Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta frÃ¥nluftsvärme till ftx  (läst 893 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jowid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta frånluftsvärme till ftx
« skrivet: 01 september 2023, 16:30:34 »
Hej,
Vi har ett hus byggt - 83 med frånluftsvärmepump. En ivt 490 som börjar bli till åren.
Vi har idag tilluft via ventiler från vinden, inga spaltventiler eller fresh i väggarna.

Jag funderar på att sätta igen ventilerna till vinden och sätta in fresh 90 eller liknande i väggarna ist för att få in "riktig friskluft" istället för via vinden.

Samtidigt funderar jag på om det kan vara värt att installera ftx istället. Jag har ju redan hål i taket och slipper såga upp i väggen.

Finns det något man borde tänka på? Vad blir fördelarna ftx kontra flvp?
Vad kostar en ftx installation i dagsläget?

Trevlig fredag!!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9648
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta frånluftsvärme till ftx
« Svar #1 skrivet: 01 september 2023, 16:40:36 »
Hej! Du menar att ni har IVT 490 plus tilluftsaggregat TA450? Måste ha varit någon Elektrostandard/Autoterm frånluftsvärmepump från början. IVT 490 kom någon gång på 00-talet. Trivs ni inte med förvärmd tilluft? FLVP ger större energibesparing än FTX, bl.a. eftersom FLVP kan ju också göra varmvatten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jowid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta frånluftsvärme till ftx
« Svar #2 skrivet: 01 september 2023, 18:52:25 »
Tack för svar!
Helt riktigt man bytte till FLVP här för 18 år sedan.

Vi har vattenburen värme med radiatorer och mekanisk frånluft, inget tilluftsaggregat om jag förstått det rätt (lite nybörjare på detta). Hade hus med direktverkande el och självdrag innan.
Anledningen till att jag överväger någon typ av förändring är för att det blivit små missfärgningar på insidan taket på vinden.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9648
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta frånluftsvärme till ftx
« Svar #3 skrivet: 01 september 2023, 18:58:37 »
Om det sitter tilluftsventiler i taket pÃ¥ mÃ¥nga av rummen vore det jättekonstigt om det inte finns ett tilluftsaggregat?? NÃ¥gon som bara skrotat aggregatet och hoppats att ventilationen skulle fungera ändÃ¥? GÃ¥r ej, behövs en fläkt Ã¥tminstone. Viktigt att det är tätt i innertaket sÃ¥ fuktig inomhusluft inte letar sig upp pÃ¥ vinden och fukten kondenserar där under vinterhalvÃ¥ret. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jowid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta frånluftsvärme till ftx
« Svar #4 skrivet: 02 september 2023, 17:27:48 »
Huset faktiskt byggt såhär med tilluft via vinden ner i varje sovrum och allrum. Det har aldrig funnits något tilluftsaggregat.
Märkligt nog så har det "fungerat" det finns endast lite missfärgning på insidan av vindstaket på två av ventilerna.
Överväger ändå att sätta igen takventilerna och borra upp i väggen för att det "är det rätta".

Men att installera FTX kanske inte är någon direkt mening då eftersom vi bl. a. kan värma varmvatten med FLVP.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9648
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta frånluftsvärme till ftx
« Svar #5 skrivet: 02 september 2023, 17:42:07 »
Låter klart mystiskt måste jag säga. Kräver ju en betydligt kraftigare frånluftsfläkt i huset om man också har långa tilluftskanaler utan någon fläkt i. Har du mätt vilka luftflöden ni faktiskt har i verkligheten med en riktig luftflödesmätare med stor tratt?

Bergvärme och FTX ger tillsammans en väldigt låg energiförbrukning. Luftvattenvärmepump och FTX är också bra om man bor i södra halvan av landet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jowid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta frånluftsvärme till ftx
« Svar #6 skrivet: 02 september 2023, 20:54:50 »
Nej har faktiskt inte mätt men det vore kanske värt att hyra/låna en tratt. Luften känns rätt ok och de som bodde här innan verkar inte haft några bekymmer. Det ser som sagt bra ut på vinden minus de två ställena ovan två ventiler.
Det sitter liksom bara en ventil från taket rakt upp på vinden istället för genom väggen och ut.

Gissar att det fungerat bra så länge man ser till att ha dörrarna öppna för att ventilationen ska fungera ordentligt. Annars blir det väl att det sipprar upp varm luft på vinden.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9648
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta frånluftsvärme till ftx
« Svar #7 skrivet: 02 september 2023, 21:05:19 »
Jag misstänker att det kommer in ny tilluft också via andra vägar än tilluftskanalerna såsom diverse otätheter och vid gamla tätningslister. Om alla dörrar och fönster hålls stängda borde det bli ett litet undertryck inne som motverkar att fuktig inomhusluft sipprar upp till vinden och ställer till det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!