0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har din gått ett tag? Har du kunnat mäta vad du tjänar på installationen?Eller iallafall räknat på vad du tjänar.Vad tror du om min kåk, det är ju ganska mycket pengar för en L/V.Det tar mig sakert tio år och tjäna in.
Så vad ni säger är:Köp en vvb för varmvattnet. Ska den värmas med enbart elpatron?Docka en VP till befintlig panna för att värma radvattnet till kåken.(Så kan jag ev köra vidare med pellets om något skulle rasa.)//Stefan
Citat från: Vetgirig novis skrivet 23 augusti 2006, 13:01:28Så vad ni säger är:Köp en vvb för varmvattnet. Ska den värmas med enbart elpatron?Docka en VP till befintlig panna för att värma radvattnet till kåken.(Så kan jag ev köra vidare med pellets om något skulle rasa.)//StefanTilläggJag har bara ägt huset i ett år, men i vintras skickade jag aldrig upp mer än max 50 grader på radkretsen.
Låter som ett lågtemp system!MenSom jag skrev tidigare så är jag bekväm av mig, jag vill helst inte ha gamla grejer (-94) kvar, som skulle kunna rasa mitt i karja kalla vintern. För mig betyder betyder garantier, trygghet mm "ganska" mycket. Och jag är beredd att betala för det. Dock vet jag inte om jag är deredd att betala 100'000 för det.Kan Ni ge mig andra alternativ.Vad tror ni om inverter, finns det service killar som klarar av att laga dom om det börjar strula?
Eller för att prata i klartext- Byt ut panndjäveln mot en nyare om du nu tycker din är för gammal, typ 2000 - 2003:a ctc family 1200. Finns att hitta på blocket för omkring 5 000 kr.PS.Min olja/el/ved- panna är från -88 och den är det stort värmeläckage i, men jag använder den endast vid temp under -10°C och det är inte många ggr/säsong.// Grolim
Citat från: grolim skrivet 23 augusti 2006, 14:28:32Eller för att prata i klartext- Byt ut panndjäveln mot en nyare om du nu tycker din är för gammal, typ 2000 - 2003:a ctc family 1200. Finns att hitta på blocket för omkring 5 000 kr.PS.Min olja/el/ved- panna är från -88 och den är det stort värmeläckage i, men jag använder den endast vid temp under -10°C och det är inte många ggr/säsong.// GrolimBra att vi pratar i klartext.Jag förstår inte vitsen att docka nya grejer med gamla grejer.Den stora kostnaden i en uppgradering ligger ju i vp:n, inte vad jag har förstått i en beredare eller acktank.Så varför ha kvar "gammalt" skit som bara läcker värme. (o kanke snart en del vatten).Så om jag väljer en inverter så måste jag väl ha en massa styr som bestämmer när elpatroner ska gå in och toppvärma varmvattnet till vadjagnuvillha för temp, typ 60 grader, så att den inte går in för tidigt och för ofta. Allt sådant måste väl vara kalibrerat och inställt om man köper ett paket.Men om jag bara köper en VP och en VV-beredare, som går på egen elpatron. Får jag kanske betala 40-50' för med jobb. Men hur mycket mera kostar det per år kontra en total anläggning.Ni grabbar verkar ju kunna räkna på vad man sparar osv. Hjälp mig lite!//Stefan
Följer denna tråd med stort intresse så jag själv är i samma situation!
