Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SmÃ¥kyligt  (läst 7593 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mali

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ES480 - -91 Paj. Nu cz s 50 (maj 06)
Småkyligt
« skrivet: 19 december 2005, 23:24:35 »
Hej.
Har något fel på FVP och/eller golvvärme.
VP matar ut ca 40grader på framledningen och returen ligger på ca 25grader ändå blir det inte riktigt varmt i huset. 180m2.  Har golvvärme i hela huset. Har kollat alla reglerventiler och de verkar fungera. Känner jag på utgående slang så är de varma ung. samma temp som framledningstemperaturen.  Samtliga returer är kalla. Låter som om cirkulationen inte fungerar som den skall. Har bytt Cirkpump. Tappvarmvatten finns. VP är en AquaES480 från 91. Golvvärmesystemet är ett Virsbo inkl grendon och har 20 mm slang.

Någon som har något 'hett' tips om vad det kan vara för fel?
MVH
Mali
/Mali

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Småkyligt
« Svar #1 skrivet: 20 december 2005, 10:20:53 »
Hej.
Har något fel på FVP och/eller golvvärme.
VP matar ut ca 40grader på framledningen och returen ligger på ca 25grader ändå blir det inte riktigt varmt i huset. 180m2.  Har golvvärme i hela huset. Har kollat alla reglerventiler och de verkar fungera. Känner jag på utgående slang så är de varma ung. samma temp som framledningstemperaturen.  Samtliga returer är kalla. Låter som om cirkulationen inte fungerar som den skall. Har bytt Cirkpump. Tappvarmvatten finns. VP är en AquaES480 från 91. Golvvärmesystemet är ett Virsbo inkl grendon och har 20 mm slang.

Någon som har något 'hett' tips om vad det kan vara för fel?
MVH
Mali

Du har dåligt flöde på din VB, kolla följande:
Är alla termostater fullt öppna och öppnar ventilerna som de ska?
Kolla och rensa smutsfiltret.
Något kan vara fel på din cirkpump, lyssna att den verkligen går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mali

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ES480 - -91 Paj. Nu cz s 50 (maj 06)
SV: Småkyligt
« Svar #2 skrivet: 20 december 2005, 15:17:42 »

Citera

Tack för svaret.
Ja,  ventilerna öppnar som de skall.
Cirkulationspumpen går.

Vilket Smutsfilter , sitter det ett i FVPen och i så fall var? Eller finns det något i golvärmen?
Mvh
/Mali
/Mali

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Småkyligt
« Svar #3 skrivet: 20 december 2005, 15:27:01 »

Citera

Tack för svaret.
Ja,  ventilerna öppnar som de skall.
Cirkulationspumpen går.

Vilket Smutsfilter , sitter det ett i FVPen och i så fall var? Eller finns det något i golvärmen?
Mvh
/Mali


Det borde sitta ett i närheten av din FLVP, på returen är vanligast. Ser ut som en blindad ansutning på röret, med en stor mutter på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mali

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ES480 - -91 Paj. Nu cz s 50 (maj 06)
SV: Småkyligt
« Svar #4 skrivet: 20 december 2005, 20:00:17 »

Citera

Tack för svaret.
Ja,  ventilerna öppnar som de skall.
Cirkulationspumpen går.

Vilket Smutsfilter , sitter det ett i FVPen och i så fall var? Eller finns det något i golvärmen?
Mvh
/Mali


Det borde sitta ett i närheten av din FLVP, på returen är vanligast. Ser ut som en blindad ansutning på röret, med en stor mutter på.

Hittar inget filter, undrar om det finns. Står ingen om detta i manualen heller.
Det enda med stor mutter är anslutningarna till cirkpumpen men där sitter bara 2 st avstängningsventiler som står rätt. Har aldrig rört dessa.

Har följt returen från Golvvärme anslutningen till pannan ingenting.

Mvh Mali
/Mali

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Småkyligt
« Svar #5 skrivet: 21 december 2005, 10:35:22 »

Hittar inget filter, undrar om det finns. Står ingen om detta i manualen heller.
Det enda med stor mutter är anslutningarna till cirkpumpen men där sitter bara 2 st avstängningsventiler som står rätt. Har aldrig rört dessa.

