Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felkopplad minishunt?  (läst 424 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fknip

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Felkopplad minishunt?
« skrivet: 21 januari 2024, 12:07:47 »
Jag har tre stycken LK minishunt M60 till golvvärmeslingor i mitt hus. Två av dem ser ut som på bilden medan en är lite äldre och har en annan cirkulationspump, men som jag uppfattar det är funktionaliteten den samma.

Nu när det varit väldigt kallt under en längre period så har temperaturen i ett rum sjunkit mycket kraftigt, medan temperaturen varit ok i övriga rum.

När jag känner på tur-/returanslutningarna till de tre shuntarna så märker jag – till min häpnad – att det verkar vara kopplat olika. I de två rum där värmen är ok så är ledningen som kopplats till nummer (5) i bilden varmare är ledningen som är kopplad till nummer (4). I det rum där värmen inte är ok så är ledningen som kopplats till nummer (4) varm medan samtliga övriga ledningar är svala trots att termostat (3) och säkerhetsventil (6) är fullt öppna.

Min spontana tanke när jag upptäckte detta var att det såg rätt kopplat ut i rummet som är kallt och felkopplat ut i de två rum där det faktiskt är varmt. Där någonstans gav jag upp och tänkte att jag överlåter till detta forum att hjälpa mig. Vad är rätt, vad är fel?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29432
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Felkopplad minishunt?
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2024, 12:46:43 »
Nr 4 är tillopp och ska vara varmare än nr 5 utlopp.
bakom nr 2 finns del en omkopplare 1-2 rörsystem samt avstängning, värt att kolla på den som inte funkar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fknip

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkopplad minishunt?
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2024, 13:48:07 »
Tack för svar Carl N.
Då verkar det ju lustigt nog vara felkopplat i de två shuntar som ger ok värme :)
Hur kan detta över huvud taget fungera om tillopp/utlopp är kopplat fel?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29432
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Felkopplad minishunt?
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2024, 10:44:11 »
Tack för svar Carl N.
Då verkar det ju lustigt nog vara felkopplat i de två shuntar som ger ok värme :)
Hur kan detta över huvud taget fungera om tillopp/utlopp är kopplat fel?

Shuntens cirkpump jobbar då emot det primära flödet, men shunten har en bypass som troligen klarar av att ta det mesta av detta flöde.
Detta borde inte göra värmen sämre i shunt nr 3, sÃ¥ jag är fundersam pÃ¥ det hela, ska bli intressant att följa denna felsökning.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fknip

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkopplad minishunt?
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2024, 22:52:40 »
Tack igen Carl för hjälp.
Ja, jag koncentrerar mig på shunt 3 just nu, som ju verkar ha tillopp/utlopp rätt. Just nu har jag testat att öka cirkulationspumpens hastighet. Får se om det möjligen ger någon effekt...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!