Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med tät avfrostning HE9LKE  (läst 34674 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Problem med tät avfrostning HE9LKE
« skrivet: 15 februari 2011, 13:34:19 »
Hej jag fick installerat en Panasonic HE9LKE för 1,5 vecka sedan, då det var någon plusgrad i Götet så tyckte jag att pumpen levererade kanon, men när tempen i helgen kröp ner till mellan -7  till -15 så klarade den inte av att hålla innetempen.

Det var ner mot 15 grader inne i helgen på morgonen tidigare har jag haft 20-21 grader. Jag upplever att den vill frosta av för tätt och på så sätt tappar temp jag har ca 10 meters rördragning utomhus till utedelen, kan det påverka eller kan det vara för lite köldmedia i röret som behöver fyllas? (Trycktestet efter installation verkar inte tyda på det).

Pumpen värmer endast 2 rum på ca 65 kvm visserligen med många stora äldre fönster, men den borde väl lösa det ändå? (Huvuduppvärmningen av huset värms av jordvärme, men luftpumpen installerades som komplement då det endast är en 9kw thermia för 400 kvm).

Det kommer ut en installatör i morgonbitti, så om ni har några bra frågor som jag kan ta med honom så uppskattar jag alla ideér ni har. Utedelen står på markstativ i norrläge om det kan påverka behovet av avfrostningen nämnvärt.
« Senast ändrad: 15 februari 2011, 13:36:16 av Manna »
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med tät avfrostning HE9LKE
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2011, 13:50:05 »
Manna ,

Jag tiger stilla, säger ingenting, nada!

Berätta gärna vad din montör/tekniker ger dig för svar!
Du skall veta att du är inte ensam  *vinkar*

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Problem med tät avfrostning HE9LKE
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2011, 13:55:04 »
Manna ,

Jag tiger stilla, säger ingenting, nada!

Berätta gärna vad din montör/tekniker ger dig för svar!
Du skall veta att du är inte ensam  *vinkar*

MVH/Fidusen

Hej du menar att det är "normalt" att den frostar av så tätt vid runt -10 grader eller att detta är ett kännt problem med HE9LKE som jag kanske inte fått med en MSZ-FD25 eller liknande mer beprövad pump? Du har ingen idée om vädersträck på utedel, antal meter rördragning, rätt mängd köldmedie osv... ?
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med tät avfrostning HE9LKE
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2011, 14:11:16 »
Manna,

De flesta pumpar har en fyllning för upp till 7meter rör, varje meter däröver skall fyllas med 20 gram / meter. Det är alltid bättre med söderläge för en Värmepump, men skillnaden är marginell och skall inte ha någon betydelse för pumpens funktion eller effekt!

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Problem med tät avfrostning HE9LKE
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2011, 14:35:19 »
Hej Manna!  Vad menar du rent konkret med täta avfrostningar här när det gäller antal och tider t.ex?? Sc:,h Alla Panasonic mig veterligt har väl s.k äggklocksavfrostningar vilket innebär att om det föreligger ett avfrostningsbehov pga t.ex utetempen så avfrostar alltså Panasonics pumpar 1 gång/timma eller rättare sagt med ca 40-50 minuters mellanrum, och avfrostningarna brukar då ta mellan ca 10-15 minuter sedan startar pumpen upp igen. Detta har således ingenting alls med anslutningslängden på rören mellan utedelen och innerdelen att göra utan pumparna avfrostar precis likadant oavsett anslutningslängd. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Problem med tät avfrostning HE9LKE
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2011, 15:11:10 »
Hej Manna!  Vad menar du rent konkret med täta avfrostningar här när det gäller antal och tider t.ex?? Sc:,h Alla Panasonic mig veterligt har väl s.k äggklocksavfrostningar vilket innebär att om det föreligger ett avfrostningsbehov pga t.ex utetempen så avfrostar alltså Panasonics pumpar 1 gång/timma eller rättare sagt med ca 40-50 minuters mellanrum, och avfrostningarna brukar då ta mellan ca 10-15 minuter sedan startar pumpen upp igen. Detta har således ingenting alls med anslutningslängden på rören mellan utedelen och innerdelen att göra utan pumparna avfrostar precis likadant oavsett anslutningslängd. :)

Mvh Raffen.

