Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: cocacola
« skrivet: 11 december 2015, 20:20:42 »

 :) det finns nog massor 2 gamla hantverkare har gemensamt förutom
expansions grejer
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 11 december 2015, 20:10:31 »

Tackar för erbjudandet, men eftersom jag då och då fyller på lite luft har jag med åren lärt mig hur mycket "tryck" det ska vara. Och skulle lusten falla på, vilket år som helst, kanske jag byter ut den. Jag har både lin och linolja, gängtätningssnöre, och teflonband av div tjocklekar, så på nått sätt tror jag att det löser sig  ;).
Men du får gärna komma och hälsa på, bara du lovar att vi inte pratar om tryckkärl  ;)
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 11 december 2015, 19:42:10 »

tryckstöten mattas av genom bocken man gör ,
innan det fanns glycerin fyllda manometrar var det standard att  göra ett "vattensäcksrör" till manometern runt cp  .
old school rörmockeri , 
jag gör det fortfarande  på många ställen , dels för funktion , och för att jag tycker det ser schysst ut när man
är klar ..

@svenska kocken
Du har manometern på den delen i hydroforen där luftkudden sitter,
jag skrev det räcker med att du missar  luftkudden i hydroforen /tryckkärlet så går manometern sönder .
så hade det vart ett vattensäcks rör bockat är risken stor att manometern skull vart hel .
jag ska upp till dina krokar kocken , ska jag byta manometern och montera en sån fin åt dig  :)
den håller i måååånga år efter det 
Det är just i egna vattentäckter  jag byter flest manometrar när folk ringer då vattnet slutat fungera ,
cc
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 11 december 2015, 18:55:14 »

Hos mig tror jag inte att röret skulle göra någon skillnad då manometern sitter i hydroforen där det inte når något vatten, bara luft. Så ev. tryckstötar borde väl vara förummbara  Sc:,h. OCH varför vänder man tryckkärlen så att luften är underst  Sc:,h 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 december 2015, 18:42:32 »

Svenska kocken
I ett kb system  har Man inga tryckstötar  som förstör en manometer,
det räcker med att du missat att fylla på luften i hydroforen /tryckärlet  så kan tryckstötarna från
pumpen knäcka manometern  :)

vill man underlätta arbetsförhållandet för en manometer bockar man ett vattensäcksrör
som man monterar manometern på . se bild   den tar bort dem värsta smällarna från tryckstötarna
och spar manometrar  ;)
Gör böjen att tryck stötarna minskar eller gör man en böj för att få plats med mera rör på begränsad plats ?
Skrivet av: egeninstallationkaninget
« skrivet: 11 december 2015, 18:17:18 »

Tack, du svarar ju snabbare än Blixt Gordon!  Då hoppas jag frågan kan gå vidare..
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 december 2015, 18:00:05 »

Den cirkpump du ser är för frikylan, den går inte sätta lägre.
Vet inte om det har någon betydelse var nivåbyttan sitter just i detta fall, men den sitter på sugsidan av värmepumpens cirkpump i alla fall.
Skrivet av: egeninstallationkaninget
« skrivet: 11 december 2015, 17:57:01 »

Hej igen Rickard eller någon

En liten fråga om Rickards bild tidigare i denna tråd med din högt placerade cirk.pump.
Är pilarna åt fel håll, byttan verkar sitta på trycksidan?
Ser tvärtemot ut mot min IVT manual, försöker bara fatta detta säkert hur det skall vara.
Och cp , borde väl sitta så lågt som möjligt,  1m upp = 0,1 bar
Min bytta är 1,6m ovanför cp =>0,16 bar, är det ok?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 december 2015, 07:26:29 »

Tack för länken.  tummenupp
Skulle bli 1.7% av volymen i radiatorkretsen i så fall. (10-55°C)
Jag har drygt 100 liter, så det blir ett par liter med andra ord.
Hade  funkat med ett nivåkärl alltså, om jag kunnat få det på högsta punkt.  ;)
Väldigt märkligt att mitt kärl kunnat gå sönder i så fall, efter 8 år om jag inte minns fel...  Sc:,h

Konstigt att det miss-stämmer så pass mycket mot de 5% för öppna kärl, och 7% för slutna kärl som anses vara den schabloner man skall följa?
Skrivet av: Perak
« skrivet: 11 december 2015, 07:20:42 »

Var så goda!,
https://www.flamcogroup.com/files/calculationtools/ins-se-flexcon-calculation.pdf
Men de e klart! Det är ju bara tillverkar rekommendationer.  tummenupp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 december 2015, 04:01:09 »

Ett tryckkärl skall ha minst 7% av volymen på systemet, jag har för mig att jag satte in ett som var 10% av volymen.
Luftfas nedåt, vätskefas uppåt.
Kan man sätta kärlet på högsta punkt med vätskefas nedåt fungerar det ju även utan membran, men det kunde jag inte göra.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 10 december 2015, 19:46:24 »

Men åter igen, det är inte alla installatörer som är som du, har du verkligen inte insett det cocacola?
Det finns ju hur många exempel som helst på dåliga avluftningar som resulterat i dåligt flöde, VP löser på LP...
Jag uppdaterade mitt förra inlägg också, kolla på det.
Även värmepumpar som du installerat kan få läckage på värma sidan, som på min, runt elpatrontätningen t.ex..
Det belastar membranet mycket när trycket går till 0, och är kärlet gammalt så brukar inte membranet hålla.

