Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: L/V-pump mot acktank  (läst 856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tagew

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
L/V-pump mot acktank
« skrivet: 15 februari 2019, 15:12:32 »
Hej, jag har funderingar på att ersätta min spannmåls/pelletspanna med en L/V pump. Jag kör idag pannan mot en 500 lit Borö acktank med dubbla VV-singor samt solslinga. Eftersom pannan börjar bli gammal tänkte fimpa den och använda elpatron att spetsa med vid behov. Elpatron finns redan i acktanken.
Hur dumt är det egentligen att bara koppla in L/V-pumpen på de tidigare laddrören från pannan?
Jag förstår att pumpen fungerar effektivare om den får ge lägre temp än det som kanske behövs för varmvattnet i acktanken men kan man diskutera som så att det ändå blir ekonomiskt att köra pumpen nästan för fullt mot att man måste spetsa med elpatron för att få upp tempen med tanke på varmvattnet.
Det vore ju klart enklast att koppla pumpen mot de gamla pannrören och detta borde också vara billigaste lösningen installationsmässigt men knappast effektivast.
Vad skulle Ni med erfarenhet rekommendera för lösning?

Mvh Tage W.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: L/V-pump mot acktank
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2019, 07:24:31 »
Eftersom det är slingberedare i tanken så kan du ha lite lägre temp i tanken och toppa VV-temp i en separat el-beredare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 122
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!