Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Panasonic LVVP är värdelös blev svaret av FÖRSÄLJAREN ;)  (läst 27847 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
Nej gubbar om man ska vara ärlig så har väl denna tråd spårat ur riktigt ordentligt...
Tycker stämningen på detta forum är på topp annars men det senaste dryga dygnet har det varit väl mkt smutskastning i denna och en annan tråd, ingen kommer att vinna på det i längden så jag tycker vi avbryter all pajkastning kors och tvärs...
Var och en som skriver på detta forum besitter säkert nån eller flera kunskaper som de sticker ut med och gör dem lite vassare än nån annan inom vissa områden, är väl därför vi är här på forumet, för att dela med oss av kunskap och teorier och inte visa vem som kan tjafsa bäst, säljer/installerar bäst grejer och dylikt...
Nu skakar vi alla hand och slutar bry oss om skitsaker...

PS: Ni som hÃ¥ller med mig kan citera in en  *vinkar* som en liten signatur  Thumbsup

 *vinkar*
*vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
VP ORAKLET....Jag tycker att du och ett flertal "gängse" och "rådgivande" och jaa jag vet inte allt ni kallar er,har rätt så tråkig inställning ni åxå.
Så fort det kommer någon som tycker att det "nya" är att satsa på,så kommer ni som katten på musen med väldig tråkig inställning.
Jag har följt endel trådar,och kan snabb sammanfatta att det verkligen krigas om vem som kan "glänsa mest"med avancerade frågor här på forumet,,,skittråkigt att ni är sådanna.(Be mej inte ta fram något ur någon specifik tråd,för det tänker jag inte göra).
Har glidit runt lite på kyl-forum,och måste säga att det är helt annan attityd där.
Om någon vågat satsa på något nytt och går ut med det på forumet är genast reaktionen:
-Vad roligt,hoppas den funkar bra..-En sådan har jag tänkt mycket på,hör av dej om hur den funkar..-o.s.v o.s.v
Här på forumet blir rektionen:
-Vad är lamellavståndet..-hur varm blir den,och den..-jag håller mej nog hellre till..-misstrohet..-misstrohet..-frågor,frågor och frågor,råkar man då åxå svara på en av era frågor,,,ja då poppar det upp 36 frågor till,det tar lixom aldrig slut.
Du och ett flertal som kanske tycker att ni är lite mera än oss andra,ni kanske skulle söka er till något ingenjörs-forum och ta upp era frågor där ist.
En kul grej dock är ju att om jag t.ex säget A,så vet man att ni är ett gäng på 5-10 st som kommenterar resten av alfabetet.
Så kom igen nu och ös på mej,jag bryr mej inte,jag skriver vad jag och ett flertal som mejlat mej brevid forumet tycker.
Och ja-jag kan mycket väl tänka mej att byta till ett annat forum,(svaret på en av era frågor misstänker jag.)
//Thommy J

Jag är benägen att till viss del hålla med dig, däremot anser jag att du överdriver antalet medlemmar som uppvisar denna attityd.
Att attityden finns tror jag i mångt och mycket beror på att de flesta nyheterna de senaste åren har kommit i lågprissegmentet, från lågprisländer, och inte fungerat vidare bra...
Att ifrågasätta är som regel bra, men att med automatik "avpolletera" även produkter som utvecklats av stora aktörer under lång tid som om det vore en lågpris Kinamaskin från blocket ter sig kanske lite väl kritiskt.

Att det finns ett antal Svenska installatörer som inte med glädje ser att utländska tillverkare kommer med nyheter som riskerar konkurrera med de historiskt riktigt bra Svenska maskinerna kommer med all säkerhet också att trigga ibland ogrundad kritik bara för att fösöka hålla uppe marknadsandelarna, även om det inte är ett helt medvetet beteende, utan kanske mer undermedvetet.

