Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vattenpump + Golvvärme Problem(Flera?)  (läst 642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kenny Jönsson

  • Gäst
Kenny Jönsson
Luft/vattenpump + Golvvärme Problem(Flera?)
« skrivet: 27 november 2023, 19:20:23 »
Hej,

Mitt första inlägg, dock har jag smugit runt och försökt hitta rätt kunskap och hjälp.
Nu har jag dock fastnat och behöver hjälp eller kunskap från er alla!

Vill börja med att säga att vi använder den trådlösa termostatstyrningen och den är inställd på 24c och ligger upp en bit i mellan kök och matrum.

1, Pumpen jobbar på men dels verkar den ha svårt att nå upp i temp vilket borde vara 60c? Många gånger slutar pumpen producerar värme och vattnet svalnar och så kör den om igen utan att nå en vettig temperatur? El-patronen är från kopplad.

Och detta leder mig in på problem 2.

2, Ovanvåningen kör med radiatorer och har behaglig temperatur trots beteendet från pumpen och ligger runt 19-20c

Nedervåningen har golvvärme och där får vi aldrig upp temperaturen, dels för att det är ett trögt system och dels för att pumpen kör in i sin svalna vatten period.
Vi ett äldre hus och när pannan går som bäst ska den ge ut upp till 60c, vid något tillfälle utläste jag 52c, denna värmen går sen till en shunt där den shuntas ner i temp, och där får jag aldrig ut mer värme än 39c på slingorna. Jag vet att det redan är högt men vi hade nog behövt ut ytterligare några grader på slingorna nu vid minus grader för att kunna få upp tempen och jag hade behövt att pumpen levererar stabil temperatur för att golvet ska kunna nå sin temp.

Så dels verkar pumpen ha något fel? Men även shunten verkar bete sig konstigt då jag aldrig får ut mer grader än 39-40c

Jag har följt LKs felsökning och som den står nu är båda ventiler max öppnade och och VF ventil max stängd, men ändå får jag inte ut mer värme. Jag känner att röret fram till temperaturbegränsaren är betydligt värmare än efter det gått igenom pumpen, detta är om värmepumpen producerar värmare vatten än 40 då.

Nu när jag skriver detta är tempen ca 38c från pannan och då blir ju slingorna inte värmare heller, det är ca 2-3 minus ute och på bottenvåningen har vi runt 16c, värmepannan har kört non-stopp

Detta gör ju att jag dels aldrig kommer upp i ens 19-20c pÃ¥ bottenvÃ¥ningen och att pumpen i princip gÃ¥r hela tiden sÃ¥ vi betalar fina pengar för elen men fÃ¥r inte det värmare för det. 

Skulle jag då slå på elpatronen så går den in med resultatet att vi ligger på vad säkringarna/fasen klarar, 20amp = 14kw/h ca med resterande av normal hushållsel som lampor, tv. Och många nätter har säkringen löst ut med resultat att det blivit svinkallt på morgonen.

Filtert är rengjort i pannan.
Pannan ligger på ca 1.2bar
Är luftat på pannan, på hösta punkt, alla element samt slingorna.
Jag har tittat igenom inställningarna och inte hittat något uppenbart.
Kompressorn byttades för ca 2 år sedan
Detta är i NV-Skåne och det är ca minus 2c

Det är en Mitsubishi Ecodan EHST20C-YM9A med 2 ute delar om det är till hjälp.

Jag ber om ursäkt för att det är lite rörigt,

Kenny Jönsson

  • Gäst
Kenny Jönsson
SV: Luft/vattenpump + Golvvärme Problem(Flera?)
« Svar #1 skrivet: 04 december 2023, 14:01:35 »
Hej igen,

Svara lite på mina egna frågor då jag kände det blev lite rörigt och att jag kommit längre i mitt sökande.
fick snacka med en som jobbar med luft/vatten över telefon, han hade dock inte tid att hjälpa oss än.