Dem borde vara det om dem är rörisar ,  då blir det rätt kärl  tummenupp
vi kan ta ditt eget kärl ,,
vilken volym har det?
vilken vattenvolym har ditt rad system ?
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 10 december 2015, 19:22:35 »

Svenska kocken
I ett kb system  har Man inga tryckstötar  som förstör en manometer,
det räcker med att du missat att fylla på luften i hydroforen /tryckärlet  så kan tryckstötarna från
pumpen knäcka manometern  :)

vill man underlätta arbetsförhållandet för en manometer bockar man ett vattensäcksrör
som man monterar manometern på . se bild   den tar bort dem värsta smällarna från tryckstötarna
och spar manometrar  ;)

Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 10 december 2015, 09:19:08 »

Bara som upplysning så visar min tryckmätare för driksvattnet 4,5 bar när trycket är 3,5 bar, sutte den på min VP vore det inte så bra. Och det är inget konstigt, för som hos alla mekaniska "apparater" kan dom med tiden fungera mindre bra. Och det ser jag som ännu en orsak att minimer "apparater" i min vardag.
Keep it simple  tummenupp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 december 2015, 08:58:54 »

Nej Rickard
att räkna är att veta!
Tryckärlens livslängd .
Rätt dim +20 år  jag har värmesystem
Jag byggt på 80 talet med samma fungerande kärl
7-9 år. Förlitet eller tillverknings fel

Manometern visar  0 bar.  Då förstår man att något är fel
Samma information
Cc
Smurfen
Jo tyvärr  gör en del det
Jag personligen tycker VP tillverkarna
Gör fel när dom skickar med sina kitt
Dom passar inte överallt.  Lämna dimensioneringar till
Den som installerar. GDS eller proffs
Som utför arbetet har funktionsansvar
Cc
Nej helt klart passar dom inte överallt och tex nibe skriver i sim manual att om inte plast byttan kan monteras på högsta punkten ska tryckkärl användas. Även vid  Flm vill dom ha et tryckkärl men jag kör vidare med plastbyttan trots återvinning vet inte vad som gör att dom vill ha tryck kärl vid Flm montage om plast byttan sitter på högsta punkten  Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 december 2015, 08:46:31 »

Men åter igen, det är inte alla installatörer som är som du, har du verkligen inte insett det cocacola?
Det finns ju hur många exempel som helst på dåliga avluftningar som resulterat i dåligt flöde, VP löser på LP...
Jag uppdaterade mitt förra inlägg också, kolla på det.
Även värmepumpar som du installerat kan få läckage på värma sidan, som på min, runt elpatrontätningen t.ex..
Det belastar membranet mycket när trycket går till 0, och är kärlet gammalt så brukar inte membranet hålla.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 10 december 2015, 08:42:17 »

Om du Hr en luft säck i ledningen
Som trycker upp blåsan så den visar
Tryck  ::)  är man långt ifrån färdig
Med spolningen av slingan

Jag bör Ha passerat 1000 kollektorer
Av alla dess slag  aldrig har jag sett upplevt
Det du beskriver .
Rätt pump vid urspolningen  och rätt tid
Sen är det klart .
Cc

Bytter på lager  . Ja jag lämna en 200 l säck på återvinningen
Finns 1 på hyllan . ( jour material )
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 december 2015, 08:39:04 »

Citera
Jag personligen tycker VP tillverkarna
Gör fel när dom skickar med sina kitt
Dom passar inte överallt.  Lämna dimensioneringar till
Den som installerar. GDS eller proffs
Som utför arbetet har funktionsansvar

Där kan jag hålla med dig, för det är ju i långt ifrån alla installationer där det passar att sätta plastkärlet, ligger säkert tusentals oanvända runt om i Sverige, vilket måste anses vara resursslöseri.

När det gäller tryckexpansionskärlen så kan de säkert fungera i 20 år om de är monterade med luftkudden som högsta punkt, då spelar det ju ingen roll om membranet går sönder.
Självklart påverkar också tryckvariationerna i systemet, men trycket i mitt kärl varierade inte speciellt mycket i normal drift, däremot har det ju läckt vatten från tätningen till elåpatron 2 gånger så trycket blivit noll, och det kan ju vara det som knäckt just mitt kärls membran.
Läckage är ju dock inte helt ovanliga, och det är en svaghet att membranet efter några år inte håller för detta.

Om maniometern visar 0 bar så förstår man att något är fel.
Men om manometern visar 0.5 bar, och man har problem med flödet så vet man inte att det finns luft på högpunkterna, om/när det gör det.
Det ser man om man har ett plastkärl på högsta nivån.
I vissa fall är plastkärlet bättre, i andra sämre, och ibland kan man inte använda det alls, det är fakta.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 10 december 2015, 08:30:57 »

Nej Rickard
att räkna är att veta!
Tryckärlens livslängd .
Rätt dim +20 år  jag har värmesystem
Jag byggt på 80 talet med samma fungerande kärl
7-9 år. Förlitet eller tillverknings fel

Manometern visar  0 bar.  Då förstår man att något är fel
Samma information
Cc
Smurfen
Jo tyvärr  gör en del det
Jag personligen tycker VP tillverkarna
Gör fel när dom skickar med sina kitt
Dom passar inte överallt.  Lämna dimensioneringar till
Den som installerar. GDS eller proffs
Som utför arbetet har funktionsansvar
Cc
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 december 2015, 08:22:31 »

Smurfen
Det handlar också om volymen på kärlet .
Har du exp rörelser som är större en volymen i kärlet
Blåser du ut luften i kb slingan eller ur Säken

Jag räknar med dem matte kunskaper jag skaffat mig
Och sen blir det rätt kärl .
Visst är det så men i en vanlig villa installation där plast byttan följer med blir det inte exp rörelser som är större än volymen i kärlet och där funkar det utmärkt. På en större anläggning är det säkert helt annat men där antar jag att ingen plast bytta med levereras heller.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 december 2015, 08:09:59 »

Har själv en trycksatt brinekrets (220kPa) med expansions kärl bara för att.. :)


En väldigt bra illustration!
Detta indikerar ett kraftigt läckage på kollektorn, eller att brine pressats ut av hoptryckt kollektor i ett borrhål som kylts så mycket att isen pressat ut vätska via säkerhetsventilen.
Hade du haft ett tryckexpansionskärl hade du aldrig sett att det var nåt tokigt, annat än att trycket var noll, du skulle aldrig sett att gummimembranet gått sönder p.g.a. undertrycket, utan troligen bara fyllt brinevätska och kört tills värmepumpen löst på lågtryck igen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 december 2015, 08:05:31 »

Smurfen
Det handlar också om volymen på kärlet .
Har du exp rörelser som är större en volymen i kärlet
Blåser du ut luften i kb slingan eller ur Säken

Jag räknar med dem matte kunskaper jag skaffat mig
Och sen blir det rätt kärl .

