Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: förbikoppling monterad pÃ¥ fläktkonvektor  (läst 3693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
förbikoppling monterad på fläktkonvektor
« skrivet: 06 april 2016, 11:40:39 »
Det är  osedvanligt tyst pÃ¥ frikylafronten sÃ¥ jag ställer en frÃ¥ga: Klarar man sig utan bypass ?
Jag håller på att montera Frico SL 1000 fläktkonvektor som är helt autonom och PLC styrd. Det kommer att bli 3 stycken fläktkonvektorer samt frånluftsåtervinning småningom. Cirkulationspumpen kommer att cirkulera genom rörsystemet utan att kyla är påkallad i vissa rum då frånluft &vvx går. Visserligen går inte fläkten men vill ju inte ha kyla på vintern....
  PÃ¥ sidan 24 & 25&26 i installationsanvisningen ser man de olika  kopplingsalternativen.

jag vet inte hur man läser nomogramen ....

Det verkar svÃ¥rt att fÃ¥ fram  alternativet med shuntkoppling , Om den automatiska ställdonet och ventilen i alternativet utan shunt var helt tät sÃ¥ skulle man man väl inte sälja 3vägskopplingen alls ?
« Senast ändrad: 06 april 2016, 12:57:25 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: förbikoppling monterad på fläktkonvektor
« Svar #1 skrivet: 06 april 2016, 13:32:33 »
Hej!
Så du kommer använda samma cirkpump för frånluftsåtervinningen som till frikylan?
I princip ska det väl funka, koppla alla grejer parallellt så kommer respektive on/off ventil styra så att det bara cirkulerar där det ska.
Cirkpumpen måste då kopplas via ett relä så att den kan startas oberoende av någon fläktkonvektor eller frånluftsaggregatet går.
Alla grejer behöver som sagt var sin on/off ventil som öppnar flödet just dit när den startas.

Det är ingen bra idé att cirkulera via konvektorerna då kyla inte behövs, den kommer att kyla golvet på utrymmet där den står även om fläkten står stilla.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: förbikoppling monterad på fläktkonvektor
« Svar #2 skrivet: 06 april 2016, 13:44:12 »
Japp samma pump ,relä och paralellkoppling ligger i planen.  Räcker tryckfallet  när en annan enhet öppnar för att hÃ¥lla den avstängda fläktkonvektorns  tillförsel stängd ?

En ett önskemÃ¥l är att kunna öka varvet pÃ¥ pumpen,kommer att använda en gammal Grundfos 25-80 först . Och om jag gillar hur anläggningen fungerar  byta till nÃ¥n pump med 0-10 v styrning senare för att spara energi
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: förbikoppling monterad på fläktkonvektor
« Svar #3 skrivet: 06 april 2016, 20:55:19 »
Snyggast är att använda en tryckstyrd cirkpump.
Det funkar säkert med en gammal CP, om du har en varvtalsreglage på den kan du manuellt ändra t ex under värmesäsongen för att få ett bättre flöde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: förbikoppling monterad på fläktkonvektor
« Svar #4 skrivet: 08 april 2016, 15:26:17 »
Skall du köra på det sätt du beskriver skulle jag absolut rekommendera en modern tryckstyrd pump, den tjänar in sig på några år dessutom.
I övrigt ser jag inga problem med att köra parallellt.
Trevägsventilerna finns ju där för att garantera stabila flöden oavsett om radiatorn kyler eller ej, men de behövs inte om du sätter in en tryckstyrd pump.
Att reglera trycket med en varvtalsstyrd pump går också om du gillar att bygga styrningar och kan mäta difftrycket över cirkpumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: förbikoppling monterad på fläktkonvektor
« Svar #5 skrivet: 10 april 2016, 10:41:45 »
Tack Rickard och Carl för förslaget med tryckstyrd pump.  Just nu finns en stor fläktkonvektor för övervÃ¥ningen. Huset har ett stort tak och har lÃ¥ngsidan i söder. Det ska bli en till fläktkonvektor för nedervÃ¥ningen, en mindre för ett litet kylrum samt värmeÃ¥tervinning /forcerad frÃ¥nluft-ventilation.  De senare tvÃ¥ kommer att gÃ¥ Ã¥ret runt. Min första tanke var att varvtalsreglera en 0-10 V styrd  pump via relä dvs öka spänningen dÃ¥ fler brukare kopplas in genom att lÃ¥ta motstÃ¥nd motsvara olika flöden. Om en tryckstyrd pump kan göra samma sak  sÃ¥ slipper jag räkna......