Han räkna snabbt på huset vi har och ålder osv, och kom fram till att jag tydligen skulle behöva 9-10kw/h om än lite högre från pannan för att få ut rätt temp.
Jag kör utan elpatron och kommer då inte upp i rätt temp p.ga. husets ålder, storlek och temp utomhus.

Mitt problem blir att elpatronen som är på 9kw/h går på en fas (16a) och pannan går på en annan fas ca 4-5kw/h (16a)
Så kör jag med elpatronen går helt enkelt säkringen, där ligger för mycket på varje fas helt enkelt. Även om allt är uppdelat. Så finns det spis och ugn, vattenpump sov.
Kör jag enbart pumpen får vi inte upp värmen i huset men jag överbelastar inget.


Ett alternativ skulle kunna vara att strypa elpatronen till 3 kw/h, men jag har inte lyckats hitta var eller hur jag stryper elpatronen (3 - 6 - 9) som enligt samtalet med teknikern skulle vara möjligt men han hade inte tid att leta upp infon åt mig. Någon här inne som vet?

Ett annat alternativ om det är möjligt skulle vara att installera en effektvakt?

Hur hade ni gjort? Målet är att få lite värme.
Teoretiskt skulle det räcka med elpatronen på 3kw/h för att få upp värmen då det är väl isolerat på ovanvåning och golvvärmen på bottenvåning.

Pannan är en Mitsubishi Zubadan från 2011






Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vattenpump + Golvvärme Problem(Flera?)
« Svar #2 skrivet: 04 december 2023, 15:14:15 »
Om värmepumpen bara drivs med en fas(?) så borde man kunna koppla bort just den fasen från elpatronen så att elpatronen bara ger 6 eller 4,5 kW. Kräver att man är el-kunnig och givetvis stänger av strömmen innan man gräver innanför några plåtar på innerdelen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Kenny Jönsson

  • Gäst
Kenny Jönsson
SV: Luft/vattenpump + Golvvärme Problem(Flera?)
« Svar #3 skrivet: 04 december 2023, 15:34:07 »
Tack för svar.

Bifogar en bild på insidan.

http://www.bilddump.se/bilder/20231204153134-147.161.189.112.jpg

Min fundering är om man plockar bort signalen från Huvudkortet, stryper den då eller stänger den av BHC2 vilket är den andra delen av Elpatronen, eller det är inte så enkelt.
Enligt Service manual finns det bara en dip switch för att strypa patronen och den är redan i läge "on" alltså aktiverad.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vattenpump + Golvvärme Problem(Flera?)
« Svar #4 skrivet: 04 december 2023, 15:47:02 »
Kontaktorer. Man måste vara djupt insatt i Mitsubishis konstruktion för att kunna koppla om något just där. Tänkte om man kommer åt själva el-patronens anslutningsplintar så är det kanske lättare att lossa en fas och koppla bort just där?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vattenpump + Golvvärme Problem(Flera?)
« Svar #5 skrivet: 04 december 2023, 16:51:44 »
Dom kontaktorer som syns på bilden är nog för fläktarna, patronen sitter i innedelen och styrs för inkoppling med kontaktorer och är nog 3 fas på dom. Blir till ta loss fronten och fota dom delarna som finns där

Kenny Jönsson

  • Gäst
Kenny Jönsson
SV: Luft/vattenpump + Golvvärme Problem(Flera?)
« Svar #6 skrivet: 04 december 2023, 17:42:31 »
Om man följer kontaktorerna sÃ¥ gÃ¥r där 2 rosa och 2 lila, enligt elschemat gÃ¥r dessa till en kontakt som heter CNBH 1357 (13 rosa) (57 lila) Där 1-3 är signal för booster 1 och 5-7 är signal för booster 2. Och enligt schemat pÃ¥ elpatronen är  4-5-6 vit 6kw/h och 1-2-3, 3 kw/h, mÃ¥ste dubbelkolla, kan inte lita enbart pÃ¥ färgen där.