Att räkna på det är en sak, praktik är en annan sak.
Trycket i mitt kärl varierar väldigt lite över året, min teori är att kollektorn krymper och sväller ungeför lika mycket som brine gör med varierande temperatur, och därför blir tryckvariationerna väldigt små, i mitt fall mindre än 2 hg, trots att jag bara har plastbyttan och så lång kollektor som 500 meter.
Enligt dina beräkningar skulle det troligen spruta ut brine med 3 kg tryck ur min bytta, men se det gör det inte i praktiken.

För övrigt är det ingen skillnad på om man har en luftkudde i plastbyttan som säkerställer tryck, eller om man har ett gummimembran mellan luft och vätska.
Ja, visst ja, gummimembranet går sönder efter ca 7-9 år.  ::)

Dessutom, manometern visar inte alls att det finns vätska upp till kärlet, det visar bara att det inte finns ett läckage, har installatören misslyckats med avluftningen kan cirkpumpen vispa runt luft även om det visar 5 mVP på manometern.

Undrar förresten varför manometrarna på tryckkärl är graderade i bar trots att de som kan sin sak talar om mVP och kpa?


Kan det vara tiden som sprungit ifrån en del?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 december 2015, 08:02:08 »

Jag kommer fortsättningsvis att radera Oraklets inlägg om de bygger på lögn och förtal, och bara är till för att trolla.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 10 december 2015, 07:57:07 »

Smurfen
Det handlar också om volymen på kärlet .
Har du exp rörelser som är större en volymen i kärlet
Blåser du ut luften i kb slingan eller ur Säken

Jag räknar med dem matte kunskaper jag skaffat mig
Och sen blir det rätt kärl .

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 december 2015, 07:42:54 »

Ja dom skickar med det ,,, men jag som monterar står för funktionen ,  blir det fel står dem inte för garantin
jag måste säkerställa drift förutsättningarna ,

Så här väljer man efter kunskaper och erfarenheter ,  Jag väljer trycksatta system ! jag väljer att själv räkna fram
storleken på kärlet för bästa funktion och säkrast driftförutsättning ,   
jag väljer att lägga vattenpelaren på ett högre tryck för att undvika "skvalp" och kavitation ,
det säkerställer driften till villa kunden / Fastighetsägaren ,   och jag slipper betala för en cp som riskerar att gå sönder  tummenupp

därför väljer jag bort ett i princip trycklöst system  ,  fyller man det med luft blir det som jag skrev samma funktion
som när den luftfyllda gummiblåsan håller upp vatten pelaren i systemet.
och det är inte dyrare i installationsögonblicket
cc
Nu hänger jag inte med man kan ju trycksätta plastbyttan till valfritt tryck blir ju samma sak eller ?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 december 2015, 07:33:25 »

Hoppsan då! Tillbaka till tryck och tryckfallstjaffs igen ser jag.
Kan inte låta bli att ta din anläggning som exempel igen Rikard. Vet att det är en öm fot men det får det vara.
Du har en Nibe 1210 7kw. Nominellt flöde på KB är enligt tillverkaren 0,48 l/s. I din Vp sitter det en pump som ger ca 60kpa (knappt).
0,48 l/s ger ett tryckfall på ca 75 pa/m i din dn 40 kollektor på 500 meter. 500 x 75 = 37500pa = 37kpa (OBS. Jag har räknat på vatten Utan inblandning av sprit så får vi en lite snällare beräkning). Det stämmer ju ganska bra att du kan ha  0,1-0,2 bar kvar vid plastburken. Problemet kommer när vattnet går vidare till växlaren inne i värmepumpen. Den har ett tryckfall enligt tillverkaren på 23kpa vid nominellt flöde. Man behöver ju inte vara mattesnille för att förstå att pumptrycket är förbrukat när vattnet når cirkpumpen. Teoretiskt är det t.o.m undertryck på pumpens sugsida. Men nu är det naturligtvis inte så. Utan flödet blir det pumpen faktiskt klarar av att övervinna i form av tryckfall. ErikB kunde ju ganska bra räkna ut vad du Faktiskt hade på värmesidan. Kanske han kan göra det igen? Honom verkar du ju ha förtroende för. Min slutsats blir att din anläggning Inte klarar av att leverera nominellt flöde på 0,48 l/s. Det tillsammans med att du inte har det flöde på värmesidan som du trott att du haft, så har jag svårt att tro på att du har så bra koll som du själv verka anse. P är ju som bekant ett resultat av Qx4,18xDt. Är Q fel så är ju inte P sant? Eller?  dontknow
Betr. plastkärl eller inte. Volym utvidgningen/krympning på vatten kan man ju räkna på. Ids inte gå in i detalj. Men om vi leker med tanken att dina ca 550 liter kb volym. Volymförändras ca 1liter vid en snittemperaturförändring på 5grader. Plastbaljan rymmer ca 4liter vill jag minnas. Om burken är halvfull blir det en luftvolym på 2liter som är expansionsutrymme. Tror knappast att dom 0,5 bar du trycksatt burken med gör varken till eller ifrån.  dontknow
Kocken: Visst funkar det med öppet kärl på vinden. Men det har du väl på värmen? Då har du ju ett tryck som motsvarar höjden från kärlet till pumpen. Men det är fortfarande viktigt att veta att pumpen har tryck på sugsidan, å det kan likförb. försvinna om tryckfallet är för stort, som jag hävdar enligt ovan.
Rickard. Var tar pumpen på bilden vägen. Frikyla? Hur högt upp ligger den? Det är ju isåfall högsta punkten och därmed trycket i KB systemet.