Citat från: Vetgirig novis skrivet 23 augusti 2006, 14:44:11Citat från: grolim skrivet 23 augusti 2006, 14:28:32Eller för att prata i klartext- Byt ut panndjäveln mot en nyare om du nu tycker din är för gammal, typ 2000 - 2003:a ctc family 1200. Finns att hitta på blocket för omkring 5 000 kr.PS.Min olja/el/ved- panna är från -88 och den är det stort värmeläckage i, men jag använder den endast vid temp under -10°C och det är inte många ggr/säsong.// GrolimBra att vi pratar i klartext.Jag förstår inte vitsen att docka nya grejer med gamla grejer.Den stora kostnaden i en uppgradering ligger ju i vp:n, inte vad jag har förstått i en beredare eller acktank.Så varför ha kvar "gammalt" skit som bara läcker värme. (o kanke snart en del vatten).Så om jag väljer en inverter så måste jag väl ha en massa styr som bestämmer när elpatroner ska gå in och toppvärma varmvattnet till vadjagnuvillha för temp, typ 60 grader, så att den inte går in för tidigt och för ofta. Allt sådant måste väl vara kalibrerat och inställt om man köper ett paket.Men om jag bara köper en VP och en VV-beredare, som går på egen elpatron. Får jag kanske betala 40-50' för med jobb. Men hur mycket mera kostar det per år kontra en total anläggning.Ni grabbar verkar ju kunna räkna på vad man sparar osv. Hjälp mig lite!//StefanOK! I mitt fall kostade det ca 48 500 kr inkl allt, och då menar jag allt!! Innan beslut togs att genomföra installationen själv, utan inblandning av VVS:are begärde jag in offerter på jobbet och de ingående delarna samt övrigt mtrl. VVS- firman sade sig vilja ha 85 000 kr för hela alltet. Mellanskillnaden 36 500 kr skulle då firman ha för att täcka sina utgifter får man väl anta (blir ca 2281,25 kr/tim. räknat på 16 effektiva arbetstimmar = ocker!) Till detta kan du sedan lägga på ytterligare ca 15 000 kr + arbete om du väljer att ta väck din gamla panna och ersätta den med en ny, anpassad elpanna, -vips så är du uppe i dina + 100 000 kr.Hur mycket mer som du kan tänkas spara på att byta ut allt kan max bli 2 000 kWh/år, troligare hamnar du på 1 000 - 1 500 kWh/år. Så din payofftid på elpannan utan arbetskostnaden hamnar då mellan 7,5 - 15 år = för lång tid, CTC beräknar livstiden på deras L/V- pumpar till ca 15 år och således betalar du av elpannan utan att räkna vinst på den.// Grolim
Tjenix. Jag sitter själv i samma sits .. Jag har varit i kontakt med säkert 10 olikavärmepumpsfirmor och konstaterat att om man vill ha en total install så kostar det nästa lika mycket på det olika ställena +- 5000kr. Oavsätt vilket märke man väljer typ (CTC, Nibe, Ivt, Thermia ). Då kvarstår frågan om vad man ska välja och vilken som är bäst . Det är nu det stora problemet börjar att försöka bilda sig en egen uppfattning om vilken som är bäst just för dina ändamål.Jag har lustläs varända jä*la värmepumps sida på nätet och inte blivigt ett dugg klokare pådenna ständigt förändrande marknad . Jag har äntligen tagit ett beslut och det ska bli en Inverterstyrd med 410gas. Då vet jag iallafal att jag köpt en pump som inte är förhistorisk omtyp 3år. Om du är ute att spara pengar och strula runt lite så kör på gromlins & humlans linje, den är inte dumm om du vill spara pengar!!. Om du är lika bekväm som jag så är det bara att punga upp 90000- 100000:- . I slutet så är det bara engagemang, pengar och kunskap som avgör vilket pris som du landar på.LYCKA TILL
Nu tror ju jag att det finns betydligt mer att spara än 1500 kWh/år. Med "Eran" lösning måste jag ju köra allt varmvatten på en beredare m. elpatron. Bara det måste vara 5-6000 kWh + de förluster som panna orsakar. Nu blåser ju inte den värmen all världens väg utan kommer troligen huset till godo ändå.
CiteraNu tror ju jag att det finns betydligt mer att spara än 1500 kWh/år. Med "Eran" lösning måste jag ju köra allt varmvatten på en beredare m. elpatron. Bara det måste vara 5-6000 kWh + de förluster som panna orsakar. Nu blåser ju inte den värmen all världens väg utan kommer troligen huset till godo ändå.Nja, jag önskar att det var så enkelt som du vill påskina, men verkligheten är bistrare än så tyvärr. Under uppvärmningsperioden kommer inte din tilltänkta totallösning att orka med både huset och din familjs vattenbehov fullt ut, även i en anpassad panna kommer det därför att behövas tillskottsenergi i form av elpatron för att värma tappvatten till önskad temp, sk. spetsberedning. Detta gör att din besparingsvinst minskar till de 1 000 - 2 000 kWh som jag nämnde i tidigare inlägg. Om vi antar att du har rätt skulle det innebära att vi kan räkna med de 11 000 kWh som min anläggning i praktiskt utfall sparar + dina antagna 6 000 kWh, total besparing 17 000 kWh/år. Det skulle då innebära att din anläggning får en årsverkningsgrad på hela 70,83%, alltså helt i paritet med vad en bergvärmepump ger. Ditt resonemang stuper på sin egen orimlighet, om inte så skulle även luft/vatten- pumpar omfattas av det statliga energibidraget, vilket de alltså inte gör.// Grolim