Så långt är jag med, frågan är om det är rätt, och vad pumpen säger om jag då kopplar ur 6kw/h, och vär i kedjan bryter man delen på 6kw/h


https://i.postimg.cc/RZwYNZWn/IMG-1769.jpg. =helhet
https://i.postimg.cc/T1y7Gd81/IMG-1771.jpg  = elpatron
https://i.postimg.cc/L6kf5JtP/IMG-1772.jpg. =schema elpatron
https://i.postimg.cc/vTtBY6JH/IMG-1773.jpg =huvudkort styrning kontakt?

Kenny Jönsson

  • Gäst
Kenny Jönsson
SV: Luft/vattenpump + Golvvärme Problem(Flera?)
« Svar #7 skrivet: 06 december 2023, 16:46:42 »
Hej igen,

Gick igenom pannan med en elektriker på min arbetsplats.
Så som han såg det skulle det inte vara några problem att plocka bort signalen från en av kontaktorerna och där med får 6kw patronen ingen signal om att starta. Han sa också att det inte satt någon signal som förklara för pannan att 6kw delen vad frånkopplad och att det i pannans värld var som vanligt.

Nu är jag forfarande i valet och kvalet om jag skall strypa 6kw delen, jag oroar mig mest för att det skulle generera ett nytt problem eller att det är absolut inte så man skall göra på dessa pannor.

Nu är en service tekniker inbokad på Måndag, felsökning kostar 3k + reperation på det.
Och vad jag samlat på mig i information är det enbart att stänga en del av elpatronen så min säkring håller och då kan pannan komma upp i sin temp. Men men..det kan bli en väldigt dyr avstägning av elpatronen från teknikerns sida eller så är det en väldigt billig försäkring..

Jag återkommer igen, kanske mina dilemman kan hjälpa någon i framtiden.


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vattenpump + Golvvärme Problem(Flera?)
« Svar #8 skrivet: 06 december 2023, 17:36:47 »
För att få till det är inte svårt en termostat som känner om tempen är låg som bryter manövern till kontaktorn för 6 kW, då går inte den in. Kan då ställas vid temp ut på vad du vill, under stiger tempen ut inställt värde så drar kontaktorn och värmen ökar. Blir det för hög värme bryter den. Kostar inte många kronor att koppla in för en elektriker. termostaten bör vara en elektronisk och kan få 230 V för drift var som helst ifrån i VP, dra kanske 20 Watt. Blir till att ställa om efter behag på tempen då. Om VP säger att nu vill jag ha 6 kW och inte termostaten vill så blir det ingen 6 kW.

Kenny Jönsson

  • Gäst
Kenny Jönsson
SV: Luft/vattenpump + Golvvärme Problem(Flera?)
« Svar #9 skrivet: 07 december 2023, 09:13:47 »
Uppdatering.

Gjorde som så att jag först plocka bort signalen från huvudkortet till nr 1 kontaktor(6kw), men eftersom nr 1 aldrig öppnade(ingen signal) gick pannan aldrig över till kontakter nr2?(3kw).
Kan vara flera anledningar, men jag tolka det som att det inte fungera som jag ville.

Jag återställde signalen och istället drog jag bort strömmen till elpatronen från kontakter nr 1 men lät signal och övrigt vara.
Starta om pannan och Kontakter nr1 klickade till fint, men givetvis ingen värme då strömmen var bort plockad.
Under natten slog kontakter nr 2 till och elpatronen värmde men med enbart 3kw som jag önskade.

Gick upp i morse och framledningstempen hade ökat, jag hade fått mer värme ut till golvslingorna och det kändes allmänt gött att det funka.

Nu vet jag inte om jag kommer nå önskad framledningstemp ändå eftersom jag var tvungen att köra på jobb men vi ligger på 18 grader på bottenvåningen och målet är 19 så jag är väldigt nöjd med det extra tillskottet av värme som fått nedervåningen att komma ifatt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!