Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälpt med val lvp till källare?  (läst 6621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad youask

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälpt med val lvp till källare?
« skrivet: 17 februari 2018, 17:16:08 »
vad har ni och rekomendera?

Har idag en Toshiba Ras-13 från ~2010 på boningsplanet (115kvm hyffsat öppet) och den är vi jättenöjda med.
Men nu börjar jag bli trött på en kall källare vintertid (9-11grader) ingen värme på alls....

Förutsättning: ca 65kvm källare varav gillestuga tvättstuga som är ca 45kvm av dem och det är ganska öppet där.
Alltså källaren ligger ej under hela huset.
Ca 60cm av källaren ligger över jord (nya fönster 2017). Totalt 5st.
Tilläggsisolerad med isodrän 200mm 2013 på den del som ligger under mark
Nakna målade lättbetongväggar så ingen invändig isolering. Likaså ingen isolerad platta (huset är från 1968)

På jakt efter en lvp i prisklass 10-15000kr som framförallt ska funka med bra COP värde på låga yttertempar

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hjälpt med val lvp till källare?
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2018, 17:40:47 »
Du får nog skriva vart i landet du bor så det framgår vad du menar med låga utetemperaturer.
Är det 10-15000:- inkl eller exkl installation?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad youask

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälpt med val lvp till källare?
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2018, 21:54:16 »
Örebro

Kanske är och ta i med låga temperaturer, men -5/-10 =)

exkl installation. alltså bara rent inköp av maskin

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hjälpt med val lvp till källare?
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2018, 22:27:31 »
Trodde det handlade om en ort betydligt längre norrut!!
-10 kan inte vara så många dagar per år.

10-15000:- exkl installation får du nästan vilken modell som helst för höll jag på att skriva.
Tvättstugan lär det finnas komplement som tex elraddisar då det troligen är stängd dörr där ofta på grund av ljud.
Gissar på att lite värme även kommer stiga upp i trapphuset och hjälpa den gamla Toshiban.

Då du verkar gilla din nuvarande Toshiba så har du deras Daiseikai 8 eller 9 att kika på.
Mitsubishi FH25VEHZ är troligen den mest prisvärda med en effekt runt 3kW vid -15
Kan vara så att placeringen kräver en viss bygghöjd eller bredd på innerdelen så be ett par återförsäljare att komma förbi och ge förslag och pris inkl installation om du nu inte är certifierad montör själv vill säga
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälpt med val lvp till källare?
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2018, 20:38:42 »
Ja i en källare i Örebro behövs ingen värsting. Ni har oftast flera grader varmare än oss här i Lindesberg. Nu idag har ni nästan ingen snö medans vi har 2-3dm. Ett par dagar per år kan det bli minus 15-20°C.

Jag kan inte släppa att TOSHIBA DAISEIKAI 8 RAS-25 har så låg ineffekt som 90W och då ger den 450W värme. Som mest ger den 6,5kW värme.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hjälpt med val lvp till källare?
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2018, 22:31:24 »
Är det någon som har testat när den drar 90W och ger 450W?
Tänker då på vilka inne och utetemperaturer det gäller och med vilken fläkthastighet på innerdelen?
Bara lite nyfiken  tummenupp
En nackdel med väldigt låg avgiven effekt kan vara att luften inte är så mycket varmare än innertemperaturen och det kan kännas som det drar istället för att det känns som det värmer men det beror nog på hur känslig man är.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälpt med val lvp till källare?
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2018, 22:43:07 »
Ja i en källare i Örebro behövs ingen värsting. Ni har oftast flera grader varmare än oss här i Lindesberg. Nu idag har ni nästan ingen snö medans vi har 2-3dm. Ett par dagar per år kan det bli minus 15-20°C.

Jag kan inte släppa att TOSHIBA DAISEIKAI 8 RAS-25 har så låg ineffekt som 90W och då ger den 450W värme. Som mest ger den 6,5kW värme.

Mer sån information om olika pumpar tack! :)

Vad kostar en Daiseikai 8-ras-25:a?

