Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Panasonic LVVP är värdelös blev svaret av FÖRSÄLJAREN ;)  (läst 27637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Var på en nyfikenhetstur och svängde in till den lokala Panasonicförsäljaren för att kolla in deras LVVP.
Jag frågade lite om den men till svar fick jag:

Försäljaren: Det är inte mkt till maskin det där, jag skulle rekommendera en Daikin istället.
Daikin är säkrare och bättre.

Jag: Men ni har ju sÃ¥lt flera Panasonic LVVP nyligen har jag sett pÃ¥ byn  ???

Försäljaren: Jo men vi rekommenderar ändå Daikin framför Panasonic.

Va ska man säga om den försäljaren????
Dom säljer även Panasonic LLVP, dom kanske kan rekommendera nÃ¥n bättre om man frÃ¥gar  ;D

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Inte så konstigt
Daikin kanske ÄR bättre samt att försäljaren tjänar lite mer på att sälja en sådan.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dom säljer ju i huvudsak Panasonic så lite fel av säljaren får man väl allt tycka att det är.
Dom skulle t.om sluta sälja Panasonic L/V för att dom inte är dugliga enl säljaren.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad 6wood6

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
kjenner en som selger panasonic, toshiba, nibe og mb.  

panasonic er en bra billig pumpe i seg selv, men de han har plassert har han vært pÃ¥ service hver gang det graddestokken krøp ned til -20... da vil ikke pumpa starte av seg selv igjen...nÃ¥r det blir varmere  i været.

DÃ¥rlig uteføler, sÃ¥ etter utallige turer til anlegget for oppstart,  ble følern lagt pÃ¥ kompressorn, der er det altid varmt, sÃ¥ nÃ¥ skrur den seg aldri av uansettt hvor kaldt. Sliter sikkert mere pÃ¥ pumpen, men det fikk heller være, nÃ¥ gÃ¥r den iallefall en hel vinter uten stopp... Ergo, ikke en pumpe selgerne liker Ã¥ selge før barnesykdommene er utbedret.. *roflmao*

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
Firman! haha han kanske har lyckats blivit ovän med panasonic försäljningsavdelning också...
« Senast ändrad: 29 juli 2010, 11:12:38 av Rickard »

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Firman! haha han kanske har lyckats blivit ovän med panasonic försäljningsavdelning också...

He he, underlig firma det där...
« Senast ändrad: 29 juli 2010, 11:12:53 av Rickard »
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
eller kanske bara ärlig. :)  panasonics luft-vatten är en veneto värmepump om jag inte miss minner mig .
jag har inte tittat på den så jag ska inte utala mig om den .
c-c
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
eller kanske bara ärlig. :)  panasonics luft-vatten är en veneto värmepump om jag inte miss minner mig .
jag har inte tittat på den så jag ska inte utala mig om den .
c-c

Har inte heller tittat ngt större på den.
FrÃ¥ga om de hade lite info om den men jag fick lite info om Daikin i stället  :D
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
eller kanske bara ärlig. :)  panasonics luft-vatten är en veneto värmepump om jag inte miss minner mig .
jag har inte tittat på den så jag ska inte utala mig om den .
c-c
Panasonic>>>>>Veneto>>>>Är egentligen en Clivet tillverkad pump.
Den heter Clivet WSAN-ER 21, 31, 41, 51 beroende på storlek.

Jag måste ta pumpen lite i försvar för min har gått klockrent sedan i oktober förra året, hade lite problem med den direkt efter installationen, som visade sig vara "för lite gas i den"
Efter det har den bara tuggat pÃ¥, trots den anmärkningsvärt kalla vintern.  Jag bor i norra västmanland, -30 grader var det nog som kallast.
Inte för att pumpen går då, men den har inga problem att starta när det blir mildare.
Pumpen värmer en 145 kvadratmeters tvåplansvilla och jobbar mot en 500 liters acktank med kamslinga, så pumpen måste stå för varmvattnet också.
Under denna lite hårdare vintern förbrukade jag ca: 20000 kW hushållsel inräknad. 4 personer 2 tonåringar..........
Tycker nog att pumpen har gjort ett bra jobb.
Så här på sommaren kostar det inte många kronor att göra varmvatten.
Summa kilowatt för juni var 135,  4,50kr per dag gÃ¥r väl inte att klaga pÃ¥.

Sedan kan jag säga att supporten som återförsäljaren "Kinnan" har är usel, däremot så fick jag bra kontakt med Skiab som säljer samma pumpar fast då under sitt rätta namn Clivet.
Pumpen är förövrigt utrustad med mycket fin teknik, alla motorer går att reglera steglöst, för att kunna optimera pumpen.
Vill jag köra fläktarna på 73 % , kompressorn på 88% och cirkpumpen på 42% så går det utmärkt.
Det finns en uppsjö med parametrar för fintrimmning samt inbyggd styrning för ev. extra elsteg.

Med detta vill jag påpeka för eventuella läsare av denna tråd att det inte bara är skit som vissa får det att låta.
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Citera
Med detta vill jag påpeka för eventuella läsare av denna tråd att det inte bara är skit som vissa får det att låta.

Skit och skit...
Skrev bara och berättade hur "fin" reklam Panasonic-försäljaren gör av sina produkter som han ska sälja Ã¥t Panasonic  Thumbsup
Skrev inte att jag inte trodde på produkten.
Roligt att du är nöjd med din produkt iaf.

 *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har redigerat bort namnet på ÅF, då det är ointressant i diskussionen, även om Apan verkar gilla att hänga ut folk...
När det gäller försäljarens agerande är det väl långt ifrån ovanligt att säljare inte vill rekommendera en produkt de anser vara sämre, ej heller att försäljare ofta tittar på vilken maskin de tjänar bättre på att sälja när de rekommenderar.

Att du Barton 3000 är skapligt nöjd med din pump indikerar som jag ser det att de barnsjukdomar som finns/har funnnits rimligen inte kommer att finnas när nästa serie levereras till kund.

Personligen tror jag inte att Panasonicen är sämre än något annat i detta prissegment, och just det faktum att de väntade med/sköt upp lanseringen för att få bort så många barnsjukdomar som möjligt tycker jag indikerar att de tar allvarligt på de problem som initialt fanns på pumparna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Och hur tänker du att IVT inte kan köra flytande fast de inte har inverterstyrning? Visst on off pump men styren gör att det flyter för det. Om man vill ha en bra L/V anläggning så kör man brinet ut som Qvantum och Thermia gör. Då kan man "dopa" köldbäraren och hitta på saker som blir svårt med en DX anläggning. Visst tappar man lite med en växling till men fördelen med att ha allt inne samt möjligheten att "dopa" överväger detta enligt min ringa mening.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Jag tyckte att jag förklarade vad jag menade ???

Jag vet mycket väl vad Daikin är för ett företag och jag gillar deras grejer, kaskad Thumbsup
Förstod i inte vad du menade med att IVT inte kunde flyta bara. Inverterstyrning gillar jag också.
Vad jag inte gillar är att köpa grejer och ställ dem ute. När jag kan ställa dem inne och bara ha en fläkte ute. DÃ¥ kan jag dessutom dra in min frÃ¥nluft i brinet eller köra mot en grundvatten kollektor eller ett kort hÃ¥l eller en för kort jord kollektor när det blir kallt ute.  Eller hitta pÃ¥ ngt med den solpanel som jag ocksÃ¥ köpte.

Kan du det, hur enkelt blir det?  När din Altherma lämnar 80 grader och det är -20 ute, hur mkr kyleffekt hämtar du upp dÃ¥?
Det sitter nog en och annan tekniker och tänker på annat än DX med. Ngn av Danfoss 31000 anställda eller Bosch gubbar kanske kan ngt även om de inte fick jobb på daikin :)
   

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man



När din Altherma lämnar 80 grader och det är -20 ute, hur mkr kyleffekt hämtar du upp då?

  



För oss som inte vet,vad har thermian för upptagen kyleffekt när den lämnar 80gr och det är -20 ute?
//Thommy J.
« Senast ändrad: 29 juli 2010, 13:16:10 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
vad har altherman för förÃ¥ngningstemp och kondenseringstemp pÃ¥  R410A kompressorn och vad har den pÃ¥ R134a kompressorn, skulle vara roligt att veta sÃ¥ att jag kan räkna lite i mina program. Har den ngn suggasväxlare eller hetgasväxlare. Hur avfrostar den och vad är lamell fördelningen pÃ¥ utedelen?
Hur stort blir lyftet för R134a kompressorn blir det ngt COP värt namnet.

