Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KöprÃ¥d innova för enbart kyla  (läst 2591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Geooy

  • Gäst
Geooy
Köpråd innova för enbart kyla
« skrivet: 10 maj 2023, 00:33:46 »
Hej,

jag funderar mellan två luftvärmepumpar. Jag ska enbart använda dem för kyla under sommarhalvåret. Jag står mellan två pumpar och jag vet att den ena är mer premium än den andra men det känns som att den dyrare är just det pga att den också är bättre på värme samt mer "energieffektiv"

Det står mellan Innova platinum och innova Balance 24 R32. Jag är inte intresserad av andra märken.

Vilken ska jag välja om jag enbart bryr mig om vilken som är bäst på att kyla ner så stor yta som möjligt. Bär jag enbart titta på max kyleffekt? Uppskattar all feedback.

Tack på förhand

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2023, 07:22:31 »
De dyrare är som regel bättre, det behövs ofta mindre kyleffekt än man tror för att kyla ned en lokal om det inte finns väldigt stora fönsterytor, och då är det mycket mer kostnadseffektivt med markiser för att stänga ute värmen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #2 skrivet: 10 maj 2023, 21:36:27 »
som att välja mellan pest eller kolera

Geooy

  • Gäst
Geooy
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2023, 23:26:10 »
som att välja mellan pest eller kolera

Utveckla gärna varför platinum exempelvis är dålig?

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2023, 07:21:42 »
Utveckla gärna varför platinum exempelvis är dålig?

Hmmmm.... XY-problemet all over the place!

Varför är just de två modellerna utvalda?
Fått billig kompisoffert på dom månne? ;)

Jag skulle köpa någon beprövad modell istället för att försöka tjäna några initiala tusenlappar, som sedan leder till huvudbry för hela investerade beloppet. :)

Geeoy

  • Gäst
Geeoy
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2023, 08:29:07 »
Hmmmm.... XY-problemet all over the place!

Varför är just de två modellerna utvalda?
Fått billig kompisoffert på dom månne? ;)

Jag skulle köpa någon beprövad modell istället för att försöka tjäna några initiala tusenlappar, som sedan leder till huvudbry för hela investerade beloppet. :)

Ja absolut pratar vi bättre pris men vi pratar inte nÃ¥gra fÃ¥ tusenlappar  ^-^. Givetvis sÃ¥ avstÃ¥r jag om dem är skit men jag har svÃ¥rt att tro att det skulle vara fallet. Dom har ju funnits pÃ¥ marknaden ett tag och säljs av flera stora aktörer. Är det nÃ¥gon som har erfarenhet av dem och vet att dom är dÃ¥liga?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #6 skrivet: 12 maj 2023, 12:23:23 »
Har monterat en platinum. Har inget direkt dåligt att säga om den. Hade önskat en stor sidokåpa på utedelen istället för två små. Lite dåligt med pilar för var vägghålet ska borras i förhållande till väggfästet, inget i manualen heller. Sånt fördyrar för kunden när man får lägga en kvart extra på mäta noga. Annars inga bekymmer. Platinum verkar bra.

Nästa vecka ska jag montera två classic. Tror definitivt inte dessa är sämre än mycket annat.

Fick ett gott skratt när jag skulle göra underhåll på en gammal Zibro, fanns inte ens en reglerande expansionsventil, inte ett enda serviceuttag alls heller. Då är nivån för låg. Innedelens byggkvalité var dock imponerande hög. Inga lagerljud inne eller ute efter 10 år.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #7 skrivet: 12 maj 2023, 15:04:37 »
Om det vore skit skulle nog Ahlsell inte sälja dem, men man brukar ju säga att man får vad man betalar för, och Innova är ett av de billigare märkena på marknaden, så någonstans har det nog sparats in.
Ofta ser man det på livslängden, inte på hur de upplevs eller levererar när de är nya - och det gör det svårt att peka på något specifikt som är "dåligt", det har ofta mer att göra med billiga elektroniska komponenter som inte håller över tid.
Och sen är det för dyrt att reparera sÃ¥ det blir att köpa nytt om kanske 7-10 Ã¥r.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Geeoy