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälpt med val lvp till källare?
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2018, 23:03:46 »
Är det någon som har testat när den drar 90W och ger 450W?
Tänker då på vilka inne och utetemperaturer det gäller och med vilken fläkthastighet på innerdelen?
Bara lite nyfiken  tummenupp
En nackdel med väldigt låg avgiven effekt kan vara att luften inte är så mycket varmare än innertemperaturen och det kan kännas som det drar istället för att det känns som det värmer men det beror nog på hur känslig man är.
Den drar 90 Watt och ger 450 Watt vid en utetemp på ca +7 grader och en samtidig innetemp på ca +20 grader och 5:ans fläkthastighet, utblåstemperaturen ligger då på ca +28-29 grader och kan upplevas lite sval/kall men värmer och ökar innetempen även om det tar lite längre tid.
Alla pumpars minsta värmeeffekt resp max värmeeffekter skall vara deklarerade vid just dessa temperaturer, sen är de kanske inte alla fabrikat som alltid innehÃ¥ller dem i verkligheten fullt ut. Vid kallare utetemperaturer sÃ¥ ökar minsta elförbrukningen en del likväl som pumparnas max värmeeffekter minskar en del. 

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hjälpt med val lvp till källare?
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2018, 23:10:38 »
På högsta fläkthastighet och låg avgiven värme så lär det inte vara speciellt komfortabelt och tvivlar på att speciellt många använder högsta fläkthastighet på grund av blåsten och ljudet även när det ger ordentligt med värme.
Men en del stÃ¥r ut med mycket  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälpt med val lvp till källare?
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2018, 00:15:17 »
Jorå det fungerar alldeles utmärkt med högsta fläkthastigheten, det är bara bra med lite rotation och cirkulation på inneluften i husen. De får vi väl verkligen inte hoppas att folk är så korkade så att de sänker fläkthastigheten på pumparna, de innebär isf att de försämrar cop och energibesparing inkl värmespridningen på ett påtagligt sätt i sina hus. Visst går de att köra på 3:ans eller 4:ans fläkthastighet under vår och hösttiden men när de drar ihop sig ned mot 0-gradigt eller några få +grader så är de alltid 5:ans fläkt som gäller.
Jag va förresten hos en granne och tittade till hans hus och pump när han va på semester i en vecka för ett tag sedan, han sa till mig innan han åkte att han tyckte de kom lite dåligt med värme ur pumpen. När jag gick dit var de väl mellan ca 10-11 minus ute och jag tyckte de var lite svalt i huset, kollade innerdelen och fjärren så att den var rätt inställd på solen/värme och såg också att den var inställd på +28 grader. Tyckte ändå att det var dåligt flås på den och mätte utblåstemperaturen den låg på +60 grader, såg då också att den stod på 4:ans fläkthastighet så jag justerade den direkt till 5:ans fläkthastighet och då blev det plötsligt lite bättre flås, så jag sänkte ned tempinställningen till +23 grader och gick hem. Dagen efter så var det fortfarande ca 10 minus ute och det var riktigt varmt och skönt i huset när jag kom in återigen, jag mätte utblåstemperaturen igen och den här gången låg den på ca 56-57 grader i utblåstemperatur. När jag pratade med honom efteråt så hade han inte ändrat fläkthastigheten sedan hösten förra året och inte tänkt på detta utan bara höjt upp tempinställningen, hål i huvudet alltså.
Det sämsta man kan göra de klart, att köra med lägre fläkthastigheter och högre tempinställningar. Pumpen/kompressorn jobbar för fullt högtryck samtidigt som pumpinnerdelen inte kan göra sig av med all värmen som pumpen producerar/trycker in till innerdelen, så de är den sämsta besparing man kan göra om man nu tror att sänkta fläkthastigheter på pumpinnerdelarna är en besparing vilket en del verkar ha fått för sig.
« Senast ändrad: 19 februari 2018, 00:17:43 av Karis »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hjälpt med val lvp till källare?
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2018, 08:05:53 »
Det handlar knappast om att alla som inte kör på högsta fläkthastighet är " korkade".

