Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpstak  (läst 6208 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
Värmepumpstak
« skrivet: 21 mars 2018, 09:55:54 »
Hej

Hur stor nytta gör ett värmepumpstak, fyller det någon funktion alls och är det värt ca 1000kr ?

/el Knacko

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpstak
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2018, 10:33:52 »
Hej

Hur stor nytta gör ett värmepumpstak, fyller det någon funktion alls och är det värt ca 1000kr ?

/el Knacko
Fel tak kan fylla en negativ funktion genom att göra pumpen mindre effektiv då det som jag förstått blir cirkulation runt pumpen(bakom?).

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpstak
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2018, 12:47:40 »
Var har du fått detta ifrån?? Sc:,h Enbart ett tak över pumpen kan inte orsaka att luften recirkulerar tillbaka till pumpens baksida, däremot får man tänka sig för om man delvis bygger in på sidorna av pumpen och framför allt får det inte finnas någonting framför pumpen som kan hindra pumpen utblås. Självklart gör alltid enbart ett tak över pumpen nytta.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Värmepumpstak
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2018, 14:10:55 »
Om utedelen sitter så till att den kan drabbas av takdropp som fryser till på fläktgallret, eller om den kan råka illa ut av snöras från hustaket, så är ett litet tak över värmepumpen bra. Dock måste det vara mycket kraftigt byggt om det ska hålla för ett rejält snöras, och om värmepumpen är lågt monterad (på markstativ) helst kompletteras med någon form av räcke framför, så att inte snöblock som rasar ner framför värmepumpen kan knöla in den mot väggen.
Jag har just nu en aluminiumstege lutad mot väggen över värmepumpen som provisoriskt skydd, efter att den råkade illa ut vid vinterns första stora snöras.

Ett sätt att slippa såna här problem är att om möjligt sätta utedelen på en gavel hellre än på en av husets långsidor.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpstak
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2018, 16:40:56 »
Om jag skulle sätta ett tak så skulle jag försöka få ut det ca 1 dm från vägg så att värmepumpen kan suga in luft från alla fyra håll på baksidan.
För varje håll man blockerar möjligheten för fläkten att suga in luft så ökar risken för återcirkulation från framsidan till baksidan.
Detta blir speciellt tydligt när förångaren börjat isa på och luftflödet blir lägre, då kastas den kalla luften inte lika effektivt framåt och allt mer kall luft åkar "runt hörnet" och in igen.

Det där kan man själv testa genom att stå vid sidan av pumpen under en hel driftscykel, det är olika på olika värmepumpar, men på en del kan man känna att kalldraget från framsida till baksida ökar dramatiskt i takt med att förångaren blir mer påfrostad.
« Senast ändrad: 21 mars 2018, 16:42:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpstak
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2018, 19:48:36 »
Ett tak över värmepumpen oftast till ingen nytta alls.
Men som forsman smriver kan det i speciella fall var till gagn.
Hela hus däremot är bara till förfall.
Allt sitter dock i betraktarens ögon och kunden har alltid rätt.... eller?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpstak
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2018, 06:46:17 »
Jag tror absolut att ett tak kan vara en fördel i vissa fall:
1. Snöfall
2. Regn
3. Solskydd
4. Smuts/nedfall

Vid snöfall kan ett tak göra att värmepumpen behöver avfrosta lite mer sällan än om snön lätt sugs in av fläkten och "pluggar" förångaren onödigt fort.
Vid regn så får man ju en mindre klimatbelastning på hela maskinen om den hålls torr, kanske minskar risken för invändig kondensering också, speciellt sommartid om det är varmt ute och det kommer ett kallt regn, om maskinen hastigt kyls ned kan det kondensera invändigt och belasta kretskort och annan elektronik inuti maskinen.
Solskyddet som ett tak kan ge kan öka plastdetaljernas livslängd och rent allmänt göra att värmepumpen håller sig utseendemässigt "fräsch" längre tid.
Om jag monterade en luftvärmepump skulle jag nog sätta dit ett tak, däremot aldrig någonsin ett värmepumpshus.
Ett tak kan minska risken för att löv, barr och liknande sätter igen förångaren. över tid kan det ge bättre COP än om man tillåter förångaren att bli delvis tilltäppt av denna typ av saker.
« Senast ändrad: 23 mars 2018, 06:48:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpstak
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2018, 07:07:24 »
Var har du fått detta ifrån?? Sc:,h Enbart ett tak över pumpen kan inte orsaka att luften recirkulerar tillbaka till pumpens baksida, däremot får man tänka sig för om man delvis bygger in på sidorna av pumpen och framför allt får det inte finnas någonting framför pumpen som kan hindra pumpen utblås. Självklart gör alltid enbart ett tak över pumpen nytta.
Finns en stor tråd om det här jag läste. Eller så räcker det att läsa Rickards inlägg :)

