Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorn startar inte  (läst 1326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aston M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Kompressorn startar inte
« skrivet: 05 maj 2018, 20:40:49 »
Hej,
Jag har en Nibe 1125 Fighter 10 kW med sjövärme som installerades december -09 och har gått felfritt sedan dess. Idag har jag upptäckt att den varken leverar rumsvärme eller varmvatten. På displayen lyser fast grönt sken för produktion av rumsvärme och varmvatten, men kompressorn startar inte. Jag brukar inte använda tillsatsvärme men kopplade nu in den med förhoppningen att den skulle producera både rumsvärme och varmvatten, men indikatorn för tillsatsvärmen blinkar bara grönt, men lyser inte med fast sken. Man hör ljudet av cirkulationspumpen men kompressorn startar inte. Det finns ingen larmindikering. Det enda onormala jag har sett är att displayen för ca en timme sedan visade utetemperatur 27 grader som nu har sjunkit till 17 grader, men det är inte mer än 12 grader verklig temperatur utomhus. Jag har stängt av värmepumpen och bytt säkring och sedan startat om den utan att det hjälpt. Vad kan felet vara? Kan det vara något som jag kan prova att göra själv för att få den att fungera? Hur ställer jag om den för elpannedrift så att jag kan få rumsvärme och varmvatten till dess att en reparatör kan titta på den?
Mvh
Aston M

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Kompressorn startar inte
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2018, 13:27:11 »
klicka dig fram till EP 0 och KB 0 där väljer du EP 1, så går han som elpanna, tror du ska kunna hålla in knappen med elementet också, om du trycker in den, och håller den ca 10 sek, så ska den gå på eldrift.

Utloggad Aston M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorn startar inte
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2018, 16:02:16 »
Tack för infon!  :)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Kompressorn startar inte
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2018, 20:50:50 »
Du har fel på utegivaren kanske

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!