Har följt returen från Golvvärme anslutningen till pannan ingenting.

Mvh Mali


Filtret ingår inte i VP:n utan är något som seriösa installatörer sätter dit för att det inte ska bli igensättningar i värmepumpen. Jag tror du får ta hem installatören.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mali

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ES480 - -91 Paj. Nu cz s 50 (maj 06)
SV: Småkyligt
« Svar #6 skrivet: 24 december 2005, 09:27:32 »

Hittar inget filter, undrar om det finns. Står ingen om detta i manualen heller.
Det enda med stor mutter är anslutningarna till cirkpumpen men där sitter bara 2 st avstängningsventiler som står rätt. Har aldrig rört dessa.

Har följt returen från Golvvärme anslutningen till pannan ingenting.



Har troligen lokaliserat felet. På golvärmereturerna sitter en strypventil för att anpassa flödet till slingornas längd. De rum med korta slingor är mer strypta än de långa slingornna och tenderar att slamma igen. Detta ämne kommer troligen från pannan eftersom slingorna och fördelarna är korrosionsfria. Har gjort ren en av strypventilerna och det blev mycket bättre. Skall rensa hela systemet till sommaren och då även byta FLVPen. Tack för tipset.
//Mali

Filtret ingår inte i VP:n utan är något som seriösa installatörer sätter dit för att det inte ska bli igensättningar i värmepumpen. Jag tror du får ta hem installatören.
/Mali

Utloggad mali

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ES480 - -91 Paj. Nu cz s 50 (maj 06)
SV: Småkyligt
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2006, 09:46:46 »
Mysteriet fortsätter:
Har nu lossat alla fördelare och gjort rent dessa, inte speciellt smutsigt, en viss beläggning fanns det.
Har fått en ny injusteringskalkyl från Virsbo och allt är injusterat exakt enligt kalkylen.
Börjar misstänka att någonting i ES480 begränsar flödet mot golvärme systemet.
Denna begränsning verkar ha kommit gradvis.
Frågan är bara vad det kan vara?
Har bytt cirkulationspump.

Vad finns det för delar i en VP som kan sänka flödet mot golvärme systemet?
det finns en trevägsventil som växlar mellan tappvarmvattenvärmning och husvärmning. Denna verkar fungera då jag kan manuellt välja mer varmvatten produktion och det går ganska fort att värma upp tanken till full värme och omvänt så går det ut värme till slingorna i motsatt läge när VP skall värma huset.

Brukar det bildas beläggningar i elpannor i VP system som begränsar flödet?
Åldras Styrdonen så att de inte orkar trycka ner ventilen?
Det skulle isf gälla samtliga 18 styrdon, verkar otroligt.
Dessa 18 don drivs av 2 separata transformatorer.

Skumt.
/Mali
/Mali

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Småkyligt
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2006, 10:45:51 »
Har själv samma VP. Sedan jag skaffat den har jag blivit gråhårig. Jag ser ett visst samband.
Börvärdena kanal 15 och 16 vad står de på? kör du med innegivarstyrning?

Prova detta: Nollställ till fabriksinställning. Sedan kör du på utegivarstyrning. Det är kanal 13 som skall vara på 1.

Om inte detta hjälper prova också att köra den manuellt med styrningen nere till vänster.

På min Vp fick 3 vägsventilen bytas då den helt enkelt kärvat ihop.

Utloggad mali

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ES480 - -91 Paj. Nu cz s 50 (maj 06)
SV: Småkyligt
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2006, 12:56:28 »
Har själv samma VP. Sedan jag skaffat den har jag blivit gråhårig. Jag ser ett visst samband.
Börvärdena kanal 15 och 16 vad står de på? kör du med innegivarstyrning?

Prova detta: Nollställ till fabriksinställning. Sedan kör du på utegivarstyrning. Det är kanal 13 som skall vara på 1.

Om inte detta hjälper prova också att köra den manuellt med styrningen nere till vänster.

På min Vp fick 3 vägsventilen bytas då den helt enkelt kärvat ihop.