Citat från: grolim skrivet 23 augusti 2006, 22:57:22CiteraNu tror ju jag att det finns betydligt mer att spara än 1500 kWh/år. Med "Eran" lösning måste jag ju köra allt varmvatten på en beredare m. elpatron. Bara det måste vara 5-6000 kWh + de förluster som panna orsakar. Nu blåser ju inte den värmen all världens väg utan kommer troligen huset till godo ändå.Nja, jag önskar att det var så enkelt som du vill påskina, men verkligheten är bistrare än så tyvärr. Under uppvärmningsperioden kommer inte din tilltänkta totallösning att orka med både huset och din familjs vattenbehov fullt ut, även i en anpassad panna kommer det därför att behövas tillskottsenergi i form av elpatron för att värma tappvatten till önskad temp, sk. spetsberedning. Detta gör att din besparingsvinst minskar till de 1 000 - 2 000 kWh som jag nämnde i tidigare inlägg. Om vi antar att du har rätt skulle det innebära att vi kan räkna med de 11 000 kWh som min anläggning i praktiskt utfall sparar + dina antagna 6 000 kWh, total besparing 17 000 kWh/år. Det skulle då innebära att din anläggning får en årsverkningsgrad på hela 70,83%, alltså helt i paritet med vad en bergvärmepump ger. Ditt resonemang stuper på sin egen orimlighet, om inte så skulle även luft/vatten- pumpar omfattas av det statliga energibidraget, vilket de alltså inte gör.// GrolimJag ser när jag gör kalkyler på luft/vatten-vp att de i de flesta fallen får en energitäckningsgrad på ca 80-85%, jord/bergvärme hamnar med samma effekttäckningsgrad på en energitäckningsgrad på 95-98%. Så en viss skillnad är det.Räkna alltså med minst 15% mindre besparing med en luft/vatten jämfört med en väl dimensionerad jord/bergvärmepump.Om den tidigare förbrukningen ligger på 25 000 kWh så blir det ca 2750 kWh/år i lägre besparing.
Tjenix. Det kommer en säljare från Daikin idag klockan 18,00 som ska gå igenom huset. Om han kan övertyga mig att deras produkt är värd 10000:- mer är Aquan så ligger dombra till. Själv tycker jag att Aquan verkar vara en bra maskin till ett rätt så bra pris .Men å andra sidan så är Daikin ett välkänt märke.Vilken hade ni valt? tänk inte på priset bara produkt mässigt :,v(Jag har satt en deadline att en beställning ska vara gjord senast imorgon.
Jag har inte följt med så bra i denna tråd, kan inte allt om den värmepump du nämner heller, men jag gissar att utedelarna styrs efter effektbehovet, det skulle i alla fall jag göra om jag byggde en liknande anläggning se till. Alltså, lågt effektbehov - en maskin går, Högt effektbehov - båda maskinerna (utedelarna) går.Är anläggningen byggd på detta sätt borde det fungera mycket bra, förutsatt att allt fungerar som det ska med avfrostning o.dyl.Iofs så jobbar ju invertrar med låg uteffekt om det inte behövs mer, men jag tycker att det borde finnas en gräns där det är mer ekonomiskt och livslängdsbefrämjande att köra dem efter det faktiska effektbehovet, antingen bara en eller då båda om så krävs.Vet du hur det skall styras?
Trodde det skulle bli svårt att välja mellan dem två, men just då klockan 17.20 ringde säljaren från Daikin upp migsom skulle vara hos mig vid 18.00 med en förklaring om asmasjukt barn. Jag vet förövrigt inte om det är sant lr ejmen jag är såååååååååå trött på alla bortförklaringar. Varför kan det inte finnas en vettig firma i Halland för???Jag har hört allt från bävrar i timmerstugan till tappade släpvagnar. Finns det inga restruktioner???Kan vem som helst bli återförsäljare?Nu ringer jag Värmeutveckling i maspelösa och spikar aset!!!!
Hej igen!Vad tycker ni om storleksvalet på 11,3 kW till ett hus som drar ca 24000 kW/året, uppv + vatten. Firman som rekommenderade den säger att den skulle ge runt 8-8,5 kW vid -15 grader. Låter som om det skulle räcka för att värma en kåk mitt i vintern, vad tycker Ni?//Stefan
Först 11,3 kw vid 7 plusgrader & sen 8,5 vid 15- det är ingen dålig pump det inte.....måste vara bland dom bästa värden som finns....eller så finns inte sådana värden......
