Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Finns ren VP  (läst 7502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Finns ren VP
« skrivet: 16 februari 2017, 17:05:43 »
Finns det nÃ¥gon ren VP  , kolv eller scroll spelar igen roll , utan en massa krussiduler inbyggt , det är mycket som kan strula ,bygger alla styrningar själv  , bäst sÃ¥ vad man kan läsa pÃ¥ forumet .

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Finns ren VP
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2017, 18:36:22 »
Imponerande att man som "privatperson" har bättre insikt i att bygga styrsystem för en VP än dom proffs som dagligen sitter och jobbar med VP utveckling och har sÃ¥ gjort i mÃ¥nga Ã¥r  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2017, 18:52:33 »
Ja är det inte , köpte en VP  11,7 kw för 17 Ã¥rs frÃ¥n Qvantum i malmö ( finns inte med där ) och byggde egen styrning i och för sig on/of mot tank men fungerar utmärkt , tar 100% + förvärmt ( egen spiral i tank  ) till VVB , eldar med ved  sÃ¥ det är full VV . Shuntar frÃ¥n tanken till GV 240m2 , 2 plan 11000Kw Ã¥r exkl ved 6000Kw med ved , billigt , ska ha en till huset i skÃ¥ne ,det är inga problem att styra en scroll sämre med kolv , ska bara kolla sÃ¥ man inte gÃ¥r för djup för smörjningen , fÃ¥r se vad det blir har inte brÃ¥ttom, annars fÃ¥r man beställa en utan krussidul som GM Hz etc bara skräp i min mening ,för mycket som ska in i en tändsticksask , vad händer om det brÃ¥kar i en krets eller värde
tvärnit 

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Finns ren VP
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2017, 19:16:14 »
Hej!
CTC Ecopart är rätt så basic. Jag har byggt en en egen styrning till en sådan.
/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2017, 21:12:33 »
Svenske kocken: ja det finns massor att göra : vad vill man ,jo en enkel anläggning som gÃ¥r att serva pÃ¥ ett enkelt sätt utan att ha högskoleutbildning  i elektronik . och den ska värma mitt hus , varför ska det vara sÃ¥ svÃ¥rt att fÃ¥ till det ,  OK  i all ära köra den i fas med husets värmebehov , dÃ¥ ska den vara sÃ¥ exakt att producerad värme blir vad huset ska ha , det innebär en otroligt massa parametrar som ska fungera , KB och VB varierar i temp den mÃ¥ste följa med överallt , det är en rätt komplicerad funktion som vid mista avvikelse fallerar
det är någon som sitter och programerar : hoppsan det funkade inte riktigt : måste in med en parameter till som ska stämma med övriga .är det någon som vet hur många inställningar som är i dessa s.k. intelegenta VP
Det syns här på forumet varje dag , vilka problem som finns , det är synd om dom som inte kan få till det så det stämmer med flöden p.g.a
olika förhÃ¥llanden i fastigheter , nÃ¥gra har kommit rätt  grattis till dom .  AngÃ¥ende CTC Ecopart var jag inne och tittade pÃ¥ data för den ,
mycket basic  men tror inte att det är lönsamt att köpa en och riva ut styrningen för att fÃ¥ till det enligt den funktion som  är den optimala
att bygga en egen med de funktioner som behövs för kompressorns säkerhet  ,därefter kan man sätta ditt vad man vill Med andra ord som VP är  EN VATTENKOKARE

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2017, 21:17:56 »
Annars finns det vp med styr som funkar utmärkt. Blir rätt krångligt bygga en styr för helt flytande kondensering som tex räknar med undertemp en tid.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2017, 21:50:25 »
Annars finns det vp med styr som funkar utmärkt. Blir rätt krångligt bygga en styr för helt flytande kondensering som tex räknar med undertemp en tid.
Det vet jag att det finns men undertemp inga problem med en duck om man vill ha det .varför ska man ha undertemp , det är bara en fördröjning av start VP sÃ¥ den inte startar omgÃ¥ende när det svalnar , för i vattenburna system som är tröga märker man inte om framledningen  gÃ¥r ned nÃ¥gra grader

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2017, 21:54:25 »
Man brukar vilja ha undertemp just för att förbättra cop men gÃ¥r naturligtvis att reglera enbart med tid om man vill. Känns lite krÃ¥ngligt att bygga eget styr när det finns färdiga som funkar och som inte kostar mycket heller om det inte saknas nÃ¥n funktion men du verkar söka basic styr  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns ren VP
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2017, 21:56:41 »
Javisst men det ju bara att styra VP på lägre temp med givare GTU i förhållandet till framledning , lätt att göra

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Finns ren VP
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2017, 06:33:29 »
Är en duc mindre komplicerad än styrdatorn i en Vp? Går den att serva utan kunskaper i elektronik?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2017, 07:13:57 »
En kylfirma lär väl kunna plocka ihop en vp helt utan styr antar jag men vad det kostar  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Finns ren VP
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2017, 08:06:15 »
Funkar det inte att köpa en utbytesmodul till tex. CTC eller Nibe. Då får du iofs bygga ett eget chassi, men det kan ju inte vara så knepigt om den inte skall stå snyggt".
Jag gillar iden med basic styr  tummenupp.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finns ren VP
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2017, 08:19:26 »
ErikB:s förslag är nog bland de bättre som jag ser det, tror inte det blir så mycket dyrare än att komplettera med det nödvändigaste om man köper en modul.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Finns ren VP
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2017, 16:16:56 »
Man fÃ¥r en 1126 för 6000 kr extra dÃ¥ har man styr cp och växelventil pÃ¥ köpet och skulle styren mot förmodan paja är det ju enkelt bygga egen för den som kan för mig är det i alla fall kört  dontknow
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Finns ren VP
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2017, 16:23:24 »
Terrawatt säljer värmepumpar helt utan styrning, annars går de flesta värmepumpar att programmera så de styrs via yttre förregling.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!