Vad gäller Thermian sÃ¥ hämtar den upp C.a 4 kw vid det tillfället och har en lamellfördelning pÃ¥ 3mm (borde vara 4) den har en helt behovsstyrd avfrostning som matas via VVB.  Den kan inte tillverka 80 grader utan stannar vid 55 *vinkar*

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Ojdå inte mera än 55gr.
när hämtar den upp 4kw?är det vi 55gr/-20?då kanske man ska mäta när altherman prod.55gr/-20 åxå.
fast då ligger ju altherman och tuffar på 60-65% av sin kapacitet,och thermian på närmre 100%.
man kanske inte ska jämnföra dessa 2 maskiner.
jämnför din thermia med ctc eller ivt ist,det verkar bli rättvisare.
jag kan ju jämnföra min zubadan med altherman,troligtvis är altherman lite bättre.
sen jag träffat mina bägge återförsäljare så menar dom att dom har störst respekt och ser varann som närmast konkurrent.
//Thommy J.
« Senast ändrad: 29 juli 2010, 15:40:13 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det var värst vilka fega baktalare som befinner sig här och smyger, jag vet ju vilka ni är nu ändå så ni kan lika gärna visa lite stake.
Vi på BIC Sevice har varit verksam i 28 år, Vi säljer och installerar luft/luft & luft/vattenvärmepumpar samt kylanläggningar, när det gäller luft/vatten värmepumpar så har vi under en period endast använt oss av Panasonics luft/vatten värmepump, men eftersom branschen är under ständig utveckling så är det bästa endast gott nog. Efter jag blivit inbjuden till Daikins fabrik i Belgien samt analyserat deras teknik med egna testanläggningar under 3 år, vill jag påstå att det finns inget märke som har prestanda som är i närheten. Vi har absolut Inte sagt att Panasonics Luft vatten värmepump är värdelös, långt ifrån då har bra mycket högre verkningsgrad än din påstådda Bosch som för övrigt är exakt samma som IVT. Om man ska ha den allra senaste samt effektfulla tekniken skall man ha en anläggning som är av typen DX, samt inverterstyrd kompressor så du kan köra flytande kondensering, vilket både Panasonic och Daikin har. Lessen att behöva säga det, men din anläggning är redan 10 år för gammal.
Hälsningar Lars Carlsson / BIC Service.


Vad då fega baktalare som inte visar stake???
Att du som säljare av värmepumpar gör efterforskningar om vem jag är och sedan åker hem till mig, cirkulerar i mitt kvarter 2-3 varv, stannar och läxar upp mig och påstår att jag nämnt din firma vid namn på detta forum, berättar att du nu vet vem jag är och var jag bor känns väldigt kränkande och otrevligt.
Det borde ju ge dig sämre reklam än mitt inlägg, jag är ju inte ålagd med tystnadsplikt och yttrandefrihet råder i landet och det jag skrev kunde ha varit om vilken firma som helst.
Hoppas nu att vi rett ut detta tjafs, då jag ursäktade mig till dig vid ditt hembesök hos mig, har du nåt mer att tillägga till mig så kan vi ta det via detta forum, offentligt eller via PN, välj själv. Hembesök från dig godtages inte...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Du menar att zubadan och Altherma spelar i en egen division?  Det kan sÃ¥ vara. Vi fÃ¥r se, om du kan ge mig lite info sÃ¥ kan jag räkna lite. Det kan vara sÃ¥ att cop:t  blir sÃ¥ dÃ¥ligt pÃ¥ altherman att det inte finns nÃ¥gon vits med att lÃ¥ta den gÃ¥ upp till 80 grader.   om cop skulle bli 1.1 pÃ¥ den kompressor som gör 80 grader sÃ¥ är det ju lika bra att spetsa med el.  Lägg upp de siffror som jag ville ha sÃ¥ ska jag räkna, bor du i stockholm eller i skaraborg, dÃ¥ kan jag ta med en climacheck och komma och mäta lite sÃ¥ fÃ¥r vi se vad det blir Thumbsup

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Vad spelar det för roll om man nämner firman vid namn????  Massor av folk ringer mig och jag har inga problem med att rekommendera nÃ¥got annat än Thermia som den firma jag jobbar pÃ¥ säljer. Tycker jag att det finns nÃ¥got bättre sÃ¥ säger jag det direkt.  Jag jobbar ju inte Ã¥t Thermia Sc:,h  Vi säljer panasonic ocksÃ¥ men jag kommer aldrig säga att dem är bättre än Daikin eller mitsubishi om nÃ¥gon frÃ¥gar mig, för det tycker jag inte.
trots att vi har en diskussion här nu ;D
« Senast ändrad: 29 juli 2010, 16:03:51 av VP ORAKLET »

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Det var värst vilka fega baktalare som befinner sig här och smyger, jag vet ju vilka ni är nu ändå så ni kan lika gärna visa lite stake.
Vi på BIC Sevice har varit verksam i 28 år, Vi säljer och installerar luft/luft & luft/vattenvärmepumpar samt kylanläggningar, när det gäller luft/vatten värmepumpar så har vi under en period endast använt oss av Panasonics luft/vatten värmepump, men eftersom branschen är under ständig utveckling så är det bästa endast gott nog. Efter jag blivit inbjuden till Daikins fabrik i Belgien samt analyserat deras teknik med egna testanläggningar under 3 år, vill jag påstå att det finns inget märke som har prestanda som är i närheten. Vi har absolut Inte sagt att Panasonics Luft vatten värmepump är värdelös, långt ifrån då har bra mycket högre verkningsgrad än din påstådda Bosch som för övrigt är exakt samma som IVT. Om man ska ha den allra senaste samt effektfulla tekniken skall man ha en anläggning som är av typen DX, samt inverterstyrd kompressor så du kan köra flytande kondensering, vilket både Panasonic och Daikin har. Lessen att behöva säga det, men din anläggning är redan 10 år för gammal.
Hälsningar Lars Carlsson / BIC Service.


Vad då fega baktalare som inte visar stake???
Att du som säljare av värmepumpar gör efterforskningar om vem jag är och sedan åker hem till mig, cirkulerar i mitt kvarter 2-3 varv, stannar och läxar upp mig och påstår att jag nämnt din firma vid namn på detta forum, berättar att du nu vet vem jag är och var jag bor känns väldigt kränkande och otrevligt.
Det borde ju ge dig sämre reklam än mitt inlägg, jag är ju inte ålagd med tystnadsplikt och yttrandefrihet råder i landet och det jag skrev kunde ha varit om vilken firma som helst.
Hoppas nu att vi rett ut detta tjafs, då jag ursäktade mig till dig vid ditt hembesök hos mig, har du nåt mer att tillägga till mig så kan vi ta det via detta forum, offentligt eller via PN, välj själv. Hembesök från dig godtages inte...




haha.. kom han hem till dig?

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det var värst vilka fega baktalare som befinner sig här och smyger, jag vet ju vilka ni är nu ändå så ni kan lika gärna visa lite stake.
Vi på BIC Sevice har varit verksam i 28 år, Vi säljer och installerar luft/luft & luft/vattenvärmepumpar samt kylanläggningar, när det gäller luft/vatten värmepumpar så har vi under en period endast använt oss av Panasonics luft/vatten värmepump, men eftersom branschen är under ständig utveckling så är det bästa endast gott nog. Efter jag blivit inbjuden till Daikins fabrik i Belgien samt analyserat deras teknik med egna testanläggningar under 3 år, vill jag påstå att det finns inget märke som har prestanda som är i närheten. Vi har absolut Inte sagt att Panasonics Luft vatten värmepump är värdelös, långt ifrån då har bra mycket högre verkningsgrad än din påstådda Bosch som för övrigt är exakt samma som IVT. Om man ska ha den allra senaste samt effektfulla tekniken skall man ha en anläggning som är av typen DX, samt inverterstyrd kompressor så du kan köra flytande kondensering, vilket både Panasonic och Daikin har. Lessen att behöva säga det, men din anläggning är redan 10 år för gammal.
Hälsningar Lars Carlsson / BIC Service.


Vad då fega baktalare som inte visar stake???
Att du som säljare av värmepumpar gör efterforskningar om vem jag är och sedan åker hem till mig, cirkulerar i mitt kvarter 2-3 varv, stannar och läxar upp mig och påstår att jag nämnt din firma vid namn på detta forum, berättar att du nu vet vem jag är och var jag bor känns väldigt kränkande och otrevligt.
Det borde ju ge dig sämre reklam än mitt inlägg, jag är ju inte ålagd med tystnadsplikt och yttrandefrihet råder i landet och det jag skrev kunde ha varit om vilken firma som helst.
Hoppas nu att vi rett ut detta tjafs, då jag ursäktade mig till dig vid ditt hembesök hos mig, har du nåt mer att tillägga till mig så kan vi ta det via detta forum, offentligt eller via PN, välj själv. Hembesök från dig godtages inte...




haha.. kom han hem till dig?