  • Gäst
Geeoy
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #8 skrivet: 12 maj 2023, 16:04:20 »
Men är verkligen platinum modellen billig? Den ligger ju i samma prisklass som Hero 2.0 LN50 (23k). Men absolut har du rätt i att man fÃ¥r vad man betalar. Jag har rätt dÃ¥lig koll pÃ¥ värmepumpar och kan passa pÃ¥ att fÃ¥ just platinum till ett trevligt pris. Men skrev ju just här för att kolla med erfarna om det är ett dÃ¥ligt val. Men jag tänker att jag fÃ¥r chansa. Tack för feedbacken iaf  :) tummenupp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #9 skrivet: 12 maj 2023, 16:44:58 »
Kostar en Inova platinum lika mycket som en Mitsubishi LN50 HERO ?
Med rätt rabattsats på Ahlsell så borde det vara rätt stor prisskillnad.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #10 skrivet: 13 maj 2023, 06:28:40 »
Nettopriset skiljer väl ca 4000 kr mellan platinum och LN50, och pris ut till kund kanske 6-7000 inkl moms.
Platinum har ju inte jättehög kyleffekt heller, 4.8 kW jämfört med LN50 som har 5.8 kW.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #11 skrivet: 14 maj 2023, 08:28:55 »
som sagt det är mest rörkrökare som får dessa av ahlsell som gratifikation

sämsta pumpen att montera som beskrivs ovan, tar kanske inte dubbelt så lång tid som en Hero men...
smäckig moteringsram

den har väldigt svårt att hålla jämn värme och få ut den, blir inget bra klimat i det rummet den sitter och angränsande rum når den inte till.

Den har en odiskutabel finess och det är tempgivare i fjärrkontrollen men det spelar ju mindre roll då den funkar sämre än Sanyos för 15-år sedan.

dåliga filter i innedelen, dålig passform läcker förbi massor av damm runt om.

summa summarum , väldigt ojämn prestation och ett skit att montera.
Jag vägrar numera att ta i dom, men är det någon dum jävel som vill ha en monterad är det 10.000.- i förskott utan kvitto!

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #12 skrivet: 14 maj 2023, 11:58:53 »
som sagt det är mest rörkrökare som får dessa av ahlsell som gratifikation

sämsta pumpen att montera som beskrivs ovan, tar kanske inte dubbelt så lång tid som en Hero men...
smäckig moteringsram

den har väldigt svårt att hålla jämn värme och få ut den, blir inget bra klimat i det rummet den sitter och angränsande rum når den inte till.

Den har en odiskutabel finess och det är tempgivare i fjärrkontrollen men det spelar ju mindre roll då den funkar sämre än Sanyos för 15-år sedan.

dåliga filter i innedelen, dålig passform läcker förbi massor av damm runt om.

summa summarum , väldigt ojämn prestation och ett skit att montera.
Jag vägrar numera att ta i dom, men är det någon dum jävel som vill ha en monterad är det 10.000.- i förskott utan kvitto!
Har du monterat ett Toshiba Seiya ND 25? AppropÃ¥ smäckig ram..  ::)
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #13 skrivet: 14 maj 2023, 15:12:27 »
Har du monterat ett Toshiba Seiya ND 25? AppropÃ¥ smäckig ram..  ::)
Nä men föregångaren och det var rätt omständligt

Geooy

  • Gäst
Geooy
SV: Köpråd innova för enbart kyla
« Svar #14 skrivet: 14 maj 2023, 18:22:35 »
Ok, men om jag nu ska kolla utanför innova då flera av er bankar lite på dem. Vad rekommenderar ni för modell och märke? Jag har bara utrymme för en innerdel och den kommer placeras på övervåningen i hallen. Målet är att den ska kunna kyla så stor yta som möjligt.

Har fått en offert på daikin caldo 2 r men ligger strax över 30k.

Hero ln50 har jag läst i detta forum kan vara lite overkill för endast kyla. Jag kommer nämligen aldrig använda den pumpen till värme. Tips uppskattas. Har endast 36.5cm utrymme i höjd så jag tror att alla innerdel ar med en höjd över 30cm är blir tight.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!