Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bil ha olika temperatur pÃ¥ över och undervÃ¥ning  (läst 2195 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arimax

  • Panchoveterinär
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NÄSÃ…KER
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur fÃ¥r man snöfria solfÃ¥ngare ?🤔
Hej har stort timmerhus pÃ¥ 2 vÃ¥ningar en IVT HT17 
Jag vill ha 20 gr på övervåningen men på undervåningen där ingen bor vill jag ha 14-16 gr. Rörmokarn säger att jag inte ska strypa elementen på bottenvåningen. MEN HUR SKA JAG GÖRA??
325 kvm timmerhus 2 vÃ¥ningar  med glasveranda mot söder.+ 75 kvm separat hus med värmekulvert.  18 kvm solfÃ¥ngare ( 1984 ) i söderläge. 100% varmvatten 15 maj- 15 sept. Vedeldning Arimax 35. Med 2 ack-tankar á 1600 lit. 200 l. FörrÃ¥dsberedare. Vedförbrukning 50kbm torr björkved. Kostnad  ca 10.000 / Ã¥r.    Installerat bergvärme  2009- 2011 IVT HT E17 + IVT C6 inkopplade pÃ¥ samma  Borra 2x210m. IVT E17 värme stora huset IVT C6 värme gÃ¥rdshus via 30 m. Kulvert + varmv. stora huset ( ca 1200 KWh )
Total el 2017 -23000 KWh
IVT 17 12285 KWh
IVT C6  6294 KWh
Hh-el 4391 KWh

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Bil ha olika temperatur på över och undervåning
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2018, 23:42:55 »
Prova att dra ner termostaterna, men hellre stryp flödet i de elementen så du får lagom temp. Hoppas du har mycket volym i övervåningens element. Om inte, skaffa en volymtank.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bil ha olika temperatur på över och undervåning
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2018, 09:48:46 »
Billigast kanske vore att fÃ¥ in en hyresgäst.  ;)
Vet du vilka möjligheter du har att strypa, finns det en ventil för hela bottenvåningen, eller vill du strypa grundflödet över varje enskild radiator. (Vet du hur man gör det?)
Det rörmokkarn är rädd för är nog att värmepumpen skall börja gå on/off som en vanvetting, om de startar och stoppar allt för ofta så kan det innebära en sämre livslängd, och det kan ge värmepumpen sämre COP (högre temp på framledningen innan den stänger av sig)
Det är inte helt säkert att du i längden sparar på att dra ned tempen på bottenvåningen av just dessa anledningar.
« Senast ändrad: 09 januari 2018, 09:51:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: Bil ha olika temperatur på över och undervåning
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2018, 15:06:58 »
Extra shuntgrupp med egen kurva?
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad arimax

  • Panchoveterinär
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NÄSÃ…KER
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur fÃ¥r man snöfria solfÃ¥ngare ?🤔
SV: Bil ha olika temperatur på över och undervåning
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2018, 19:14:26 »
 Tack för svar. Har jag gjort följande:
1. Flyttat Rumsgivaren till undervåningen och ställt in den på 16 gr.
2. Tagit bort alla termostater på radiatorer både på under och övervåning.
3. Ställt ner värmepumpens CP från läge II till läge I
 
Delta T? har ökat från 5 till 7 Jag har nu 20 gr i alla rum på övervåningen. I undervåningen varierar temperaturen i rummen från 14-17 grader.
Tänkte fortsätta med att få en jämnare temperatur på undervåningen.
Är osäker pÃ¥ hur jag stryper/ ökar cirkulationen i radiatorerna. ÖvervÃ¥ningen har "moderna"  80- tals radiatorer. UndervÃ¥ningen har äldre 50-tals radiatorer.  Hur gör jag det?
I pannrummet finns det  äldre "rattkranar" pÃ¥ 3 olika radiatorkretsar En krets för övervÃ¥ning och 2 kretsar för undervÃ¥ning.  Kan jag med dessa reglera temperaturen pÃ¥ över och undervÃ¥ning? Och vilken kran ska jag strypa utlopp eller retur?
325 kvm timmerhus 2 vÃ¥ningar  med glasveranda mot söder.+ 75 kvm separat hus med värmekulvert.  18 kvm solfÃ¥ngare ( 1984 ) i söderläge. 100% varmvatten 15 maj- 15 sept. Vedeldning Arimax 35. Med 2 ack-tankar á 1600 lit. 200 l. FörrÃ¥dsberedare. Vedförbrukning 50kbm torr björkved. Kostnad  ca 10.000 / Ã¥r.    Installerat bergvärme  2009- 2011 IVT HT E17 + IVT C6 inkopplade pÃ¥ samma  Borra 2x210m. IVT E17 värme stora huset IVT C6 värme gÃ¥rdshus via 30 m. Kulvert + varmv. stora huset ( ca 1200 KWh )
Total el 2017 -23000 KWh
IVT 17 12285 KWh
IVT C6  6294 KWh
Hh-el 4391 KWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bil ha olika temperatur på över och undervåning
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2018, 10:55:53 »
Jag skulle nog ha rumsgivaren på övervåningen, det är ju där det är viktigt att du har rätt temperatur, och sedan får du strypa flödet till nedre rummens radiatorer.
Jag skulle nog prova strypa på stammarna så går det fort att återställa om du behöver ha varmt där någon gång då och då.
Är det termostater på radiatorerna nere så är det ju inget problem, bara vrida ned dem till 16 grader.
Är det inga termostater så kanske du har s.k slottsventiler som fungerar bra att strypa flödet på.
Har du inte heller den möjligheten så brukar det sitta en trimventil på utgående koppling på radiatorn, under en sexkanthuv sitter normalt en ventil som man kan justera med en insexnyckel.

Min åtgärdsplan skulle vara:

Rumsgivaren uppe
Justera ned temp nere genom att ställa ned termostaterna på 16 grader.
Om det inte finns termostater men går montera det, köp termostater.
Om du inte vill köpa termostater, stryp med slottsventilerna på radiatorns övre anslutning.
Om det inte finns några justeringsmöjligheter alls på inkommande till radiatorerna så skulle jag prova strypa på returen på stammarna för nedre plan.
Mät deltaT när kompressorn går och tempen är relativt hög, stryp sedan så du får ett större deltaT. (Du måste nog vänta typ 10-30 minuter innan du får genomslag på justeringen så det kan vara en god ide att lura värmepumpen att gå länge, t.ex. genom att dra på rumsgivaren så den inte stannar för att den uppnått stopp i logiken.

Allra bäst kanske Ralleballles förslag är, men troligen dyrast.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!