Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 360p - säkringen löser ut  (läst 12871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Linken2

  • Gäst
Linken2
Nibe Fighter 360p - säkringen löser ut
« skrivet: 11 november 2011, 17:34:35 »
I natt när jag vaknade så hade min Fighter 360p dött. Efter lite hjälp på telefonen så fick jag igång den genom att återställa huvudströmbrytaren på högersidan och sedan slå på den igen. Nu när jag kom hem efter en dags arbete så är den död igen.

Samma procedur och nu puttrar den på. Ska jag spendera 3,5k+moms för en jourkille eller ska jag fortsätta starta den, eller ska jag slå över till nöddrift?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 360p - säkringen löser ut
« Svar #1 skrivet: 11 november 2011, 19:44:17 »
Du bör helt klart få hem nån som kollar över grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Linken2

  • Gäst
Linken2
SV: Nibe Fighter 360p - säkringen löser ut
« Svar #2 skrivet: 11 november 2011, 20:40:43 »
Nu lite senare på kvällen så har den dött helt. När man försöker starta den normalt eller i nöddrift så går huvudsäkrningen. Det känns som det är läge att ta in lite proffshjälp. Tack för svaret.

Någon teori om vad det kan vara? Elpatronen som är rökt?

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 360p - säkringen löser ut
« Svar #3 skrivet: 11 november 2011, 20:50:20 »
Startar kompressorn och säkringen går? Kompressorn borde ha motorskydd, kan du skilja från elpatronerna? Har du nån elkunksap? Annars får ohm mäta, vilken säkring är det som går? Är det 2 faser?

Linken2

  • Gäst
Linken2
SV: Nibe Fighter 360p - säkringen löser ut
« Svar #4 skrivet: 12 november 2011, 17:00:49 »
Nu har jag lite mer info.

Elkillen från FMT's jour dyker upp. "Jadu, det här var mer komplicerat än vad jag trodde" efter lite mätningar och sen säger han: Det är elpatronen. Efter mycket mätande och ett par huvudsäkringar senare + telfonsamtal till kollega: "Nej det är nog inte elpatronen, det måste vara kompressorn". Ytterligare 10 minuters letande efter kompressorn konstaterar han att han inte hittar var man kan koppla ur den och ber att få återkomma på måndag. En stund senare ringer en kompis och ber att få komma över med gymnasie-el-kunskapen och ett brinnande intresse för dessa tingestar. 5 minuter efter han och jag funderat och använt lite sunt förnuft så kopplar vi ur 3 sladdar för att inte använda kompressorn, resultat: Nu funkar allt som det ska och vi har värme igen... . FMT - well... kanske inte dom jag skulle välja i första han när det gäller el-kunskap i jourfrågor. Ser fram emot räkningen på 3000:- från FMT.... eller ska jag inte behöva betala jourkillen?

Linken2

  • Gäst
Linken2
SV: Nibe Fighter 360p - säkringen löser ut
« Svar #5 skrivet: 12 november 2011, 17:04:52 »
Sorry, jag postade en felaktighet ovan - det var inte FMT som var här. Det var Allmänna rörjouren.

Utloggad Linken2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 360p - säkringen löser ut
« Svar #6 skrivet: 12 november 2011, 18:37:56 »
Och nu hittade jag den här posten om Allmänna rörjouren: http://www.lindqvist.com/allmanna-rorjouren/

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 360p - säkringen löser ut
« Svar #7 skrivet: 12 november 2011, 20:05:23 »
Finns det inget motorskydd på kompressorn? Låter konstigt..

Utloggad Linken2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 360p - säkringen löser ut
« Svar #8 skrivet: 14 november 2011, 15:54:33 »
Nej, det som är ännu lite märkligare är att den larmar inte heller om man kopplar ur kompressorn. Alltså kan det finnas en bunt med Nibe därute där kompressorn inte fungerar/urkopplad och allt tuffar på som vanligt - är inte det lite konstigt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 360p - säkringen löser ut
« Svar #9 skrivet: 14 november 2011, 16:30:15 »
...och därför är det viktigt att följa upp elförbrukningen varje månad och emellanåt titta till värmepannan och läsa av att avlufttemperaturen är låg när kompressorn går (som det normalt ska vara under vinterhalvåret).

Konstigt hos dig förresten, har kört ner två kompressorer till tvärstopp men aldrig haft problem med att några säkringar löst ut, vare sig appratsäkringar, gruppsäkringar eller huvudsäkringar i elmätarskåpet. Enbart kompressorns motorskydd löste ut och övriga delar fungerade inkl elpatronerna som då fick arbeta mer. Skulle ta hem en bra serviceelektriker för att gå igenom husets elsystem och dimensionering av huvudsäkringar inkl servisledning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Nibe Fighter 360p - säkringen löser ut
« Svar #10 skrivet: 14 november 2011, 23:53:51 »
Kan det inte vara bra om anläggningen fortsätter att fungera även om kompressorn pajat. DÃ¥ slipper man ju utkylning om man  är borta.

Beträffande säkringar så behöver du 3*16 A till 360P. Men man kan koppla om patronerna till lägre effekt och då går det bra med 3*10 A. Själv kör jag bara med två patroner med vardera 2 kW dvs total 2,5 kW inklusive kompressor och fläkt. Det räcker väl för att klara upp till 75 kWh den kallaste vinterdagen.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad Linken2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 360p - säkringen löser ut
« Svar #11 skrivet: 15 november 2011, 22:48:21 »
Jag har en riktig kille som kommer imorgon och ska fixa. Han säger att det är 50-50 att det är kretskortet som gått vs kompressorn. Men ett larm om kompressorn hade gett upp borde väl vara en idé för de som utvecklar pumparna- annars kommer folk som mig (läs lata) inte alltid fatta att den gått sönder...

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nibe Fighter 360p - säkringen löser ut
« Svar #12 skrivet: 15 november 2011, 23:03:33 »
Jag har en riktig kille som kommer imorgon och ska fixa. Han säger att det är 50-50 att det är kretskortet som gått vs kompressorn. Men ett larm om kompressorn hade gett upp borde väl vara en idé för de som utvecklar pumparna- annars kommer folk som mig (läs lata) inte alltid fatta att den gått sönder...

Problemet är att styret inte kan veta om kompressorn är borta.

Styret är skrivet så att om kompressor inte höjer vattentemp inom föreskriven tid så kör elpatron.
Det betyder i verkligheten: trasig kompressor, starta elpatron.
Om inte kompressorn slagit ut säkringarna förstås.

Detta är helt normalt, så skulle ett styrprogram jag skrivit också ha sett ut.
Det är svårt för ett styre att se ett fysiskt fel på kompressorn.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Linken2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 360p - säkringen löser ut
« Svar #13 skrivet: 16 november 2011, 19:49:37 »
Idag kom det en snubbe som kunde sina saker. Efter konfererande med Nibe själva så är arbetsteorin nu att det är strömbrytaren som är trasig. I och med att fläkten går när den står i mellan-läge (av) så verkar något fuffens där. Snart vet vi om det är där problemet ligger - nu ska bara en ny strömbrytare monteras in...

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 360p - säkringen löser ut
« Svar #14 skrivet: 16 november 2011, 21:31:20 »
Låter för mig lite konstigt, borde vara en fas i strömbrytaren, då skall denna korta mot skåpet? Och han borde givetvis ha mätt brytaren, eller känt lukten på den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 785
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!