Vet inte om du räknat med tunnväggig eller tjockväggig kollektor?
Kravet är ju tjockväggig 40 X 3,7
Men jag lade 40 X 2.4
Trycket som mäts är ju på sugsidan, och ligger på ca 0.5 bar, ändrar inte speciellt mycket beroende på drift eller ej drift, men skall kolla närmare på det vid tillfälle.
Att hålla på och räkna bakåt från uppskattade flöden och komma fram till att min värmepump ger 5 kW är inget annat än löjligt då jag värmer mina 175m2 ned till ca -28 grader ute.
Poolen värmdes innan installation med en 6 kW elpatron, och drifttimmarna med värmepumpen är avsevärt mycket färre, så utifrån alla rimliga bedömningar så ger min värmepump de 7-8.5 kW som den skall ge, låt vara med lite sämre COP (ca 3.0) jämför med vad den skulle kunna göra,(ca 3.5) om allt gjorts 100% optimalt.

Med 500 meter kollektor är jag fullt medveten om att jag inte kan få nominellt flöde på min kollektor, det var ett medvetet val då alternativet hade varit att först lägga ned 2 X 80 meter 50 mm PEM och sedan i en nedgrävd brunn vid åkerkanten fördela flödet till två markvärmeslingor.
Det skulle ha fördyrat anläggningen med ca 10 000 kr vilket jag inte var beredd att göra.
Skulle inte gör det idag heller, om jag hade valet.

Jag har ca 5 graders deltaT på KB, så jag tappar ca 3% verkningsgrad på det, eller 200 kWh/år på ett ungefär.
Mina kompromisser på varma sidan kanske ger den dubbla förlusten sett över ett år, runt 400 kWh/år.
Totalt 600 kWh/år, vilket med dagens elpris ger 420 kr i kostnader/år för att jag inte gjort allt i strikt enlighet med rekommendationerna.

Den besparing jag gjorde vid installationen var:

1. 10 000 kr på kollektorn.
2. Kanske 3000 kr på rör och rördelar. (mer kopparrör, ventiler och backventiler) i grövre dimension på både kalla och varma sidan.
3. (1500 kr) 700 kr på expansionskärl (X 2 då jag troligen hade fått byta ut det för sisådär 5 år sedan då kärlet på varma sidan gick sönder) alltså totalt ca 1500 kr.
4. 2800 kr (termostater 14 stycken)
5. 10 000 kr på arbetstank och extra cirkpump

Summa summarum 27300 kr.
Även om jag drar till med att mina kompromisser har kostat mig 15% i COP så rör det sig om ca 1050 kWh/år som jag förlorar i besparing, vilket skulle gett en payoff-tid på 26 år om elpriset varit 1 kr/kWh.

Man kan argumentera att jag gjort fel val, eller att jag gjort rimliga val.
Jag VET med fullständig säkerhet att projektet inte skulle blivit av om det varit 27000 kr dyrare, då hade jag istället satt in en luft/luftvärmepump i bostadsdelen, och skaffat en poolvärmepump för poolvärmen, det hade varit en avsevärt mycket sämre lösning än de kompromisser jag valde att göra.
Sen är jag ju inte värre än att jag kan ändra mig, med facit i hand kanske jag skulle dragit några få meter 28 eller 32 mm kopparrör fram till första och andra förgrening när jag vet vad jag vet idag, men samtidigt, med tanke på 22 mm rören i värmepumpen så är det tveksamt om tryckfallet i stammarna har någon större betydelse i det stora hela.
En arbetstank hade varit den enda lösning som skulle gjort min anläggning 100% korrekt, men jag ansåg varken då eller nu att det var värt pengarna, eller att jag kan avvara den yta som tanken kräver.

"Rören som går uppåt" är till frikylan i rummet bredvid, de ligger ovanpå innertakets tätskikt och går till en takinfälld fläktradiator med ett par kW kyleffekt, ca 2 meter från den vägg man ser på bilden.
Det var en miss från min sida att inte dra koppar dit, drog pex, men så kan det bli när leverantören av värmepumpen skickar med plastnivåkärl, man har som amatör inte en tanke på brandrisken, eller att det skulle kunna vara otillåtet att dra brine i pex, då det redan finns brine i plast inne i huset.  dontknow
Å andra sidan är jag inte så stressad över det, skulle det brinna så pass mycket att slangarna smälter och det brinner lite bättre med den mängd etanol (1-5 liter?) som trycks ut så tror jag inte att det gör varken till eller från, speciellt inte när man jämför det med de kanske 60 liter bensin, förtunning, lacknafta, olika oljor, mm, mm som jag har i garaget, och de ca 10 liter likörer, whisky och sprit som står i barskåpet.
Allt är relativt, som han en gång sa, min avatar, och jag tycker att min anläggning är relativt bra med tanke på att det kostade runt 80 000 kr att konvertera huset från direktverkande el till vattenburet och jordvärme.
Det finns en handfull saker som kunde gjorts bättre, även med små kostnader, men skulle allt blivit perfekt så hade jag ju varit tvungen att betala cocacola flyg till Piteå, traktamente, boende, 80 timmars arbete, och kanske 40 000 mer för materialet.
Det hade aldrig lönat sig, och någon VVS-installatör med bättre kunnande än mig när det gällde värmepumpar och vad de kräver för att fungera bra fanns det sannerligen inte i Piteå för 15 år sedan, troligen inte heller nu.
Att jag hade fått en bättre anläggning om jag ringt den lokala VVS-installatören är en ren utopi, men de som vill leva i den villfarelsen är välkomna att göra det, det har jag inga problem med.

Värt att notera är också att min anläggning går med nära på optimal verkningrad dels när det är riktigt kallt ute, och dels när jag värmer poolen, ca 50% av den totala energiproduktionen sker alltså vid tillfällen när en arbetstank och en extra cirkpump bara hade inneburit förluster.
Väger man in det faktumet så är det troligen långt under 1000 kWh jag förlorar i besparing/år beroende på de kompromisser jag valt att göra, speciellt med tanke på att en extern cirkpump på den tiden förbrukade kanske 50 W, inte som nu 10-15 W.
Då jag måste köra flöde året runt i mitt system (startar ju poolvärmen när jag stänger av värmen i huset) så skulle den externa cirkpumpen kostat mig ca 438 kWh/år i ökad driftskostnad, dessutom skulle den så småningom behövt bytas ut...
Dra av 438 kWh/år på de max 1050 kWh/år som jag förlorar på grund av mina kompromisser så är det inte mycket kvar...

