Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 problem?  (läst 16302 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Solana

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
IVT 490 problem?
« skrivet: 25 oktober 2006, 07:34:16 »
Hej igen, fast det var lääänge sedan.
Det blev alltså en 490 och en Tulikivi. FLVP blev valet efter råd här på forumet. Att det blev IVT var bara det att husbyggarn kör den....
Nu behöver jag råd igen, begriper nada om sådant här, vår "kära" IVT 490 har det med att dra igång elpatronen så fort det tappas minsta lilla varmvatten och också ibland på mogonkvisten innan alla gått upp!!??? Den går med ca 4.5-5.5 kwh. tappvarmvattnet ligger oftast då runt 48-49 grader och varmvattnet runt 49-50. Vi har just nu en vald värmekurva på 2.0 med framledningstemp på 23 grader. Innetempen är 19.9 i köket på morgonen utan eldnig (eller bakning för den delen, har det med att sova på nätterna och bakar mer på dagen om jag alls bakar.....) Här har vi nu en utetemp på 6 grader. Bor i Borås. Jag tycker inte den ska gå på förrän det blir minus iaf, eller är jag ute och cyklar?
Vi har den också på normaldrift, men nu ändrar jag till ekonomi drift och testar detigen. När jag testade det för 1 vecka sedan gick kompressorn så gott som hela tiden och elpatronen gick igång ändå????? Kan någon hjälpa mig att förstå mer, service killen fattar heller inget vilket är ännu märkligare tycker jag, han bara rycker på axlarna.....
Solana
Nybyggt hus i Borås inflytt april 06, hus/garage/frisersalong om ca 230kvm allt med vattenburengolvvärme och
IVT490??? Haft värmekurva 0.5 fram tills början jan 07 sedan 1,5. Hus/salong värme ca 18-19 grader, garage 15 grader. Litet elelement i salong för komplettering och inne i huset en TULIKIVI. Förbrukning under ca 1 år 30.000 kwh. Vågar inte tänka på vad den skulle varit om vi "eldat" på med en värmekurva ca 3???

Bytt till ComfortZone CE 65 2007-03-03.

Utloggad Solana

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 problem?
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2006, 08:14:23 »
Kanske måste tilläggas att det är ett nybyggt hus om 170 kvm, garage/förråd 60kvm, golvvärme överallt. Alla termostater är öppna fullt utom 1 sovrum och garaget (förrådet används som företag så där är öppet fullt)...
Solana
Nybyggt hus i Borås inflytt april 06, hus/garage/frisersalong om ca 230kvm allt med vattenburengolvvärme och
IVT490??? Haft värmekurva 0.5 fram tills början jan 07 sedan 1,5. Hus/salong värme ca 18-19 grader, garage 15 grader. Litet elelement i salong för komplettering och inne i huset en TULIKIVI. Förbrukning under ca 1 år 30.000 kwh. Vågar inte tänka på vad den skulle varit om vi "eldat" på med en värmekurva ca 3???

Bytt till ComfortZone CE 65 2007-03-03.

Utloggad T_Andersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 problem?
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2006, 09:50:39 »
Har en IVT 490 på 170 m^2 sen 2001 och min erfarenhet är att elpatronen går i princip konstant vid yttertemperaturer under 3-5 plusgrader. Så snart utgående temperatur från IVT'n (efter evaporatorn) närmar sig yttertemperaturen krävs eltillskott och detta inträffar kring c:a +5 grader på min IVT. Sen spelar solinstrålningen till huset stor roll. Vi eldar även en del i vedkamin men eftersom vi har luftinsläpp i alla fönster ramlar alltid kalluft ner på termostaterna och håller igång väggradiatorerna även om man eldar så att kaminen glöder. Har senare kompletterat med bergvärme eftersom 490:ans prestanda (och förmodligen alla andra likvärdiga frånluftsvärmepumpar) är så dålig.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 problem?
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2006, 22:40:30 »
Tydligen är det mycket stor skillnad från pump till pump. Vet du hur många grader av-luften är?
Det kan vara så att pumpen inte hinner återvinna all frånlufts-värme om du har stor luftomsättning. Men tycker ändå att det låter för dåligt. Min går sällan på el-tillskott men jag har å andra sidan mindre hus och kör på lägsta hastighet. Startade och skrev lite i en annan tråd om problem jag hade när jag installerade min.
Om huset är nytt och värmekällan inte fungerar som den ska, ( det är ju ganska stort hus) finns det kanske möjlighet att byta till kraftigare, ex CZ50 eller Mecmaster.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Solana

