Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ytterligare borrhÃ¥l pÃ¥verkan pÃ¥ COP-värde  (läst 440 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robin0901

  • Gäst
Robin0901
Ytterligare borrhål påverkan på COP-värde
« skrivet: 05 februari 2024, 14:27:08 »
Hej! har en Thermia Atlas 18 som sitter i ett tegelhus med puts om 450m2 byggt 1935. Nya fönster och tillägsisloerat tak. Största delen värms upp av radiatorer men halva plan 2 och 3 är vattenburen golvvärme.

Har två hål a 160m men det aktiva borrdjupet är ca 270 m då huset ligger på en bergstopp.


KB in har legat på -2 till -5 när det har vart som kallast ute KB ut ligger på -5 till -9 som kallast. nu 5:e februari ligger den på -3 och -7 med framledning på 36 grader och 3 grader ute.

Jag överväger att borra ett eller två hål till, om jag borrar 1 hål så tänkte vi 200-250 meter beroende på hur det funkar. Borrar vi två hål så tänkte jag 2*160m.

Till min fråga: Hur mycket tror ni att COP-värdet påverkas om min KB-in ligger på +2 grader istället för -5 som den gjorde i dec/jan?

Hittar inte heller någon graf vad Atlas 18 har för COP vid ex -5 och 45 framledning. Har sett att Nibe har en graf som visar alla COP-värden vid olika KB och värmetemperaturer. Någon som har motsvarande för Thermia?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4734
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ytterligare borrhål påverkan på COP-värde
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2024, 15:08:32 »
Du har nu ca 44 W per meter hål och då kyls KB rätt bra, kan t.o.m. bli is i hålen med så många minus. Har du kollat tempen på varje hål, in/ut ska vara lika eller nästan. Annars är det obalans, så ett hål går fortare. Med 200 meter till så blir det ca 30 W metern och då börjar det likna något. Med ett hål extra så måste det finnas strypventiler för att ställa in flödet. Om inte så kan kan glömma det med ett hål till, sammankoppling ska helst vara i huset, går med en brunn med, men är svårt att få till flödet rätt. Hålen ska ha i stort sätt samma temp in/ut och inte bry sig om hur flödet är i dom. Är det en modern VP du har, så har dom fått för sig att dra ner på varma flödet ut och lika med KB. Det innebär att effekten sjunker kraftigt på avgiven effekt för VP, den måste jobba livet ur sig för att komma till behövlig temp.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Ytterligare borrhål påverkan på COP-värde
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2024, 15:12:51 »
Ändringen i köldbärartemperatur med fler borrhål beror på var i landet huset ligger. Bergets temperatur i utgångsläget kan variera från 3 till 10 plusgrader från norra till södra Sverige.

Är det radiatorer kan man räkna med att COP ändras med 2-2,5% per grad ändring i köldbärartemperaturen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!