Som det står ovan, ja han gjorde ett hembesök...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Nej nej inte i egen division men i samma.
sen kan det ju åxå vara så att cop:et blir bra,trots din misstrohet.
och till sist,varför skulle jag lämna data till dej för att lägga in i program?tror du att du är den ende här på forumet som har tillgång till beräkningsprogram?
jag tror att du själv kan hitta siffror du vill ha,jag surfade runt och hittade vad jag behövde för att kunna bestämma mej för att skrota min ctc anläggning.
sen kommer jag aldrig att säga att thermia gör dåliga grejor,för det gör dom inte men det är äpple och päron ni jämnför.
//Thommy J
« Senast ändrad: 29 juli 2010, 18:25:14 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det var värst vilka fega baktalare som befinner sig här och smyger, jag vet ju vilka ni är nu ändå så ni kan lika gärna visa lite stake.
Vi på BIC Sevice har varit verksam i 28 år, Vi säljer och installerar luft/luft & luft/vattenvärmepumpar samt kylanläggningar, när det gäller luft/vatten värmepumpar så har vi under en period endast använt oss av Panasonics luft/vatten värmepump, men eftersom branschen är under ständig utveckling så är det bästa endast gott nog. Efter jag blivit inbjuden till Daikins fabrik i Belgien samt analyserat deras teknik med egna testanläggningar under 3 år, vill jag påstå att det finns inget märke som har prestanda som är i närheten. Vi har absolut Inte sagt att Panasonics Luft vatten värmepump är värdelös, långt ifrån då har bra mycket högre verkningsgrad än din påstådda Bosch som för övrigt är exakt samma som IVT. Om man ska ha den allra senaste samt effektfulla tekniken skall man ha en anläggning som är av typen DX, samt inverterstyrd kompressor så du kan köra flytande kondensering, vilket både Panasonic och Daikin har. Lessen att behöva säga det, men din anläggning är redan 10 år för gammal.
Hälsningar Lars Carlsson / BIC Service.


Vad då fega baktalare som inte visar stake???
Att du som säljare av värmepumpar gör efterforskningar om vem jag är och sedan åker hem till mig, cirkulerar i mitt kvarter 2-3 varv, stannar och läxar upp mig och påstår att jag nämnt din firma vid namn på detta forum, berättar att du nu vet vem jag är och var jag bor känns väldigt kränkande och otrevligt.
Det borde ju ge dig sämre reklam än mitt inlägg, jag är ju inte ålagd med tystnadsplikt och yttrandefrihet råder i landet och det jag skrev kunde ha varit om vilken firma som helst.
Hoppas nu att vi rett ut detta tjafs, då jag ursäktade mig till dig vid ditt hembesök hos mig, har du nåt mer att tillägga till mig så kan vi ta det via detta forum, offentligt eller via PN, välj själv. Hembesök från dig godtages inte...




haha.. kom han hem till dig?

Som det står ovan, ja han gjorde ett hembesök...

Försökte han sälja nÃ¥t eller ville han bara titta pÃ¥ en riktig värmepump?  >:D
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
enligt info från hemlig källa skulle han göra hembesök hos mig också, men jag såg aldrig till någon som ville "visa stake"

alltså jag har hört en del om firma X, men man vill ju inte alltid tro på alla rykten, då rykten ju oftast är lite saltade, men när ungefär samma rykten kommer från flera olika håll, blandannat från "folk i branchen" så blir man litte fundersam.
och att det fylls på aldelles för mycket köldmedium utan våg i en inverter luftvatten utan synglas av en anställd i firma X så kompressorn får vätskeslag har jag minne av, fick åka och felsöka samt byta en utedel hos "hemlig kund" pga detta, tappade av 1600gram och det skulle vart 1100, samt att det var även läckage på en kona som hade dragits åt "så hårt man orkar" (kunden sa att kylkillen från firma X hade sagt att man gör det) så där var nog ännu mera köldmedium efter besöket av firma X.
 jag vill inte nämna för mycket här för det verkar som man kan bli förföljd tyvärr... trÃ¥kigt :'(
det vore bättre om vi alla gick in för att göra våra kunder nöjda. så ser jag på det iallafall.
« Senast ändrad: 29 juli 2010, 19:43:16 av Oskar P. »

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det var värst vilka fega baktalare som befinner sig här och smyger, jag vet ju vilka ni är nu ändå så ni kan lika gärna visa lite stake.
Vi på BIC Sevice har varit verksam i 28 år, Vi säljer och installerar luft/luft & luft/vattenvärmepumpar samt kylanläggningar, när det gäller luft/vatten värmepumpar så har vi under en period endast använt oss av Panasonics luft/vatten värmepump, men eftersom branschen är under ständig utveckling så är det bästa endast gott nog. Efter jag blivit inbjuden till Daikins fabrik i Belgien samt analyserat deras teknik med egna testanläggningar under 3 år, vill jag påstå att det finns inget märke som har prestanda som är i närheten. Vi har absolut Inte sagt att Panasonics Luft vatten värmepump är värdelös, långt ifrån då har bra mycket högre verkningsgrad än din påstådda Bosch som för övrigt är exakt samma som IVT. Om man ska ha den allra senaste samt effektfulla tekniken skall man ha en anläggning som är av typen DX, samt inverterstyrd kompressor så du kan köra flytande kondensering, vilket både Panasonic och Daikin har. Lessen att behöva säga det, men din anläggning är redan 10 år för gammal.
Hälsningar Lars Carlsson / BIC Service.


Vad då fega baktalare som inte visar stake???
Att du som säljare av värmepumpar gör efterforskningar om vem jag är och sedan åker hem till mig, cirkulerar i mitt kvarter 2-3 varv, stannar och läxar upp mig och påstår att jag nämnt din firma vid namn på detta forum, berättar att du nu vet vem jag är och var jag bor känns väldigt kränkande och otrevligt.
Det borde ju ge dig sämre reklam än mitt inlägg, jag är ju inte ålagd med tystnadsplikt och yttrandefrihet råder i landet och det jag skrev kunde ha varit om vilken firma som helst.
Hoppas nu att vi rett ut detta tjafs, då jag ursäktade mig till dig vid ditt hembesök hos mig, har du nåt mer att tillägga till mig så kan vi ta det via detta forum, offentligt eller via PN, välj själv. Hembesök från dig godtages inte...




haha.. kom han hem till dig?

Som det står ovan, ja han gjorde ett hembesök...

Försökte han sälja nÃ¥t eller ville han bara titta pÃ¥ en riktig värmepump?  >:D

Nej av han får jag aldrig köpa nåt, de gjorde han klart för mig...
Han säger att Boschen redan är minst 10 år för gammal så den ville han nog inte heller se på..
Han kanske är vissen för att jag aldrig gick till han och fråga efter en uppvärmingslösning innan jag köpte min av en annan på orten...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
det verkar vara rena rama jägarna uppe i era krokar *roflmao*

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
det verkar vara rena rama jägarna uppe i era krokar *roflmao*

Uppe i vÃ¥ra krokar,... vi är ju för fasiken Dalslänningar  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Citera
Lessen att behöva säga det, men din anläggning är redan 10 år för gammal.

BTW, vad har det med saken att göra  Sc:,h
Huvudsaken är väl att man har ett system som fungerar och som sänker kostnaderna, sen att jag fick det förbannat billigt gör det hela mycket roligare att ha det varmt i huset  ;)

Citera
Vi har absolut Inte sagt att Panasonics Luft vatten värmepump är värdelös, långt ifrån då har bra mycket högre verkningsgrad än din påstådda Bosch som för övrigt är exakt samma som IVT.

Vad då påstådda Bosch, det är en Bosch, det står det på den...
Och att Bosch är samma som IVT kommer inte heller som en chock för mig, bla därför jag köpte den  ;)
Sen vad det gäller verkningsgraderna pÃ¥ maskinerna är jag novis, jag kanske kunde fÃ¥ lÃ¥na en Panasonic av dig efter Ã¥rsskiftet och ha den i ett Ã¥r för att jämföra dessa tvÃ¥ märkenas för och nackdelar  :)
Då kunde ju två av bygdens L/V-försäljare ha en liten tävling om vilken märke som är mest prisvärt och ger bäst COP och allt vad det heter, kunde faktiskt ha varit väldigt intressant...


Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Uppe i vÃ¥ra krokar,... vi är ju för fasiken Dalslänningar 

Ja blir inte det uppÃ¥t frÃ¥n Skaraborg, snett uppÃ¥t vänster över sjön,   men ändÃ¥ upp  :)

Kyltekniken är 50 år gammal och samma sak nu som då med lite andra grejer bara, Din Bosch är det inget fel på även om det tar emot att säga det ;)

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Uppe i vÃ¥ra krokar,... vi är ju för fasiken Dalslänningar 

Ja blir inte det uppÃ¥t frÃ¥n Skaraborg, snett uppÃ¥t vänster över sjön,   men ändÃ¥ upp  :)

Kyltekniken är 50 år gammal och samma sak nu som då med lite andra grejer bara, Din Bosch är det inget fel på även om det tar emot att säga det ;)

Att höra detta frÃ¥n Oraklet om min Bosch va riktigt roligt, ska klistra in och spara ditt inlägg ifall du skulle glömma nÃ¥n gÃ¥ng sÃ¥ jag kan pÃ¥minna dig  ;)

Japp ifrÃ¥n Skaraborg blir det snett uppÃ¥t, trodde du va inom 08 just nu  :D
Semester eller?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Semester? är du tokig nu är det som mest att göra,hotell skolor mm alla vill ha Orakel lösningar det vill nog du oxå ;) *roflmao*

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Semester? är du tokig nu är det som mest att göra,hotell skolor mm alla vill ha Orakel lösningar det vill nog du oxå ;) *roflmao*

-klart jag vill ha din hjälp när jag behöver det  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
6 MÃ¥n till här sÃ¥ behöver du ingen hjälp.  Men skulle du behöva det sÃ¥ hojta till.  Jag kan alltid lura iväg familjen pÃ¥ en tur runt sjön och stanna till i Dalsland. Thumbsup

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
6 MÃ¥n till här sÃ¥ behöver du ingen hjälp.  Men skulle du behöva det sÃ¥ hojta till.  Jag kan alltid lura iväg familjen pÃ¥ en tur runt sjön och stanna till i Dalsland. Thumbsup

6 mÃ¥n till här och jag kommer fortfarande att be om hjälp pÃ¥ detta forum, e ju bara en vanlig timmerbilschaufför till vardags sÃ¥ nÃ¥n riktig Expert eller Dignitär kommer jag aldrig att bli i denna bransch iaf  ;)

Japp Oraklet, pröjsar soppan för omvägen om hjälp skulle behövas  :)
Tyvärr till din nackdel är jag vän med en riktigt duktig IVT-installatör här pÃ¥ bygden  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
här händer det grejer  :)

tror jag måste få va med
oj dÃ¥ inte mer än 55 grader. skriver T.Johansson .  vad menas  Sc:,h
ett forum är väll till för att hjälpa varan  Sc:,h sÃ¥ om du sitter pÃ¥ siffrerna är det väll bara att dela med sig .
Hur länge går zubadanen på 100% innan den går ner i nominell drift när värmepumpen gått över sin brytpunkt effektmässigt.

Enligt min åsikt ska man andvända 410 i kalla applikationer
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Precis.  Jag vill verkligen ha dem siffrorna, nu blir det  bara gissningar i programmet och de siffror jag fÃ¥r fram är inte roliga

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
http://www.altherma.se/solutions/renovation/high_temperature/default.jsp

läs o begrunda som ni ser så kombinerar systemet r410a och 134a.....

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Det vet jag, och kaskad är inget nytt.  FrÃ¥gan är vad temperaturerna hamnar pÃ¥? Hur stor del av pumpen utgör LT sidan resp HT sidan.  När jag laborerar i programmen sÃ¥ fÃ¥r jag ett cop pÃ¥ HT sidan med R134a ett COP pÃ¥ 1,6 minus vad cirkpumparna  drar.  Det kan vara smartare att spetsa med el för att komma upp i de temperaturerna.  Därför vill jag veta var förÃ¥ngning och kondensering hamnar och om det finns hetgasväxling eller suggas växling och hur avfrostar den.  Jag försöker inte snacka ner pumpen, den kanske är grym vill bara veta hur den funkar och om jag ska köpa en eller inte.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Kollar man pÃ¥ den bilden sÃ¥ blir det ett totalt cop pÃ¥ 1,7 för hela maskinen och om det är sämst för kompressorn som gör 80 grader sÃ¥, ja vem vet.  Sedan sÃ¥ är inte cirkpumpar med sÃ¥ vitt jag kan förstÃ¥.

Förmodligen är inte Altherman en revolution, men jag kommer gärna och mäter pÃ¥ en i vinter.  Kan mäta pÃ¥ din Zubadan ocksÃ¥ *vinkar*

När jag räknar pÃ¥ Thermia Atria vid dess maximala kondensering och minimala förÃ¥ngning sÃ¥ blir COP 1,2 minus cirkpumpar.  Inte heller sÃ¥ bra ;)
« Senast ändrad: 30 juli 2010, 08:13:19 av VP ORAKLET »

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kollar man pÃ¥ den bilden sÃ¥ blir det ett totalt cop pÃ¥ 1,7 för hela maskinen och om det är sämst för kompressorn som gör 80 grader sÃ¥, ja vem vet.  Sedan sÃ¥ är inte cirkpumpar med sÃ¥ vitt jag kan förstÃ¥.

Förmodligen är inte Altherman en revolution, men jag kommer gärna och mäter pÃ¥ en i vinter.  Kan mäta pÃ¥ din Zubadan ocksÃ¥ *vinkar*

När jag räknar pÃ¥ Thermia Atria vid dess maximala kondensering och minimala förÃ¥ngning sÃ¥ blir COP 1,2 minus cirkpumpar.  Inte heller sÃ¥ bra ;)

Hehe... kul siffror där ! Jag kommer ihÃ¥g min farbrors platsbyggda frÃ¥nluftspump byggd av Fläkt för typ 30-40 Ã¥r sen. Den var märkt med COP 1 pÃ¥ en installationsskylt.. festligt värre  ;D . Jag fick ett gott skratt innan den Ã¥kte ut.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Räkna du med sÃ¥ fÃ¥r vi se vad du fÃ¥r.  FörÃ¥ngning -27   kondensering 55   ÖH 7 UK 4   R404A   Det brukar stämma hyffsat med vad man sedan mäter upp i verkligheten.

Hoppas att det kommer några verkliga siffror snart som man kan leka med Thumbsup
« Senast ändrad: 30 juli 2010, 12:07:03 av VP ORAKLET »

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Räkna du med sÃ¥ fÃ¥r vi se vad du fÃ¥r.  FörÃ¥ngning -27   kondensering 55   ÖH 7 UK 4   R404A   Det brukar stämma hyffsat med vad man sedan mäter upp i verkligheten.

Hoppas att det kommer några verkliga siffror snart som man kan leka med Thumbsup

Det känns väl lite meningslöst att räkna värmande pumpar med låg förångning. Vid värmeåtervinning är det ju en annan femma. Bättre köra spetsvärme.

CO2 är ganska bra att köra ner lÃ¥gt men man fÃ¥r passa sig dÃ¥ tempen stiger  ::). Prova räkna CO2 i kaskad fÃ¥r du se.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Ska prova, men det är svÃ¥rt att räkna kaskad :D   Eller kanske är jag som är trög :'(

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ska prova, men det är svÃ¥rt att räkna kaskad :D   Eller kanske är jag som är trög :'(

Danskarna kör ofta CO2 i Copeland R410a scrollar.. men de har ju mer än en räv bakom örat. Freoner är svindyra i Danmark. CO2 nästan gratis. Det gäller bara att komma ner i kondensering så går det fint, passar som handsken i botten på en kaskad.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
 SvÃ¥rt att fÃ¥ till när man bara gissar siffror. Men snart sÃ¥ kanske det kommer in verkliga sÃ¥dana :) 

Får ett COP på 2 på den kalla sidan och 1,7 på den varma med 134 upp till 80 grader

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
T.Johansson.    Du har en trÃ¥kig inställning.  Varför tror du att jag vill snacka ner Daikin?  Jag har redan sagt att jag gillar deras grejer. Jag vill bara diskutera olika typer av lösningar, inget annat.

Du kan väl bara säga att du inte har några siffror från en anläggning som du mätt upp, det vore väl inte något konstigt med det. Vad jag hittade på Daikins sida så fanns inga uppgifter på vilka temperaturer de respektive sidarna jobbar med, inte heller hur stor del av 11kw som är R410A resp R134a.

Självklart har mÃ¥nga fler än jag dataprogram, det är ju bara att ladda ner. Och sÃ¥dana experter som PerJ och vÃ¥r nyfunne vän Toprunner besitter en kunskap om detta som jag gärna skulle ha.  Därför diskuterar jag med sÃ¥ mÃ¥nga jag kan. Jag vill veta mer. Det blir lite trÃ¥kigt att bara läsa i böcker. Och dem kan massor som jag vill lära mig.
Dessutom så är jag en värmepumpstekniker och inte en Thermia anställd. Min boss säljer Thermia och jag gillar deras grejer, men det är INTE så att jag på något sätt är synonym med dem. Även om många här tror det.
En vetgirig värmepumptekniker det är jag det.

xlars44

  • Gäst
xlars44
SV: Panasonic LVVP är värdelös blev svaret av FÖRSÄLJAREN ;)
« Svar #47 skrivet: 30 juli 2010, 20:26:47 »
enligt info från hemlig källa skulle han göra hembesök hos mig också, men jag såg aldrig till någon som ville "visa stake"

alltså jag har hört en del om firma X, men man vill ju inte alltid tro på alla rykten, då rykten ju oftast är lite saltade, men när ungefär samma rykten kommer från flera olika håll, blandannat från "folk i branchen" så blir man litte fundersam.
och att det fylls på aldelles för mycket köldmedium utan våg i en inverter luftvatten utan synglas av en anställd i firma X så kompressorn får vätskeslag har jag minne av, fick åka och felsöka samt byta en utedel hos "hemlig kund" pga detta, tappade av 1600gram och det skulle vart 1100, samt att det var även läckage på en kona som hade dragits åt "så hårt man orkar" (kunden sa att kylkillen från firma X hade sagt att man gör det) så där var nog ännu mera köldmedium efter besöket av firma X.
 jag vill inte nämna för mycket här för det verkar som man kan bli förföljd tyvärr... trÃ¥kigt :'(
det vore bättre om vi alla gick in för att göra våra kunder nöjda. så ser jag på det iallafall.
X firman har inte utfört något jobb före dig, vi befattar oss inte med luftvatten anläggningar som vi själva inte sålt och installerat, det hinner vi inte då vi har närmare 3000 anläggningar ute, dessutom har vi alldrig behövt fylla på någon luftvatten värmepump, då vi gör jobbet från början. Man är inte kylteckniker bara för att man har ett cert, det krävs yrkeserfarenhet, jag har 20 år, hur många har du, Oskar? och det med tanke på när man läser dina olika inlägg. Det hjälper inte att du försöker komma med misskrediteringar, Vi är störst, bäst och vackrast. huvuddunk