Att rekommendera alla att göra som mig, utan att veta precis allt om deras förutsättningar är lika fel som att rekommandera alla att sätta in en arbetstank, extra cirkpump och 28 mm kopparrör i alla stammar.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 09 december 2015, 22:39:05 »

Ja dom skickar med det ,,, men jag som monterar står för funktionen ,  blir det fel står dem inte för garantin
jag måste säkerställa drift förutsättningarna ,

Så här väljer man efter kunskaper och erfarenheter ,  Jag väljer trycksatta system ! jag väljer att själv räkna fram
storleken på kärlet för bästa funktion och säkrast driftförutsättning ,   
jag väljer att lägga vattenpelaren på ett högre tryck för att undvika "skvalp" och kavitation ,
det säkerställer driften till villa kunden / Fastighetsägaren ,   och jag slipper betala för en cp som riskerar att gå sönder  tummenupp

därför väljer jag bort ett i princip trycklöst system  ,  fyller man det med luft blir det som jag skrev samma funktion
som när den luftfyllda gummiblåsan håller upp vatten pelaren i systemet.
och det är inte dyrare i installationsögonblicket
cc
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 december 2015, 22:27:22 »

Men vp tillverkarna som står för garantin på kb pumpen i en villa vp skickar med en plast bytta. I montage anvisningen står att den ska användas vid en standard installation så helt galet bör det inte vara. Sen är det ju inga problem att trycksätta plastbyttan heller den håller för många bar om man vill det.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 09 december 2015, 22:15:01 »

Det kan uppstå kavitation i cirkulationspumpen smurfen ,
det är därför jag trycksätter systemen  ,  Man får inte en krona av pumptillverkarna när man lämnar in en pump som är trasig inom garantitiden när dom tittar på pumpen och upptäcker kavitationsskador eller skurna lager på grund av varmgång ,,   Sist jag titta vill wilo ha 4 mvp som min förtryck , det är temperaturberoende på mediat ,

Jag väljer att alltid följa rådet ,, Annars får jag betala den defekta pumpen  nono 
Då jag även anser att det ser estetiskt snyggare ut med samma typ av kärl väljer jag det .
så otroligt mycket lättare att exakt anpassa volymen som behövs ,
stoppar man dit ett slutet kärl som man dimensionerat rätt  har i alla fall jag erfarenheter där
dem blir +20 år  tummenupp
trycksätter man byttan har man ett litet tryckkärl  och nivå i kärlet är inte vatten pelararen
utan just nivån ,

Manometern visar nivå i kärlet ,   0 på manometern inget kvar i kärlet  :) 
cc   

Skrivet av: japp
« skrivet: 09 december 2015, 22:00:41 »

Har själv en trycksatt brinekrets (220kPa) med expansions kärl bara för att.. :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 december 2015, 21:47:34 »

Hoppsan då! Tillbaka till tryck och tryckfallstjaffs igen ser jag.
Kan inte låta bli att ta din anläggning som exempel igen Rikard. Vet att det är en öm fot men det får det vara.
Du har en Nibe 1210 7kw. Nominellt flöde på KB är enligt tillverkaren 0,48 l/s. I din Vp sitter det en pump som ger ca 60kpa (knappt).
0,48 l/s ger ett tryckfall på ca 75 pa/m i din dn 40 kollektor på 500 meter. 500 x 75 = 37500pa = 37kpa (OBS. Jag har räknat på vatten Utan inblandning av sprit så får vi en lite snällare beräkning). Det stämmer ju ganska bra att du kan ha  0,1-0,2 bar kvar vid plastburken. Problemet kommer när vattnet går vidare till växlaren inne i värmepumpen. Den har ett tryckfall enligt tillverkaren på 23kpa vid nominellt flöde. Man behöver ju inte vara mattesnille för att förstå att pumptrycket är förbrukat när vattnet når cirkpumpen. Teoretiskt är det t.o.m undertryck på pumpens sugsida. Men nu är det naturligtvis inte så. Utan flödet blir det pumpen faktiskt klarar av att övervinna i form av tryckfall. ErikB kunde ju ganska bra räkna ut vad du Faktiskt hade på värmesidan. Kanske han kan göra det igen? Honom verkar du ju ha förtroende för. Min slutsats blir att din anläggning Inte klarar av att leverera nominellt flöde på 0,48 l/s. Det tillsammans med att du inte har det flöde på värmesidan som du trott att du haft, så har jag svårt att tro på att du har så bra koll som du själv verka anse. P är ju som bekant ett resultat av Qx4,18xDt. Är Q fel så är ju inte P sant? Eller?  dontknow
Betr. plastkärl eller inte. Volym utvidgningen/krympning på vatten kan man ju räkna på. Ids inte gå in i detalj. Men om vi leker med tanken att dina ca 550 liter kb volym. Volymförändras ca 1liter vid en snittemperaturförändring på 5grader. Plastbaljan rymmer ca 4liter vill jag minnas. Om burken är halvfull blir det en luftvolym på 2liter som är expansionsutrymme. Tror knappast att dom 0,5 bar du trycksatt burken med gör varken till eller ifrån.  dontknow
Kocken: Visst funkar det med öppet kärl på vinden. Men det har du väl på värmen? Då har du ju ett tryck som motsvarar höjden från kärlet till pumpen. Men det är fortfarande viktigt att veta att pumpen har tryck på sugsidan, å det kan likförb. försvinna om tryckfallet är för stort, som jag hävdar enligt ovan.
Rickard. Var tar pumpen på bilden vägen. Frikyla? Hur högt upp ligger den? Det är ju isåfall högsta punkten och därmed trycket i KB systemet.
Även om anläggningen är ett rent fusk bygge så har den ju gått felfritt i rätt många år nu så vad skulle problemet vara om det blir för lågt tryck på sugsidan ?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 09 december 2015, 21:42:43 »

Perak, om du läst inläggen så kanske du förstår varför jag skrev om öppet kärl på vinden. Det var någon som befarade problem med ett sådant på vinden och jag svarade att jag har inga problem med mitt.
Skrivet av: egeninstallationkaninget
« skrivet: 09 december 2015, 21:37:14 »

