Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Korslagd regelstomme överreklamerad?  (läst 10355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

  • Gäst
Gano
Korslagd regelstomme överreklamerad?
« skrivet: 27 juni 2006, 10:26:29 »
Hej och HJÄLP.

Har grävt ner mej i isoleringsteori och försökt få lite grepp om isoleringens grundbegrepp. Har använt information från Parocs hemsida.

Sitter just nu och försöker räkna ut skillnaden mellan korslagd regelstomme och att bygga på befintlig regelstomme i samma riktning.

Problemet är bara att jag inte får någon skillnad mellan dessa fall. Om man lägger korslagda reglar så får man visserligen små bryggor där värmen kan smita över, men istället stjäl man isolering där regeln går tvärs över.

Jag får precis samma värden. Vad gör jag för fel ? Jag har använt lambda 0,040 för isolering, 0,034 för cellplast och 1,6 för trä. Har inte använt värmeövergångstal.

Det enda jag har räknat på som verkar ge ett bättre resultat är heltäckande isolering typ västkustskiva/fasadskiva eller att reducera volymen av påbyggd regelstomme med exempelvis halva höjden cellplast (i fallet bygga på i samma riktning) eller att bygga distansklossar varpå en mindre regel vilar. Om man använder en klenare regel så får man nog skruva.

ÄR KORSLAGD REGELSTOMME BARA EN FLOSKEL ??

MVH/Gano

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Korslagd regelstomme överreklamerad?
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2006, 11:19:46 »
men istället stjäl man isolering där regeln går tvärs över.

Den regel som går tvärs över skulle ju annars ha legat längs med den stående regeln så inte stjäl du någon isolering

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Korslagd regelstomme överreklamerad?
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2006, 12:09:47 »
men istället stjäl man isolering där regeln går tvärs över.

Den regel som går tvärs över skulle ju annars ha legat längs med den stående regeln så inte stjäl du någon isolering

/Johan

Uttryckte mej nog lite slarvigt. Det jag menade var att det går ut på plusminusnoll, regeln stjäl ju plats hur den än är orienterad. Går den tvärs så tar den bort motsvarande mängd isolering, som istället hamnar över den ursprungliga regeln.

Var än regeln ligger så tar den ju plats och minskar isoleringsförmågan ??

MVH/Gano

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Korslagd regelstomme överreklamerad?
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2006, 14:35:45 »
Gör tankeexperimentet att isoleringen är perfekt, den leder inte värme alls och att reglarna leder värme mycket bra, de består av till exempel av koppar eller aluminium.

Korsande reglar ger då värmeförluster enbart i de punkter reglarna korsar varandra. Stående reglar på varandra ger värmeförluster utefter reglarnas hela längd. Då korspunkternas sammanlagda längd är betydligt mindre än de stående reglarnas totala längd blir värmeförlusterna mindre.

Korslagd regelstomme är ingen floskel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Korslagd regelstomme överreklamerad?
« Svar #4 skrivet: 27 juni 2006, 16:52:05 »
Den totala volymen av regelar i väggen blir ju densamma och om volymen av sämmre isolering påverkar K-värdet borde det ju innebära att det inte har någon större betydelse hur reglarna ligger, med korsade reglar sprids ju bara ett lägre K-värdet på större yta.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Korslagd regelstomme överreklamerad?
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2006, 05:46:11 »
Det är precis som Roland skriver. Dessutom blir isoleringen mot reglarna aldrig perfekt överallt. det glappar ett par millimeter här o där beroende pÃ¥ skärning o dyl. DÃ¥ är det bra att täcka in med kryssisolering.  Det fÃ¥r dock övervägas mor merarbetet som kryssning kräver. Sprutisolering kryssas väl i allmänhet inte.  Mvh  John

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Korslagd regelstomme överreklamerad?
« Svar #7 skrivet: 28 juni 2006, 21:19:56 »
Tack Svenske kocken,

du förstod precis vad jag menade.

Det jag är ute efter är att det enda som hjälper mot de förluster som fås av reglarna är att använda sk västkustskiva eller fasadskiva. Då försvinner köldbryggorna och verkan av försämrad isolering helt.

En snikvariant för att få liknande effekt om man vill bygga på regeln i samma riktning skulle vara att:

1. Använda en tunnare regel som står på klossar. Luftspalten som isolering.

2. Använda en smalare regel.

3. Lägga in ett skikt av cellplast på regeln, därefter lägga en tunnnare regel på denna.

Det är inga små mängder energi det är fråga om som smiter ut via regelverket. Ponera en fasad på ett enplanshus med 100 kvm fasadyta, 200 mm tjocka väggar, 7,5 % regelyta, lambda 1,6 för trä, -20 grader ute.

1,6/0,2 * 40 * 100 * 0,075 = 2400 W (!)

Samma siffra för isoleringen: 0,04 /0,2 * 40 * 100 * 0,925 = ca 700 W (!)

Regeluslingarna står för 3/4 av förlusterna (!!!!!)

Jag håller till fullo med om att köldbryggornas yta minskar, det är inte det jag är ute efter, jag försöker beräkna den totala effekten av ett regelverk.

Om man tittar på problemet så kommer effekten av isoleringen över den ursprungliga regeln att motverkas av att regeln stjäl isoleringsförmåga där den löper tvärs över isoleringen. Det hjälper inte att påstå att det blir glipor, det blir det mellan alla ingående material, även den ursprungliga regeln och en påbyggd regel också.

OK köldbryggorna blir mindre, men man smetar istället ut effekten över hela ytan.

Jag har försökt räkna på det fram och tillbaka, alltid med samma resultat.

