Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 2 värmepumpar pÃ¥ samma lÃ¥nga kollektor  (läst 22985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #135 skrivet: 10 december 2015, 08:46:31 »
Men åter igen, det är inte alla installatörer som är som du, har du verkligen inte insett det cocacola?
Det finns ju hur många exempel som helst på dåliga avluftningar som resulterat i dåligt flöde, VP löser på LP...
Jag uppdaterade mitt förra inlägg också, kolla på det.
Även värmepumpar som du installerat kan få läckage på värma sidan, som på min, runt elpatrontätningen t.ex..
Det belastar membranet mycket när trycket går till 0, och är kärlet gammalt så brukar inte membranet hålla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #136 skrivet: 10 december 2015, 08:58:54 »
Nej Rickard
att räkna är att veta!
Tryckärlens livslängd .
Rätt dim +20 Ã¥r  jag har värmesystem
Jag byggt på 80 talet med samma fungerande kärl
7-9 år. Förlitet eller tillverknings fel

Manometern visar  0 bar.  DÃ¥ förstÃ¥r man att nÃ¥got är fel
Samma information
Cc
Smurfen
Jo tyvärr  gör en del det
Jag personligen tycker VP tillverkarna
Gör fel när dom skickar med sina kitt
Dom passar inte överallt.  Lämna dimensioneringar till
Den som installerar. GDS eller proffs
Som utför arbetet har funktionsansvar
Cc
Nej helt klart passar dom inte överallt och tex nibe skriver i sim manual att om inte plast byttan kan monteras pÃ¥ högsta punkten ska tryckkärl användas. Även vid  Flm vill dom ha et tryckkärl men jag kör vidare med plastbyttan trots Ã¥tervinning vet inte vad som gör att dom vill ha tryck kärl vid Flm montage om plast byttan sitter pÃ¥ högsta punkten  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #137 skrivet: 10 december 2015, 09:19:08 »
Bara som upplysning så visar min tryckmätare för driksvattnet 4,5 bar när trycket är 3,5 bar, sutte den på min VP vore det inte så bra. Och det är inget konstigt, för som hos alla mekaniska "apparater" kan dom med tiden fungera mindre bra. Och det ser jag som ännu en orsak att minimer "apparater" i min vardag.
Keep it simple  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #138 skrivet: 10 december 2015, 19:22:35 »
Svenska kocken
I ett kb system  har Man inga tryckstötar  som förstör en manometer,
det räcker med att du missat att fylla pÃ¥ luften i hydroforen /tryckärlet  sÃ¥ kan tryckstötarna frÃ¥n
pumpen knäcka manometern  :)

vill man underlätta arbetsförhållandet för en manometer bockar man ett vattensäcksrör
som man monterar manometern pÃ¥ . se bild   den tar bort dem värsta smällarna frÃ¥n tryckstötarna
och spar manometrar  ;)

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #139 skrivet: 10 december 2015, 19:46:24 »
Men åter igen, det är inte alla installatörer som är som du, har du verkligen inte insett det cocacola?
Det finns ju hur många exempel som helst på dåliga avluftningar som resulterat i dåligt flöde, VP löser på LP...
Jag uppdaterade mitt förra inlägg också, kolla på det.
Även värmepumpar som du installerat kan få läckage på värma sidan, som på min, runt elpatrontätningen t.ex..
Det belastar membranet mycket när trycket går till 0, och är kärlet gammalt så brukar inte membranet hålla.

Dem borde vara det om dem är rörisar ,  dÃ¥ blir det rätt kärl  tummenupp
vi kan ta ditt eget kärl ,,
vilken volym har det?
vilken vattenvolym har ditt rad system ?
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #140 skrivet: 11 december 2015, 04:01:09 »
Ett tryckkärl skall ha minst 7% av volymen på systemet, jag har för mig att jag satte in ett som var 10% av volymen.
Luftfas nedåt, vätskefas uppåt.
Kan man sätta kärlet på högsta punkt med vätskefas nedåt fungerar det ju även utan membran, men det kunde jag inte göra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #141 skrivet: 11 december 2015, 07:20:42 »
Var så goda!,
https://www.flamcogroup.com/files/calculationtools/ins-se-flexcon-calculation.pdf
Men de e klart! Det är ju bara tillverkar rekommendationer.  tummenupp
« Senast ändrad: 11 december 2015, 07:22:23 av Perak »
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #142 skrivet: 11 december 2015, 07:26:29 »
Tack för länken.  tummenupp
Skulle bli 1.7% av volymen i radiatorkretsen i så fall. (10-55°C)
Jag har drygt 100 liter, så det blir ett par liter med andra ord.
Hade  funkat med ett nivÃ¥kärl alltsÃ¥, om jag kunnat fÃ¥ det pÃ¥ högsta punkt.  ;)
Väldigt märkligt att mitt kärl kunnat gÃ¥ sönder i sÃ¥ fall, efter 8 Ã¥r om jag inte minns fel...  Sc:,h