Hallå,En lite fråga: I början av tråden angavs att den offererade pumpen var 11,3kW (och motsvarande ca 8kW vid -15). En förbrukning om ca 24MWh värme+varmvatten antyder, som någon skrev tidigare, ett maxbehov idag på ca 8kW. Är kostnaden melllan en mindre pump (tex en utedel) och den angivna liten? Att dimensionera en VP för i princip hela effektbehovet känns inte helt optimalt. Det är inte många kronor man kan spara på att fylla de sista "effektprocenten".Så frågan är kort och gott: Varför så stor VP? Är mellanskillnaden mot en mindre försumbar, eller är det för att ta höjd för en kommande tillbyggnad av källaren?
I mitt fall så blev det än ännu större pump än den offererade 11,3 kW pumpen i början av tråden. Det blev deras största 13 kW.Varför?1. För att jag tycker att en inverterstyrd vp ska överdimensioneras.2. Investerings- och kostnadsökningen var försumbar.3. En inverter ger bättre cop ju lägre varvtal den går på.Det där är inte så säkert, ta t.ex. CE50 en flvp som är inverterstyrd så öka COP mycket riktigt när varvtalet går ner, men det är ju vid konstantfrånluftsflöde, samma sak med bergVP med inverter, det är vid konstantflöde på brinet. Konstanflödet ger ju ett större delta t när man tar mindre värme ur brinet och frånluften. Det är nog den huvudsakliga orsaken. Om jag inte kan optimera hela VP:n med variabel expansionsventil och variabelt brine/frånluftsflöde tilsammans med variabel kompressorfart, så skulle jag optimera den för en medelfart mitt i nånstans och då blir ju COP sämre både vid lägre och högre fart. Däremot gör ju överdimensioneringen att du har reserver för att slippa köra elspets när du behöver mycket värme - under förutsättning att du har tillräckligt att pumpa värmen från (tillräckligt långt/varmt borrhål, tillräckligt med frånluft eller att man tar värmen från uteluften).4. Det blir ev. tillbyggnader och upprustning av källardelen i framtiden.5. De pump alternativen med EN utedel ger för lite effekt för mitt behov, max 6.4 kW. Det ger inte mer än ungefär 4.5 kW vid - 15 ºC, med det kan jag inte värma mitt hus i alla fall.Säg att jag hade valt att köra med en 6.4 kW vp med en utedel, spetsa med patron de kalla månaderna, kanske även måste spetsa vv vissa tider när vp går mycket? Så hade jag nog kunna spara 25'000 kr på installationen.Det är ju dom tusenlapparna jag har försökt att räkna ut om jag någonsin kommer att få igen, o det e f*n inte lätt om man inte är proffs. Så man får fråga sig fram och tänka lite logiskt.En mindre vp kommer att gå mera/hårdare.Den kommer troligtvis att få en kortare livslängd.Det kommer att bli mera tillsatsvärme, men hur mycket?Större pump - större drifteffekt, dyrare. Men hur mycket? Den är ju varvtalsstyrd.Det är en stor investering att byta värmekälla, 75' eller 100'.I mitt fall ingenting att snacka om, jag valde som sagt den stora.Spåna gärna kring mina funderingar och åsikter. Det är inte försent att ändra sig, den är inte installerad ännu.Mvh Stefan
... samma sak med bergVP med inverter, det är vid konstantflöde på brinet. ...
Hallo,Gjorde en liten beräkning med följande förutsättningar. Temperaturkurva enligt Stockholm, effektbehov 8,5kW vid DUT. 8,5kW valdes för då får jag ca 24MWh värme+varmvatten.Två olika fall studerades. En VP som ger 9,5kW under hela förloppet (mer effekt är ju inte nödvändigt även då avfrostning tas i beaktande) och en VP som ger 6,5kW under hela förloppet. COP sattes till 3,0 under hela kurvan (vilket straffar den mindre pumpen eftersom skillnaden blir större vid tillsats).Besparingen med den som är 9,5kW blir ca 15,5MWh och med den mindre 14,8MWh. Skillnaden är alltså under 1000kWh/år. Man får ta beräkningen med en nypa salt, men den visar i alla fall en viss tendens. Jag tror inte att du kan "räkna" hem 25000 kr större investering med en större besparing - om nu inte elpriset drar iväg ytterligare...De andra aspekterna låter rimliga som ni skriver. Skall man bygga ut och därmed är osäker på det framtida effektbehovet, ja vad tusan, det är ju bara pengar. Köp.