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpstak
« Svar #8 skrivet: 24 mars 2018, 17:58:05 »
Finns en stor tråd om det här jag läste. Eller så räcker det att läsa Rickards inlägg :)
Ja de stämmer att det finns några andra trådar om ämnet tak över luftvärmepump och jag har också sett sedan tidigare att Rickard av någon konstig anledning har fått för sig att ett tak på pumpen kan göra att luften till viss del kan recirkulera tillbaka till pumpens baksida. Men i det här fallet har Rickard faktiskt helt fel, enbart ett tak på pumparna kan inte få luften att recirkulera mer än om det inte skulle finnas något tak, däremot om man bygger in pumparna ytterligare med bl.a de s.k pumphusen så får man med automatik alltid en viss recirkulation av utblåset som då går tillbaka i retur till pumpens baksida igen.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpstak
« Svar #9 skrivet: 24 mars 2018, 20:18:16 »
Ja de stämmer att det finns några andra trådar om ämnet tak över luftvärmepump och jag har också sett sedan tidigare att Rickard av någon konstig anledning har fått för sig att ett tak på pumpen kan göra att luften till viss del kan recirkulera tillbaka till pumpens baksida. Men i det här fallet har Rickard faktiskt helt fel, enbart ett tak på pumparna kan inte få luften att recirkulera mer än om det inte skulle finnas något tak, däremot om man bygger in pumparna ytterligare med bl.a de s.k pumphusen så får man med automatik alltid en viss recirkulation av utblåset som då går tillbaka i retur till pumpens baksida igen.
Han har ju dock inte varit ensam.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpstak
« Svar #10 skrivet: 24 mars 2018, 23:02:11 »
Nej de har du rätt i att Rickard inte var ensam i den tråden, om ja kommer ihåg rätt så var det väl bara en som hade rätt där, några hade ingen uppfattning och de flesta hade fel, men de är sånt som händer i enstaka fall i några få trådar här på forumet ibland.
Till Rickards försvar så får man väl ändå säga att de är väldigt sällan han har fel, men i just den här frågan så har han det.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpstak
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2018, 07:02:13 »
Det råder inga som helst tvivel om att jag har rätt.
Det där är enkel logik.
Ju mer du hindrar insugsluften till värmepumpens baksida, desto större kommer luftflödet att bli på de sidor som fortfarande har fri tillgång till luft.
Ett tak som monteras direkt mot väggen kommer att innebära att 25% av den tillgängliga lufttilförseln flyttas från "ovanifrån" till sidorna och under värmepumpen.
Ju högre luftflödet blir vid sidorna och under värmepumpen desto större är risken att kall luft som blåser ut på värmepumpens framsida söker sig tillbaks till baksidan.
Blockera uppåt och åt ena sidan så dubbleras luftflödet nedifrån och från den andra sidan och problemen förvärras.
Blockera alla sidor så kommer 100% av den luft som sugs in att vara nedkyld.

Jag vill på intet sätt framstå som mästrande, men det här är så enkelt att förstå.
Och som sagt, problemen accentueras när förångaren börjar bli igensatt av frost och utblåshastigheten avtar.
Olika design på fläktar, luftriktare och liknande kan säkert också göra skillnad, men att det inte skulle påverka alls att blockera 25% av den yta som värmepumpen kan hämta "varm" luft ifrån finns helt enkelt inte på kartan.
Sen kan man alltid diskutera om fördelarna överväger nackdelarna eller ej, men att värmepumpen kommer att få tillbaks kallare och kallare luft ju mer av intaget som man blockerar är ställt utom varje rimligt tvivel.

Om det inte såg för fult ut skulle det alldeles säkert vara en COP-fördel att sätta upp någon form av skärm/skivor åt alla håll rakt ut från sidorna, uppåt och nedåt just för att minimera mängden nedkyld luft som kan återföras till värmepumpens baksida - eller att man monterade ett 150 cm långt rör rakt ut från luftutblåset - men det är en helt annan diskussion.
Sen är det väl så att det kostar mindre att blockera de första 25% av lufttillförseln än det kostar att blockera de sista 25 procenten av lufttilförseln.
Taket kanske inte påverkar mer än ytterst marginellt, men i detta forum är det ju vanligt att fysik och logik gör att folks ej underbyggda "uppfattningar" om olika saker inte med automatik skall tas som en sanning.
Jag tror inte att ett tak försämrar COP jättemycket, men JAG skulle alltså inte sätta taket tätt mot väggen, utan lämna öppet ca 10 cm så att den fria lufttillförseln hindras så lite om möjligt, samtidigt som taket ändå skyddar pumpen skapligt bra från både snö regn och nedfallande smuts.
Speciellt om den sitter under en takfot så behöver det inte vara placerat tätt mot vägg.
Monterar man den på en hög fasad eller på gaveln av huset blir det lite annorlunda, då skulle jag kanske hellre välja ett lite större tak och sätta det högre ovanför värmepumpen - och tätt mot vägg.
« Senast ändrad: 26 mars 2018, 07:11:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!