Ursäkta mej, jag sa att jag inte skulle svara mer men jag vill bara förtydliga.
Säkerställa rätt trycksatt köldbärare var det primära, har dock inget emot att man ser nivån också.
Jag fattade som att ett expansions kärl med manometer är en mer anpassad produkt för detta.
Skrivet av: Perak
« skrivet: 09 december 2015, 21:19:19 »

Hoppsan då! Tillbaka till tryck och tryckfallstjaffs igen ser jag.
Kan inte låta bli att ta din anläggning som exempel igen Rikard. Vet att det är en öm fot men det får det vara.
Du har en Nibe 1210 7kw. Nominellt flöde på KB är enligt tillverkaren 0,48 l/s. I din Vp sitter det en pump som ger ca 60kpa (knappt).
0,48 l/s ger ett tryckfall på ca 75 pa/m i din dn 40 kollektor på 500 meter. 500 x 75 = 37500pa = 37kpa (OBS. Jag har räknat på vatten Utan inblandning av sprit så får vi en lite snällare beräkning). Det stämmer ju ganska bra att du kan ha  0,1-0,2 bar kvar vid plastburken. Problemet kommer när vattnet går vidare till växlaren inne i värmepumpen. Den har ett tryckfall enligt tillverkaren på 23kpa vid nominellt flöde. Man behöver ju inte vara mattesnille för att förstå att pumptrycket är förbrukat när vattnet når cirkpumpen. Teoretiskt är det t.o.m undertryck på pumpens sugsida. Men nu är det naturligtvis inte så. Utan flödet blir det pumpen faktiskt klarar av att övervinna i form av tryckfall. ErikB kunde ju ganska bra räkna ut vad du Faktiskt hade på värmesidan. Kanske han kan göra det igen? Honom verkar du ju ha förtroende för. Min slutsats blir att din anläggning Inte klarar av att leverera nominellt flöde på 0,48 l/s. Det tillsammans med att du inte har det flöde på värmesidan som du trott att du haft, så har jag svårt att tro på att du har så bra koll som du själv verka anse. P är ju som bekant ett resultat av Qx4,18xDt. Är Q fel så är ju inte P sant? Eller?  dontknow
Betr. plastkärl eller inte. Volym utvidgningen/krympning på vatten kan man ju räkna på. Ids inte gå in i detalj. Men om vi leker med tanken att dina ca 550 liter kb volym. Volymförändras ca 1liter vid en snittemperaturförändring på 5grader. Plastbaljan rymmer ca 4liter vill jag minnas. Om burken är halvfull blir det en luftvolym på 2liter som är expansionsutrymme. Tror knappast att dom 0,5 bar du trycksatt burken med gör varken till eller ifrån.  dontknow
Kocken: Visst funkar det med öppet kärl på vinden. Men det har du väl på värmen? Då har du ju ett tryck som motsvarar höjden från kärlet till pumpen. Men det är fortfarande viktigt att veta att pumpen har tryck på sugsidan, å det kan likförb. försvinna om tryckfallet är för stort, som jag hävdar enligt ovan.
Rickard. Var tar pumpen på bilden vägen. Frikyla? Hur högt upp ligger den? Det är ju isåfall högsta punkten och därmed trycket i KB systemet.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 09 december 2015, 20:28:17 »

Det är inget problem att trycksätta "plastbyttan" och ha en manometer om man så önskar.
Och jag har haft öppet kärl på vinden i över 35 år och aldrig haft tillstymmelse till problem.
Så som jag hela tiden hävdat, det fins mer än ett sätt som är helt OK  tummenupp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 december 2015, 20:27:09 »

Man kan väl visst se både nivå och tryck med en plastbytta?
På toppen av nivåkärlet sitter säkerhetsventilen (syns inte), och till höger i bild sitter manometern.
Jag har ca 0.5 bar (5 mVP) tryck på min köldbärare.
Skrivet av: egeninstallationkaninget
« skrivet: 09 december 2015, 20:19:47 »

Ni är ju bara så kul allihop, detta är riktigt underhållande !! 8) 8)
Själv är jag också en hobby lekande GDS-Jidderichare som någon så komiskt uttryckte det.

Nu till saken, jag läser också vp manualen :o, min från 2005 (IVT) vad min vp leverantör skriver om min installation, vet inte vad alla andra leverantörer säger, kanske det är annorlunda idag?

De rekommenderar trycksatt köldbärare.

Därför är min enda logik att Cola och Oraklet har rätt i sak, iallafall mitt fall. Och jag förstår också varför.

Jag fattar inte hur man får koll på trycket i en plast bytta om man då inte bara nöjer sig med att den sitter X m högre upp.
Sedan kanske det är så att en högt placerad bytta fungerar i de flesta fall ändå, vad vet jag...Lättare att fylla på visst, men har aldrig fyllt på något på 25år...
Och också jag har alltså gjort en fel installation, även om jag inte är inte särskilt orolig :)

Jag tänker vidare också jag på gamla öppna expansions kärl på vinden som ofta fryste sönder, nu har man tack och lov ett expansionskärl i källaren med manometer men det kanske är bättre med plastbytta även här ;)

Kommer inte göra ngt mer inlägg om detta, så svara vad ni vill ;)



Skrivet av: cocacola
« skrivet: 09 december 2015, 12:19:05 »

nja hade du inte ett par odugliga installatörer som du beskrev uppe hos dig .

Det är fritt valt att använda plastbyttan om den ansvarige för installationen bedömer det .
Det hänger på driftserfarenheter och vad man själv anser att kvaliten ligger ,
som du säkert förstår har jag också vart med så länge att jag också med fog kan utala mig om vad
en VVSare som jobbat med felsökning väljer varje gång han ska säkerställa sin installation ..