Konstigt att det miss-stämmer så pass mycket mot de 5% för öppna kärl, och 7% för slutna kärl som anses vara den schabloner man skall följa?
« Senast ändrad: 11 december 2015, 07:48:50 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad egeninstallationkaninget

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #143 skrivet: 11 december 2015, 17:57:01 »
Hej igen Rickard eller någon

En liten fråga om Rickards bild tidigare i denna tråd med din högt placerade cirk.pump.
Är pilarna åt fel håll, byttan verkar sitta på trycksidan?
Ser tvärtemot ut mot min IVT manual, försöker bara fatta detta säkert hur det skall vara.
Och cp , borde väl sitta sÃ¥ lÃ¥gt som möjligt,  1m upp = 0,1 bar
Min bytta är 1,6m ovanför cp =>0,16 bar, är det ok?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #144 skrivet: 11 december 2015, 18:00:05 »
Den cirkpump du ser är för frikylan, den går inte sätta lägre.
Vet inte om det har någon betydelse var nivåbyttan sitter just i detta fall, men den sitter på sugsidan av värmepumpens cirkpump i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad egeninstallationkaninget

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #145 skrivet: 11 december 2015, 18:17:18 »
Tack, du svarar ju snabbare än Blixt Gordon!  DÃ¥ hoppas jag frÃ¥gan kan gÃ¥ vidare..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #146 skrivet: 11 december 2015, 18:42:32 »
Svenska kocken
I ett kb system  har Man inga tryckstötar  som förstör en manometer,
det räcker med att du missat att fylla pÃ¥ luften i hydroforen /tryckärlet  sÃ¥ kan tryckstötarna frÃ¥n
pumpen knäcka manometern  :)

vill man underlätta arbetsförhållandet för en manometer bockar man ett vattensäcksrör
som man monterar manometern pÃ¥ . se bild   den tar bort dem värsta smällarna frÃ¥n tryckstötarna
och spar manometrar  ;)
Gör böjen att tryck stötarna minskar eller gör man en böj för att få plats med mera rör på begränsad plats ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #147 skrivet: 11 december 2015, 18:55:14 »
Hos mig tror jag inte att röret skulle göra nÃ¥gon skillnad dÃ¥ manometern sitter i hydroforen där det inte nÃ¥r nÃ¥got vatten, bara luft. SÃ¥ ev. tryckstötar borde väl vara förummbara  Sc:,h. OCH varför vänder man tryckkärlen sÃ¥ att luften är underst  Sc:,h 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #148 skrivet: 11 december 2015, 19:42:10 »
tryckstöten mattas av genom bocken man gör ,
innan det fanns glycerin fyllda manometrar var det standard att  göra ett "vattensäcksrör" till manometern runt cp  .
old school rörmockeri , 
jag gör det fortfarande  pÃ¥ mÃ¥nga ställen , dels för funktion , och för att jag tycker det ser schysst ut när man
är klar ..

@svenska kocken
Du har manometern på den delen i hydroforen där luftkudden sitter,
jag skrev det räcker med att du missar  luftkudden i hydroforen /tryckkärlet sÃ¥ gÃ¥r manometern sönder .
så hade det vart ett vattensäcks rör bockat är risken stor att manometern skull vart hel .
jag ska upp till dina krokar kocken , ska jag byta manometern och montera en sÃ¥n fin Ã¥t dig  :)
den hÃ¥ller i måååånga Ã¥r efter det 
Det är just i egna vattentäckter  jag byter flest manometrar när folk ringer dÃ¥ vattnet slutat fungera ,
cc
« Senast ändrad: 11 december 2015, 19:47:12 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #149 skrivet: 11 december 2015, 20:10:31 »
Tackar för erbjudandet, men eftersom jag dÃ¥ och dÃ¥ fyller pÃ¥ lite luft har jag med Ã¥ren lärt mig hur mycket "tryck" det ska vara. Och skulle lusten falla pÃ¥, vilket Ã¥r som helst, kanske jag byter ut den. Jag har bÃ¥de lin och linolja, gängtätningssnöre, och teflonband av div tjocklekar, sÃ¥ pÃ¥ nÃ¥tt sätt tror jag att det löser sig  ;).
Men du fÃ¥r gärna komma och hälsa pÃ¥, bara du lovar att vi inte pratar om tryckkärl  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!