Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1245: Varmvattenproduktion - problem  (läst 12624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #30 skrivet: 07 oktober 2011, 08:17:29 »
Servicekillarna (kylsnubben och nÃ¥n nibeexpert) lyser med sin frÃ¥nvaro. Jag talade med kylsnubben i början pÃ¥ veckan och sa att torsdag är en bra dag för mig. Skitbra sa han, jag hör av mig. Nu är det fredag och mitt hat mot hantverkare växer sig allt starkare.  fiR:
Fick tag i honom nyss och det är vänta vänta vänta som gäller. Han skulle tala med nån som skulle tala med nån som kanske hade tid nån gång...

Kan vi utesluta handhavandefel? Vilka parametrar skulle kunna påverka detta fenomen?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #31 skrivet: 07 oktober 2011, 12:12:00 »
Hej!
Ta en titt på kurvorna i första inlägget, om jag inte ser helt fel så är någon av BT6 eller BT7 över 50 ºC i slutet av laddningen? (Jag är färgblind så jag ser inte vilken som är vilken).

I så fall bör du undersöka vad varmvattnet har för temp på ett tappställe nära VP:n, kanske visar nån givare fel?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #32 skrivet: 09 oktober 2011, 10:02:52 »
Hej!
Ta en titt på kurvorna i första inlägget, om jag inte ser helt fel så är någon av BT6 eller BT7 över 50 ºC i slutet av laddningen? (Jag är färgblind så jag ser inte vilken som är vilken).

I så fall bör du undersöka vad varmvattnet har för temp på ett tappställe nära VP:n, kanske visar nån givare fel?

BT7 stannade på 47,8°C i det exemplet. Jag får ut ungefär samma temperatur som BT7, i kökskranen. Det brukar ligga knappt en grad under. Givarfel känns inte så troligt :(
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #33 skrivet: 19 mars 2012, 07:14:02 »
Nibe lyser med sin frånvaro, servicekillen har gått upp i rök. Dock inga fakturor än så länge, så man får väl vara glad för det lilla.

Dock har jag hittat inställningar som fungerar bättre. VB-pumpen går nu med endast 20% vid VV-laddning vilket ger följande siffror vid stopp på 50 respektive 47°C. (Siffror i parentes är de jag presenterade i trådstarten)

(50°C) 50°C 47°C
VB-fram(BT2) (63,7°C) 62,7°C 61,2°C
VB-retur(BT3) (57,1°C) 56,4°C 54,5°C
VV-topp(BT7) (47,8°C) 55,7°C 53,0°C
VV-ladd(BT6) (46,1°C) 49,9°C 47,0°C

Kan väl inte påstå att jag tycker jag löst problemet, men nu har vi varmvatten iaf. Nån vacker dag i framtiden ska prova att sänka CP ytterligare fem procent.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad jOssian

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 1245: Varmvattenproduktion - problem
« Svar #34 skrivet: 17 juli 2012, 11:14:37 »
BT2 går in i varmvattenberedaren och BT3 kommer ut från den.

Kompressorn går tills önskad temperatur nås för varmvattenberedaren BT6, eller

BT3 når 57 °C eller
BT12 nÃ¥r 64  °C
 Därefter tar resistorn vid. BT12 är nÃ¥got större än BT2. Men 64 °C för BT2 kan betraktas som dess begränsande temperatur.

Det jag har sett från en fungerande 1245 så höjs temperaturen i beredaren med +2 grader på 6 minuter när värmen för den slåss på vid 41°C. BT2/3 är då 58/54°C

I ett system med problem så har jag sett att temperaturen höjs med 0,5 grader på 6 minuter och efter det tar tilsatsen vid då BT2/3 når 63/57°C.

Någonting är fel eftersom värmeöverföringen bör vara bättre vid högre temperaturskillnad, inte sämre. Oavsett inställnigar så är det fysikens lagar som gäller.
Om du vill ha hjälp med ditt problem i värmepumpen Strip så kanske jag kan lösa problemet, men då behöver jag loggar och leka några dagar med olika inställningar. Har ändå samma problem som jag försöker lösa nu. Skulle gå snabbare om jag hade ett liknande system att jämföra.


« Senast ändrad: 17 juli 2012, 11:18:10 av jOssian »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!