Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: sjungande ljud i radiator  (läst 2390 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad p.j.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
sjungande ljud i radiator
« skrivet: 23 april 2012, 14:00:14 »
hej!!
satte in luft/vatten för två månader sen å märkt att jag har fått ett sjungande vinande ljud i radiatorerna som riktigt irriterande någon som har råkat ut för de å kan ge något tips hur man kan få bort ljudet??

mvh p.j.o

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: sjungande ljud i radiator
« Svar #1 skrivet: 23 april 2012, 14:23:55 »
Sänk hastigheten på den i värmepumpen inbyggda cirkulationspumpen.
Hur många cirkulationspumpar har du?
Vilken typ av värmepump har du (märke/modell)
Om du har fler än en cirkpump för radiatorkretsen, finns där en bypassledning, eller sitter de efter varann?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad p.j.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: sjungande ljud i radiator
« Svar #2 skrivet: 23 april 2012, 18:36:49 »
bosch är märket å de finns två cp i den å jag har sänkt den ena till tvåan

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: sjungande ljud i radiator
« Svar #3 skrivet: 24 april 2012, 05:51:47 »
Det skall finnas två cirkulationspumpar i värmepumpen, den ena sköter cirkulationen innedel/utedel, och skall justeras in enligt vad som anges i manualen, normalt skall deltaT vara ca 3-6 grader (lite osäker) grader beroende på utetemp, det står i manualen hur det skall justeras.

Cirkpumpen för radiatorerna skall justeras in för en deltaT på ca 5-10 grader, men viktigast av allt är att kurvan är rätt injusterad.
Det skulle inte förvåna mig om du har en alldeles för högt ställd kurva, och termostatstyrda radiatorer.
Detta i sin tur gör att värmepumpen gör onödigt varmt vatten, och termostaterna stryper, de strypande termostaterna ger det problem med "buller" som du klagar på.
Dessutom, varje grad varmare vatten värmepumpen producerar, än vad som är nödvändigt, minskar din besparing med 3%.
Kör värmepumpen ut 10 grader varmare vatten än nödvändigt så kostar det dig alltså 30% i lägre besparing.

Dessutom är det vanligt att installatörerna inte plockar bort gamla cirkpumpar, som sitter utanför själva värmepumpen, så det kan finnas ytterligare cirkpumpar som trycker på - har du kollat om det finns fler cirkpumpar?

Läs t.ex. denna tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44021.0;topicseen
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad p.j.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: sjungande ljud i radiator
« Svar #4 skrivet: 24 april 2012, 10:00:41 »
alla radiatorerna står på max å det finns inga fler cp i huset utan bara dom två i innedelen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: sjungande ljud i radiator
« Svar #5 skrivet: 24 april 2012, 10:02:19 »
Vad har du för temperaturskillnad mellan fram och retur till radiatorerna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad p.j.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: sjungande ljud i radiator
« Svar #6 skrivet: 24 april 2012, 10:04:41 »
vet ej ursäkta en nybörjare purjo men hur ser jag detta?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: sjungande ljud i radiator
« Svar #7 skrivet: 24 april 2012, 10:08:23 »
Man mäter på rören som går ut från elpannan. Lämpligtvis sätter man en bit eltejp på rören och mäter med en IR-termometer.

Framledningstempen kan man iofs se i Regon, men inte returen så det är lika bra att mäta båda med samma verktyg så att man vet att mätfelet är det samma...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad p.j.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: sjungande ljud i radiator
« Svar #8 skrivet: 24 april 2012, 10:12:54 »
ok få se om jag känner någon som har en sådan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!