LÄGG DESSUTOM MÄRKE TILL DE SMALA PÅBYGGNADSREGLARNA I PAROCS SKISSER.

MVH/Gano


Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Korslagd regelstomme överreklamerad?
« Svar #8 skrivet: 29 juni 2006, 01:05:10 »
Smala påbyggnadsreglar? Kan inte tänka mig annat än att dom är 45mm*isolertjocklek.

I Parocs exempel anger man att en vanlig regelvägg med 195mm isolering har ett Uvärde pÃ¥  0,250. Med korslagda reglar och 120+70mm blr värdet 0,228 sÃ¥ nÃ¥got mÃ¥ste det hjälpa iaf.

Du har helt rätt att det blir bäst med fasadskiva eller väskustskiva. Det beror på att det endast används distanser vid infästningarna av fasadreglarna.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Korslagd regelstomme överreklamerad?
« Svar #9 skrivet: 29 juni 2006, 08:30:29 »

....
Det är inga små mängder energi det är fråga om som smiter ut via regelverket. Ponera en fasad på ett enplanshus med 100 kvm fasadyta, 200 mm tjocka väggar, 7,5 % regelyta, lambda 1,6 för trä, -20 grader ute.

1,6/0,2 * 40 * 100 * 0,075 = 2400 W (!)


Du har missat en tiopotens på reglarnas värmeledningförmåga. 0,16 skall det vara om det är trä vinkelrätt mot fiberriktningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Korslagd regelstomme överreklamerad?
« Svar #10 skrivet: 29 juni 2006, 10:47:21 »
Den totala volymen av regelar i väggen blir ju densamma och om volymen av sämmre isolering påverkar K-värdet borde det ju innebära att det inte har någon större betydelse hur reglarna ligger, med korsade reglar sprids ju bara ett lägre K-värdet på större yta.

Korslagda: Köldbryggan blir väl bara i de punkter där de korslagda reglarna "når" varandra.
Ej korslagda: Köldbryggan blir utmed hela regeln..

Jmfr med en sil som har små runda hål, eller en sil som har avlånga hål, vilken läcker mest ??

(dålig jämförelse, men det är så jag har fattat det )

Stämmer inte det ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Korslagd regelstomme överreklamerad?
« Svar #11 skrivet: 30 juni 2006, 01:47:55 »
Jämför dina värden med Paroc

http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/external+walls/nr314.asp
http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/external+walls/nr304.asp

/Johan

Alltså, jag trodde också benhårt på korslagd regelstomme. Alla säger ju så. Sedan började jag räkna. Hoppsan.

Har kollat in vägg 304 och 314, men jag är inte överbevisad. De är inte alls byggda med samma förutsättningar. Det kan vara så att det lägre U-värdet på väggen med tredelade isolerskikt beror på att värmeövergången försvåras om skikten är fler, inte av de korslagda reglarna. Man kan ju allvarligt fundera på varför man inte korslagt det inre skiktet om korslagd regelstomme är så bra ?

Det finns en dimension till och det är värmeövergångstalet mellan olika skikt. Detta är ju lite svårare att räkna på.

Försöker man räkna på saken så hamnar man i en återvändsgränd. Det man vinner i minskad köldbrygga förlorar man i isolering på andra ställen.

1. Vanlig rak regelstomme. 200 mm vägg. 7,5 % regelandel. 92,5 % isolering.

(0,16/0,2*0,075)+(0,04/0,2*0,925)= 0,245 i U-värde på väggen i helhet.

2. Vägg 100 + 100 mm korslagd regelstomme. trä mot trä:0,56%. 13,9 % är regel/isolering, halva var. 85,56 % är isolering.

(0,16/0,2*0,0056)+(((0,04+0,16)/2)/0,2)*0,139)+(0,04/0,2*0,855)= 0,245 i U-värde på väggen i helhet.

 Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h

MVH/Gano





Gano

  • Gäst
Gano
SV: Korslagd regelstomme överreklamerad?
« Svar #12 skrivet: 30 juni 2006, 02:03:38 »
Alltså, eftersom jag fick korrekt lambda-värde av Roland på trä så kan jag ju räkna ut min tänkta lösning vid tilläggisolering:

Ersätta 50 mm av regelhöjden med styrofoam cellplast, resten trä.

((0,16*0,75+0,034*0,25)/0,2 *0,075) + 0,04/0,2 * 0,925 = 0,233. (annars 0,245) :D :D :D

MVH/Gano

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Korslagd regelstomme överreklamerad?
« Svar #13 skrivet: 04 juli 2006, 01:24:36 »
skikten är fler, inte av de korslagda reglarna. Man kan ju allvarligt fundera på varför man inte korslagt det inre skiktet om korslagd regelstomme är så bra ?
MVH/Gano

Skälet till att man använt ett inre "skikt" är att minska antalet hål i diffusionsplasten. Det är inte för att få bättre u-värde.

Om man skulle vända det inre regelverket så blir det jobbigt att skruva upp tex gips och andra skivmaterial. Man kan ju iofs lägga gipsskivan med långsidan mot golvet.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Korslagd regelstomme överreklamerad?
« Svar #14 skrivet: 05 juli 2006, 09:43:56 »

(0,16/0,2*0,0056)+(((0,04+0,16)/2)/0,2)*0,139)+(0,04/0,2*0,855)= 0,245 i U-värde på väggen i helhet.


Andra termen är fel. Den skall vara 1/(1/(0,04/0,1) + 1/(0,16/0,1)). Det är seriekopplade isoleringar, inte parallellkopplade. Uttrycket med fetstil blir inte 0,5 utan 0,32.

Tror det är samma räknefel i styrofoamexemplet, har inte studerat det så noga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!