Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NybörjarfrÃ¥gor om loggning  (läst 4069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nybörjarfrågor om loggning
« skrivet: 22 oktober 2018, 08:00:01 »
Hej forumvänner, är en nybörjare på det här med att logga förbrukning osv. I samband med att jag ska installera en laddbox till bilen i garaget och därför dra lite nya ledningar, så har jag även bett elektrikern att lämna mig ett prisförslag på att byta ut vår gamla elcentral från 60-talet, som jag känner inte är fullt framtidssäkrad (och saknar JFB mm). Jag skulle därför också vilja sätta in tre energimätare:
  • en för hela rasket,
  • en för värmepumpen samt
  • en för laddboxen.

Nu inser jag att detta är en ny spännande djungel av terminologi. Har nyligen lärt mig att det finns pulsutgångar och även att det finns något som heter Modbus och något annat som heter Mbus. Elektrikern gav förslag på en energimätare (https://www.elektroskandia.se/ProduktbladPdf?artnr=0981257&utanpris=true). Eftersom vi ändå ska köpa något nytt tycker jag att en med 100 pulser/kWh kanske inte ger tillräcklig upplösning (de flesta andra verkar ligga på 1000 eller fler) och efter lite Googlande hittade jag bland annat https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/223-3-fas-elmatare-for-dinskena-sdm630-modbus-mid.html?gmc_currency=4&gclid=EAIaIQobChMIoI_MoqqZ3gIVksmyCh3OwA4tEAQYBSABEgIA-_D_BwE ("kan loggas med Logger 3030 PRO").

För att försöka få lite fokus på detta inlägg, så kommer här två frågor:

  • Elmätaren som sitter där redan har ju pulsutgÃ¥ng (1000 pulser/kWh). Jag borde väl använda den istället för att köpa en tredje energimätare?
  • Vilka energimätare rekommenderar ni? NÃ¥got att tänka pÃ¥ här?

Jag funderar på att köpa en Logger 3030 och eventuellt också posta data till någon egen liten sak, eftersom jag är en sådan där som ibland får för mig att koka ihop lite egna analyser av data.

Alla erfarenheter emottages tacksamt!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybörjarfrågor om loggning
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2018, 08:19:18 »
1) För att mäta totalen räcker det med energibolagets elmätare
2) Enklast är att läsa av den blinkande dioden, så modbus känns lite overkill. På energibolagets mätare är det enda möjligheten, så du måste ha den hårdvaran i vilket fall som helst om du ska läsa av den.

Men, det beror ju också på vad du vill mäta. Fördelen med att kommunicera med mätaren via modbus/mbus är att man kan läsa ut betydligt fler saker än bara förbrukad energi. Ström per fas t ex vilket kan vara bra att veta ibland. Ska du ha dom möjlighetetna på 'totalen' så behöver du en egen mätare i serie med elbolagets eftersom dom inte tillåter att du kopplar in dig på bus'en i mätaren.
« Senast ändrad: 22 oktober 2018, 08:21:23 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjarfrågor om loggning
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2018, 08:54:00 »
Loggning med högst upplösning får du via pulsutgången på mätarna, men det finns inget som hindrar att man ansluter både Modbus och puls på mätarna för att kunna ha både snabbast möjliga mätning/hög upplösning samt alla övriga data som du kan få via modbus.
På huvudelmätaren läser du av blinkande dioden, om du inte har bra kontakt med ditt energibolag och får koppla in dig på pulsutgången.
Alternativt att du som tidigare skrivits sätter upp en ny elmätare i serie med huvudelmätaren innan första förgrening.
Mbus data innehåller mycket mindre information, så om du väljer någon busmätare, kör med modbus.
En fördel med modbus är att du vid varje avläsning av räkneverket får en helt korrekt mätarställning, även om loggningen varit nere någon tid, t.ex. för att någon dragit ur matningen till loggern eller liknande.
Loggar man enbart via pulsutgången så får man nog räkna med att en gång/år eller så korrigera räkneverket så att det stämmer.
Samma gäller om du läser av blinkande dioden på huvudelmätaren.
ÄR du inte supernoga med räkneverken så fungerar loggning via blinkande diod eller pulsutgång bra och då klarar du dig med SDM72DR MID, annars väljer du SDM630 Modbus MID.
Skall du köra med Modbus, eller vill kunna göra det i framtiden väljer du den dyrare varianten av Logger 3030.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor om loggning
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2018, 09:54:30 »
Okej, tack!

