Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥ igÃ¥ng gammal gjutjärnspanna  (läst 3645 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chetic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Få igång gammal gjutjärnspanna
« skrivet: 29 augusti 2016, 13:39:00 »
Har nyligen köpt min kära morfars gård. Vet att han använde den här pannan senast för 3-4 år sedan men böt till luftvärmepump när det blev för mycket jobb att hålla elden vid liv.

Jag har tänkt använda den för att värma verkstan när man är där och mekar på vintern (till att börja med). Ska sätta plugg för ledningarna som går till huset.



  • NÃ¥gon som kan se vad det är för modell?
  • Vart kan jag läsa pÃ¥ mer om den här typen av värmesystem mer generellt?
  • Hur fyller man pÃ¥ ett sÃ¥nt här system? Jag tänker att man behöver fylla pÃ¥ nÃ¥gon kyltÃ¥lig vätska i systemet. Antar att man gör det pÃ¥ kopplingen högst upp pÃ¥ acktanken, men räcker det med tyngdkraft för att fÃ¥ ut det i ledningarna? Fungerar kranvatten med kylarglykol?
  • Är vattnet i den enorma ackumulatortanken (svart pryl i bakgrunden till höger) vanligt vatten som kommer ut ur kranen eller ett separat system som värmer kranvattnet?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Få igång gammal gjutjärnspanna
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2016, 14:40:51 »
1. Det har funnits många tillverkare som har gjort vedpannor av ungefär den där modellen. Den är ganska lik en Kockums-panna som fanns hos mina morföräldrar (pannan finns kvar men har stått ute de senaste 5 åren i väntan på att köras bort) men det finns en del skillnader (den har t ex flänsar med två hål istället för fyra för röranslutningarna, sotluckorna uppe på sidorna är större och typskylten sitter på annat ställe). Står det något intressant på typskylten som syns på pannans högra sida ovanför skruvtvingen på bilden?

2. Inga särskilda konstigheter utan de fungerar som de flesta vattenburna värmesystem. Gamla husbyggnads- och VVS-handböcker från antikvariat eller loppisar kan vara en bra källa till kunskap.

3. Vanligtvis finns det en påfyllningskran så att man kan fylla systemet direkt från tappvattenledningen. Ska man fylla med glykol så är en möjlighet att pumpa in den i systemet (t ex med en sån där borrmaskins- eller 12 V -driven kugghjulspump som säljs på bl a Jula och Biltema). När systemets cirkulationspump är igång så blandar sig glykol och vatten snart. Vet man inte hur mycket systemet rymmer så är det bäst att blanda glykol och vatten till önskad koncentration utanför systemet, tappa ur allt vatten och sedan fylla på nytt. Det går bra att använda bilkylarvätska, om man befarar att småbarn eller djur kan få för sig att slicka i sig eventuellt utläckande vatten så är det säkrast att använda giftfri propylenglykol (alltså inte etylenglykol, den är giftig). Man bör dock inte köpa kylarvätskan på någon mack eller biltillbehörsfirma när det är frågan om så här stora mängder, det blir onödigt dyrt. Man kan få bättre pris om man köper den i 20 l-dunkar eller fat hos någon leverantör som vänder sig till åkerier, lantbruk mm.

4. Troligen är varmvattenberedaren/acktanken fylld med värmesystemets vatten, och det finns en kopparrörslinga i den för värmning av tappvarmvatten. Det bör gå lätt att ta reda på om man tittar på typskylten och var röranslutningarna sitter.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad mucho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Få igång gammal gjutjärnspanna
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2016, 07:30:17 »
Om du vill veta om du blandat tillräckligt med glykol så är det ju lättast att efter ha kört en stund tappa ur lite vatten ur en elementavluftare och köra glykolprovare.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Få igång gammal gjutjärnspanna
« Svar #3 skrivet: 11 september 2016, 21:01:24 »
Tillverkare & modell står väl på skylten som man ser på sidan av panna??
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Få igång gammal gjutjärnspanna
« Svar #4 skrivet: 11 september 2016, 22:11:27 »
Underbart, exakt en sån hade jag i 10år, grymt härligt att sitta och filosofera i pannrummet. tummenupp
Den eldades många ggr så nästan hela pannan glödde, inga problem när det var -40 tummenupp

Tyvärr minns jag inte vad det var för fabrikat.
Dom två bruna plåtbitarna är inte original, den ena av dom ska vara ett ställbart luftintag, samma som ovanför fast större.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Få igång gammal gjutjärnspanna
« Svar #5 skrivet: 12 september 2016, 09:48:55 »
Det ser ut som om pannan har varit konverterad till oljeeldning och sedan återställd.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Få igång gammal gjutjärnspanna
« Svar #6 skrivet: 12 september 2016, 18:13:23 »
Varför sätta plugg till huset? Är det inte bättre med en öppningsbar ventil ifall luftpumpen strejkar?
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Chetic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Få igång gammal gjutjärnspanna
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2017, 12:51:13 »
Ã…terkopplingsdags!

Kom fram till att pannan har gjort sitt vad gäller att värma upp huset. Alla kablar till pumpar osv var klippta och när jag till slut fraktade ut ackumulatortanken så visade det sig vara två rosthål i botten. Så det får bli luftvärmepump där istället. Däremot ska den få jobba vidare som verkstadselement! Har provkört en gång och det var bland det mest underbara jag har gjort, att meka traktor i vedeldad värme (och bli av med en massa träskrot!). Tyvärr läcker det lite för mycket rök kring hela pannan, även med rejäl ventilation in i byggnaden (dörren på vid gavel). Någon som har några tips hur jag kan täta? Ingen aning hur.

Blev lite mer rymligt i verkstan kan man säga!:


Väldigt hög skorsten, så elden är extremt svår att få igång, men jäklar vilken fart det blir när man väl lyckas.


(Återkommer med kort på skylten med modell osv. Den är från 1944 iallafall)

Utloggad Chetic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Få igång gammal gjutjärnspanna
« Svar #8 skrivet: 30 maj 2017, 17:02:56 »
Vill verkligen dela med mig av ett par bilder på pannan så som den ser ut nu. Den är guld värd och förgyller mitt liv! Blir av med träskrot året runt och det finns inget mysigare än att meka på vintern numera.

Bättre sent än aldrig:


Färgen släppte förstås när pannan inte längre var vätskekyld. Hoppas att den håller i längden ändå..?:

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!