Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är deltat 3 över kb alltid det mest optimala?  (läst 5300 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalleknapp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Nibe f1245-10.
Är deltat 3 över kb alltid det mest optimala?
« skrivet: 20 december 2012, 21:01:36 »
 FrÃ¥gan kommer pga av att jag har olika  :dt: vid tillverkning av varmvatten och värme?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Är deltat 3 över kb alltid det mest optimala?
« Svar #1 skrivet: 20 december 2012, 21:43:36 »
Om man inte räknar med att cp drar mera ström med lägre delta är så lågt som möjligt optimalt men 3 grader anses vara bästa kompromissen men beror säkert på vilket cp du har. Men deltat varierar med framledningen så ställ ca 3 grader där vp jobbar mest.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kalleknapp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Nibe f1245-10.
SV: Är deltat 3 över kb alltid det mest optimala?
« Svar #2 skrivet: 20 december 2012, 21:49:56 »
Om man inte räknar med att cp drar mera ström med lägre delta är så lågt som möjligt optimalt men 3 grader anses vara bästa kompromissen men beror säkert på vilket cp du har. Men deltat varierar med framledningen så ställ ca 3 grader där vp jobbar mest.

Jo dÃ¥ det har jag gjort men det skiljer nästan 30% för att hÃ¥lla  :dt: 3 sÃ¥ jag tycker att Nibe borde ha gjort samma sak pÃ¥ kb sidan som pÃ¥ vb sidan, att vid vv tillverkning 30% pÃ¥ cp och vid värme 60% det är det som ger  :dt: 3 ;)
 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Är deltat 3 över kb alltid det mest optimala?
« Svar #3 skrivet: 20 december 2012, 22:09:32 »
Diffen kommer att variera vid värme drift också och bästa diffen ligger nog nånstans där diffen är så låg som möjligt utan att cp drar så mycket extra. Jag tycker mig se att om jag ökar farten på cp så minskar deltar väldigt lite medans drivströmmen ökar mycket så max flöde utan att det blir för stort flödesmotstånd är nog bäst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kalleknapp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Nibe f1245-10.
SV: Är deltat 3 över kb alltid det mest optimala?
« Svar #4 skrivet: 20 december 2012, 22:13:30 »
Diffen kommer att variera vid värme drift också och bästa diffen ligger nog nånstans där diffen är så låg som möjligt utan att cp drar så mycket extra. Jag tycker mig se att om jag ökar farten på cp så minskar deltar väldigt lite medans drivströmmen ökar mycket så max flöde utan att det blir för stort flödesmotstånd är nog bäst.
Men visst skulle det vara lite bra med att systemet sköter  :dt: 3 oberoende vad man gör med pumpen :) skulle vara skitlätt att programera om 'man vill'. Men min frÃ¥ga var bara ' Är  :dt: 3 det optimala? '

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Är deltat 3 över kb alltid det mest optimala?
« Svar #5 skrivet: 20 december 2012, 22:14:36 »
ibland är säkert 3 grader optimalt ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kalleknapp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Nibe f1245-10.
SV: Är deltat 3 över kb alltid det mest optimala?
« Svar #6 skrivet: 20 december 2012, 22:16:18 »
ibland är säkert 3 grader optimalt ;)

Ok... duger som svar för en bilmek.....  tummenupp

Utloggad kalleknapp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Nibe f1245-10.
SV: Är deltat 3 över kb alltid det mest optimala?
« Svar #7 skrivet: 21 december 2012, 00:28:00 »
Så .. vad är det optimala? För jag vill veta ;) för då är det rent av skamligt av vp leverantörer att inte fixat till på sina pumpar att det sköts automatiskt. ;)

Utloggad Micke 0913

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Snickare. Vill veta mer!
SV: Är deltat 3 över kb alltid det mest optimala?
« Svar #8 skrivet: 21 december 2012, 05:54:16 »
Det gör det på en Optimum från Thermia :)
Thermia Diplomat Optimum G3 Duo 17 Kw. 300 liter MBH beredare. 2 st borrhål 190 meter. Hus 360m2 uppvärmd yta.Varav 60 m2 källare och 50 m2 uthyrningslägenhet. 1/3 av huset byggt 1889 och resten påbyggt 1934. Tvåglasfönster och uselt isolerat. 19 st gjutjärnsradiatorer på 2 plan och 4 st nymonterade fläktkonvektorer. 1 st i gillestugan och 3 st i källaren. Temp 22,5 grader