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 problem?
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2006, 08:19:19 »
Hej och tack för svar!
hplp:
Av-luften var hittar/ser jag den tempen någonstans? Vad menar du går på lägsta hastighet?

Service killen var här å bytte nått igår...
I natt gick nog elpatronen hela tiden, utetemp 3-4 grader. Vi hade en Nibe 310 i förra huset och där gick bara elen igång när det var riktigt kallt, det huset var ca 170kvm inkl garage som också var uppvärmt med vattenburnaelement.

Undrar... kan det vara så att denna IVT "drar" mindre el när den går på kompressor/ elpatron än vad 310`an gjorde. Vi hade där en årsförbr på 16000 vilket väl är ganska snålt för ett hus från 89 med de flesta vitvaror från den tiden kvar. Vi lever snålt och kan inte tro att vi plötsligt ändrat vårt sätt att leva bara för vi flyttat... bortsett från att ytan då är större, men därigen måste väl alla vitvaror som ju är sprillans nya dra mkt mindre...

Är jag för nojjig bara? Detta "problem" stressar upp mig rejält, springer och glor på den där pannan hela tiden, det blir inte bra i längden för min mentala hälsa....
Solana
Nybyggt hus i Borås inflytt april 06, hus/garage/frisersalong om ca 230kvm allt med vattenburengolvvärme och
IVT490??? Haft värmekurva 0.5 fram tills början jan 07 sedan 1,5. Hus/salong värme ca 18-19 grader, garage 15 grader. Litet elelement i salong för komplettering och inne i huset en TULIKIVI. Förbrukning under ca 1 år 30.000 kwh. Vågar inte tänka på vad den skulle varit om vi "eldat" på med en värmekurva ca 3???

Bytt till ComfortZone CE 65 2007-03-03.

Utloggad Solana

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 problem?
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2006, 08:22:10 »
Tillägger att alla ventiler vid fönstren är stängda och öppnas bara vid uppstart av brasa... är det fel tro? Det både väsnas och blir kallt tycker jag...
Solana
Nybyggt hus i Borås inflytt april 06, hus/garage/frisersalong om ca 230kvm allt med vattenburengolvvärme och
IVT490??? Haft värmekurva 0.5 fram tills början jan 07 sedan 1,5. Hus/salong värme ca 18-19 grader, garage 15 grader. Litet elelement i salong för komplettering och inne i huset en TULIKIVI. Förbrukning under ca 1 år 30.000 kwh. Vågar inte tänka på vad den skulle varit om vi "eldat" på med en värmekurva ca 3???

Bytt till ComfortZone CE 65 2007-03-03.

Utloggad Farbror Melker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Farbror Melker, Vet du vaa
SV: IVT 490 problem?
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2006, 13:02:55 »
Hej,
Enligt IVT så ska en 490 sitta i hus som är max 140 m2 stora. Det medför i ditt fall att pumpen är för liten!
Med andra ord går elpatronen mer än vad du som brukare kanske önskar... (Här skulle jag känna mig lurad av den som installerade eller sålde pumpen till mig! fiR:)

Sedan ska du se till att samtliga springor/ventiler vid fönstren är öppna. Annars får du ett undertryck i huset då fläkten i VP går (vilket den alltid gör). Här finns tyvärr inga enkla genvägar.
(Detta borde en servicekille med kompetens kollat.) Jag vet inte men kanske blir luftflödet förlitet i pannan om du inte har öppna ventiler samt för dålig ventilation i huset.
Fläkthastigheten ändras genom att fysiskt ändra på en anslutning på transformator som sitter i pannan. Hur man gör står i manualen som medföljde.