De flesta installatörer verkar ha sina favoriter och försvarar dessa med näbbar och klor, även om skillnaderna många gånger är väldigt små när det kommer till vilken fabrikat eller vilken modell som verkligen har den bästa verkningsgraden.
Min bedömning är att det största problemet idag är att få en maskin som fungerar i alla väder (talar nu i huvudsak om luft/vatten-värmepumpar) utan att frysa igen, stanna helt, eller ge löjligt låg uteffekt.
Det är väl främst här problemen med luft/vatten finns idag, och frågan är väl om vi inte borde börja kräva fler maskiner med kaskadkopplade kompressorer för att säkerställa funktion och uteffekt även vid låga utetemperaturer - när uteffekten verkligen behövs.
Låt vara att COP kanske blir lågt, men det är bättre med COP 1.5 än att maskinen stannar och elpatronerna går in istället.

Sen vill jag bara än en gång påpeka skälet till att jag inte vill tillåta publik smutskastning i detta forum, alla kan se vad det resulterat i i denna tråd, och jag vill inte att en stor mängd inlägg/ämnen i detta forum skall urarta på detta sätt med smutskastning, "hotfulla hembesök" och personangrepp på olika sätt.

Jag tror alla som läst tråden har skapat sig en rätt bra bild utav det kritiserade företaget och dess företrädare, och kritiker, och vill inte att pajkstningen fortsätter i denna tråd, låt oss istället hålla oss till en saklig diskussion kring Panasonics (och andras) nya typer av luft/vattenvärmepumpar, för jag tror trots allt att det är i detta segment vi kommer att hitta de luft/vattenvärmepumpar som tar oss in i framtiden med luft/vattenvärmepumpar som fungerar oavsett väderlek och effektbehov, även om kanske inte just Panasonics nuvarande modell är helt framme vid målet.
« Senast ändrad: 31 juli 2010, 09:03:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
håller med om Pajkstningen .

Men att få skit för att man frågar Sc:,h det lämnar jag öppet
Redan som pettring  sa dom Ã¥t en .Det finns inga dumma elaka frÃ¥gor bara dumma elaka svar
c-c

Håller med dig om det, frågar man nåt, hur dumt det än låter i andras öron så ska man få ett vettigt svar tillbaka.
Man frågar för man inte vet och antagligen för att man vill lära sig...
Som själv helt helt novis i VVS-branschen med endast intresset som bakrund vill man kunna våga fråga de frågor som andra kanske anser dumma och enkla men ändå få ett respektfullt svar tillbaka, även om man kanske fattar trögt och inte begriper svaret med en gång.
Ingen här inne föddes nog med all den kunskap som vi besitter utan har fått lärt sig via livets hårda skola, med dumma frågor och funderingar..
Så du har rätt C-C, finns inga dumma frågor, bara dumma svar...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Att du inte gillar mig Rickard har väl de flesta som regelbundet surfar denna sida konstaterat för en längre tid sedan.  Ja jag drar slutsaten att det är mig du syftar pÃ¥. Du, precis som sÃ¥ mÃ¥nga andra gör det felaktiga antagandet att jag har nÃ¥got personligt intresse i att lyfta fram Thermia och deras produkter.

DET HAR JAG INTE fiR:

Vad gäller kaskad Altherman så tycker jag mig förklarat, att jag är intresserad av den.
Anledningen är denna. Om det blir så(det får vi veta om vi får reda på siffror) att COP blir lågt på den kompressor som lyfter till 80 grader typ 1,1 -1,3. Så kanske det är smartare att köra elspets i det läget.
Detta är frågor som jag vill diskutera. INGET ANNAT
Sedan så kommer det INTE bli så att VP blir en elpanna när spetsen går in som du envist hävdar.

