Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.  (läst 8154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #45 skrivet: 08 december 2017, 13:54:35 »
Tack Grund, det var intressant. Säkert mycket bra värmeöverföring till klinkern!
Men tyvärr inte applicerbart på mitt redan byggda golv om jag inte ska riva upp det. När jag byggde det så blev jag rekommenderad att lägga 22mm spån+2 lager golvgips under klinkerplattorna (400x400mm) för att inte riskera att knäcka plattorna. Och slangen i bjälklaget parallellt med reglarna...
Mitt huvudproblem nu efter husisolering är för låg framledningstemperatur och/eller för lågt flöde.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #46 skrivet: 08 december 2017, 21:01:52 »
Tack Grund, det var intressant. Säkert mycket bra värmeöverföring till klinkern!
Men tyvärr inte applicerbart på mitt redan byggda golv om jag inte ska riva upp det. När jag byggde det så blev jag rekommenderad att lägga 22mm spån+2 lager golvgips under klinkerplattorna (400x400mm) för att inte riskera att knäcka plattorna. Och slangen i bjälklaget parallellt med reglarna...
Mitt huvudproblem nu efter husisolering är för låg framledningstemperatur och/eller för lågt flöde.

Suck.....är personen som gav detta råd amatör eller sakkunnig?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #47 skrivet: 09 december 2017, 01:04:07 »
Nja rocas jag får nog ta på mig dumstruten,

-insåg inte att jag skulle isolera huset så bra. Värmen räckte fint för badrumsgolvet innan dess.

-Förläggning av slang mellan reglarna och plåt på glespanel var ett av flera sätt som rekommenderades av golvvärmetillverkare 2004. Ett sätt att inte bygga för högt golv.
-Sen när jag pratade med badrumsgolvläggare så skulle väl spånskiva/golvbräder täckas med 2 lager hoplimmade gipsskivor för att inte träets rörelse skulle ge sprickor i klinkerfogarna.
-Jag tror inte spårade spånskivor fanns då? Annars hade jag nog använt det.
-Kan också vara så att "chefen" plötsligt ville ha klinkergolv istället för linoleummatta och att jag då valde att lägga slangar mellan reglarna för att inte golvet skulle höjas för mycket?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!