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
VP ORAKLET....Jag tycker att du och ett flertal "gängse" och "rådgivande" och jaa jag vet inte allt ni kallar er,har rätt så tråkig inställning ni åxå.
Så fort det kommer någon som tycker att det "nya" är att satsa på,så kommer ni som katten på musen med väldig tråkig inställning.
Jag har följt endel trådar,och kan snabb sammanfatta att det verkligen krigas om vem som kan "glänsa mest"med avancerade frågor här på forumet,,,skittråkigt att ni är sådanna.(Be mej inte ta fram något ur någon specifik tråd,för det tänker jag inte göra).
Har glidit runt lite på kyl-forum,och måste säga att det är helt annan attityd där.
Om någon vågat satsa på något nytt och går ut med det på forumet är genast reaktionen:
-Vad roligt,hoppas den funkar bra..-En sådan har jag tänkt mycket på,hör av dej om hur den funkar..-o.s.v o.s.v
Här på forumet blir rektionen:
-Vad är lamellavståndet..-hur varm blir den,och den..-jag håller mej nog hellre till..-misstrohet..-misstrohet..-frågor,frågor och frågor,råkar man då åxå svara på en av era frågor,,,ja då poppar det upp 36 frågor till,det tar lixom aldrig slut.
Du och ett flertal som kanske tycker att ni är lite mera än oss andra,ni kanske skulle söka er till något ingenjörs-forum och ta upp era frågor där ist.
En kul grej dock är ju att om jag t.ex säget A,så vet man att ni är ett gäng på 5-10 st som kommenterar resten av alfabetet.
Så kom igen nu och ös på mej,jag bryr mej inte,jag skriver vad jag och ett flertal som mejlat mej brevid forumet tycker.
Och ja-jag kan mycket väl tänka mej att byta till ett annat forum,(svaret på en av era frågor misstänker jag.)
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Vad är det för fel med att frÃ¥ga  Sc:,h och varför sÃ¥ dj...a aggresiv och arrogant tror du nÃ¥gon med sina sinnens fulla bruk sitter bakom datorn och elakt tänker nu ska vi skriva nÃ¥got bara för att reta just dig  T.Johansson . Löjligt huvuddunk .

Frågorna till dig som är ställda av "Rådgivnade" är för att man undrar vad du sett som "rådgivande" kanske missat , VAD är fel med det ? Sc:,h

Det finns ingen mig vetligt som tycker dom är mer värda en någon annan . har fram tills nu haft full respekt för samtliga som skriver frågar och påstår tekniska delar inom v-p teknik på detta forum .

förstår inte din förutfattade mening med att någon skulle be dig byta forum . Det är oliktänkandet man kan lära sig något av . Om man är motaglig för det. Är du det ? Eller tycker du att du är full lärd.

Den här kommentaren med att glänsa mest vet jag inte ens vad jag ska svara på . Vad är felet med att försöka dela med sig av kunskap.
det är vad dom flesta som svarar på en fråga gör . Och det har ingenting med dina förutfattade meningar att göra .
MÃ¥ste bara frÃ¥ga  är du en typisk tjurskalle som inte tÃ¥l en frÃ¥ga gällande dina beslut och pÃ¥stÃ¥enden .Varför inte backa upp det du pÃ¥stÃ¥r med fakta istället . som alla andra duktiga skribenter gör . Jag försöker med det .det blir inte alltid rätt dÃ¥ jag inte är sÃ¥ duktig pÃ¥ att skriva .men jag försöker i alla fall

Ärligt så tycker jag att en ursäkt vore på sin plats för ett riktigt dåligt inlägg
cocacola
« Senast ändrad: 30 juli 2010, 21:28:05 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fy fasen vad detta var kul att läsa  ;D
Ha ha ha


Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
enligt info från hemlig källa skulle han göra hembesök hos mig också, men jag såg aldrig till någon som ville "visa stake"

alltså jag har hört en del om firma X, men man vill ju inte alltid tro på alla rykten, då rykten ju oftast är lite saltade, men när ungefär samma rykten kommer från flera olika håll, blandannat från "folk i branchen" så blir man litte fundersam.
och att det fylls på aldelles för mycket köldmedium utan våg i en inverter luftvatten utan synglas av en anställd i firma X så kompressorn får vätskeslag har jag minne av, fick åka och felsöka samt byta en utedel hos "hemlig kund" pga detta, tappade av 1600gram och det skulle vart 1100, samt att det var även läckage på en kona som hade dragits åt "så hårt man orkar" (kunden sa att kylkillen från firma X hade sagt att man gör det) så där var nog ännu mera köldmedium efter besöket av firma X.
 jag vill inte nämna för mycket här för det verkar som man kan bli förföljd tyvärr... trÃ¥kigt :'(
det vore bättre om vi alla gick in för att göra våra kunder nöjda. så ser jag på det iallafall.
X firman har inte utfört något jobb före dig, vi befattar oss inte med luftvatten anläggningar som vi själva inte sålt och installerat, det hinner vi inte då vi har närmare 3000 anläggningar ute, dessutom har vi alldrig behövt fylla på någon luftvatten värmepump, då vi gör jobbet från början. Man är inte kylteckniker bara för att man har ett cert, det krävs yrkeserfarenhet, jag har 20 år, hur många har du, Oskar? och det med tanke på när man läser dina olika inlägg. Det hjälper inte att du försöker komma med misskrediteringar, Vi är störst, bäst och vackrast. huvuddunk
ja eftersom jag inte är ute efter att misskreditera någon utan bara lade fram det jag visste, så talade antagligen inte kunden sanning då om du påstår att ni inte varit där.
jag gör också jobben rätt från början, därför är denna kund nu nöjd efter mitt besök.
som sagt, rykten är ofta bara rykten, men det är märkligt att du är så väldigt självsäker.
yrkeserfarenhet säger ingenting om man inte vill ta till sig fakta och lära sig saker under de åren, gör man bara samma jobb så har man inte fått nån erfarenhet, hur länge man än håller på. ett Certifikat är ju ett bevis på att man har uppnåt en minsta kunskapsnivå inom något, jag gillar inte pajkastning (vilket du verkar göra) men jag kan iallafall nämna att min kunskapsnivå vida överträffade kraven för kylcertifikatet, men sedan säger jag absolut inte att jag är störst bäst och vackrast för jag har intelligens nog att inse vari mina begränsningar ligger, men har man inställningen att man redan kan allt så är det inte lätt att utvecklas och man blir lätt ifrånsprungen av dem som lär sig något varje dag.

det är inte jag som lägger in en annons i lokaltidningen för några månader sedan med en text om att man skall noga kolla upp den som installerar värmepumpen. det stod nåt i stil med "blir din värmepump rätt installerad" och om "det installerade företaget" (vad menar ni, har ni installerat ett företag?) är "ackrediterad för provning med gas" kommer tyvärr inte ihåg hela texten i huvet, jag skulle ju ha sparat annonsen för den var lite lustig, men jag minns att det var felstavat, luddigt skrivet och framförallt verkade det hela väldigt märkligt eftersom ingen väl tvivlar på att ni är certifierade/ackrediterade, eller är ni inte det? eller berodde det kanske på att det dök upp en annons om toshiba-pumpar i samma tidning några utgåvor tidigare och någon hade behov av att hävda sig?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Tack N-G  *roflmao* jag behöde nÃ¥got att skratta Ã¥t Thumbsup
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
enligt info från hemlig källa skulle han göra hembesök hos mig också, men jag såg aldrig till någon som ville "visa stake"