Jag är en av dessa svenska installatörer som du syftar på. Och jag skiter fullständigt i vad den maskin jag installerar heter. Jag har monterat NIBE,CTC ,THERMIA,PANASONIC,VENCO,IVT och ME.
Jag är en installatör och inte FÖRSÄLJNINGSCHEF pÃ¥ Thermia.  Jag vill lära mig saker om detta eftersom jag tycker det är intressant,det är anledningen till att jag hänger här. Inte nÃ¥got annat. Och kan jag hjälpa nÃ¥gon som har problem med sin pump,sÃ¥ gör jag det. Det skulle jag göra om jag kunde menyerna pÃ¥ IVT eller NIBE ocksÃ¥, men det kan jag inte. SÃ¥ dÃ¥ kan jag inte hjälpa dem pÃ¥ samma sätt som med Thermia felen.

Eftersom jag bara förstör ditt forum så kan du väl vara snäll att radera allt jag har skrivit(det är ju bara skit ändå) så lovar jag dig att jag inte ska fortsätta att förstöra mer.

Lars "oraklet" Andersson
Loggar ut

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Det här känns inge bra. .

Jag tycker att oraklet ska logga pÃ¥ igen . det mÃ¥ste finnas utrymme för frÃ¥gor och jämförelser pÃ¥ ett forum . Det är kunskap och erfarenheter man byter . Som Jag skrev tidigare Det finns ingen vid sinna sinnens full bruk som sitter hemma vid datorn och skriver en brandfackla bara för att reta nÃ¥gon . Uppfattas det sÃ¥ lever vi i ett fritt samhälle och det är bara att frÃ¥ga vad folk menar .Och vad fÃ¥r man för svar , alla frÃ¥gar för dom undrar och vill veta om det är nÃ¥got nÃ¥gon annan ser som man själv missat  Thumbsup

för att söka stöd för sina kunskaper erfarenheter går man till dom produkter man jobbat med .Finns absolut inget fel med det.
alla jämför med sina egna erfarenheter ,vad det än gäller värmepumpar bilar båtar datorer tv apparater m-m .
Klarar man inte att ta en sån diskussion "kanske "man inte ska va bland folk eller skriva på ett Forum .
cocacola
Jag gillar dig i alla fall oraklet  :) FrÃ¥ga pÃ¥ bara kan jag sÃ¥ svarar jag. och fÃ¥r väll hoppas pÃ¥ att det inte uppfattas som att glänsa .
« Senast ändrad: 31 juli 2010, 10:22:44 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag tycker oxÃ¥ att Oraklet ska logga pÃ¥ igen  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5


Vad gäller kaskad Altherman så tycker jag mig förklarat, att jag är intresserad av den.
Anledningen är denna. Om det blir så(det får vi veta om vi får reda på siffror) att COP blir lågt på den kompressor som lyfter till 80 grader typ 1,1 -1,3. Så kanske det är smartare att köra elspets i det läget.

Detta är frågor som jag vill diskutera. INGET ANNAT



Antar att det är vettigare att köra hybrid, för att hålla ner kondenseringstempen i 410-pumpen. COP för 134-pumpen är 1.0, genom att den inte hämtar hem någon gratisenergi.

Om man räknar med att 134-pumpen gör det möjligt för 410-pumpen att hämta hem mer gratisenergi, samt att den COP-ökningen ska tillfalla 134-pumpen......så finns säkert en COP-faktor att räkna fram.

Om vi leker med tanken att förångning på 410 är -20° samt kondensering 37°.
Om vi tror att 134 har en förångning om 30° samt kondensering 80°.

Är då värmebärarflödet 0,3 l/s, så är det svårt att med en 410-kompressor och elpatron komma upp i en medeltemp på radiatorerna som matchar vad 134-kondensorn ger.


