Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Standardvärden värmekurva? Snurrat bort mig..  (läst 1242 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Standardvärden värmekurva? Snurrat bort mig..
« skrivet: 07 december 2018, 19:17:54 »
HÃ¥ller pÃ¥ och fÃ¥ ganska bra värden inomhus tycker jag förutom att det kan kännas lite rÃ¥tt när det är omkring 0 grader utomhus sÃ¥ därför tänkte jag använda mig av funktionen för att knäcka kurvan.  :)

Problemet är att jag har varit och rattat där tidigare utan att riktigt veta vad jag gjort sÃ¥ jag har ingen vidare koll pÃ¥ värdena mÃ¥ste jag säga.   ???
Sitter någon på dessa default-värden och kan säga ungefär hur de bör se ut eller går det inte att säga från fall till fall?

Såhär ser det ut nu, är relativt säker på att jag bara snurrat på dom värdena runt nollan, dvs, +5, 0 och -5.

Detta är nuvarande siffror med kurva 3.8 och finjustering +1.5°.

5° - 32,6°
0° - 35,4°
-5° - 36,2°
-10° - 39,7°
-15° - 42,7°
-20° - 45,7°
-25° - 48,7°
-30° - 51,7°

Pumpen är en IVT Greenline HT+ C9.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Standardvärden värmekurva? Snurrat bort mig..
« Svar #1 skrivet: 07 december 2018, 20:43:05 »
Såvitt jag kan förstå har du gjort följande justeringar vid +5 +2 grader, vid noll +1,7 grader och vid -5 -0,5 grader. Vid -5 tror jag det behövs en justering uppåt. +2 grader verkar ett rimligare värde i stället för -0,5. Förmodligen behövs det en justering även för -10 grader, kanske +1 grad.

Värmekurvans ekvation är

Börvärde returtemperatur = 20 + 0,16 *(Inställd värmekurva) * (20 - utetemperaturen) + finjusteringen
 
Lägg in ekvationen i ett Excelark och gör ett diagram med värdena för var 5:e grad så kan så du småningom få till en bra knäckning.
« Senast ändrad: 07 december 2018, 20:45:44 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Standardvärden värmekurva? Snurrat bort mig..
« Svar #2 skrivet: 07 december 2018, 22:08:58 »
Såvitt jag kan förstå har du gjort följande justeringar vid +5 +2 grader, vid noll +1,7 grader och vid -5 -0,5 grader. Vid -5 tror jag det behövs en justering uppåt. +2 grader verkar ett rimligare värde i stället för -0,5. Förmodligen behövs det en justering även för -10 grader, kanske +1 grad.

Värmekurvans ekvation är

Börvärde returtemperatur = 20 + 0,16 *(Inställd värmekurva) * (20 - utetemperaturen) + finjusteringen
 
Lägg in ekvationen i ett Excelark och gör ett diagram med värdena för var 5:e grad så kan så du småningom få till en bra knäckning.
Tusen tack, precis vad jag letade efter :) Nu har jag standardvärdena och kan utgå därifrån!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!