Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpsberedare Indol 190 frÃ¥n Envica  (läst 106428 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #15 skrivet: 02 februari 2013, 20:51:25 »
Intressant test.

Men jag TROR inte det är en bra idé att skicka in luften in i FTX aggregatet..
Jag TROR att den trycker in mera luft än övriga utsugningsventiler och skapar obalans som resulterar i att övriga frånluftsventiler inte suger ut det dom ska.. Sc:,h Sen skickar du in kall luft innan återvinningen Sc:,h

Ska bli kul att se ditt resultat, men jag TROR inte alls på idén..
 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2013, 22:30:39 »
Ska in med en Indol 190 för att förvärma det kalla vattnet innan den gÃ¥r in i ordinarie Mitsubishi luft/vatten  för att fÃ¥ nÃ¥gon Ã¥tervinning dÃ¥ jag i dagsläget skickar ut all gosig varm luft rakt ut utan nÃ¥gon som helst Ã¥tervinning dÃ¥ luft/vatten anläggningen ersatte en frÃ¥nluftsvärmepump.

Kommer inte pÃ¥ nÃ¥got billigare alternativ till Ã¥tervinning för vatten än denna lösning 
Eller låter det som en dålig ide och varför skulle det inte bli som jag tror ?

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #17 skrivet: 02 februari 2013, 22:40:57 »
Ska in med en Indol 190 för att förvärma det kalla vattnet innan den gÃ¥r in i ordinarie Mitsubishi luft/vatten  för att fÃ¥ nÃ¥gon Ã¥tervinning dÃ¥ jag i dagsläget skickar ut all gosig varm luft rakt ut utan nÃ¥gon som helst Ã¥tervinning dÃ¥ luft/vatten anläggningen ersatte en frÃ¥nluftsvärmepump.

Kommer inte pÃ¥ nÃ¥got billigare alternativ till Ã¥tervinning för vatten än denna lösning 
Eller låter det som en dålig ide och varför skulle det inte bli som jag tror ?

Skojar du?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #18 skrivet: 02 februari 2013, 22:54:44 »
Helt ärlig faktiskt  :)

Hittar inget billigare sätt att få lite återvinning för att förvärma vattnet och samtidigt få tillgång till lite mer varmvatten till överkomligt pris.

Har du nÃ¥gon vettigare ide istället som motsvara inköpspriset för en indol fÃ¥r du gärna meddela mig det  ;)
Eller är det något som skulle bli totalt pannkaka i den kombinationen som du menar ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #19 skrivet: 02 februari 2013, 22:58:54 »
Helt ärlig faktiskt  :)

Hittar inget billigare sätt att få lite återvinning för att förvärma vattnet och samtidigt få tillgång till lite mer varmvatten till överkomligt pris.

Har du nÃ¥gon vettigare ide istället som motsvara inköpspriset för en indol fÃ¥r du gärna meddela mig det  ;)
Eller är det något som skulle bli totalt pannkaka i den kombinationen som du menar ?

Du är mycket skickligare än jag.

Jag tycker att det verkar overkill att köpa en flvp för att jobba i serie med en lvvp....

Använd i så fall Indol flvp till tappvattnet.

Jag kan dock ha missuppfattat hela lösningen.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #20 skrivet: 02 februari 2013, 23:18:51 »
luft/vatten och alla varianter är jag inte bra pÃ¥ sÃ¥ jag hoppas du var ironisk med skickligheten  :)

Ska försöka förklara lite bättre sÃ¥ fÃ¥r du idiotförklara mig efter det  ::)

Nu skickar jag ut all varm luft rätt ut och värmer bara kråkorna utan någon återvinning
Nu kommer det in +4 gradigt vatten till min tank.

Tanken var att indol som är en enkel och billig frånluftsvärmepump ska ta till vara på min varma ventilationsluft och med bara kompressorns hjälp ( ingen elpatron ) få upp dessa +4 grader i vattnet en bra bit innan det går över i ordinarie tank för att ta resterande uppvärmning av luft/vatten ( Zubadan ). Detta speciellt under dom perioder som indol har bättre verkningsgrad än luft/vatten vintertid då det är stor skillnad på vilken lufttemperatur dom får jobba med då vi har haft ända ner till -25 grader här.
Samtidigt fÃ¥r jag mera varmvatten som dessvärre behövs i min familj dÃ¥ tjejer "mÃ¥ste" stÃ¥ hur länge som helst i hur varmt vatten som helst  ::)
Sedan kanske det är bättre för samvetet att man försöker återvinna lite också.

