Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjare pÃ¥ bergvärmepumpar, hjälp!  (läst 3644 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hirad

  • Gäst
Hirad
Nybörjare på bergvärmepumpar, hjälp!
« skrivet: 20 januari 2013, 14:42:14 »
Hej!

Jag är nybörjare på det här med med bergvärmepumpar. Den förra ägaren till mitt hus hade installerat en bergvärmepump (Autoterm 300/400 Max) år 2004. Igår fick jag ett larm om att temperaturen på kompressorn verkade ha blivit tillfälligt högt. För att stänga av larmet måste man trycka på "kvittera"-knappen. Problemet är att hela menysystemet verkar vara elektroniskt låst av någon anledning och jag kan inte komma åt något (så har det alltid varit sen vi köpte huset 2008, står inget i manualen heller). Det jag undrar är om detta är normalt? Kan man låsa upp själv och nollställa larmet? Om det uppstår problem med pumpen i framtiden, vem ska man ringa i första hands? Dessutom verkar det som att Autoterm AB har blivit uppköpta av Bosch... Jag är nybörjare på det här, uppskattar all hjälp...

Mvh

PS

Om man vill köpa en ny bergvärmepump i framtiden, räcker det med att kontakta resp. pumpmärke och få hjälp, allt ifrån vilken pump man ska välja för huset till installation etc, eller är ska man kontakta någon specifik installatör?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybörjare på bergvärmepumpar, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2013, 14:51:24 »
du kan kontakta tillverkare så hittar dom en installatör på din ort.

du kan också använda dig av de offerttjänster som du hittar om du söker på google.se eller bing efter exempelvis bergvärme offert.

Den typen av tjänster är gratis för köparen. Då kan du få in flera offerter, om du bor så till att det i ett rimligt närområde finns flera installatörer det vill säga.

har du testat att bryta strömmen och sätta på strömmen igen. För att se om det skrämmer igång VPn igen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Hirad

  • Gäst
Hirad
SV: Nybörjare på bergvärmepumpar, hjälp!
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2013, 14:55:48 »
Gjorde det nyss (var lite tveksam till det innan), larmet verkar ha försvunnit, men som sagt, menysystemet är låst och jag vet inte varför det är så?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybörjare på bergvärmepumpar, hjälp!
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2013, 15:10:33 »
jag har tyvärr ingen koll på ditt fabrikat av värmepump. Men det låter ju underligt. Kanske måste man hålla in någon knapp för att låsa upp.

Eller i värsta fall är tryck-knapparna sönder eller något i den stilen.

Får hoppas att någon här med erfarenhet av maskinen kan komma med ett förslag.

Bra att omstarten löste det stora problem i alla fall!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Nybörjare på bergvärmepumpar, hjälp!
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2013, 16:49:03 »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjare på bergvärmepumpar, hjälp!
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2013, 19:29:46 »
Det är alltså en IVT som är såld som Autoterm. Den har något fel på styrsystemet. För att återställa larm räcker det nog med att bryta strömmen, men lite dumt att inte kunna ändra några inställningar eller läsa av temperaturer.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybörjare på bergvärmepumpar, hjälp!
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2013, 11:29:47 »
Det låter som nåt hårdvarufel på knapparna. Händer det nånting när du vrider eller trycker på knapparna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hirre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjare på bergvärmepumpar, hjälp!
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2013, 14:20:47 »
Nej, ringde Bosch, de sa att om man inte kan komma åt displayen efter en omstart (huvudströmbrytaren) så måste den troligtvis bytas ut, konstigt problem... Jag startade om VP:n genom att bara gå till säkringsskåpet och slå av samt på strömmen, larmet försvann, dock är displayen icke-fungerande på det sättet att ingenting kan kommas åt (låst)...

Mvh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybörjare på bergvärmepumpar, hjälp!
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2013, 14:46:23 »
Jag vet inte exakt hur dom ser ut intern, men det borde inte vara omöjligt att mäta upp vad som är fel och laga. Det är ju en ganska gammal pump och reservdelarna är inte direkt gratis...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjare på bergvärmepumpar, hjälp!
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2013, 17:01:30 »
Har den gått så sedan 2004 så kanske man kan leva med problemet tills det är dags för en ny värmepump.
Frågan är ju snarare om den är optimalt inställd... För det går ju inte att ändra något... Har ni "billig" elräkning i förhållande till husets storlek, ålder, mm? I så fall kan man nog inte ekonomiskt motivera att reparera den.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad hirre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjare på bergvärmepumpar, hjälp!
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2013, 17:03:15 »
Som tur har vi billig elräkning, ~12-15 kkr / år, huset är 115+25 kvm.

Utloggad hirre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjare på bergvärmepumpar, hjälp!
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2013, 08:16:34 »
Har märkt att jag får larmet då temperaturen pendlar runt 0 grader, nån som upplevt liknande?

Mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!