken inställning som är mest optimal för LVPn och inneklimatet. Men det får väl bli en annan tråd...

Nej, jag tror ocksÃ¥ att det är en vanesak det där med ljudet. Tror inte det är resonans utan bara fläktljudet frÃ¥n innerdelen som jag stör mig pÃ¥ lite. Men, man ska komma ihÃ¥g att vi haft det helt tyst fram tills nu inomhus. Minsta ljud blir ju en fördubbling.   

Jag ska ställa ner till 20º när jag kommer hem. Kan ni köra på fläktläge 2 hela säsongen eller får ni höja?
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: RAS13 eller RAS16
« Svar #6 skrivet: 07 december 2006, 15:08:12 »
Det får bli bra kallt ute innan vi höjer till 3:an. Vi har faktiskt kört på läge 4 också, -i mars när det var en kortare period med ca -25-26°. Men det var varmt och gott inomhus ändå, inget problem (minns då att vi har optimala förutsättningar för lvp). Läge 5 är oanvänt...

Men, som du säger, vi kan stämma av lite längre fram när vintern har kommit!

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 652
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!