Är jag helt ute och cyklar ??
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #21 skrivet: 02 februari 2013, 23:29:22 »
luft/vatten och alla varianter är jag inte bra pÃ¥ sÃ¥ jag hoppas du var ironisk med skickligheten  :)

Ska försöka förklara lite bättre sÃ¥ fÃ¥r du idiotförklara mig efter det  ::)

Nu skickar jag ut all varm luft rätt ut och värmer bara kråkorna utan någon återvinning
Nu kommer det in +4 gradigt vatten till min tank.

Tanken var att indol som är en enkel och billig frånluftsvärmepump ska ta till vara på min varma ventilationsluft och med bara kompressorns hjälp ( ingen elpatron ) få upp dessa +4 grader i vattnet en bra bit innan det går över i ordinarie tank för att ta resterande uppvärmning av luft/vatten ( Zubadan ). Detta speciellt under dom perioder som indol har bättre verkningsgrad än luft/vatten vintertid då det är stor skillnad på vilken lufttemperatur dom får jobba med då vi har haft ända ner till -25 grader här.
Samtidigt fÃ¥r jag mera varmvatten som dessvärre behövs i min familj dÃ¥ tjejer "mÃ¥ste" stÃ¥ hur länge som helst i hur varmt vatten som helst  ::)
Sedan kanske det är bättre för samvetet att man försöker återvinna lite också.

Är jag helt ute och cyklar ??

Jag borde inte ha kommenterat detta inlägg alls utan att förstå ditt upplägg. Sorry.

 
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #22 skrivet: 02 februari 2013, 23:49:58 »
Tolkar jag dig rätt sÃ¥ är det inte en helt idiotisk ide om priset är rätt  :)

Får väl se om någon annan idiotförklarar en med den tänkta varianten.
Hittar som sagt ingen variant med Ã¥tervinning till likande kostnad  men tar gärna mot bättre förslag
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Indol+FTX

  • Gäst
Indol+FTX
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #23 skrivet: 03 februari 2013, 11:01:46 »
Intressant test.

Men jag TROR inte det är en bra idé att skicka in luften in i FTX aggregatet..
Jag TROR att den trycker in mera luft än övriga utsugningsventiler och skapar obalans som resulterar i att övriga frånluftsventiler inte suger ut det dom ska.. Sc:,h Sen skickar du in kall luft innan återvinningen Sc:,h

Ska bli kul att se ditt resultat, men jag TROR inte alls på idén..

OK, förstår att leda in frånluft från indolen direkt in i ett frånluftdon i FTX-systemet inte ger ett självklart resultat, det är ju därför vi testar o ser. Inte helt enkelt att ansluta 2 system till varandra, systemen måste ju testköras, loggas och kaliberas tillsammans över flera årstider innan man hittar en balans som fungerar. Indolen står för tillfället i sin kartong i carporten och installeras först imorgon, återkommer när den e driftsatt.
Hittils har jag loggat FTX-systemets frÃ¥n- och tilluft i 2 Ã¥r över  Ã¥rstiderna och kommer med stor sannolikhet se hur Indol-frÃ¥nluften (enl Jimmy 10-14 gr med 20 gr tilluft) pÃ¥verkar frÃ¥nluften efter värmeväxlaren och tilluften till huset. T ex sÃ¥ tillför indolens frÃ¥nluft med säkerhet fortfarande energi till värmeväxlaren under kalla vinterdygn dÃ¥ temperaturen ut frÃ¥n FTXen är kallare än 10 grader. Fördelen med att köra Indolen pÃ¥ inneluft och ansluta innan FTX gör ju att man kör med högre COP och garanterar att Indolens värmepump inte överbelastas. Ytterligare en till säker faktor är att indolen bidrar till ökat undertryck och äventyrar inte det totala undertrycket i huset.  Enligt Jimmy sÃ¥ körs ju inte indolen konstant utan gÃ¥r ju bara pÃ¥ vid förbrukning av tappvatten och dÃ¥ i korta sekvenser (kanske 1 timme Ã¥t gÃ¥ngen?!) sÃ¥ det e klart att precis dÃ¥ kan det uppstÃ¥ obalans i ventilationssystemet mellan frÃ¥nluftdonen, men balansen Ã¥tersälls ju när indolen inte gÃ¥r.
Har en ide´ om att beroende på årstiderna kunna styra utgående luft från Indolen under året enligt följande:
vinter: leder in luften i FTX-systemet (suger ur restrerande energi med värmeväxlaren)
vår/höst: leder ut den direkt genom vägg-genomföring, alternativt ner i krypgrunden för att avfukta (kan bli problem med nuvarande installerad avfuktare som kör med undertryck i grunden)
sommar: leder ut den i huset som en gratis AC

Vad tror ni om detta?

