Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bankande element i sovrummet, hjälp!  (läst 527 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jenny Power

  • Gäst
Jenny Power
Bankande element i sovrummet, hjälp!
« skrivet: 07 november 2023, 23:25:38 »
Enda sedan jag tog bort ett element i sovrummet, har det andra elementet börjat knäppa som tusan. det blir succesivt värre månad för månad och det är så illa att jag har svårt för att somna. Vvsarn menar att vi behöver en knäpptank men elementet har ej knäppt på 20 år. Är rädd att borttagningen av ena elementet har skapat problemet. Kan det stämma eller är det bara otur att det börjat knäppa nu? Står inte ut och ingen verkar veta exakt vad problemet är!!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bankande element i sovrummet, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 07 november 2023, 23:38:58 »
Finns lite andra alternativ.
Oftast är det rörgenomförningar som knäpper, jag lyckades få bort knäppningarna i vardagsrummet på följande sätt.
1. Strypa in flödet så att inte allt vatten går till den knäppande radiatorn.
2. När de inte försvann helt så hade jag några droppar olja på röret precis där de går genom parkettgolvet, det var antagligen där det knäppte, för nu är det tyst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bankande element i sovrummet, hjälp!
« Svar #2 skrivet: 08 november 2023, 09:45:38 »
Det kan också knäppa på väggkonsolerna som radiatorn är upphängd i, lite olja där kan också lösa problemen.
Eller att man lägger mellan nåt som glider lättare än metall mot metall.
Metall mot trä är som regel problemet.

När jag drog nytt radiatorsystem hemma så var jag noga med att centrera alla rör i hålen, och sedan dra en sträng latexfog mellan kopparrör och trägolv.
Hos oss knäpper det aldrig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!