Många vill även ha lite komfort i sitt boende och inte för mycket ljud och blåst i huset.
I en del fastigheter går det att köra på högsta fläkthastigheter med deras planlösningen utan att störas nämnvärt.
Tror dom flesta väljer en behagliggare ljudnivå och så mycket blåst dom står ut med som en kompromiss på besparing/komfort och jag skulle inte kalla det "korkat".

Tillhör själv den skaran som gärna vill ha lite komfort och i min fastighet är det uteslutet att använda högsta fläkthastighet när man är hemma men det är självklart upp till var en.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälpt med val lvp till källare?
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2018, 09:52:45 »

Det sämsta man kan göra de klart, att köra med lägre fläkthastigheter och högre tempinställningar. Pumpen/kompressorn jobbar för fullt högtryck samtidigt som pumpinnerdelen inte kan göra sig av med all värmen som pumpen producerar/trycker in till innerdelen, så de är den sämsta besparing man kan göra om man nu tror att sänkta fläkthastigheter på pumpinnerdelarna är en besparing vilket en del verkar ha fått för sig.
Tack för tipset!

Ska köpa LLVP till garaget och är optimeringsfanatiker, kommer därmed köra på högsta fläkthastighet då det inte stör vare sig mig, grannar eller verktyg/bilar. :)

Utloggad youask

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälpt med val lvp till källare?
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2018, 12:25:24 »
Ja i en källare i Örebro behövs ingen värsting. Ni har oftast flera grader varmare än oss här i Lindesberg. Nu idag har ni nästan ingen snö medans vi har 2-3dm. Ett par dagar per år kan det bli minus 15-20°C.

Jag kan inte släppa att TOSHIBA DAISEIKAI 8 RAS-25 har så låg ineffekt som 90W och då ger den 450W värme. Som mest ger den 6,5kW värme.

Ska jag precsiera så bor vi 10km utanför centrum ut mot Kilsbergen , så det är mer snö/kallare än inne i Örebro men fortfaradente ingen superkyla

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hjälpt med val lvp till källare?
« Svar #13 skrivet: 19 februari 2018, 12:27:34 »
Tack för tipset!

Ska köpa LLVP till garaget och är optimeringsfanatiker, kommer därmed köra på högsta fläkthastighet då det inte stör vare sig mig, grannar eller verktyg/bilar. :)

Ja inte ett garage så lär det inte störa tummenupp
Dom flesta är dock inte fanatiker  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälpt med val lvp till källare?
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2018, 12:32:09 »
Tack för tipset!
Ska köpa LLVP till garaget och är optimeringsfanatiker, kommer därmed köra på högsta fläkthastighet då det inte stör vare sig mig, grannar eller verktyg/bilar. :)
Ja vill du optimera ännu mera så är tipset att plocka bort frontluckan till innerdelen och köra utan den, då ökar man luftomsättningen från innerdelen på ett påtagligt sätt inkl att pumpens cop förbättras.
Jag kom på det här för en liten tid sedan när jag skulle rengöra dammfiltren på innerdelen och då jag för ovanlighetens skull samtidigt även plockade bort frontluckan för lite rengöring.
Efter rengöring av dammfiltren och uppsättning av dessa kördes pumpen igÃ¥ng utan frontlucka eftersom jag inte hade sÃ¥ brÃ¥ttom med den. Innan rengöring och bortagningen av frontluckan hade jag fjärren inställd pÃ¥ +22 grader och pumpen höll dÃ¥ ca +23 grader i hallen pÃ¥ 5:ans fläkt där innerdelen sitter, efter rengöring och uppsättning av filter och med borttagen frontlucka sÃ¥ hade jag efter nÃ¥gon timma med samma inställning med fjärren (+22 grader) och 5:ans fläkthastighet fÃ¥tt +24,2 grader i hallen. Jag sänkte dÃ¥ pÃ¥ fjärren till +21 grader samtidigt som jag minskade fläkthastigheten till läge 4 och nästa dag sÃ¥ höll sig innetempen i hallen stabilt pÃ¥ ca +23,7 grader. 
Det här kan ni testa lite om ni vill, fungerar säkert på de flesta pumpfabrikat skulle jag tro, inte lika snyggt förstås utan frontlucka men väldigt effektivt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!