Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gon risk med för lÃ¥g hastighet pÃ¥ cirkulationspump?  (läst 17731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #15 skrivet: 10 januari 2019, 14:14:03 »
Att det är för litet motstånd genom radiatorerna och därför flödar vattnet igenom alldeles för snabbt och hinner inte avge värmen i "lagom" takt?

Det är värre än så. En del av vattnet passerar aldrig genom radiatorn utan går direkt genom radiatorkopplet mellan fram och retur. Överhuvudtaget är det ingen bra typ av ventil/radiatorkombination för en värmepump. Det finns ett rör på inloppet som sticker upp en bit men det blir bra omblandning av vattnet i radiatorn i alla fall. Vill man ha rekommenderat deltaT över pumpen kommer radiatorerna att i genomsnitt bli svalare än de skulle bli om vattnet kom in i radiatorerna upptill och det kostar mer el. Så det är nog vettigast att köra med rätt högt flöde.

HT+ reglerar värme med hjälp av returtemperaturen. Med tanke pÃ¥ att det är sÃ¥ liten temperaturdifferens över pumpen blir det inte anmärkningsvärt hög framledningstemperatur trots hög värmekurva. Jag är faktiskt förvÃ¥nad att det inte var värre. Det borde dock finnas potential för förbättring. 
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 14:18:03 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är värre än så. En del av vattnet passerar aldrig genom radiatorn utan går direkt genom radiatorkopplet mellan fram och retur. Överhuvudtaget är det ingen bra typ av ventil/radiatorkombination för en värmepump. Det finns ett rör på inloppet som sticker upp en bit men det blir bra omblandning av vattnet i radiatorn i alla fall. Vill man ha rekommenderat deltaT över pumpen kommer radiatorerna att i genomsnitt bli svalare än de skulle bli om vattnet kom in i radiatorerna upptill och det kostar mer el. Så det är nog vettigast att köra med rätt högt flöde.

HT+ reglerar värme med hjälp av returtemperaturen. Med tanke på att det är så liten temperaturdifferens över pumpen blir det inte anmärkningsvärt hög framledningstemperatur trots hög värmekurva. Jag är faktiskt förvånad att det inte var värre. Det borde dock finnas potential för förbättring.
Tack för bra förklaring! Ingen vidare sänkning av cirkulationspumpen då med andra ord? Har ju som sagt testat en period tidigare och kört läge 1 och fick då en rätt bra skillnad mellan GT8 och GT9. Fegade dock ur och ändrade tillbaka till läge 2 eftersom manualen avrådde från lägsta hastighet.

AlltsÃ¥ det fungerar ju säkert hyggligt som det är nu. Har bara fÃ¥tt för mig att det är lÃ¥ngt ifrÃ¥n optimalt och det verkar flera ju vara överens om. Verkar som att pumpen orkar med att värma huset utan tillskott ner till typ -11/-12 nÃ¥nting. Inte varit kallare sÃ¥ lÃ¥nga perioder sÃ¥ svÃ¥rt att veta hur det blir dÃ¥. Känns som det gÃ¥r Ã¥t mycket mer effekt än vad som är nödvändigt  :P

Vad är enklaste sättet för mig att förbättra på egen hand? Är det strypning/intrimmning av alla radiatorer med en IR-termometer som är enklaste vägen framåt?
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 14:59:04 av berisen »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Någon risk med för låg hastighet på cirkulationspump?
« Svar #17 skrivet: 10 januari 2019, 15:25:55 »
I och med att det är fel ventiltyp är det ingen mening med att mäta med IR-termometer och strypa. Helt öppen ventil är vad som gäller så att så stor del av vattnet som möjligt passerar genom radiatorn och så lite som möjligt slinker förbi vid sidan av.

Det finns nog ingen enkel väg framåt. Det skulle vara intressant att se vad byte av ventilen mot en avsedd för tvårörssystem skulle ge för resultat men då har man lämnat det enkla.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
I den här handboken kanske det finns nåt lärorikt/matnyttigt?
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/rot_kompl_2014_web.pdf
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I den här handboken kanske det finns nåt lärorikt/matnyttigt?
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/rot_kompl_2014_web.pdf
Tack, där fanns det lite smarta knep för att ta reda på om det är felkopplat någonstans.
Jag vet dock fortfarande inte helt säkert om det är ett 1 eller 2-rörssystem jag har.  ???

