Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ny begagnat pump, Nibe 1110-10  (läst 13940 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #75 skrivet: 06 februari 2018, 20:44:48 »
Som referens sÃ¥ drog min 1255 3-12  1.8kw/h vid -20°
Men jag har inte trimmat in den ordentligt ännu..
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #76 skrivet: 06 februari 2018, 23:32:29 »
Min verkar dra 3.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #77 skrivet: 07 februari 2018, 05:59:09 »
Hur funkar pumpen nu ionbaciu? Du har väl redan tjänat in det du betalade för den =)

Utloggad Albineriksson7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #78 skrivet: 07 februari 2018, 16:36:03 »
Går den hela tiden så ligger den på gränsen eller under gränsen effektmässigt. Går elpatron in och stöttar?
Du nog skrämma upp framledningstemperaturen lite genom att ställa ner cp men då kommer returen också sjunka och du får inte varmare i huset. Är det kallt inne?

// Magnus

Om en pump går hela tiden, med kanske 30mintur tillsats per 24h, går den effektivt/drar mycket då?
Januari-månaden drog huset ca 1670kw / 53kw dygn / 2.2kw/h, men det är hela huset. Går det att se i menyn någonstans hur mycket den drar?
« Senast ändrad: 07 februari 2018, 16:39:57 av Albineriksson7 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #79 skrivet: 07 februari 2018, 16:43:43 »
Större besparing än så är svår att få, det är ju i så fall bara när den går 24 h/dygn UTAN att något eltillskott går till.
Det går inte se hur mycket effekt den förbrukar annat än med en extern elmätare: https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/216-elmatare-3-fas-mid-med-import-export-trippmatare.html
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Albineriksson7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #80 skrivet: 07 februari 2018, 16:56:46 »
Ah okej, men jag vet på ett ungefär vad huset drar när den är i sommarläge, ca 370kw/månad. Så pumpen har dragit ungefär 1300kw i januari, om inte mindre, för vi har förbrukat mer nu än på sommaren tex mer belysning, en hel del mer tappvatten etc. 1300kw / 42kw dygn / 1.75kw h.
Sen frÃ¥n mitten av januari har jag optimerad en del enligt svar jag fÃ¥tt här pÃ¥ forumet genom att strypa pÃ¥ övervÃ¥ningen, vilket gav en mycket bättre temp pÃ¥ nedervÃ¥ningen, antagligen gÃ¥r pumpen inte sämre för det, förhoppningsvis  ;)
Tillsats har gått 9.9h totalt denna vintern till nu, på jag tror 3kw, och för det mesta senaste dagarna med nästan minus 17 på natten. Aldrig kallt inne, temp mellan 20 och 20.5, 20.5 för det mesta.

Tror inte det är sÃ¥ dÃ¥ligt för en 1145-10 / hus frÃ¥n 1800 talet pÃ¥ 250kvm. Bergvärme kan fungera rätt bra i gamla oisolerade hus ocksÃ¥.... 
   

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #81 skrivet: 20 februari 2018, 13:20:55 »
Eftersom pumpen har max 41 på fram vid 0 utetemp och 40 vid -10 så låter jag den gå oavbrutet ett tag, 8-10 h och sen stänger helt för en tid. Det brukar ta runt 8-12 timmar innan det känns som dax igen.
  Men dÃ¥ upptäckte jag att nivÃ¥n i exp.kärlet ökar pÃ¥ en gÃ¥ng med 4-5 cm och senare blir den upp till 90% av burken. Vid start samma sak, först sugs in en del brine, sen sjunker nivÃ¥n tilll en tredje del. OcksÃ¥, jag hör porlande ljud i brine, verkar komma inifrÃ¥n pÃ¥fyllningsventilen. Men pumpen bara gÃ¥r utan klagomÃ¥l. Kan det finnas fortfarande luft i systemet? Kan detta vara en förklaring till lÃ¥g max framledning? Är det därför stiger och sjunker nivÃ¥n i kärlet vid stopp och omstart, eller detta är normalt oavsätt luft?
 
 Vid pÃ¥fyllningsventilen luktar lite sprit och det känns som den läcker en droppe. SÃ¥ lite att det har inte pÃ¥verkat nivÃ¥n. Men kan det dras in luft den vägen? Kan det vara skadligt för kompressorn?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #82 skrivet: 20 februari 2018, 14:38:15 »
Du har lite luft i köldbäraren på utgående som typ komprimeras när cirkpumpen startar.
Ingen större fara men man borde lufta köldbäraren ordentligt vid ett tillfälle.
Kompressorn tar inte stryk och inte heller försämrar det effekten så länge som du har bra flöde på köldbäraren, men med tiden kan det bli så mycket luft att cirkulationen störs och då stoppar grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #83 skrivet: 20 februari 2018, 16:00:33 »
Allt beror på hur exspansionen är monterad , sitter det efter pumpen ut så kommer det att öka i kärlet , statiska trycket på pumpen
är den före sÃ¥ sjunker det , pumpen suger ur kärlet , efter ett  kan det stabilisera sig lite .
Om det skvalpar sÃ¥ har du en luftbubbla nÃ¥gonstans , det är inte sÃ¥ bra ,  har du manometer pÃ¥ KB  den ska vara min ca 0,5 bar , dÃ¥ greppar pumpen KB , annars kan den kavitera lite och trycker inte sÃ¥ bra , den har svÃ¥rt att fÃ¥ tag i KB , kan bli som ett vakum pÃ¥ sugsidan
Det kan även bli luft om pumpen kaviterar , vattnet slås sönder i syremolekyler och går inte tillbaka i vätskan
Fyll pÃ¥ , höj trycket , lufta , inget skvalp  , att det gungar lite i kärlet gör inget

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny begagnat pump, Nibe 1110-10
« Svar #84 skrivet: 20 februari 2018, 17:24:44 »
Allt beror på hur exspansionen är monterad , sitter det efter pumpen ut så kommer det att öka i kärlet , statiska trycket på pumpen
är den före sÃ¥ sjunker det , pumpen suger ur kärlet , efter ett  kan det stabilisera sig lite .
Om det skvalpar sÃ¥ har du en luftbubbla nÃ¥gonstans , det är inte sÃ¥ bra ,  har du manometer pÃ¥ KB  den ska vara min ca 0,5 bar , dÃ¥ greppar pumpen KB , annars kan den kavitera lite och trycker inte sÃ¥ bra , den har svÃ¥rt att fÃ¥ tag i KB , kan bli som ett vakum pÃ¥ sugsidan
Det kan även bli luft om pumpen kaviterar , vattnet slås sönder i syremolekyler och går inte tillbaka i vätskan
Fyll pÃ¥ , höj trycket , lufta , inget skvalp  , att det gungar lite i kärlet gör inget

 Det rör sig inte alls i kärlet när den gÃ¥r. Bara vid start och stopp blir skilnad i volym, och dÃ¥ kanske blir lite rörelse där inne.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 640
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!