Jag väljer ett billigare allternativ i inköp!
jag väljer att säkerställa förtrycket på sugstudsen  för att säkerställa pumpens livslängd
Enkelt att anpassa storleken genom en beräkning i ett exelprogram 
byttan är dyrare i inköp  dontknow
byttan ligger på gränsen till att säkerställa förtrycket .  dontknow
Byttan har en storlek ,,, Det är inte en storlek passar alla nono

Nu väljer man efter dem kunskaper och erfarenheter man har ,

cc

sen kocken :) Kompetensnivån på VP företagen gentemot mig som installatör ,,, då vi har delad spetskompetens  men med samma bredd inom våran samverkan
tycker jag att du framställer det fel .. men det är vad jag tycker .

Skrivet av: cocacola
« skrivet: 09 december 2015, 11:57:31 »

CocaCola, jag undrar vad det är för naturlagar som du känner till som inte jag och domandra känner till och förstår ??

Du får nog vara lite mer specifik ... Berätta vad det är du inte förstår så ska jag försöka förklara
cc
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 december 2015, 11:09:27 »

 tummenupp
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 09 december 2015, 10:50:13 »

För min del hyser jag inget hat varken till rörmockare eller andra hantverkare, men jag har lite svårt med peroner som upplever allt i en värld av antingen eller. Jag tycker mig varit med så länge att jag med fog kan säga att det på långa vägar inte är så enkelt som man trodde näe man var 16 - 20 år utan det finns en oändlig mer eller mindre bra mellanlägen. Ofta tyder det på endera en vilja att skapakonflikter eller på att det saknas förmåga till ett bredare perspektiv. Och låt mig ta det här med plastkärl som exempel. Jag är helt övertgad om att dom av VP tillverkarna som levererar ett plastkärl med pumpen tycker att man ska använda det. Lika säker är jag på att deras samlade kuskaper VIDA överstiger någon enskilld forumsmedlems kunskaper. Att andra VP tillverkare INTE förordar ett plastkärl visar bara att det inte är en fråga med en avgörande skillnad utan att dägge alternativen är ungefär likvärdiga. Naturligtvis med olika för och nackdelar.
Att sedan helt dömma ut ett "synsätt" visar bara att den som dömmer ut "metoden" kanske inte har full förståelse för det som h*n dömmer ut eller kanske tror mer om sig själv än det fins fog för.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 09 december 2015, 10:33:46 »

Nej du min gode man...det är inget trillade att belysa ert hyckleri.

Ni hatar rörisar och alla hantverkare överlag.  Och ni tror ni är några proffs för att ni har en Nibe manual att slå i.

Hur man kan sitta på ett forum och döma ut en hel bransch   är för mig en gåta.

Du kan snacka hur illa om mig du vill...jag kommer aldrig stödja ditt sjuka dravel.

Självfallet är inte jag fläckfri.   Om jag vore det som tex Rikard tror han är.  Ja då jobbade jag ju inte på riktigt utank sitter på lin stol o låtsas att jag kan något
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 09 december 2015, 10:29:37 »

Lurat en röris??? det är ju han som är fackmannen och besitter all kunskap. Eller menar du att han inte visste hur det skulle vara? Och hur många meter PEM slang motsvarar ett vanligt plastkärl??
Och så tycker jag att både Oraklet  och CocaCola ska lyfta blicken och skåda bortom sin egen (fläckfria?) horisont, för det finns en uppsjö av mindre bra VP installatörer som i första hand arbetar för att få in lite pengar. Inte minst i den grupp som riktar sig till den typ av kunder som i första hand besöker forumet, dvs vanliga villaägare.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 december 2015, 10:26:08 »

Håller med, de som varit iblandade där övedriver, men samtidigt var ju inte jobbet gjort enligt förekrifterna.
Du Oraklet måste hålla dig till en rak linje, antingen skall man göra rätt, som du säger, eller så tänker man själv och gör som man anser vara lämpligt.
I detta fall skulle även jag har dragit PEM i krypgunden.
Och du skulle sagt att jag gjort fel.
Nu hävdar du att han skall få fuska.

Det min vän, det är inget annat än trollande.
Precis vad du håller på med.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 09 december 2015, 10:21:35 »

I den andra tråden om Prk i hålet.

Där har ni tvingat installatören att byta Pem slangen i golvet till CU pga brandrisken.

Det verkar ju vansinnigt med era Tupperware kärl sittande överallt o brinet stående i dunkar .

Ni borde skramla till den stackars rörisen som ni lurat att göra ett totalt onödigt jobb  :o
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 09 december 2015, 10:18:45 »

CocaCola, jag undrar vad det är för naturlagar som du känner till som inte jag och domandra känner till och förstår ??
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 09 december 2015, 10:10:12 »

jag fyller/ byter om det behövs kärlet till ett större ,, utan kostnad!
cc
Detta förutsätter ju: 1. Man ens vet vem som installerat, 2. Att denne är lika generös som dig och även är det många år efter installationen.
I mitt fall är p1 okänd och efter att rengjort filtret(det såg bra ut men det kunde jag ju inte veta innan) behövde jag fylla på några deciliter.
Då var jag rätt glad över att det fanns en tupperwarebytta och en liten dunk brine kvarlämnat av föregående ägare, där sparade jag då hyfsat i stället för att ringa in nån eller köpa nån sorts pump för påfyllning.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 09 december 2015, 09:58:51 »

Jo! Den mäter vatten pelaren
När du trycksätter. Plast byttan blir din
Vattenpelare nivå i kärl

Förtrycket blir  vatten pelare  .
Du får göra ett labb test hemma .
Anslut en slang på kb och häng upp
Den på väggen . . Öppna ventilen
Och se.  Vart vatten pelaren hamnar
Med ett tryck på 0.5 bar  ;)
Glöm inte fylla nivån ! I. Kärlet
Du måste ha slangen+ 5 m ovan för  kärlet
Om du inte vill  att det ska blåsa ut .

