Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepumpen ej ansluten?  (läst 1837 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke P

  • cnc svarare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderåkra 4mil söder om kalmar
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värmepumpen ej ansluten?
« skrivet: 15 september 2019, 00:33:17 »
Hejsan..

Ikväll när jag skulle gå och lägga mej så tyckte jag att det va otroligt varmt inne i sovrummet..elementen var kokheta, kilade ner i källaren och mycket riktigt så stod skåpet och larmade (tjöt)
Värmepumpen ej ansluten.. Har inte rört en pryl i den sens vi installerade den "nya" utedelen.. Sakerna jag har är ett ivt A/W290 skåp med rego800 styrning, utedelen är en ivt Air90
Någon som vet vad som är galet med mitt system?  dontknow
Jag bifogar ett par larmbilder..Edit: som ni ser så står det 195 grader vilket är totalt omöjligt att uppnå :D

Mvh/Henke P..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepumpen ej ansluten?
« Svar #1 skrivet: 15 september 2019, 08:07:18 »
Har värmepumpen ström på alla faser? Glapp eller felaktig terminering i canbusen skulle kunna ge såna fel annars.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Henke P

  • cnc svarare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderåkra 4mil söder om kalmar
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpen ej ansluten?
« Svar #2 skrivet: 15 september 2019, 09:38:05 »
Tjena Purjo :)

Det som ja tycker är lustigt är att nu försöker elpatronen ösa in så mycket element's värme som den bara går..vi hade nästan 28 grader igår kväll på termometern i hallen fast skåpet visar 24.9, och ändå så ville den ösa in mej, fast innetempgivaren står ställd på 19 grader..känns som om det vore en total "blackout" i styrsystemet,,den verkar inte förstå något alls :/
Jag får ringa ivt gubbarna som håller till kalmartrakten imorgon bitti
Ja ska kolla upp faserna som du nämde :)

/Henke P..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepumpen ej ansluten?
« Svar #3 skrivet: 15 september 2019, 10:03:22 »
Den är som sagt helknasig, prova fabriksåterställning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepumpen ej ansluten?
« Svar #4 skrivet: 15 september 2019, 11:08:38 »
Börja med att bryta strömmen en stund och starta om prylarna (inte bara stänga av på knappen).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Henke P

  • cnc svarare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderåkra 4mil söder om kalmar
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpen ej ansluten?
« Svar #5 skrivet: 15 september 2019, 12:13:15 »
Hallå igen..

kan man säga att man har än mera sämre nyheter.. ja har haft pumpen avstängd i ca 2timmar nu..startade upp den, men nu så vill inte ens elpatronen starta..provar jag att köra den enbart som en el-panna så frågar den om jag har säkrat för 4.5kw elpatron :D, men vägrar att starta ..alla säkringar är hela..måste vara något som har packat ihop totalt på elsidan/styrningen.. det är ju så man blir sugen på en vedpanna juh :D

/Henke P

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepumpen ej ansluten?
« Svar #6 skrivet: 15 september 2019, 17:40:36 »
Har du effektvakt ansluten?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Henke P

  • cnc svarare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderåkra 4mil söder om kalmar
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpen ej ansluten?
« Svar #7 skrivet: 15 september 2019, 19:57:31 »
Hallå igen..

Jaa va ska man säga grabbar.. Måste gå troll i mitt värmesystem.. Stängde av allt i värmepump's väg när jag åkte hemifrån.. Va borta i ca 4.5h..slå på systemet och det funkar.. Inte ett larm dök upp och inte 195 grader varningar 🤔🤷‍♂️.. Kan de vara något glappt eller vad? 🤔

/Henke P.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepumpen ej ansluten?
« Svar #8 skrivet: 15 september 2019, 21:23:47 »
Som sagt var; Glapp eller felaktig terminering i canbusen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!