Jag menar att den frostar av under så pass lång period så att den inte klarar av att få upp innetempen innan det är dags för ny avfrostning. Kan man på något sätt ändra äggklocksintervallet så att avfrostningen sker under kortare tid alt. med större intervall? Jag har upplevt att den frostar av tätare än vad du säger, men inte klockat har ju som sagt inte haft pumpen mer än kanppt 2 veckor, men börjar redan känna mig lurad. Borde se över möjligheten till bytesrätt, valde mellan denna och FSZ-FD25. Jag trodde den frostade av vid behov, att det satt någon form av sensor som kännde av om det behövde frostas av eller inte alt. att den frostade av tätare vid lägre temp, annars känns det ju som Panasonic köpt sig hängslen och livrem och över-avfrostar för att inte få in massa reklamationeroch således sänker verkningsgraden?!

Jag får se vad installatören säger i morgon, Fidus hade ju läst i manualen att det var max 7 meter rörlängd, jag har 10 meter, installatören sa max 12 meter. Jag var inte på plats när den installerades så kan ju hända att man fuskat någon stans, men när flera upplever samma problem med den långa avfrostningstiden vid dåligt isolerade hus så har jag mest troligt köpt fel pump för mitt behov...  fiR:
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Problem med tät avfrostning HE9LKE
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2011, 15:26:40 »
Hej Manna!  Nej man kan inte ändra på någonting när det gäller de resp pumparnas avfrostningscykler eftersom de är inlagda i styrprogrammen från fabrik, dessutom är de avsedda att skydda pumpen från ev haverier om de inte har full koll när det gäller smörjningen/oljeåterföringen till kompressorn, och därför lägger man in att från vissa utetemperaturer så går den här äggklocksavfrostningen in som därmed återför oljan till kompressorn under avfrostningsproceduren.
Självklart är det mkt viktigt att man tar reda på innan man bestämmer sig för köp vad de resp pumparna har för slags egenskaper, och om de verkligen har de egenskaper som man önskar att pumpen skall ha, för har man väl installerat och kört igång den så kanske man i efterhand upptäcker att det var inte alls vad man egentligen hade förväntat sig av pumpen, och då är det riktigt problematiskt givetvis.
Men kolla gärna upp det här med avfrostningarna på pumpen Manna, tag tid från att innerdelen stannar och tills den startar upp igen efter genomförd avfrostning, kan nästan sätta en kaffekaka med dig om att de resp avfrostningstider och mellanrum i tid mellan avfrostningarna som jag nämnde i tidigare inlägg kommer att stämma överens ganska väl. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Problem med tät avfrostning HE9LKE
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2011, 15:30:07 »
Såg du eller den som var på plats om montören fyllde på mera köldmedia ?
HE9LKE är förfylld för 7m rörlängd
Man kan ha 15m rörlängd som max
Det ska då fyllas på 20g per meter utöver dom 7m som är fyllda från fabrik och har ni 10m så ska det fyllas på 60g

Är det för lite soppa så får ni sämre effekt och den går in i avfrostnignsläge tidigare

Men som du själv säger att har man för liten pump så orkar den inte hålla upp temperaturen i fastigheten och temperaturen sjunker samt att avfrostnignarna kommer tätare då.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Problem med tät avfrostning HE9LKE
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2011, 15:50:59 »
Såg du eller den som var på plats om montören fyllde på mera köldmedia ?
HE9LKE är förfylld för 7m rörlängd
Man kan ha 15m rörlängd som max
Det ska då fyllas på 20g per meter utöver dom 7m som är fyllda från fabrik och har ni 10m så ska det fyllas på 60g

Är det för lite soppa så får ni sämre effekt och den går in i avfrostnignsläge tidigare

Men som du själv säger att har man för liten pump så orkar den inte hålla upp temperaturen i fastigheten och temperaturen sjunker samt att avfrostnignarna kommer tätare då.

Jag var inte hemma, men pratade med installatören som menade att den skulle vara tillräckligt förfylld för 10-11 meter som jag har, får verkligen hoppas att det är felet så att han fyller på med mer köldmedia, är i övrigt nöjd med pumpen vid lägre temp, men det är ju när det blir snorkallt man verkligen vill att den skall fungera!

Är det något mer än de 60 grams fyllning som jag skall ha koll på jag antager att de tömmer allt och mäter hela längden och fyller på nytt efter spec. såg i Fidus signatur om för kort vacuumsug osv...
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Problem med tät avfrostning HE9LKE
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2011, 16:01:27 »
Jag tyckte att jag läste en del innan jag bestämde mig, men givetvis kan man vara efterklok, men i mitt fall handlar det om att den inte fungerar som den skall, det var 13-14 grader som kallast i v-rummet där den är installerad i helgen och denna pump skall klara av att leverera 3,4kW utan problem och när det endast var 42kvm som inte hade radiatorer på vid 14 minus grader så är det något som inte stämmer...