Det kan läsarna också prova så får dem se
Vart systemet säger att det har för förtryck

Exp
Ja det hade vart ett par st före mig där
Dom la till en bytta  . ::)

Det är volymen på kärlet som är avgörande
Inte bara trycksättning och montera en säk
Naturlagar :)
Cc
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 december 2015, 07:03:31 »

Jag är UTB i VVS Rickard ,,, jag labbar inte bara med tryck flöden , 
mvp på manometern är vattenpelaren , Då trycket är  höjden på  pelarn ....   
Klart att man får ut all luft ur Köldbäraren, när man spolar den ,,

Varför väljer jag att installera  ett EXP i stället för byttan .
1. förtrycket på sugstudsen i en cp är temperatur beroende, ju varmare vatten ju högre tryck ,
Det här är sån som vvsare har i huvudet när vi monterar cirkulations system ,
Pumpar i dag har blivit sjukt dyra,  Så min rekommendation är att alltid säkerställa oavsett temp min 4mvp  på sug sidan . Jag ska hålla garantin och säkerställa funktionen till kunden ,  det handlar inte om att tjäna extra pengar
det handlar om Kvalitet .
om din anläggning blir bättre Kocken av att byta till trycksatt kärl .  Det har du betalat dyrt för
 Så  behåll du byttan  som sitter 1,2 meter  ovan CP
Den har säkert en volym som klarar din 6 kw vp , ,  Det som skulle vara roligt att veta är vad förtrycket ligger på sug sidan när pumpen går och vad CP behöver lyfta för att klara tryckfallen ... åååh vad jag skulle vilja att det vore standard med mät utag på kb ,, .. , men skulle kb pumpen säga upp sig ,, glöm inte att ändra orsaken till varför,

en liten berättelse ur verkligheten , , VP med sjökollektor  , kunden ringde på referens,. han hade 2 bytter
och det svämma över ,, på sommarn ,  vinter tid fick han fylla ..   jag vill aldrig hålla på så här mer , kan du hjälpa mig,,  skräpet ( ja det är min personliga åsikt) åkte ut,  dit med ett 35 liters kärl och en 3 bars ventil,  fick ett samtal i sommras   :)   trycket rör sig på något hekto ,   ,  inga larm inget blask på golvet

Ni diskuterade kundpriser på bytta och exp ..
list pris hos grossist 911 kr ,,
ett 35 liters kärl  854 kr  ;)   ja och det kärlet klara 1700 meter  40 slang  0,5bar i förtryck och en 3 kg säk .

med tryck kärlet och en 3 bars säk  går avluftningen av kollektorn hur lätt som helst , Man blir av med alla luftfickor!
Rätt pump och tunna ,  räkna  lite på hur mycket brine kollektorn innehåller sen är det bara spola ,,,
skulle en kund ringa och säga det fattas brine ! då har jag gjort fel om det inte läcker pga en spräckt koppling eller dyligt ,   jag fyller/ byter om det behövs kärlet till ett större ,, utan kostnad!
cc

Om manometern sitter på högpunkt, som t.ex. i mitt system, så mäter den ingen vattenpelare, det är fakta, den mäter trycket på brinekretsen i luftfas.
Sen kan man väl om man vill använda både PSI, kpa, ATM, kg, bar eller mVP om man vant sig med det ena eller andra - det valet är fritt.
Men att som du gjorde påstå att man mäter vattenpelaren stämmer inte i sak, man mäter trycket.
I ett icke trycksatt system mäter man vattenpelaren så länge cirkpumpen står still, så snart du startar cirkpumpen mäter du något annat, du mäter vattenpelare samt de tryckfall eller tryckstegringar som flödesmotståndet ger.

Men åter igen, har man vant sig vid att använda ett visst sätt att tänka så går det lika bra att prata vattenpelare som bar eller kpa, även om dessa mått är mer korrekta år 2015.

Det system du hänvisar till måste ha varit installerat utan trycksättning av plastbyttorna, och utan monterad säkerhetsventil, annars skulle vattnet aldrig runnit ut.
Jag påstår inte att du gjorde fel som monterade ett 35 liter tryckkärl, men det hade gått lika bra att montera dit säkerhetsventiler på plastkärlen och trycksatt dessa. Och då hade kunden haft kvar möjligheten att kontrollera brinenivån.

Att "man" blir av med alla luftfickor får stå för dig, från erfarenheter i detta forum vet vi ju att så absolut inte är fallet i alla installationer.
Däremot kan jag ge dig rätt i att det är problemfritt med tryckexpansionskärl om man blir av med alla luftfickor och mikrobubblor vid igångkörningen. (OM man bortser från den normalt sett korta livslängden på dessa kärl.)
Det vi inte kommer att bli eniga om är att så alltid är fallet, även om du själv kanske lyckas med det.

Läckage på KB-sidan har ju i vart fall hittills visat sig vara ett av de vanligare felen, så att det förr eller senare kommer att behöva fyllas och avluftas är ju mer regel än undantag.

Jag lämnar upp till läsarna att avgöra hur de vill ha det med nivå/tryckkärl i sin installation.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 december 2015, 06:51:10 »

I ditt system hade det säkerligen fungerar likadant.   Varken bättre eller sämre.   

Det är dock inte det Rikard vill göra gällande.  Han hävdar å det bestämdaste  (som du vet )  att jag saboterar och gör saker sämre med tryck kärl   vilket ju såklart är nonsens och måste bemötas.

Anser du det riktigt att trycksätta Tupperware om man måste gå upp o ner med ledningarna ?

Jag gör det inte...och nej.   Det beror inte på att det är svårt att täta plasten   vilket det såklart inte inte är.

Det jag hela tiden sagt, och står för, för att det är fakta, är att i en nromal villainstallation så är plastkärlet den bättre lösningen för kunden, speciellt om det ingår i leveransen med värmepumpen:

1. Det är gratis
2. Det håller troligen i 50 år eller mer utan krav på reinvestering
3. Man får möjlighet att visuellt inspektera nivån
4. Enkelt att fylla på om/när det behövs
5. Enkelt att trycksätta med luft via säkerhetsventilen

Sen finns det naturligtvis exempel på stora system, eller där man inte kan montera kärlet på ett smidigt sätt utan att göra krumelurer på rördragningen som resulterar i en massa onödiga böjar på kb-ledningen där det är en fördel med tryckkärl.
Det jag vänder mig emot att att vissa här framställer det som att det alltid är bättre att ersätta dem med tryckkärl som vi vet kostar mer och håller sämre.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!