Det går inte att läsa av-luftens temperatur på annat sätt än att införskaffa en separat utetermometer med sladd till utegivaren. Den stoppar du in i avluftröret som sitter tillvänster på pannan. (Den ska var värmeisolerad) Sen kan avläsa lufttemperaturen efter att ventilationsluften har passerat kompressorn.
 I mitt fall ligger den pÃ¥ ca 4-7 grader beroende pÃ¥ innetemperatur. Skillnaden mellan inkommande luft och avgÃ¥ende bör ligga inom spannet 15-17 grader. Om temperatuern är för lÃ¥g, dvs minusgrader i utgÃ¥ende luft fryser det till is som sedan framtvingar ett stopp av kompressorn. Ska helst undvikas för ofta.

Min innegivare är inställd pÃ¥ 21,7 grader vilket motsvarar hos oss av 20,5 grader.  Med andra ord är innegivaren inte kalibrerad pÃ¥ ett riktigt sätt. Men det spelar ingen roll vad givaren stÃ¥r pÃ¥ bara du hittar "din" nivÃ¥ och att den sedan hÃ¥ller rätt temp.

Sedan tycker jag att du ska kolla vad "nåt" är för något som din servicekille bytte. Kan vara bra att veta om du ska få ut något av att ställa frågor på forumet.

/Farbror Melker
IVT 490 installerad jan 2006 i Östergötland.
Enplanshus på 112 kvm.

Utloggad Solana

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 problem?
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2006, 13:31:35 »
Detta "nått" är "Hjärnan" dvs styrkort/systemet...
Ser också att FVP enligt IVTs hemsida inte är valbart för oss >:(. NU kontaktar vi byggnissen!!
Solana
Nybyggt hus i Borås inflytt april 06, hus/garage/frisersalong om ca 230kvm allt med vattenburengolvvärme och
IVT490??? Haft värmekurva 0.5 fram tills början jan 07 sedan 1,5. Hus/salong värme ca 18-19 grader, garage 15 grader. Litet elelement i salong för komplettering och inne i huset en TULIKIVI. Förbrukning under ca 1 år 30.000 kwh. Vågar inte tänka på vad den skulle varit om vi "eldat" på med en värmekurva ca 3???

Bytt till ComfortZone CE 65 2007-03-03.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 problem?
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2006, 18:59:11 »
Du ska nog dra Din byggnisse lite i örat....
Men var inte för elak mot pumpen, med tanke på att Du har 170 m2 och en kompressoreffekt på ca 2 kW,
så vore det naivt att tro att den inte måste stötta med el.
Även om Du bor i Borås.

Cronos

Utloggad Solana

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 problem?
« Svar #9 skrivet: 28 oktober 2006, 15:32:58 »
Vi drar han för fullt i öronen  ;). han ska nu tjecka med sin konsult om han har räknat fel, vilket han mÃ¥ste ha... sÃ¥ bort i väggarna fel.....
Får nu se vart det leder. Den stora frågan blir ju nu vad ska vi ha istället?? Denna ComfortZone? Nibe 360? Finns det någon vänlig värmekunnig som kan komma med bra förslag, tas dessa emot med stor tacksamhet....
Solana
Nybyggt hus i Borås inflytt april 06, hus/garage/frisersalong om ca 230kvm allt med vattenburengolvvärme och
IVT490??? Haft värmekurva 0.5 fram tills början jan 07 sedan 1,5. Hus/salong värme ca 18-19 grader, garage 15 grader. Litet elelement i salong för komplettering och inne i huset en TULIKIVI. Förbrukning under ca 1 år 30.000 kwh. Vågar inte tänka på vad den skulle varit om vi "eldat" på med en värmekurva ca 3???

