Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?  (läst 26149 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad seahorse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #15 skrivet: 02 oktober 2012, 20:58:32 »
Det brukar ju pratas om att man ska sträva efter så få CP som möjligt.
Om man då använder pumpens interna cirkulationspumpen i Rickards ritning och skippar den externa. Samt skippar bypassledningen. Samt ställer pumpens CP i kontinuerligt drift istället för automatisk (stop vid kompressordrift) Är det en bra idé?

Min installatör vill absolut ha en extra pump enligt ritningen...och ingen bypass. Är det då inte bättre att skippa både extra CP och bypass?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #16 skrivet: 02 oktober 2012, 20:59:45 »
Det är bypassledningen som gör att man behöver en extra cirkpump, om du bara sätter in en volymtank så klarar du dig med den inbyggda.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad seahorse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #17 skrivet: 02 oktober 2012, 21:10:37 »
Ja, ser nu att det är ju SW's inlägg lite tidigare och att man dessutom får en sorts 20-gradig förvärmning av vattnet sommartid från radiatorerna. I SW's inlägg är volymtanken innan radiatorsystem vilket naturligtvis ger lite bättre förvärmning samt knäpp-skydd. Kanske lite jämnare temp på radiatorer också?

Är det så att fördelarna med att ha volymtank innan radiatorsystem skulle överväga fördelarna med att ha den efter . I modellen med Rickards ritning med förvärmning är den ju efter?

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #18 skrivet: 04 oktober 2012, 09:20:01 »
Är det inte så att man bör ha ett knäppningsfritt system för att ha volymtanken på returen. Enligt Rickards ritning görs ju vveftervärmningen i värmepumpen, vilket ökar risken för knäppningar. Borde inte eftervärmningen ske i en vvberedare?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #19 skrivet: 04 oktober 2012, 14:07:47 »
Har man en värmepump med inbyggd beredare så är det väl bäst att eftervärma vattnet där?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #20 skrivet: 12 oktober 2012, 10:46:47 »
Jag menar att angÃ¥ende vvförsörjningen, i en del familjer sÃ¥ är den ganska stor, numera är det ju inte bara tonÃ¥ringar som duschar 10 minuter tvÃ¥ gÃ¥nger om dan..  :-X vid DUT sÃ¥ ska vp klara bÃ¥de värmen och den prioriterade vvproduktionen, dessutom blir det kanske mÃ¥nga starter pga vv. SÃ¥ jag tycker Rickards förslag om att sätta volymtanken med vvförvärmning i slinga pÃ¥ returen är minst sagt bra, eftersom den konstruktionen skickar in kallast möjliga vatten i vp. När sedan vvattnet ökat pÃ¥ frÃ¥n 10 till 30 grader kan man göra pÃ¥ olika sätt

Utloggad seahorse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #21 skrivet: 28 oktober 2012, 17:27:36 »
Hur är det med bypassen i Rickards ritning? Hur fungerar det? Och fungarar det utan 3--vägsventil eller strypning eller liknande på bypassen.

mao vad är skillnad i det systemet med och utan bypass????? Sc:,h

Utloggad Kalle LKPG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #22 skrivet: 19 november 2012, 17:02:31 »
Skulle inte det här kombinera det bästa av världar?
  • Volymtank (ger lÃ¥nga gÃ¥ngtider)
  • Arbetstank (gör det möjligt att ha termostater aktiva/ha variabla flöden i rad/golvvärme-kretsen)
  • Förvämning av tappvarmvatten (ger förvärmning av tappvarmvatten till lÃ¥gt pris)
  • Billigt
  • SmÃ¥ krav pÃ¥ utrymme

Hej!

Jag är lite inne på din variant alternativt samma princip med att ha tanken/volymföstroraren efter bypassen på T till radiatorkretsen då jag har problem med knäppningar. Har en IVT C7 med bypass samt extern CP. Har dock väldigt svårt att bestämma mig vad som blir fördelaktigast.

Vad anses som lagom volym på tanken? Har funderat på en 500l tank med 120l förrådsberedare men misstänker att det kanske blir för stort helt enkelt och att det mer blir ett nollspel el kanske till och med sämre.

MVH
Kalle

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #23 skrivet: 19 november 2012, 21:10:44 »
Har formen på en volymtank någon betydelse, jag menar som ni förklarat att inloppet sker i toppen och uttaget i botten för att annars försvinner själva tank-tanken om det vore tvärt om.

Är det då mer fördelaktigt att ha en väldigt låg, men samtidigt bred tank. Eller skall man helst ha ett eget fyrtorn bredvid pumpen? Eller är det helt utan betydelse?