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Tråkigt att nån "loggar ut" men var lugna, han blir saknad en stund men det kommer snart någon annan och fyller "platsen". Forumet kommer knappast att tappa nån större kunskap, men naturligtvis en profil. Har man den attityden att man surar om andra inte tycker om det man säger ska man nog akta sig för att ge sig in i diskussioner speciellt i ett öppet forum som det här, där finns det alltid folk som inte tycker om vad man skriver. Så tack och adjö, eller var det bara ett förtäckt hot a:gl
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Tråkigt att nån "loggar ut" men var lugna, han blir saknad en stund men det kommer snart någon annan och fyller "platsen". Forumet kommer knappast att tappa nån större kunskap, men naturligtvis en profil. Har man den attityden att man surar om andra inte tycker om det man säger ska man nog akta sig för att ge sig in i diskussioner speciellt i ett öppet forum som det här, där finns det alltid folk som inte tycker om vad man skriver. Så tack och adjö, eller var det bara ett förtäckt hot a:gl


 Thumbsup
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Vad är det för fel med att frÃ¥ga  Sc:,h och varför sÃ¥ dj...a aggresiv och arrogant tror du nÃ¥gon med sina sinnens fulla bruk sitter bakom datorn och elakt tänker nu ska vi skriva nÃ¥got bara för att reta just dig  T.Johansson . Löjligt huvuddunk .

Frågorna till dig som är ställda av "Rådgivnade" är för att man undrar vad du sett som "rådgivande" kanske missat , VAD är fel med det ? Sc:,h

Det finns ingen mig vetligt som tycker dom är mer värda en någon annan . har fram tills nu haft full respekt för samtliga som skriver frågar och påstår tekniska delar inom v-p teknik på detta forum .

förstår inte din förutfattade mening med att någon skulle be dig byta forum . Det är oliktänkandet man kan lära sig något av . Om man är motaglig för det. Är du det ? Eller tycker du att du är full lärd.

Den här kommentaren med att glänsa mest vet jag inte ens vad jag ska svara på . Vad är felet med att försöka dela med sig av kunskap.
det är vad dom flesta som svarar på en fråga gör . Och det har ingenting med dina förutfattade meningar att göra .
MÃ¥ste bara frÃ¥ga  är du en typisk tjurskalle som inte tÃ¥l en frÃ¥ga gällande dina beslut och pÃ¥stÃ¥enden .Varför inte backa upp det du pÃ¥stÃ¥r med fakta istället . som alla andra duktiga skribenter gör . Jag försöker med det .det blir inte alltid rätt dÃ¥ jag inte är sÃ¥ duktig pÃ¥ att skriva .men jag försöker i alla fall

Ärligt så tycker jag att en ursäkt vore på sin plats för ett riktigt dåligt inlägg
cocacola

Får man något svar av dig? T.Johansson
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
saknad absolut. kunskap har han  absolut. Tror det blir svÃ¥rt att Hitta nÃ¥gon intresserad Thermia installatör med med dom erfarenheterna som samtidigt är villig att lägga tid pÃ¥ att dela med sig av dom installations erfarenheter som oraklet har pÃ¥ det produkt märket.
sÃ¥ där tror jag du har fel Svenska kocken  ;)

skulle vilja påstå att han betyder lika mycket i en Thermia fråga som Carl n gör i Nibes trådar .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tycker det vore för jävligt om Oraklet slutar helt pÃ¥ detta forum   fiR:
Jag hoppas Oraklet tar sig samman och Ã¥tervänder hit   :)
Finns vissa som man har lättare att kommunicera med här pÃ¥ forumet och enligt mig är Oraklet en av dem  Thumbsup
Tycker för övrigt att de flesta medlemmar här är riktigt trevliga att kommunicera med angÃ¥ende VP:s och kringsaker  studs
SÃ¥ vik dig inte för detta lilla tjafs Oraklet, res dig och visa dig starkare än aldrig förr  ;)

 *vinkar* 
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Du kan vara lugn Coca-Cola.  Jag lämnar dig inte ensam med detta gänget, dessutom finns det massor av oskyldiga värmepumpsköpare som behöver lära sig hur saker funkar. Att värmepumpar inte stannar sÃ¥ fort de behöver elspets. Till exempel.  jag gillar dig med Joka Thumbsup  Lugnade ner mig efter en tur pÃ¥ husqvarnan ;D

