Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Panasonic LVVP är värdelös blev svaret av FÖRSÄLJAREN ;)  (läst 27852 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Semester? är du tokig nu är det som mest att göra,hotell skolor mm alla vill ha Orakel lösningar det vill nog du oxå ;) *roflmao*

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Semester? är du tokig nu är det som mest att göra,hotell skolor mm alla vill ha Orakel lösningar det vill nog du oxå ;) *roflmao*

-klart jag vill ha din hjälp när jag behöver det  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
6 MÃ¥n till här sÃ¥ behöver du ingen hjälp.  Men skulle du behöva det sÃ¥ hojta till.  Jag kan alltid lura iväg familjen pÃ¥ en tur runt sjön och stanna till i Dalsland. Thumbsup

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
6 MÃ¥n till här sÃ¥ behöver du ingen hjälp.  Men skulle du behöva det sÃ¥ hojta till.  Jag kan alltid lura iväg familjen pÃ¥ en tur runt sjön och stanna till i Dalsland. Thumbsup

6 mÃ¥n till här och jag kommer fortfarande att be om hjälp pÃ¥ detta forum, e ju bara en vanlig timmerbilschaufför till vardags sÃ¥ nÃ¥n riktig Expert eller Dignitär kommer jag aldrig att bli i denna bransch iaf  ;)

Japp Oraklet, pröjsar soppan för omvägen om hjälp skulle behövas  :)
Tyvärr till din nackdel är jag vän med en riktigt duktig IVT-installatör här pÃ¥ bygden  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
här händer det grejer  :)

tror jag måste få va med
oj dÃ¥ inte mer än 55 grader. skriver T.Johansson .  vad menas  Sc:,h
ett forum är väll till för att hjälpa varan  Sc:,h sÃ¥ om du sitter pÃ¥ siffrerna är det väll bara att dela med sig .
Hur länge går zubadanen på 100% innan den går ner i nominell drift när värmepumpen gått över sin brytpunkt effektmässigt.

Enligt min åsikt ska man andvända 410 i kalla applikationer
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Precis.  Jag vill verkligen ha dem siffrorna, nu blir det  bara gissningar i programmet och de siffror jag fÃ¥r fram är inte roliga

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
http://www.altherma.se/solutions/renovation/high_temperature/default.jsp

läs o begrunda som ni ser så kombinerar systemet r410a och 134a.....

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Det vet jag, och kaskad är inget nytt.  FrÃ¥gan är vad temperaturerna hamnar pÃ¥? Hur stor del av pumpen utgör LT sidan resp HT sidan.  När jag laborerar i programmen sÃ¥ fÃ¥r jag ett cop pÃ¥ HT sidan med R134a ett COP pÃ¥ 1,6 minus vad cirkpumparna  drar.  Det kan vara smartare att spetsa med el för att komma upp i de temperaturerna.  Därför vill jag veta var förÃ¥ngning och kondensering hamnar och om det finns hetgasväxling eller suggas växling och hur avfrostar den.  Jag försöker inte snacka ner pumpen, den kanske är grym vill bara veta hur den funkar och om jag ska köpa en eller inte.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Kollar man pÃ¥ den bilden sÃ¥ blir det ett totalt cop pÃ¥ 1,7 för hela maskinen och om det är sämst för kompressorn som gör 80 grader sÃ¥, ja vem vet.  Sedan sÃ¥ är inte cirkpumpar med sÃ¥ vitt jag kan förstÃ¥.

Förmodligen är inte Altherman en revolution, men jag kommer gärna och mäter pÃ¥ en i vinter.  Kan mäta pÃ¥ din Zubadan ocksÃ¥ *vinkar*

När jag räknar pÃ¥ Thermia Atria vid dess maximala kondensering och minimala förÃ¥ngning sÃ¥ blir COP 1,2 minus cirkpumpar.  Inte heller sÃ¥ bra ;)
« Senast ändrad: 30 juli 2010, 08:13:19 av VP ORAKLET »

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kollar man pÃ¥ den bilden sÃ¥ blir det ett totalt cop pÃ¥ 1,7 för hela maskinen och om det är sämst för kompressorn som gör 80 grader sÃ¥, ja vem vet.  Sedan sÃ¥ är inte cirkpumpar med sÃ¥ vitt jag kan förstÃ¥.

Förmodligen är inte Altherman en revolution, men jag kommer gärna och mäter pÃ¥ en i vinter.  Kan mäta pÃ¥ din Zubadan ocksÃ¥ *vinkar*

När jag räknar pÃ¥ Thermia Atria vid dess maximala kondensering och minimala förÃ¥ngning sÃ¥ blir COP 1,2 minus cirkpumpar.  Inte heller sÃ¥ bra ;)

Hehe... kul siffror där ! Jag kommer ihÃ¥g min farbrors platsbyggda frÃ¥nluftspump byggd av Fläkt för typ 30-40 Ã¥r sen. Den var märkt med COP 1 pÃ¥ en installationsskylt.. festligt värre  ;D . Jag fick ett gott skratt innan den Ã¥kte ut.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Räkna du med sÃ¥ fÃ¥r vi se vad du fÃ¥r.  FörÃ¥ngning -27   kondensering 55   ÖH 7 UK 4   R404A   Det brukar stämma hyffsat med vad man sedan mäter upp i verkligheten.

Hoppas att det kommer några verkliga siffror snart som man kan leka med Thumbsup
« Senast ändrad: 30 juli 2010, 12:07:03 av VP ORAKLET »

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Räkna du med sÃ¥ fÃ¥r vi se vad du fÃ¥r.  FörÃ¥ngning -27   kondensering 55   ÖH 7 UK 4   R404A   Det brukar stämma hyffsat med vad man sedan mäter upp i verkligheten.

Hoppas att det kommer några verkliga siffror snart som man kan leka med Thumbsup

Det känns väl lite meningslöst att räkna värmande pumpar med låg förångning. Vid värmeåtervinning är det ju en annan femma. Bättre köra spetsvärme.

CO2 är ganska bra att köra ner lÃ¥gt men man fÃ¥r passa sig dÃ¥ tempen stiger  ::). Prova räkna CO2 i kaskad fÃ¥r du se.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Ska prova, men det är svÃ¥rt att räkna kaskad :D   Eller kanske är jag som är trög :'(

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ska prova, men det är svÃ¥rt att räkna kaskad :D   Eller kanske är jag som är trög :'(

Danskarna kör ofta CO2 i Copeland R410a scrollar.. men de har ju mer än en räv bakom örat. Freoner är svindyra i Danmark. CO2 nästan gratis. Det gäller bara att komma ner i kondensering så går det fint, passar som handsken i botten på en kaskad.
Some call it global warming.. i am just freezing.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!