Om ni har nÃ¥gra ideer hur man dimensionerar luft-brine värmeväxlaren till Ã¥tervinningen sÃ¥ vore jag glad. De jag hittar är sÃ¥ smÃ¥ .  Kanske flera smÃ¥ bilkylare stackade ??? Kanske ska jag starta en ny trÃ¥d...
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: förbikoppling monterad på fläktkonvektor
« Svar #6 skrivet: 10 april 2016, 11:30:05 »
Om ni har nÃ¥gra ideer hur man dimensionerar luft-brine värmeväxlaren till Ã¥tervinningen sÃ¥ vore jag glad. De jag hittar är sÃ¥ smÃ¥ .  Kanske flera smÃ¥ bilkylare stackade ??? Kanske ska jag starta en ny trÃ¥d...

Varför uppfinna hjulet igen?
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_VBX400.pdf

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: förbikoppling monterad på fläktkonvektor
« Svar #7 skrivet: 10 april 2016, 15:46:43 »
Därför att just det här hjulet ser lite litet ut ...... Nä allvarligt  tack, Carl jag ska försöka fÃ¥ fram lite mer data kring vad som sitter i lÃ¥dan. är det en EC fläkt ? kan jag styra ifrÃ¥n min IVT pump ? Det kan vara det jag sökt. Hade tänkt koppla ihop befintliga ventilationskanaler minus köksfläktar. Det är möjligt att  jag behöver nÃ¥got större kapacitet
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: förbikoppling monterad på fläktkonvektor
« Svar #8 skrivet: 10 april 2016, 19:22:44 »
Litet?
Den klarar 400 m3/h och det bör räcka gott till ditt hus?
Tänkte du ha full storm inne?  Sc:,h

Det är en IVT men jag vet inte om man kan styra den med befintlig värmepump.
« Senast ändrad: 10 april 2016, 19:24:18 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: förbikoppling monterad på fläktkonvektor
« Svar #9 skrivet: 11 april 2016, 20:42:58 »
En vanlig kanalkylare borde väl funka eller flera efter varann om man vill maxa återvinningen https://www.delat.ws/download/CWK.pdf
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: förbikoppling monterad på fläktkonvektor
« Svar #10 skrivet: 12 april 2016, 06:50:54 »
Det var väl ungefär det jag tänkte göra.  Jag behöver öka luftomsättningen och vill göra det utan att öka mina kostnader för uppvärmning. LÃ¥t säga att jag gör av med 10000 kwh i dag och kan spara 2000 med Ã¥tervinning. Det tillkommer den el som fläkten och cirkulationspumpen drar 50-300w och kostnaden för bygget . Min tanke ifrÃ¥n början var väl att bygga sÃ¥ billigt som möjligt; därav "bilkylare" och  om man använder en EC-fläkt och en snÃ¥l tryckstyrd pump sÃ¥ fÃ¥r man lÃ¥ga driftkostnader.  svÃ¥rt att hitta en ekonomisk sweetspot utan att uppfinna hjulet igen....Jag har skrivit till IVT för att fÃ¥ ett pris och lite mer data pÃ¥ deras Ã¥tervinningsaggregat.

Det man undrar vad är den ekonomisk

180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: förbikoppling monterad på fläktkonvektor
« Svar #11 skrivet: 12 april 2016, 08:19:47 »
Om man ska återvinna och få ekonomi på det måste grejerna vara strömsnåla så där tänker du helt rätt men nu har du ju också frikyla och den är ju inte för att spara pengar och det är väl inte den ökade venten heller men man ska ju göra det bästa av situationen. Jag har ett återvinnings agg från Stibel Eltron som körs mot en 180 meters borra och en Nibe 1245 lägger in en länk till den tråden så kan du läsa lite om intresse finns inte för att vi kom fram till så mycket men vi luftade idéer och är för övrig nöjd både med ökad vent och ökad brine temp. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51183.0;all
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: förbikoppling monterad på fläktkonvektor
« Svar #12 skrivet: 02 juni 2016, 22:31:40 »
Jag vet inte om du frågade om det, men en lustig grej jag noterat är att man faktiskt kan känna kallraset under konvektorn om elementet är riktigt kallt och fläkten är av.

Jag har väldigt noggranna tempsensorer under varje fläktkonvektor, och automatisk ventilmotionering varje dag.

Motioneringen öppnar ventilen helt i 2 minuter. Detta sänker temperaturen på köldmediumet i konvektorn med typ 5 grader enligt min tempgivare på röret. Rumstemperaturen enligt termometern på väggen sjunker ca 0.2 - 0.4 grader. Jag skulle nog inte vilja cirkulera kallt Brine genom mina konvektorer på vintern, även om fläkten var av.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!