Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme, höjdskillnad mellan pump och slinga  (läst 3703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SimonSimon

  • Gäst
SimonSimon
Jordvärme, höjdskillnad mellan pump och slinga
« skrivet: 23 mars 2014, 20:48:32 »
Jag är på gång med ett nybygge. Ett hus med 122(boyta)+48(garage) m2.
Nibe 1245 8 kw och jag har möjlighet att gräva ned 2X400 meter jordvärmeslang.

Det jag oroar mig för är att höjdskillnaden, från där plattan ska gjutas och högsta punkten där slangen ska grävas ned är 3.2 meter. Jordvärmeslingans högsta punkt är alltså högre än husgrundens.

Höjdskillnaden just nu är alltså 3.2 meter.
Plushöjden på plattan lär bli ca 0.4 meter.
Slangen kommer grävas ner ca 0.9 meter.

Uppskattad höjdskillnad när huset är byggt och slangen nedgrävd = 1.9 meter

Tror ni detta kommer bli ett problem?

Mvh

Simon

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jordvärme, höjdskillnad mellan pump och slinga
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2014, 21:00:44 »
Nej ska nog funka bra ändå blir ju i princip lika med jordvärme där vp står i källaren fast höjd skillnaden blir lite mindre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Jordvärme, höjdskillnad mellan pump och slinga
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2014, 21:05:51 »
Smurfen: Hur är det med risk för luftfickor i jordslingan? Om det läcker in luft så borde den ju samlas på högsta punkten. Behöver man inte kunna avlufta där? (eller räcker cirkulationspumpen till för att få bort luften?)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jordvärme, höjdskillnad mellan pump och slinga
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2014, 21:08:30 »
Bra frÃ¥ga  Sc:,h men det ska inte läcka in luft systemet ska vara tätt men man bör nog ha tryckkärl till brine antar jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad simonsimon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärme, höjdskillnad mellan pump och slinga
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2014, 21:11:31 »
Nej ska nog funka bra ändå blir ju i princip lika med jordvärme där vp står i källaren fast höjd skillnaden blir lite mindre.

Tack för snabbt svar!

Du tror alltså inte att det kommer bli problem med luftningen?
Skulle det underlätta om man sätter något slags expansionskärl i takhöjd (0.1 meter över högsta punkt på jordvärmeslingan) där värmepumpen ska stå?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Jordvärme, höjdskillnad mellan pump och slinga
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2014, 21:33:31 »
Du tror alltså inte att det kommer bli problem med luftningen?
Skulle det underlätta om man sätter något slags expansionskärl i takhöjd (0.1 meter över högsta punkt på jordvärmeslingan) där värmepumpen ska stå?
Är det högsta punkten totalt sett så borde en avluftningsnippel där räcka, gissar jag.

Jag tror också att expansionskärl istället för nivåkärlet av plast för köldbäraren rekommenderas. I ditt fall är ju hela slingan högre än rummet där VP står, och då känns det nog tryggare kanske med expansionskärl istället för en trycksatt plastburk som nivåkärlet är. I synnerhet om det skulle börja läcka.

Har du pratat med någon installatör ännu, vad säger dom?

Du skriver att det är ett nybygge, behöver du 8kW VP till 122 + 48 m2? Räcker inte mindre effekt?
« Senast ändrad: 23 mars 2014, 21:35:09 av Erik Renberg »
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad simonsimon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärme, höjdskillnad mellan pump och slinga
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2014, 21:37:42 »
Min rörmockare säger att det inte ska vara något problem men jag ville dubbelkolla här på forumet.

När ni ändå är på tråden, är slanglängd 2X400 meter lämpligt för Nibe 1245 8kw?


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jordvärme, höjdskillnad mellan pump och slinga
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2014, 12:55:44 »
800 meter slang lär räcka till och bli över om det är normal mark/jord du lägger i.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärme, höjdskillnad mellan pump och slinga
« Svar #8 skrivet: 05 april 2014, 11:35:58 »
2x400 m låter som ett klokt val, du kommer att få en framtidssäkrad installation med bra brinetempar och årscop!
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad simonsimon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärme, höjdskillnad mellan pump och slinga
« Svar #9 skrivet: 09 april 2014, 14:06:54 »
Tack för alla svar!

En sista fråga om min installation som jag blev osäker om.
Jag har läst någonstans att Nibe 1245 klarar slanglängd på max 2X400 meter, visst stämmer det?

Hittar inte var jag läst det någonstans.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jordvärme, höjdskillnad mellan pump och slinga
« Svar #10 skrivet: 09 april 2014, 22:35:01 »
Hur lÃ¥ng slang en vp klarar beror pÃ¥ hur mÃ¥nga kw vp lämnar om allt annat är lika. Nibe rekommenderar max 400 meter slang till sina vp även om man kör med dubbla slingor vilket ger lÃ¥gt flödes motstÃ¥nd vet inte varför dom har den rekommendationen  Sc:,h Men visst 2*400 meter kommer att bli kanon bra till en 1245a oavsett storlek.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!