Jag använder utegivar styrning.
Har testat med olika värden på kanal 15 och 16 använt det om finns i den blå boken till pannan som rekommenderas av Virsbo.

Hur yttrade det sig när 3 vägsventilen inte fungerade?

Har även satt begränsning för att inte värma tappvarmatten via vp under 10 grader.Men det kan den göra endå, helmystiskt.
Efter alla reparationer på denna vp under 15 år kan man lugnt välja annan tillverkare.
/Mali
/Mali

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Småkyligt
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2006, 13:12:44 »

Hur yttrade det sig när 3 vägsventilen inte fungerade?

Det kom ingen värme till radiatorerna. :)

DÃ¥ 3-vägsventilen hängde sig blev flödet för litet.  Temperaturen var rätt, men flödet för lÃ¥gt. Du KAN manuellt tvinga upp ventilen. Det sitter en liten spak pÃ¥ baksidan av ventilen som man kan tvinga till ytterlägen med fingrarna.  och du kan lÃ¥sa den där genom att häkta fast den i ett litet jack i plÃ¥ten. NÃ¥gon har väl gjort detta för att just kunna tvinga ventilen till öppet läge.


Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Småkyligt
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2006, 13:36:40 »
Säkerligen så är det ngt med 3-vägsventilen. De flesta brukar man kunna ändra manuellt, kanske är det en Honeywell ventil, de ser ut som en liten rund snusdosa med en plåtlåda över sig. Sitter mitt under flvp oftast
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Marre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Småkyligt
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2006, 13:48:21 »
Kolla om framledningstemp är maximerad på 40g i börvärdesmenyn.
Du kanske behöver högre temp,spec om du har 2planshus o träbjälklag.
480:n har dessutom högt internt tryckfall o kräver högt pumpflöde.
Har du pushgrupp med extrapump?? Annars kan det behövas en.
Det borde ha fungerat tidigare väl? eller har du utökat ytan?
De flesta ES 3-480 var oftast orginalutrustade med dubbelpump
till större golvvärmehus i början av 90-talet.Tror inte du har problem med
växelventilen , de brukar endast kärva i tappvattenläge o skickar då inte
värme till värmesystemet alls. Vad har du satt in för cirkpump? skall vara minst
en 5meterspump som orginalet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Småkyligt
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2006, 14:01:53 »
Kanske dum fråga men har du testat att lufta ur maskinen? 480.n du har är väl utrustad med en separat avluftnings ventil som är ett rör som kommer uppifrån koax/växlaren och har ventilen brevid cirkpumpen.

Lite andra funderingar för att lösa ditt problem.
Den klassiska frågan, har det någonsin fungerat, maskinen du har kan bara ge ett flöde/tryck som kanske inte räcker till ditt system? Pumpen du bytte, började du med att byta pumpen för att åtgärda problemet eller kom det efter pumpbytet, i så fall har den rätt kapacitet?
Ta bort några av Wisbo styrdonen så är väl slingorna fullt öppna blir det bättre då?
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad mali

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ES480 - -91 Paj. Nu cz s 50 (maj 06)
SV: Småkyligt
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2006, 17:19:42 »
Kanske dum fråga men har du testat att lufta ur maskinen? 480.n du har är väl utrustad med en separat avluftnings ventil som är ett rör som kommer uppifrån koax/växlaren och har ventilen brevid cirkpumpen.

Lite andra funderingar för att lösa ditt problem.
Den klassiska frågan, har det någonsin fungerat, maskinen du har kan bara ge ett flöde/tryck som kanske inte räcker till ditt system? Pumpen du bytte, började du med att byta pumpen för att åtgärda problemet eller kom det efter pumpbytet, i så fall har den rätt kapacitet?
Ta bort några av Wisbo styrdonen så är väl slingorna fullt öppna blir det bättre då?

Problemet fanns innan pumpbytet därav bytet.
Pumpen har exakt samma kapacitet om tidigare pump.
Pumpen(-arna) skall klara av golvvärmesystemet enligt Virsbos beräkningar med marginal.
Skall prova med att lossa styrdonen...


Systemet är luftat och även slingan till kompressordelen.
« Senast ändrad: 30 januari 2006, 22:06:27 av mali »
/Mali

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!