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #24 skrivet: 03 februari 2013, 13:33:20 »
Jag kan ha missuppfattat din beskrivning..
Om du släpper ut den kalla luften i FTXen kommer du kyla ner den totala frÃ¥nluften och sÃ¥ledes minska Ã¥tervinningseffekten..  3some

Jag tror att det enda rätta är att skicka ut frånluften från indolen direkt ut i det fria..

 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #25 skrivet: 03 februari 2013, 20:41:17 »
Om jag inte läser fel så ÄR Indolen FTXen. Han har mekanisk idag utan återvinning och ville köra den luften genom Indolen eller?
Är ju betydligt billigare en en FTX installation och du har väl kanske hittat extra bra pris. Men då indolen suger kopiösa mängder luft då den går, sen står still x antal timmar. Hur ska du lösa att din frånluft inte drar upp i turbo mode för att sen stå still då varmvatteneberedningen står still? Eller är planen att helt enkelt ventilera i perioder, alltså byta ut rumsluften i takt med varmvattenförbrukningen? Ser väl ingen jättemiss med det om inte tjejerna duschar vid samma tid. Då får du utventilerat huset 19ggr i timmen så risken för kallras är väl ganska nära 100% :)

Om du kör den mekaniska konstant och bara via indolen då den är igång får du bara återvinning dom drifttimmarna, sen misstänker jag att den drar en hel del mer luft genom systemet då den suger så du kanske får dammsugarljud i frånluftsventilerna.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Indol+FTX

  • Gäst
Indol+FTX
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #26 skrivet: 05 februari 2013, 07:26:48 »
Bjuder på några observationer från första dygnet med nyinstallerad Indol 190.

Testade ansluta Indolens frånluft med slang direkt till frånluft-FTX = detta var inte bra vintertid då termostaten ballade ur och förvärmningen drog igång så inget bra alternativ. Detta alternativ att ansluta direkt till FTX-donet kan vara aktuellt om man stänger av förvärmningen på FTXen och vill ha svalare klimat i huset sommartid, återkommer om detta när det blivit lite varmare...
Lät istället Indolens frånluftslang blåsa ut i rummet och sikta mot frånluftsdonet, då fungerade det bättre (temperaturerna i FTX-systemet påverkades inte nämnvärt). Gjorde några enkla temperatur-/luftfuktighetsloggningar på Indolens frånluft, de visade 84%/3.4 gr UT (med 17 grader in) vilket är på tok för hög luftfuktighet om man tänkt leda ner frånluften i krypgrunden, så där sprack det alternativet.
Så hittills kan man dra slutsatsen att man kan leda ut frånluften i samma utrymme som Indolen står i så slipper man göra hål i yttervägg. Jag återkommer med fler mätvärden över flera dygn då man man lättare kan se hur ofta den går och om det påverkar innetemperaturerna i huset. Man kan också då se hur många kWh den drar/månad.

Finns det fler där ute som "vågat" köpa denna innovativa VV-beredare?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #27 skrivet: 05 februari 2013, 09:40:11 »
Vartifrån tar du tilluften till Indolen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Indol+FTX

  • Gäst
Indol+FTX
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #28 skrivet: 05 februari 2013, 11:04:09 »
Tilluften tar jag frÃ¥n rummet bredvid (hallen, indolen stÃ¥r i tvättstugan samma plan) via en d160-slang, vilket ger en temperatur  mellan 19-23, beronde pÃ¥ dag/natt eller om vi eldar/inte eldar i spiskassetten i vardagsrummet...

Utloggad galghumor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är bra gejer!
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #29 skrivet: 05 februari 2013, 13:46:20 »
Lät istället Indolens frånluftslang blåsa ut i rummet och sikta mot frånluftsdonet, då fungerade det bättre (temperaturerna i FTX-systemet påverkades inte nämnvärt). Gjorde några enkla temperatur-/luftfuktighetsloggningar på Indolens frånluft, de visade 84%/3.4 gr UT (med 17 grader in) vilket är på tok för hög luftfuktighet om man tänkt leda ner frånluften i krypgrunden, så där sprack det alternativet.
Så hittills kan man dra slutsatsen att man kan leda ut frånluften i samma utrymme som Indolen står i så slipper man göra hål i yttervägg.

Blir det inte en rejäl temperaturdipp i tvättstugan när du kör Indolen med 3,4 grader ut från den?
Jag är nog inne på samma spår som Tågråttan: det enda vettiga verkar vara att leda ut från luften från Indol. Men det ska bli intressant att läsa mer om dina erfarenheter med Indol.
Panasonic E9EKEB. GÃ¥r som en klocka.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!