T.Johansson.  Jag surfade pÃ¥ din blogg.  Fina bilder, men det där var väl inte den vaccummeter som du brukar köra med va. SÃ¥g inte ut som en Absolutvaccummeter. Och när du skriver -1  dÃ¥ menar du väl att du kom ner under 3mbar(a) eller hur.  Eller Ã¥tminstone 4 för det ser varmt ut pÃ¥ bilden.  Jag har ocksÃ¥ en bild när jag vacuumsuger pÃ¥ min blogg.  Kolla den addressen finns i min profil.

Ha en fortsatt trevlig helg

Oraklet    

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag tycker inte illa om någon i detta forum, vi är alla olika och jag är helt säker på att vissa irriterar sig på enkilda medlemmar i olika hög grad.
Hade jag haft inställningen att vissa medlemmar inte vore välkomna skulle jag väl kunna skriva det?
Det har t.o.m hänt ett antal gånger att jag rekommenderar folk som inte är nöjda med forumet att istället använda sig av andra forum, detta gäller dock inte för Oraklet.

Dessutom tror jag att T.Johansson och Oraklet m.fl delvis har missuppfattat varann i detta fall, jag vet att Oraklet är genuint intresserad av att lära sig mer om olika värmepumpar, och när han frågar "typ" (klippt ur T.Johanssons inlägg):
Citera
-Vad är lamellavståndet..-hur varm blir den,och den..-jag håller mej nog hellre till..-misstrohet..-misstrohet..-frågor,frågor och frågor,råkar man då åxå svara på en av era frågor,,,ja då poppar det upp 36 frågor till,det tar lixom aldrig slut.
Så är det för att han vill veta, inte för att kritisera, så uppfattar i alla fall jag det.
Jag misstänker dock att T.Johansson inte uppfattar det på samma sätt, och ett klargörande i huruvida det är kritik man framför eller bara är uppriktigt nyfiken kanske ibland kunde vara på sin plats.

Även jag vill att Oraklet fortsätter hänga här, men jag har ingen möjlighet att påverka sånt, och krävs det inte mer än att jag ger T.Johansson lite stöd i hans uppfattningar (om än det delvis beror på en missuppfattning) för att någon som känner sig utpekad skall lämna forumet så finns det inte mycket jag kan göra, utom att tycka att det är en väldigt överdriven reaktion.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Du kan vara lugn Coca-Cola.  Jag lämnar dig inte ensam med detta gänget, dessutom finns det massor av oskyldiga värmepumpsköpare som behöver lära sig hur saker funkar. Att värmepumpar inte stannar sÃ¥ fort de behöver elspets. Till exempel.  jag gillar dig med Joka Thumbsup  Lugnade ner mig efter en tur pÃ¥ husqvarnan ;D

T.Johansson.  Jag surfade pÃ¥ din blogg.  Fina bilder, men det där var väl inte den vaccummeter som du brukar köra med va. SÃ¥g inte ut som en Absolutvaccummeter. Och när du skriver -1  dÃ¥ menar du väl att du kom ner under 3mbar(a) eller hur.  Eller Ã¥tminstone 4 för det ser varmt ut pÃ¥ bilden.  Jag har ocksÃ¥ en bild när jag vacuumsuger pÃ¥ min blogg.  Kolla den addressen finns i min profil.

Ha en fortsatt trevlig helg

Oraklet  

 


Oj då,,,hittade du inget annat att skriva om
om du är så bra som du vill verka så vet du vilket mbar som är = -1 nästan löjlig kommentar.
menar du att vi ska tävla med bilder nu då? nä tack kör ditt race så kör jag mitt,jag behöver inte dina bilder eller kommentarer.
//Thommy J.
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!