alltså jag har hört en del om firma X, men man vill ju inte alltid tro på alla rykten, då rykten ju oftast är lite saltade, men när ungefär samma rykten kommer från flera olika håll, blandannat från "folk i branchen" så blir man litte fundersam.
och att det fylls på aldelles för mycket köldmedium utan våg i en inverter luftvatten utan synglas av en anställd i firma X så kompressorn får vätskeslag har jag minne av, fick åka och felsöka samt byta en utedel hos "hemlig kund" pga detta, tappade av 1600gram och det skulle vart 1100, samt att det var även läckage på en kona som hade dragits åt "så hårt man orkar" (kunden sa att kylkillen från firma X hade sagt att man gör det) så där var nog ännu mera köldmedium efter besöket av firma X.
 jag vill inte nämna för mycket här för det verkar som man kan bli förföljd tyvärr... trÃ¥kigt :'(
det vore bättre om vi alla gick in för att göra våra kunder nöjda. så ser jag på det iallafall.
X firman har inte utfört något jobb före dig, vi befattar oss inte med luftvatten anläggningar som vi själva inte sålt och installerat, det hinner vi inte då vi har närmare 3000 anläggningar ute, dessutom har vi alldrig behövt fylla på någon luftvatten värmepump, då vi gör jobbet från början. Man är inte kylteckniker bara för att man har ett cert, det krävs yrkeserfarenhet, jag har 20 år, hur många har du, Oskar? och det med tanke på när man läser dina olika inlägg. Det hjälper inte att du försöker komma med misskrediteringar, Vi är störst, bäst och vackrast. huvuddunk
ja eftersom jag inte är ute efter att misskreditera någon utan bara lade fram det jag visste, så talade antagligen inte kunden sanning då om du påstår att ni inte varit där.
jag gör också jobben rätt från början, därför är denna kund nu nöjd efter mitt besök.
som sagt, rykten är ofta bara rykten, men det är märkligt att du är så väldigt självsäker.
yrkeserfarenhet säger ingenting om man inte vill ta till sig fakta och lära sig saker under de åren, gör man bara samma jobb så har man inte fått nån erfarenhet, hur länge man än håller på. ett Certifikat är ju ett bevis på att man har uppnåt en minsta kunskapsnivå inom något, jag gillar inte pajkastning (vilket du verkar göra) men jag kan iallafall nämna att min kunskapsnivå vida överträffade kraven för kylcertifikatet, men sedan säger jag absolut inte att jag är störst bäst och vackrast för jag har intelligens nog att inse vari mina begränsningar ligger, men har man inställningen att man redan kan allt så är det inte lätt att utvecklas och man blir lätt ifrånsprungen av dem som lär sig något varje dag.

det är inte jag som lägger in en annons i lokaltidningen för några månader sedan med en text om att man skall noga kolla upp den som installerar värmepumpen. det stod nåt i stil med "blir din värmepump rätt installerad" och om "det installerade företaget" (vad menar ni, har ni installerat ett företag?) är "ackrediterad för provning med gas" kommer tyvärr inte ihåg hela texten i huvet, jag skulle ju ha sparat annonsen för den var lite lustig, men jag minns att det var felstavat, luddigt skrivet och framförallt verkade det hela väldigt märkligt eftersom ingen väl tvivlar på att ni är certifierade/ackrediterade, eller är ni inte det? eller berodde det kanske på att det dök upp en annons om toshiba-pumpar i samma tidning några utgåvor tidigare och någon hade behov av att hävda sig?

Kan lägga in att jag oxå hört att det finns en firma i krokarna som är väldigt pigg på att anmäla och smutskasta andra firmor som är i samma bransch, lägga näsan lite väl mkt i blöt för att verka duktig och bäst...
Men det är ju bara vad jag hört, av många dessvärre...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
knepigt, då har vi hört samma sak då? och jag har inga problem med att folk sätter upp sina luftvärmepumpar själva, det brukar ändå sluta med att man får åka ut och rätta till deras misstag, vilket genererar inkomster. men vissa bär ett så stort lass av den svenska avundsjukan så dom drar iväg en anmälan istället...
« Senast ändrad: 30 juli 2010, 22:26:35 av Oskar P. »

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
knepigt, då har vi hört samma sak då? och jag har inga problem med att folk sätter upp sina luftvärmepumpar själva, det brukar ändå sluta med att man får åka ut och rätta till deras misstag, vilket genererar inkomster. men vissa bär ett så stort lass av den svenska avundsjukan så dom drar iväg en anmälan istället...

Har vi nog då, med BETONING på att det är RYKTEN som vi HÖRT och INGET som VI själva säger att det är på det viset.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
T.Johansson. Oj oj oj vad du har missuppfattat mig, eller det kanske är så jag uppfattas. I så fall måste jag verkligen ändra på det sätt jag skriver. Om jag frågar vad lamellfördelningen är eller ngn annan teknisk fråga, så är det för att jag är intresserad av att veta dem sakerna, för att jag ska kunna kolla närmare på den maskinen. Det kan ju vara så att den är jättebra och då vill jag inte missa det.

Glänsa är det sista jag vill göra.

Det finns andra här som glänser pÃ¥ riktigt. Coca-Cola, Toprunner, PerJ mfl.  Jag är inte pÃ¥ deras nivÃ¥.  De kan vara pÃ¥ ett ingenjörsforum. Inte jag , men jag hoppas och strävar efter att komma dit.

Som OskarP säger, jag har tillräckligt med intelligens att förstÃ¥ mina tillkorta kommanden,  Och dÃ¥ ber jag om hjälp.
När jag säger att jag vill kolla pÃ¥ din Zubadan sÃ¥ menar  jag allvar. av nyfikenhet sÃ¥ vill jag verkligen det, men det blir väl inte aktuellt. FÃ¥r frÃ¥ga grabbens klasskompis farsa, han äger Canvac sÃ¥ det ska nog lösa sig.

Ha en trevlig kväll
Lars

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nej gubbar om man ska vara ärlig så har väl denna tråd spårat ur riktigt ordentligt...
Tycker stämningen på detta forum är på topp annars men det senaste dryga dygnet har det varit väl mkt smutskastning i denna och en annan tråd, ingen kommer att vinna på det i längden så jag tycker vi avbryter all pajkastning kors och tvärs...
Var och en som skriver på detta forum besitter säkert nån eller flera kunskaper som de sticker ut med och gör dem lite vassare än nån annan inom vissa områden, är väl därför vi är här på forumet, för att dela med oss av kunskap och teorier och inte visa vem som kan tjafsa bäst, säljer/installerar bäst grejer och dylikt...
Nu skakar vi alla hand och slutar bry oss om skitsaker...

PS: Ni som hÃ¥ller med mig kan citera in en  *vinkar* som en liten signatur  Thumbsup

 *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
nu har alla sett pajkastningen.....och eftersom ingen av oss andra är från Dalsland så är nog intresset ganska lågt för att forsätta.......tror inte det kommer gynna varken Lars eller oskar.p med mer av pajkastningen då ingen av oss andra kan se vem som har rätt och inte.......kanske dax att låsa tråden till förmån för lite mer informativa-..... men det är klart det är ju fredag kväll........

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
håller med om Pajkstningen .

Men att få skit för att man frågar Sc:,h det lämnar jag öppet
Redan som pettring  sa dom Ã¥t en .Det finns inga dumma elaka frÃ¥gor bara dumma elaka svar
c-c
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
Nej gubbar om man ska vara ärlig så har väl denna tråd spårat ur riktigt ordentligt...
Tycker stämningen på detta forum är på topp annars men det senaste dryga dygnet har det varit väl mkt smutskastning i denna och en annan tråd, ingen kommer att vinna på det i längden så jag tycker vi avbryter all pajkastning kors och tvärs...
Var och en som skriver på detta forum besitter säkert nån eller flera kunskaper som de sticker ut med och gör dem lite vassare än nån annan inom vissa områden, är väl därför vi är här på forumet, för att dela med oss av kunskap och teorier och inte visa vem som kan tjafsa bäst, säljer/installerar bäst grejer och dylikt...
Nu skakar vi alla hand och slutar bry oss om skitsaker...

PS: Ni som hÃ¥ller med mig kan citera in en  *vinkar* som en liten signatur  Thumbsup

 *vinkar*
*vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
VP ORAKLET....Jag tycker att du och ett flertal "gängse" och "rådgivande" och jaa jag vet inte allt ni kallar er,har rätt så tråkig inställning ni åxå.
Så fort det kommer någon som tycker att det "nya" är att satsa på,så kommer ni som katten på musen med väldig tråkig inställning.
Jag har följt endel trådar,och kan snabb sammanfatta att det verkligen krigas om vem som kan "glänsa mest"med avancerade frågor här på forumet,,,skittråkigt att ni är sådanna.(Be mej inte ta fram något ur någon specifik tråd,för det tänker jag inte göra).
Har glidit runt lite på kyl-forum,och måste säga att det är helt annan attityd där.
Om någon vågat satsa på något nytt och går ut med det på forumet är genast reaktionen:
-Vad roligt,hoppas den funkar bra..-En sådan har jag tänkt mycket på,hör av dej om hur den funkar..-o.s.v o.s.v
Här på forumet blir rektionen:
-Vad är lamellavståndet..-hur varm blir den,och den..-jag håller mej nog hellre till..-misstrohet..-misstrohet..-frågor,frågor och frågor,råkar man då åxå svara på en av era frågor,,,ja då poppar det upp 36 frågor till,det tar lixom aldrig slut.
Du och ett flertal som kanske tycker att ni är lite mera än oss andra,ni kanske skulle söka er till något ingenjörs-forum och ta upp era frågor där ist.
En kul grej dock är ju att om jag t.ex säget A,så vet man att ni är ett gäng på 5-10 st som kommenterar resten av alfabetet.
Så kom igen nu och ös på mej,jag bryr mej inte,jag skriver vad jag och ett flertal som mejlat mej brevid forumet tycker.
Och ja-jag kan mycket väl tänka mej att byta till ett annat forum,(svaret på en av era frågor misstänker jag.)
//Thommy J

Jag är benägen att till viss del hålla med dig, däremot anser jag att du överdriver antalet medlemmar som uppvisar denna attityd.
Att attityden finns tror jag i mångt och mycket beror på att de flesta nyheterna de senaste åren har kommit i lågprissegmentet, från lågprisländer, och inte fungerat vidare bra...
Att ifrågasätta är som regel bra, men att med automatik "avpolletera" även produkter som utvecklats av stora aktörer under lång tid som om det vore en lågpris Kinamaskin från blocket ter sig kanske lite väl kritiskt.