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #24 skrivet: 19 november 2012, 21:41:39 »
Om man tänker på att VP gör varmvatten ibland och då inte kör ut värme i radiatorkretsen, så skulle jag vilja sätta bypassen så volymtanken används även då pumpen gör varmvatten, då kan den externa cirkulationspumpen köra ut energin i volymtanken till huset under tiden. Sedan kan det nog vara bra med backventil i bypassen för säkerhets skull.... Annars kan det bli rundgång.
Men på detta sätt får man även lite värme då alla duschar...


Vad gäller formen på tanken så är det viktigaste att allt vatten är med i cirkulationen, så det kan ju vara bra att trixa med inloppet, kanske köra flera inlopp?
Själv återanvände jag varmvattenberedaren, och kopplade in på dom vanliga anslutningarna. Eftersom den är på 300L så är det ju inte så noga att den är 100% effektiv.

/Hobbymekk
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #25 skrivet: 19 november 2012, 23:09:05 »
Hej!

Jag är lite inne på din variant alternativt samma princip med att ha tanken/volymföstroraren efter bypassen på T till radiatorkretsen då jag har problem med knäppningar. Har en IVT C7 med bypass samt extern CP. Har dock väldigt svårt att bestämma mig vad som blir fördelaktigast.

Vad anses som lagom volym på tanken? Har funderat på en 500l tank med 120l förrådsberedare men misstänker att det kanske blir för stort helt enkelt och att det mer blir ett nollspel el kanske till och med sämre.

MVH
Kalle

En extern CP har du redan och en tank funderar du på att köpa. Varför inte bara koppla den som en arbetstank så är problemet löst?

Om det ska fungera bra med det andra nyskapande alternativet :)
sÃ¥ bör ju volymtanken sitta innan VP för att säkerställa att volymen jobbar i fall bypassen är öppen (dvs att raddarna är stängda) och i sÃ¥ fall är ju knäppfunktionen borta med vinden. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kalle LKPG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #26 skrivet: 20 november 2012, 16:47:51 »
En extern CP har du redan och en tank funderar du på att köpa. Varför inte bara koppla den som en arbetstank så är problemet löst?

Om det ska fungera bra med det andra nyskapande alternativet :)
så bör ju volymtanken sitta innan VP för att säkerställa att volymen jobbar i fall bypassen är öppen (dvs att raddarna är stängda) och i så fall är ju knäppfunktionen borta med vinden.

Faktum är att jag redan har det så (volymförstorare) men med en tank som jag misstänker är för liten då det fortfarande knäpper. 50l är den på. Likaså så är jag tveksam till att pumpen behöver vara kopplad med bypass och dubbla cirkpumpar då de termostater jag har är fullt öppna förutom i garaget där jag tycker termostatfunktionen är bra när man öppnar och stänger dörrar. Dock är de strypta så det inte springer rakt genom dem när termostaten öppnar. har bara 15 grader därinne. Systemet har ca 20st radiatorer och tvårörsystem med huvudledning på r25 samt som minst r10 till vissa radiatorer. Ivt rekomenderar ett minflöde på 0,18l/s och det tycker jag inte borde bara några som helst bekymmer. Jag misstänker den externa cp gör att returen in till vp blir varmare än vad den skulle bli utan. Har ett delta t på ca 7 grader nu med inre pump på läge ett och yttre på läge två. (helt ok men det känns iaf som det hela motarbetar varandra litet).

Jag har efter att fått klurat på det tänkt att ta bort bypass och köra på den interna pumpen enbart samt koppla en större volymtank för att bli av med knäppningarna samt få litet mindre gångtider. Jag tror jag helt skippar försöket med en arbetstank som bypass.

Har svårt att se ev fördelar med bypass samt extern cp i mitt fall. Möjligen något försämrad värme vid VV-laddning men det undrar jag om det är märkbart i praktiken. Är rörmokare så att dra om ledningarna är inga större problem.

Är det något jag missar el tänker fel tycker ni?

MVH
Kalle

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #27 skrivet: 20 november 2012, 16:53:31 »
Jag tror du får bort knäppningarna om du kopplar din befintliga tank som knäpptank från vp till toppen och ut till rad från botten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kalle LKPG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #28 skrivet: 20 november 2012, 16:57:07 »
Jag tror du får bort knäppningarna om du kopplar din befintliga tank som knäpptank från vp till toppen och ut till rad från botten.

Den är kopplad så och det knäpper iaf. Den sitter på framledningen i den externa kretsen farmledning från VP in i toppen och botten vidare till radiatorerna. Jag tror helt enkelt tanken är för liten då det blandar sig för fort i den. Det vart dock möjligen aningens bättre. Känns lite surt att jag snålade o inte tog en större tank som jag tänkte från början men jag fick den ju gratis:D

MVH
Kalle

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #29 skrivet: 20 november 2012, 17:06:30 »
Så du har både knäpptank extern cp och bypass en ny variant tror jag Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 470
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!