Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump till befintligt solsystem  (läst 1181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne från Uppsala

  • Gäst
Danne från Uppsala
Värmepump till befintligt solsystem
« skrivet: 12 september 2018, 09:54:39 »
Hej,

jag har en gammal stor kåk med blandat värmesystem. Vattenburen golvvärme på övervåning, kall källare och elelement på markvåning. Nu ska dessa bytas mot vattenburna radiatorer och så hade jag tänkt mig en bergvärmepump. Solvärmen är effektiv och ger både vv och värme från april till sept. Totalt går år ca 25 MWh el under året med hushållsel. Frågan är var vp ska installeras i värmesystemet. Jag antar att vp ska värma accumulatortanken.
Jag har fått två offerter på vp, rekomendationer?
-IVT HE E7 200CU med 100 m borrning samt använda befintligt borrhål på 60m 140 000 SEK
-Viessmann Vitocal 200-G, 170 m borrning 167 000 sek

Jag har en ritning på tankarna hur kan jag visa den?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepump till befintligt solsystem
« Svar #1 skrivet: 12 september 2018, 10:11:12 »
Hej! Registrera dig och logga in på denna sajt så går det att ladda upp bilagor tummenupp
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Danne från Uppsala

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump till befintligt solsystem
« Svar #2 skrivet: 12 september 2018, 10:23:45 »
Här är ritningen av acctanken

Utloggad timmpo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump till befintligt solsystem
« Svar #3 skrivet: 18 september 2018, 21:38:03 »
Jag kör själv med en fristående värmepump med egen vvb och ack tankens vv slinga som förvärmer vattnet till vp-beredaren, vv vattnet går via blandventil som blandar ut vattnet som går in i värmepumpens beredare ner till ca 55 grader.

När temperaturren i tankarna går över värmepumpens börvärde (värmekurvan) så shuntas det in från ack tankarna istället in i värmesystemet via en motorstyrd 3 vägs shunt, när toppen på första tanken svalnat till några grader under värmepumpens kurva så stänger shunten och solstyrningen går över i värmepumps läge igen. Denna lösning har fungerat väldigt bra tkr jag.

Det är i allafall min lösning :)

Lägger upp en bild från styrningen som visar hur jag har kopplat. Där är dock inte VV med.

110+70m2 IVT Greenline "hopkok" 300m jordvärmeslang.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Värmepump till befintligt solsystem
« Svar #4 skrivet: 23 september 2018, 16:44:55 »
Hej,

jag har en gammal stor kåk med blandat värmesystem. Vattenburen golvvärme på övervåning, kall källare och elelement på markvåning. Nu ska dessa bytas mot vattenburna radiatorer och så hade jag tänkt mig en bergvärmepump. Solvärmen är effektiv och ger både vv och värme från april till sept. Totalt går år ca 25 MWh el under året med hushållsel. Frågan är var vp ska installeras i värmesystemet. Jag antar att vp ska värma accumulatortanken.
Jag har fått två offerter på vp, rekomendationer?
-IVT HE E7 200CU med 100 m borrning samt använda befintligt borrhål på 60m 140 000 SEK
-Viessmann Vitocal 200-G, 170 m borrning 167 000 sek

Jag har en ritning på tankarna hur kan jag visa den?
Är 25000 kwh inkl allt dvs det tillkommer ingen ved eller så ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Danne från Uppsala

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump till befintligt solsystem
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2018, 18:02:12 »
Jodå, visst eldar vi ved i öppna spisen eftersom vi gillar detta, ca 3-5 m3.

När det gäller vp så blir jag mer inne på att värma i mitten av acc.tanken med vp enligt sk flytande kondensation mot rumsgivare.
Är tanktempen för låg (pga lågt värmebehov) kan jag spetsa i toppen med elpatron, men oftast räcker ju 45-50C för vv.
Under detta ligger solvärmaren och trycker på när det är soligt.
Skulle det funka? Finns det någon så enkel vp? Vill ju inte betala något för vv-utr då jag har det redan.
Ser ut som CTC EcoPart 400 med styrhenhet CTC EcoLogic Pro/Family, skulle kunna vara något?
Alternativ?

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Värmepump till befintligt solsystem
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2018, 18:32:42 »
jag styr ungefär som Timmpo i föregÃ¥ende inlägg vilket fungerat fint tills nu. I Ã¥r har jag fÃ¥tt in solvärmt  vatten i VP  via  a) trasig backventil  b) byte av styrkort där det nya  körde CP  mot  min största acktank.  Eftersom VP var 70-80 C varm sÃ¥ gjorde den inte varmvatten om jag gjort slut pÃ¥ det i min lilla acktank.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!