Att det finns ett antal Svenska installatörer som inte med glädje ser att utländska tillverkare kommer med nyheter som riskerar konkurrera med de historiskt riktigt bra Svenska maskinerna kommer med all säkerhet också att trigga ibland ogrundad kritik bara för att fösöka hålla uppe marknadsandelarna, även om det inte är ett helt medvetet beteende, utan kanske mer undermedvetet.

De flesta installatörer verkar ha sina favoriter och försvarar dessa med näbbar och klor, även om skillnaderna många gånger är väldigt små när det kommer till vilken fabrikat eller vilken modell som verkligen har den bästa verkningsgraden.
Min bedömning är att det största problemet idag är att få en maskin som fungerar i alla väder (talar nu i huvudsak om luft/vatten-värmepumpar) utan att frysa igen, stanna helt, eller ge löjligt låg uteffekt.
Det är väl främst här problemen med luft/vatten finns idag, och frågan är väl om vi inte borde börja kräva fler maskiner med kaskadkopplade kompressorer för att säkerställa funktion och uteffekt även vid låga utetemperaturer - när uteffekten verkligen behövs.
Låt vara att COP kanske blir lågt, men det är bättre med COP 1.5 än att maskinen stannar och elpatronerna går in istället.

Sen vill jag bara än en gång påpeka skälet till att jag inte vill tillåta publik smutskastning i detta forum, alla kan se vad det resulterat i i denna tråd, och jag vill inte att en stor mängd inlägg/ämnen i detta forum skall urarta på detta sätt med smutskastning, "hotfulla hembesök" och personangrepp på olika sätt.

Jag tror alla som läst tråden har skapat sig en rätt bra bild utav det kritiserade företaget och dess företrädare, och kritiker, och vill inte att pajkstningen fortsätter i denna tråd, låt oss istället hålla oss till en saklig diskussion kring Panasonics (och andras) nya typer av luft/vattenvärmepumpar, för jag tror trots allt att det är i detta segment vi kommer att hitta de luft/vattenvärmepumpar som tar oss in i framtiden med luft/vattenvärmepumpar som fungerar oavsett väderlek och effektbehov, även om kanske inte just Panasonics nuvarande modell är helt framme vid målet.
« Senast ändrad: 31 juli 2010, 09:03:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
håller med om Pajkstningen .

Men att få skit för att man frågar Sc:,h det lämnar jag öppet
Redan som pettring  sa dom Ã¥t en .Det finns inga dumma elaka frÃ¥gor bara dumma elaka svar
c-c

Håller med dig om det, frågar man nåt, hur dumt det än låter i andras öron så ska man få ett vettigt svar tillbaka.
Man frågar för man inte vet och antagligen för att man vill lära sig...
Som själv helt helt novis i VVS-branschen med endast intresset som bakrund vill man kunna våga fråga de frågor som andra kanske anser dumma och enkla men ändå få ett respektfullt svar tillbaka, även om man kanske fattar trögt och inte begriper svaret med en gång.
Ingen här inne föddes nog med all den kunskap som vi besitter utan har fått lärt sig via livets hårda skola, med dumma frågor och funderingar..
Så du har rätt C-C, finns inga dumma frågor, bara dumma svar...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Att du inte gillar mig Rickard har väl de flesta som regelbundet surfar denna sida konstaterat för en längre tid sedan.  Ja jag drar slutsaten att det är mig du syftar pÃ¥. Du, precis som sÃ¥ mÃ¥nga andra gör det felaktiga antagandet att jag har nÃ¥got personligt intresse i att lyfta fram Thermia och deras produkter.

DET HAR JAG INTE fiR:

Vad gäller kaskad Altherman så tycker jag mig förklarat, att jag är intresserad av den.
Anledningen är denna. Om det blir så(det får vi veta om vi får reda på siffror) att COP blir lågt på den kompressor som lyfter till 80 grader typ 1,1 -1,3. Så kanske det är smartare att köra elspets i det läget.
Detta är frågor som jag vill diskutera. INGET ANNAT
Sedan så kommer det INTE bli så att VP blir en elpanna när spetsen går in som du envist hävdar.

Jag är en av dessa svenska installatörer som du syftar på. Och jag skiter fullständigt i vad den maskin jag installerar heter. Jag har monterat NIBE,CTC ,THERMIA,PANASONIC,VENCO,IVT och ME.
Jag är en installatör och inte FÖRSÄLJNINGSCHEF pÃ¥ Thermia.  Jag vill lära mig saker om detta eftersom jag tycker det är intressant,det är anledningen till att jag hänger här. Inte nÃ¥got annat. Och kan jag hjälpa nÃ¥gon som har problem med sin pump,sÃ¥ gör jag det. Det skulle jag göra om jag kunde menyerna pÃ¥ IVT eller NIBE ocksÃ¥, men det kan jag inte. SÃ¥ dÃ¥ kan jag inte hjälpa dem pÃ¥ samma sätt som med Thermia felen.

Eftersom jag bara förstör ditt forum så kan du väl vara snäll att radera allt jag har skrivit(det är ju bara skit ändå) så lovar jag dig att jag inte ska fortsätta att förstöra mer.

Lars "oraklet" Andersson
Loggar ut

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Det här känns inge bra. .

Jag tycker att oraklet ska logga pÃ¥ igen . det mÃ¥ste finnas utrymme för frÃ¥gor och jämförelser pÃ¥ ett forum . Det är kunskap och erfarenheter man byter . Som Jag skrev tidigare Det finns ingen vid sinna sinnens full bruk som sitter hemma vid datorn och skriver en brandfackla bara för att reta nÃ¥gon . Uppfattas det sÃ¥ lever vi i ett fritt samhälle och det är bara att frÃ¥ga vad folk menar .Och vad fÃ¥r man för svar , alla frÃ¥gar för dom undrar och vill veta om det är nÃ¥got nÃ¥gon annan ser som man själv missat  Thumbsup

för att söka stöd för sina kunskaper erfarenheter går man till dom produkter man jobbat med .Finns absolut inget fel med det.
alla jämför med sina egna erfarenheter ,vad det än gäller värmepumpar bilar båtar datorer tv apparater m-m .
Klarar man inte att ta en sån diskussion "kanske "man inte ska va bland folk eller skriva på ett Forum .
cocacola
Jag gillar dig i alla fall oraklet  :) FrÃ¥ga pÃ¥ bara kan jag sÃ¥ svarar jag. och fÃ¥r väll hoppas pÃ¥ att det inte uppfattas som att glänsa .
« Senast ändrad: 31 juli 2010, 10:22:44 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag tycker oxÃ¥ att Oraklet ska logga pÃ¥ igen  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5


Vad gäller kaskad Altherman så tycker jag mig förklarat, att jag är intresserad av den.
Anledningen är denna. Om det blir så(det får vi veta om vi får reda på siffror) att COP blir lågt på den kompressor som lyfter till 80 grader typ 1,1 -1,3. Så kanske det är smartare att köra elspets i det läget.

Detta är frågor som jag vill diskutera. INGET ANNAT



Antar att det är vettigare att köra hybrid, för att hålla ner kondenseringstempen i 410-pumpen. COP för 134-pumpen är 1.0, genom att den inte hämtar hem någon gratisenergi.

Om man räknar med att 134-pumpen gör det möjligt för 410-pumpen att hämta hem mer gratisenergi, samt att den COP-ökningen ska tillfalla 134-pumpen......så finns säkert en COP-faktor att räkna fram.

Om vi leker med tanken att förångning på 410 är -20° samt kondensering 37°.
Om vi tror att 134 har en förångning om 30° samt kondensering 80°.

Är då värmebärarflödet 0,3 l/s, så är det svårt att med en 410-kompressor och elpatron komma upp i en medeltemp på radiatorerna som matchar vad 134-kondensorn ger.