Framförallt det där med bypassventil, jag ser ingen sånt utan allt jag har är ju en ratt som reglerar flödet.
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 16:31:10 av berisen »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Bypassen är inbyggd i ventilkopplet. en gjuten kanal mellan in och utloppsanslutningarna. Syns nog bara med hjälp av röntgen.
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 17:15:53 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bypassen är inbyggd i ventilkopplet. en gjuten kanal mellan in och utloppsanslutningarna. Syns nog bara med hjälp av röntgen.
Jaha det är så det fungerar. Den kan man alltså inte påverka flödet i på något vis utan den är konstant eller?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Så vitt jag kan förstå.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Man kan enkelt kontrollera om det är 1- eller 2-rörs koppel genom att stänga ventilen och vänta en kvart eller så. Om kopplet fortfarande är varmt är det ett 1-rörskoppel med inbyggd bypass.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Man kan enkelt kontrollera om det är 1- eller 2-rörs koppel genom att stänga ventilen och vänta en kvart eller så. Om kopplet fortfarande är varmt är det ett 1-rörskoppel med inbyggd bypass.
Kände på den i sovrummet som varit avstängd hela dagen. Allting under själva radiatorn är varmt, antar det är det som kallas själva kopplet?

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här är ett par till bilder från källaren.

Är det kanske ett 1-rörssystem ändå eftersom kopplens är varma när ventilen är stängd?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Nej, kopplen är varma därför att varmt vatten går genom bypassen, och det gör det vare sig det är ett 1-eller 2-rörssystem. Men Din fråga är berättigad, är radiatorerna kopplade i serie efter varandra (en-rörssystem) eller mot ett två-rörssystem (parallellkopplade)?

aha upplevelsen med källarbilderna är att det står ett T skrivet på den ena vitmålade anslutningen. T= tillopp. Då är väl den svarta F= frånlopp, dvs från radiatorerna.
Försörjer dessa 4+4 rör 4 radiatorer? Eller 4 st enrörsrslingor? Hur många radiatorer har du?
Pröva att stänga en av de 2 Röda rattarna. Vad händer då?

Kan du ta en översiktsbild där det mesta är med?
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 20:21:48 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej, kopplen är varma därför att varmt vatten går genom bypassen, och det gör det vare sig det är ett 1-eller 2-rörssystem. Men Din fråga är berättigad, är radiatorerna kopplade i serie efter varandra (en-rörssystem) eller mot ett två-rörssystem (parallellkopplade)?

aha upplevelsen med källarbilderna är att det står ett T skrivet på den ena vitmålade anslutningen. T= tillopp. Då är väl den svarta F= frånlopp, dvs från radiatorerna.
Försörjer dessa 4+4 rör 4 radiatorer?

Kan du ta en översiktsbild där det mesta är med?
Står ett R på den svarta så är nog som du säger.

Men det här är dom ändå uppåtgående rören som finns så antagligen försörjer dom hela kåken då? Finns väl totalt 16 radiatorer om jag räknat rätt. 2 i källare, 9 på mellanvåning och resten på övervåning.
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 20:26:28 av berisen »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hittar på den bilden 6 framledningar och 6 returer, gissar ett par av de nya Cu-rören från vänster i bild är KV och VV men några till finns det, spillrör från exp.kärl? och ??
Fram och returrör kommer från ganska olika håll, är det en antydan om att huset har enrörsslingor?

Fota gärna VPn med rör från den också.
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 21:09:02 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Svårt att se på bilderna förstår jag. Det är ju lite rör dom klämt in här..
Fortfarande oklart om jag har ett 1 eller 2-rörsystem?  :)

Envis som jag är sÃ¥ testade jag att Ã¥ter igen ändra ner till steg 1 pÃ¥ cirkpumpen..   a:gl

GT1: Från 40.3°, Nuv 38.5°
GT2: -1.3°
GT3: Börv 48°, Nuv 48.8°
GT6: 65.8°
GT8: 45.1°
GT9: 38.7°
GT10: 3.0°
GT11: -1.1°

Det här ser ju ut att vara rätt okej värden? Då är ju bara frågan om det är dåligt eller ej att köra så låg hastighet på pumpen..man trotsar ju det som står som rekommenderat i manualen tänker jag. Ökar jag till steg 2 så ökar direkt värmebärare in och jag får typ drygt 3 graders skillnad.

Tacksam för all hjälp. Lite klokare blir jag allt eftersom!  tummenupp


« Senast ändrad: 10 januari 2019, 21:21:40 av berisen »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!