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Är deltat 3 över kb alltid det mest optimala?
« Svar #9 skrivet: 21 december 2012, 06:58:10 »
Så .. vad är det optimala? För jag vill veta ;) för då är det rent av skamligt av vp leverantörer att inte fixat till på sina pumpar att det sköts automatiskt. ;)
Det fixas automatiskt inne i kylsystemet via expansionsventilen, diffen pÃ¥ KB är bara ett resultat av energiuttaget i förÃ¥ngaren och är bara viktigt för folk somm loggar  ;)
tre grader är den bästa kompromissen.
Vill man ha lägre diff får man gå upp i rördimensioner för att inte tryckfallet i ledningen ska bli för hög.
Att diffen ändras vid VV tillverkning orsakas av att värmepumpen jobbar med sämre COP vid de höga temperaturerna och hämtar inte lika mycket energi från marken
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Är deltat 3 över kb alltid det mest optimala?
« Svar #10 skrivet: 21 december 2012, 09:02:29 »
Vad som är optimalt deltaT beror pÃ¥. För en kraftig pump med djupt borrhÃ¥l är bästa deltaT större än för en pump med grunt borrhÃ¥l. Cirkulationspumpens verkningsgrad inverkar ocksÃ¥. Det beror ocksÃ¥ pÃ¥ om man har ett djupt borrhÃ¥l eller tvÃ¥ grundare parallellkopplade. Det gÃ¥r inte att säga generellt att 3 grader är bäst. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Är deltat 3 över kb alltid det mest optimala?
« Svar #11 skrivet: 26 december 2012, 22:29:58 »
Så om jag sätter Rolands resonemang på mitt system (Nibe f1145 10kw och 200m i berget) så skall jag ha dryga 3gradet på deltat... eller?
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Är deltat 3 över kb alltid det mest optimala?
« Svar #12 skrivet: 27 december 2012, 01:18:00 »
Ska ha och ska ha... du får vad du får :)

Ju varmare brine och ju lägre framledning desto högre delta över borran.
Ett styrsystem har möjlighet att kompensera för detta genom att sänka farten på CP (i syfte att spara drivström) när så är möjligt (exempelvis under VV produktion). Om den möjligheten inte finns, vilket är mer än 100% förståeligt, så förefaller det rimligt att justera deltat på köldbäraren efter värmeproduktion snarare än vv-produktion givet att det senare sker i mindre kvantitet.

Ett för högt delta skulle vara ett som indikerar att vi får en onödigt låg snittemperatur eller att vi inte uppnår en, i förhållande till drivströmmen för CP, optimal strömning i slangen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Är deltat 3 över kb alltid det mest optimala?
« Svar #13 skrivet: 27 december 2012, 10:22:31 »
Så om jag sätter Rolands resonemang på mitt system (Nibe f1145 10kw och 200m i berget) så skall jag ha dryga 3gradet på deltat... eller?

Troligen är ett delta pÃ¥ 5 grader i det här fallet mer rätt än 3 grader. Det är svÃ¥rt att räkna pÃ¥ det, det är för mÃ¥nga saker som ändras som en följd av ändrad hastighet pÃ¥ cirkulationspumpen. Det är ocksÃ¥ svÃ¥rt att mäta eftersom det tar nÃ¥got dygn för ny temperaturjämvikt att ställa in sig i borrhÃ¥let. Under tiden har troligen utetemperaturen ändrats vilket betyder att man inte längre har samma värmebärartemperaturer sÃ¥ det gÃ¥r inte att jämföra elförbrukningen rakt av. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Är deltat 3 över kb alltid det mest optimala?
« Svar #14 skrivet: 27 december 2012, 11:05:49 »
Jag tror att på en vp med lågenergi cp (tex 1145) kan man köra med lägre delta för bästa cop 3 grader är en gammal sanning från den tiden cp drog mera ström. Tror även du kan hamna på lite drygt 3 graders delta utan att behöva köra cp på max om du inte har mycket tryckfall inne i huset prova köra på 90% och se vart det hamnar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!