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Tråkigt att nån "loggar ut" men var lugna, han blir saknad en stund men det kommer snart någon annan och fyller "platsen". Forumet kommer knappast att tappa nån större kunskap, men naturligtvis en profil. Har man den attityden att man surar om andra inte tycker om det man säger ska man nog akta sig för att ge sig in i diskussioner speciellt i ett öppet forum som det här, där finns det alltid folk som inte tycker om vad man skriver. Så tack och adjö, eller var det bara ett förtäckt hot a:gl
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Tråkigt att nån "loggar ut" men var lugna, han blir saknad en stund men det kommer snart någon annan och fyller "platsen". Forumet kommer knappast att tappa nån större kunskap, men naturligtvis en profil. Har man den attityden att man surar om andra inte tycker om det man säger ska man nog akta sig för att ge sig in i diskussioner speciellt i ett öppet forum som det här, där finns det alltid folk som inte tycker om vad man skriver. Så tack och adjö, eller var det bara ett förtäckt hot a:gl


 Thumbsup
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Vad är det för fel med att frÃ¥ga  Sc:,h och varför sÃ¥ dj...a aggresiv och arrogant tror du nÃ¥gon med sina sinnens fulla bruk sitter bakom datorn och elakt tänker nu ska vi skriva nÃ¥got bara för att reta just dig  T.Johansson . Löjligt huvuddunk .

Frågorna till dig som är ställda av "Rådgivnade" är för att man undrar vad du sett som "rådgivande" kanske missat , VAD är fel med det ? Sc:,h

Det finns ingen mig vetligt som tycker dom är mer värda en någon annan . har fram tills nu haft full respekt för samtliga som skriver frågar och påstår tekniska delar inom v-p teknik på detta forum .

förstår inte din förutfattade mening med att någon skulle be dig byta forum . Det är oliktänkandet man kan lära sig något av . Om man är motaglig för det. Är du det ? Eller tycker du att du är full lärd.

Den här kommentaren med att glänsa mest vet jag inte ens vad jag ska svara på . Vad är felet med att försöka dela med sig av kunskap.
det är vad dom flesta som svarar på en fråga gör . Och det har ingenting med dina förutfattade meningar att göra .
MÃ¥ste bara frÃ¥ga  är du en typisk tjurskalle som inte tÃ¥l en frÃ¥ga gällande dina beslut och pÃ¥stÃ¥enden .Varför inte backa upp det du pÃ¥stÃ¥r med fakta istället . som alla andra duktiga skribenter gör . Jag försöker med det .det blir inte alltid rätt dÃ¥ jag inte är sÃ¥ duktig pÃ¥ att skriva .men jag försöker i alla fall

Ärligt så tycker jag att en ursäkt vore på sin plats för ett riktigt dåligt inlägg
cocacola

Får man något svar av dig? T.Johansson
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
saknad absolut. kunskap har han  absolut. Tror det blir svÃ¥rt att Hitta nÃ¥gon intresserad Thermia installatör med med dom erfarenheterna som samtidigt är villig att lägga tid pÃ¥ att dela med sig av dom installations erfarenheter som oraklet har pÃ¥ det produkt märket.
sÃ¥ där tror jag du har fel Svenska kocken  ;)

skulle vilja påstå att han betyder lika mycket i en Thermia fråga som Carl n gör i Nibes trådar .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tycker det vore för jävligt om Oraklet slutar helt pÃ¥ detta forum   fiR:
Jag hoppas Oraklet tar sig samman och Ã¥tervänder hit   :)
Finns vissa som man har lättare att kommunicera med här pÃ¥ forumet och enligt mig är Oraklet en av dem  Thumbsup
Tycker för övrigt att de flesta medlemmar här är riktigt trevliga att kommunicera med angÃ¥ende VP:s och kringsaker  studs
SÃ¥ vik dig inte för detta lilla tjafs Oraklet, res dig och visa dig starkare än aldrig förr  ;)

 *vinkar* 
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Du kan vara lugn Coca-Cola.  Jag lämnar dig inte ensam med detta gänget, dessutom finns det massor av oskyldiga värmepumpsköpare som behöver lära sig hur saker funkar. Att värmepumpar inte stannar sÃ¥ fort de behöver elspets. Till exempel.  jag gillar dig med Joka Thumbsup  Lugnade ner mig efter en tur pÃ¥ husqvarnan ;D

T.Johansson.  Jag surfade pÃ¥ din blogg.  Fina bilder, men det där var väl inte den vaccummeter som du brukar köra med va. SÃ¥g inte ut som en Absolutvaccummeter. Och när du skriver -1  dÃ¥ menar du väl att du kom ner under 3mbar(a) eller hur.  Eller Ã¥tminstone 4 för det ser varmt ut pÃ¥ bilden.  Jag har ocksÃ¥ en bild när jag vacuumsuger pÃ¥ min blogg.  Kolla den addressen finns i min profil.

Ha en fortsatt trevlig helg

Oraklet    

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag tycker inte illa om någon i detta forum, vi är alla olika och jag är helt säker på att vissa irriterar sig på enkilda medlemmar i olika hög grad.
Hade jag haft inställningen att vissa medlemmar inte vore välkomna skulle jag väl kunna skriva det?
Det har t.o.m hänt ett antal gånger att jag rekommenderar folk som inte är nöjda med forumet att istället använda sig av andra forum, detta gäller dock inte för Oraklet.

Dessutom tror jag att T.Johansson och Oraklet m.fl delvis har missuppfattat varann i detta fall, jag vet att Oraklet är genuint intresserad av att lära sig mer om olika värmepumpar, och när han frågar "typ" (klippt ur T.Johanssons inlägg):
Citera
-Vad är lamellavståndet..-hur varm blir den,och den..-jag håller mej nog hellre till..-misstrohet..-misstrohet..-frågor,frågor och frågor,råkar man då åxå svara på en av era frågor,,,ja då poppar det upp 36 frågor till,det tar lixom aldrig slut.
Så är det för att han vill veta, inte för att kritisera, så uppfattar i alla fall jag det.
Jag misstänker dock att T.Johansson inte uppfattar det på samma sätt, och ett klargörande i huruvida det är kritik man framför eller bara är uppriktigt nyfiken kanske ibland kunde vara på sin plats.

Även jag vill att Oraklet fortsätter hänga här, men jag har ingen möjlighet att påverka sånt, och krävs det inte mer än att jag ger T.Johansson lite stöd i hans uppfattningar (om än det delvis beror på en missuppfattning) för att någon som känner sig utpekad skall lämna forumet så finns det inte mycket jag kan göra, utom att tycka att det är en väldigt överdriven reaktion.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Du kan vara lugn Coca-Cola.  Jag lämnar dig inte ensam med detta gänget, dessutom finns det massor av oskyldiga värmepumpsköpare som behöver lära sig hur saker funkar. Att värmepumpar inte stannar sÃ¥ fort de behöver elspets. Till exempel.  jag gillar dig med Joka Thumbsup  Lugnade ner mig efter en tur pÃ¥ husqvarnan ;D

T.Johansson.  Jag surfade pÃ¥ din blogg.  Fina bilder, men det där var väl inte den vaccummeter som du brukar köra med va. SÃ¥g inte ut som en Absolutvaccummeter. Och när du skriver -1  dÃ¥ menar du väl att du kom ner under 3mbar(a) eller hur.  Eller Ã¥tminstone 4 för det ser varmt ut pÃ¥ bilden.  Jag har ocksÃ¥ en bild när jag vacuumsuger pÃ¥ min blogg.  Kolla den addressen finns i min profil.

Ha en fortsatt trevlig helg

Oraklet  

 


Oj då,,,hittade du inget annat att skriva om
om du är så bra som du vill verka så vet du vilket mbar som är = -1 nästan löjlig kommentar.
menar du att vi ska tävla med bilder nu då? nä tack kör ditt race så kör jag mitt,jag behöver inte dina bilder eller kommentarer.
//Thommy J.
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Jag vill inte tävla eller pÃ¥ nÃ¥got sätt vara otrevlig.  Jag ställde nÃ¥gra frÃ¥gor och du blev vansinnig direkt och tror att jag vill snacka ner en produkt.  Varför mÃ¥ste det vara sÃ¥n prestige ???

Jag vill inte verka duktig, gör bara mitt bästa. TrÃ¥kigt om du uppfattar det pÃ¥ det viset, visst jag attackerade med bild snacket och ber om ursäkt för det.  Men det har aldrig varit min intention att fÃ¥ dig eller altherman att verka dÃ¥liga. 

Joka :-*
Smurf  C-C Thumbsup

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Citera
Joka Kiss

Tack Oraklet, det värmde  *roflmao*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Citera
Joka Kiss

Tack Oraklet, det värmde  *roflmao*

Fan va fel det blev när jag bara kopierade smileyn som Oraklet gjorde  ;D
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Nu när vi lugnat ner oss lite så kanske det kan komma lite siffror på Altherman Thumbsup

Hur stor del är 410 resp 134 vore toppen om ngn vet det samt var förångning och kondensering hamnar *vinkar*

Utloggad wikz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Hmm, clivet-pumparna måste vara panasonics gamla? - själv fick jag en PLV-28 installerade förra hösten och har väl inget ont att säga om den öht mer än att jag hade velat ha mer inställningsmöjligheter / avläsningsmöjligheter :)
http://www.air-condition.com/lego.php?name=pumpar&pa=showpage&pid=160&group=

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!