Så med den låga effekten så är det knappast valet av pump som är felet om det inte är så att HE9LKE är så ny på marknaden så att detta inte upptäckts att de har överdrivna marknadsföringsresultat till alla kunder som sitter och kliar sig i skallen vid nyköp...

Panasonic Nordic HE-serien
HE-serien, även kallad ”Flagship”, är modellserien för dig
som vill uppnå maximal värmebesparing. Med marknadens
högsta verkningsgrad (COP), och en värmeeffekt på 3,4kW
när det är -15°C, är HE9LKE från Panasonic den modell som
ger högst värmebesparing av alla luftvärmepumpar enligt
tester gjorda av SP / Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.
Utrustad med funktion för underhållsvärme på +8 eller
+10°C och Super Alleru-Buster luftfilter för ett renare och
friskare inomhusklimat. Inomhusdel i stilren benvit design
med runda eleganta former och komponenter optimerade
för hög driftssäkerhet och bästa möjliga prestanda.


Hej Manna!  Nej man kan inte ändra på någonting när det gäller de resp pumparnas avfrostningscykler eftersom de är inlagda i styrprogrammen från fabrik, dessutom är de avsedda att skydda pumpen från ev haverier om de inte har full koll när det gäller smörjningen/oljeåterföringen till kompressorn, och därför lägger man in att från vissa utetemperaturer så går den här äggklocksavfrostningen in som därmed återför oljan till kompressorn under avfrostningsproceduren.
Självklart är det mkt viktigt att man tar reda på innan man bestämmer sig för köp vad de resp pumparna har för slags egenskaper, och om de verkligen har de egenskaper som man önskar att pumpen skall ha, för har man väl installerat och kört igång den så kanske man i efterhand upptäcker att det var inte alls vad man egentligen hade förväntat sig av pumpen, och då är det riktigt problematiskt givetvis.
Men kolla gärna upp det här med avfrostningarna på pumpen Manna, tag tid från att innerdelen stannar och tills den startar upp igen efter genomförd avfrostning, kan nästan sätta en kaffekaka med dig om att de resp avfrostningstider och mellanrum i tid mellan avfrostningarna som jag nämnde i tidigare inlägg kommer att stämma överens ganska väl. :)

Mvh Raffen.
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Problem med tät avfrostning HE9LKE
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2011, 16:06:53 »
Kanske skulle fråga din installatör hur många maskiner han har med 10-11m rörlängd som han inte fyllt på !!!
har du nästan 11m så får han pytsa i 80g istället.

Är förmodligen din installatör det är fel på och inte maskinen om han/hon inte fyllt på med soppa.


Problemet med alla luft/luft värmepumpar är att när det blir snorkallt så får man mindre effekt från dom och förra vintern samt delvis denna vinter så har det varit ovanligt kallt så det finns många värmepumpar som är dimensionerde för mer "normala" vintertemperaturer och därmed får problem nu när vi har vargavintrar.

Fortsätter det så här kommande vintrar så kan man inte köpa för stor värmepump  ;)
Vi hade -29 grader igår och jag trodde jag såg fel på termometern !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Problem med tät avfrostning HE9LKE
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2011, 16:07:05 »
Såg du eller den som var på plats om montören fyllde på mera köldmedia ?
HE9LKE är förfylld för 7m rörlängd
Man kan ha 15m rörlängd som max
Det ska då fyllas på 20g per meter utöver dom 7m som är fyllda från fabrik och har ni 10m så ska det fyllas på 60g

Är det för lite soppa så får ni sämre effekt och den går in i avfrostnignsläge tidigare

Men som du själv säger att har man för liten pump så orkar den inte hålla upp temperaturen i fastigheten och temperaturen sjunker samt att avfrostnignarna kommer tätare då.

Jag var inte hemma, men pratade med installatören som menade att den skulle vara tillräckligt förfylld för 10-11 meter som jag har, får verkligen hoppas att det är felet så att han fyller på med mer köldmedia, är i övrigt nöjd med pumpen vid lägre temp, men det är ju när det blir snorkallt man verkligen vill att den skall fungera!

Är det något mer än de 60 grams fyllning som jag skall ha koll på jag antager att de tömmer allt och mäter hela längden och fyller på nytt efter spec. såg i Fidus signatur om för kort vacuumsug osv...