Bytt till ComfortZone CE 65 2007-03-03.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 problem?
« Svar #10 skrivet: 28 oktober 2006, 16:45:58 »
Du måste ju ha något som är större, helst med värmeåtervinning. Frågan är hur mycket större och vad det får kosta. Det finns ju, som du vet ComfortZones två modeller och en billigare mindre avancerad, Mecmaster. Det är de två vad jag vet, rena flvp. sen tror jag det finns några andra vp med möjlighet att återvinna frånluft i combination med ex jordvärme.
http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/FLM30.htm
http://www.thermia.se/produkter/franluftsaggregat-thermia.asp
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Solana

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 problem?
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2006, 12:41:22 »
Vi verkar inte få gehör för problemet hos byggnissen (hur kommer det sig att jag inte är förvånad...). Det ser ut som att vi får dra det till ARN. KO tyckte det om han inte ger oss någon respons.
Solana
Nybyggt hus i Borås inflytt april 06, hus/garage/frisersalong om ca 230kvm allt med vattenburengolvvärme och
IVT490??? Haft värmekurva 0.5 fram tills början jan 07 sedan 1,5. Hus/salong värme ca 18-19 grader, garage 15 grader. Litet elelement i salong för komplettering och inne i huset en TULIKIVI. Förbrukning under ca 1 år 30.000 kwh. Vågar inte tänka på vad den skulle varit om vi "eldat" på med en värmekurva ca 3???

Bytt till ComfortZone CE 65 2007-03-03.

Utloggad Farbror Melker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Farbror Melker, Vet du vaa
SV: IVT 490 problem?
« Svar #12 skrivet: 31 oktober 2006, 18:19:38 »
Hej
På http://www.vpw2100.com/default.asp? kan du simulera lite olika och se vad IVT tycker att du ska installera. Skriv gärna vad du fick för resultat här!

Sedan tycker jag att du ska kolla noga vad det står i köpekontraktet. FÖR det är nämligen så att din panna klarar av att hålla behaglig innetemperatur, men det sker till priset av att pannan mest går som ren elpanna. Byggaren lever trots allt upp till kravet i köpebrevet. Kanske kan du komma åt byggaren om han har lovat att ditt nya hus ska ha en viss driftskostnad.

Tyvärr är du inte den förste (-och inte den siste) som råkar ut för detta. Byggaren vill hålla nere priset för mycket alternativt så förstår han inte bättre. Båda orsakerna är för j*vliga.
(Jag tolkar att ditt hus är på 230 m2. Stämmer detta?)


/Farbror Melker
IVT 490 installerad jan 2006 i Östergötland.
Enplanshus på 112 kvm.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 problem?
« Svar #13 skrivet: 31 oktober 2006, 23:42:39 »
Hmm,, provare den, Fabror Melker, jag kan inte ha frÃ¥nluftsvp!  :(
Försökte igen och då strejkade beräkningsprog, så nu vet jag inte vad jag skall värma mig med.
Tror IVT hade gjort klokt i att gå tillbaka till mekaniska delar. >:D För det är visst lite si o så med hitechen.
« Senast ändrad: 31 oktober 2006, 23:44:12 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Farbror Melker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Farbror Melker, Vet du vaa
SV: IVT 490 problem?
« Svar #14 skrivet: 01 november 2006, 19:48:12 »
Hej hplp,

Jag är förvånad över att du överhuvudtaget har en värmeanordning i ditt hus ty 500 kW mörkräddsbelysning (enligt vad du skrivit längst ner) torde kunna värma ditt hus ganska bra... *ler*

Braviken pappersbruk har 400 kW belysning installerad vid Pappersmaskin 53 och den lokalen är uppskattningsvis 400* 100 meter stor (och en takhöjd på ca 20 m)...

/Farbror Melker
IVT 490 installerad jan 2006 i Östergötland.
Enplanshus på 112 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!