Man kan väl säga att det minsta jag vill kunna se är hur jag belastar husets tre faser över tid. Jag skulle ha varit tydligare från början: att se ström/effekt per fas över tid är viktigt, eftersom jag kommer att ha en laddbox som kan ge upp till 6 kW (över två faser) och en sak som jag vill kunna övervaka är effektvakten så att vi inte bränner en huvudsäkring en kall vinternatt när bilen laddar och eltillskottet på pannan slår igång. Sedan vill jag ju också för framtida optimeringsprojekt kunna se pannans förbrukning (våra radiatorer är dimensionerade för den gamla oljepannan, och detta är ett framtida projekt som det vore kul att kunna se lite resultat av) och även bilens av rena intresseskäl.

Låter som att det är "värt" (nåja, men eftersom det också hamnar på hobbykontot) att köra med en tredje mätare som ligger först och ger mig totalen då, så låter jag elbolagets mätare vara, i alla fall just nu.

Min inköpslista ser alltså ut så här:

LÃ¥ter det vettigt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjarfrågor om loggning
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2018, 12:55:07 »
JA, det kommer att fungera bra.
Normkapslingarna behöver du om du inte har plats i befintliga centraler med din-skena.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor om loggning
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2018, 13:11:10 »
Toppen! Stort tack för supporten  "love"

Då blir det en beställning från Sörmland på de där sakerna. Kul att gå med i loggningsklubben.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjarfrågor om loggning
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2018, 13:40:21 »
Beställ tvåledare för pulsmätningen, det minskar risken för störningar att inte ha ej inkopplade ledare i kabeln.
Sen behöver man ju nästan ha lite koll på utetemp och rumstemp kan jag tycka.
Och lite temperaturer kring värmepumpen, inkommande och utgående köldbärare och värmebärare t.ex.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor om loggning
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2018, 13:57:10 »
Beställ tvåledare för pulsmätningen, det minskar risken för störningar att inte ha ej inkopplade ledare i kabeln.
Sen behöver man ju nästan ha lite koll på utetemp och rumstemp kan jag tycka.
Och lite temperaturer kring värmepumpen, inkommande och utgående köldbärare och värmebärare t.ex.

Absolut! Man måste kanske se detta som inkörsporten till tyngre loggning i framtiden :)

Tyvärr står värmepumpen på andra sidan huset, men jag har länge varit sugen på att bestycka den med loggning också. Jag förstår att det finns vissa produkter (typ http://otillåten_länk/produkter.asp?prodid=4) som man kan plugga in till någon "installatörsport" på värmepumpen och som då kan läsa siffror, men jag vet inte om Logger3030 kan prata värmepumpsspråket (eller om det är något superstandard).

Edit: vet inte varför länken blev otillåten men vad jag länkade till var i alla fall Husdatas grunka som man kopplar in i en IVT-värmepump.
« Senast ändrad: 22 oktober 2018, 14:06:00 av halper »

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor om loggning
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2018, 15:13:01 »
Beställt. Hoppas man som glad amatör har fÃ¥tt det nÃ¥gorlunda rätt nu  :o

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybörjarfrågor om loggning
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2018, 15:26:33 »
Du kommer att ångra dig...




 ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nybörjarfrågor om loggning
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2018, 08:28:11 »
Vet inte hur IVT funkar, men en modernare Nibe, med inkopplad effektvakt, kan logga strömmen per fas till ett USB-minne. Effektvakten skall ju monteras på inkommande matning så där kan man ju se hur den totala belastningen ser ut.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor om loggning
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2018, 18:59:25 »
Vet inte heller men värmepumpen blir ett senare projekt. Nu är det elcentralen som gäller. Posten i Norrland har tagit emot mitt paket så snart kommer det till min förtjusning lite spännande elprylar!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybörjarfrågor om loggning
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2018, 19:10:42 »
Loggning till USB-minne är inte riktigt samma sak som realtidsloggning. Dessutom är det mycket bättre precision på en riktig elmätare än strömspolarna till effektvakten..
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor om loggning
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2018, 11:23:36 »
Ännu några nybörjarfrågor!

  • Jag insÃ¥g när jag kvällsläste bruksanvisningen att Logger3030 inte har WiFi och det tänkte jag inte ens pÃ¥ när jag beställde den. Har inget nätverk draget ens i närheten, och det jobbet kommer inte göras pÃ¥ de närmaste Ã¥ren. Finns det nÃ¥gon som har tips om en Ethernet-WiFi-brygga/-adapter som jag kan använda?
  • Har läst nÃ¥gra trÃ¥dar här om loggning av data frÃ¥n IVT-värmepumpar. Verkar vara ett eget men inte alltför komplicerat protokoll. Hur gör andra? HÃ¥ller med om att det är bra att se verkliga temperaturer osv, men (a) vissa saker vet ju bara värmepumpen, sÃ¥som exempelvis vilka inställningar den har och (b) det känns vettigt att kunna se värmepumpens bild av verkligheten ocksÃ¥ eftersom det är den den agerar pÃ¥.
  • Jag tänker mig att när elektrikern ändÃ¥ drar en el-kabel mellan garage och el-rum (olika sidor av huset) sÃ¥ kan jag be honom ocksÃ¥ lägga med en liten tvÃ¥ledarkabel som jag sedan kan koppla en bunt Dallas-sensorer till. Funkar det om denna kabel ligger intill en el-kabel som kommer mata 7 kW till bilen? Tänker störningar. Problem med kabellängder?
  • Vad finns det för grejer (nÃ¥gon slags plint?) för att koppla flera givare till samma kabel? Tänker mig att man drar en kabel till varje rum och sedan splittar därifrÃ¥n. Drömmen vore ju att ha framledning/retur per radiator och temperatur/luftfuktighet/COâ‚‚ per rum  "love"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjarfrågor om loggning
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2018, 15:54:43 »
1. Jag kör själv med denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och-natverk/NGWN3000RPV2/netgear-wn3000-wifi-forstarkare-extender?&scid=SEM6818814135&utm_source=google_search&utm_medium=SEM&utm_campaign=google-pla&utm_content=computer&gclid=Cj0KCQjwsMDeBRDMARIsAKrOP7FAYec0n90R_NA7dW73P9eRmq9jGd-HuDsmaZUYgL-8jLwfh4TdzBMaAmxmEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

2. Kan inget om det.

3. Jag brukar rekommendera treledare till givarna, eller en tvåledare och en treledare så det finns möjligheter att sätta in expansionmoduler längre fram om det skulle vara önskvärt.
Blir det inte allt för dyrt så kan du kanske dra några tvåledare om du t.ex. vill sätta upp en rörelsevakt som du kopplar till loggern, eller annan digital ingång.
Det bästa kanske vore om han drog ett tomrör så du kan dra in kablar vid behov? Då säkerställer du även lite avstånd mellan el och signalkablarna. Det brukar inte vara några problem att ha el och signalkablarna vid varann, men det är ju bättre om man får några mm avstånd.

4. Finns inte mycket som är snyggt, det jag säljer är denna: https://www.energibutiken.se/sv/diverse/43-kopplingsdosa-kopplingslada-vit.html?search_query=kopplings&results=6
Annars, om det inte skall göras synligt så fungerar det bra med vanlig "sockerbit" även kallad kopplingslist. Helst i så fall med kabelskydd i plintarna.
Förtenna gärna alla kabeländar innan du sätter in dem i plintarna, eller vik dem dubbelt 2-3 gånger så det blir lite material att arbeta med för skruvarna i plintarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!