Hej Manna!  Njae har det inte varit något gasläckage på pumpen så behöver man inte tömma pumpen på gas, är det bara så att man har missat att extrafylla med 20 gr/meter pga din lite längre anslutningslängd så kan man bara kompetteringsfylla i med ny gas för dina resterande meters anslutning ifrån 7 meter räknat och uppåt om det nu var 10 eller 11 meter, dvs 60 eller 80 gram gas isf. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Problem med tät avfrostning HE9LKE
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2011, 16:13:29 »
Jag tyckte att jag läste en del innan jag bestämde mig, men givetvis kan man vara efterklok, men i mitt fall handlar det om att den inte fungerar som den skall, det var 13-14 grader som kallast i v-rummet där den är installerad i helgen och denna pump skall klara av att leverera 3,4kW utan problem och när det endast var 42kvm som inte hade radiatorer på vid 14 minus grader så är det något som inte stämmer...

Så med den låga effekten så är det knappast valet av pump som är felet om det inte är så att HE9LKE är så ny på marknaden så att detta inte upptäckts att de har överdrivna marknadsföringsresultat till alla kunder som sitter och kliar sig i skallen vid nyköp...

Panasonic Nordic HE-serien
HE-serien, även kallad ”Flagship”, är modellserien för dig
som vill uppnå maximal värmebesparing. Med marknadens
högsta verkningsgrad (COP), och en värmeeffekt på 3,4kW
när det är -15°C, är HE9LKE från Panasonic den modell som
ger högst värmebesparing av alla luftvärmepumpar enligt
tester gjorda av SP / Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.
Utrustad med funktion för underhållsvärme på +8 eller
+10°C och Super Alleru-Buster luftfilter för ett renare och
friskare inomhusklimat. Inomhusdel i stilren benvit design
med runda eleganta former och komponenter optimerade
för hög driftssäkerhet och bästa möjliga prestanda.


Hej Manna!  Nej man kan inte ändra på någonting när det gäller de resp pumparnas avfrostningscykler eftersom de är inlagda i styrprogrammen från fabrik, dessutom är de avsedda att skydda pumpen från ev haverier om de inte har full koll när det gäller smörjningen/oljeåterföringen till kompressorn, och därför lägger man in att från vissa utetemperaturer så går den här äggklocksavfrostningen in som därmed återför oljan till kompressorn under avfrostningsproceduren.
Självklart är det mkt viktigt att man tar reda på innan man bestämmer sig för köp vad de resp pumparna har för slags egenskaper, och om de verkligen har de egenskaper som man önskar att pumpen skall ha, för har man väl installerat och kört igång den så kanske man i efterhand upptäcker att det var inte alls vad man egentligen hade förväntat sig av pumpen, och då är det riktigt problematiskt givetvis.
Men kolla gärna upp det här med avfrostningarna på pumpen Manna, tag tid från att innerdelen stannar och tills den startar upp igen efter genomförd avfrostning, kan nästan sätta en kaffekaka med dig om att de resp avfrostningstider och mellanrum i tid mellan avfrostningarna som jag nämnde i tidigare inlägg kommer att stämma överens ganska väl. :)

Mvh Raffen.

Hej Manna!  Ja man skall nog inte alltid tro så där väldigt mkt på allt vad Panasonic skriver i sina annonser i sin marknadsföring, de är faktiskt avsevärt duktigare rent praktiskt på annonsering och marknadsföring än vad de är med sina resp pumpar. ;) :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Problem med tät avfrostning HE9LKE
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2011, 16:37:59 »
Panasonic har uppgett vad maskinen lämnade för effekt vid -15 grader när den testades av Statens provningsanstallt !
Vad som kan vara fel i detta vet jag inte.
Deras stycke om att den ger mest värmebesparing är dock lite missvisande för det beror på hur kraftiga maskiner man jämför med och vilket effektbehov fastigheten har.

Att sedan så gott som alla tillverkare skriver att dom är störst bäst och vackrast får man ta med en nypa salt  ;)
Många tillverkare leker med siffror för att se bäst ut på papperet så ibland måste man även kolla det finstilta om hur man fick fram effekten eller effektiviteten.

Manna

Om nu din installatör inte har sjabblat med något annat vid installationen så det har läckt ut gas så behöver det enbart fyllas på, vill du vara på säkra sidan om förtroendet är naggat i kanten ska du be honom tömma den med tömningsaggregat och väga och fylla på med rätt mängd.
Mängden som skall vara i för upp till 7m står på märkskylten på höger sida om utedelen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med tät avfrostning HE9LKE
« Svar #14 skrivet: 15 februari 2011, 16:47:52 »
Manna,

Jag har beskrivit detta tidigare på forumet, exakt så som du säger, att pumpen avfrostar så länge att gångtiden tills nästa avfrostning inte kan hämta tillbaks tempförlusten.

Men det har resuterat i att jag anklagas för hot och utpressning!

MVH/Fidusen
« Senast ändrad: 16 februari 2011, 13:40:56 av Fidusen »
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!