Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: valet av fönsterbräda - urfräst eller hel?  (läst 23597 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
valet av fönsterbräda - urfräst eller hel?
« skrivet: 12 september 2010, 15:14:17 »
Jag vill ju tro att valet utav fönsterbräda har viss vikt ifall man är riktigt nördig.


Den med utfrästa spår bör ju innebära att varmluften stiger snabbare rakt upp.
Medan den släta bör ju då bromsa varmluften, tvinga den mer utåt mot rummet.

Vilken hade ni valt och varför?





* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: valet av fönsterbräda - urfräst eller hel?
« Svar #1 skrivet: 12 september 2010, 16:53:11 »
jag valde hel bräda, och det ångrar jag nu huvuddunk.... vid vissa driftfall får jag kondens på rutan och det är väldigt irriterande.
jag vet att ventilationen inte är superbra hos mig, men dom fönster som fortfarande har ventilerade fönsterbrädor får aldrig kondens på sig.

du kanske har superventilation? då spelar det nog ingen roll vilka du väljer.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: valet av fönsterbräda - urfräst eller hel?
« Svar #2 skrivet: 12 september 2010, 17:01:50 »
Har bara mekanisk ventilation, kök/bad... sen är det fönsterventilerna i de övriga rummen - vilket jag antar betraktas som sämre ventilation  ::)

Fast hur vet du att det hade blivit skillnad med urfräst bräda?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: valet av fönsterbräda - urfräst eller hel?
« Svar #3 skrivet: 12 september 2010, 18:00:35 »


Fast hur vet du att det hade blivit skillnad med urfräst bräda?

Jag har några fönsterbrädor som inte är bytta än, dom har frästa ventilationsspår i sig och där blir det inte kondens
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: valet av fönsterbräda - urfräst eller hel?
« Svar #4 skrivet: 12 september 2010, 20:44:10 »
När jag böt fönster så skulle jag vara "duktig" och gjorde hela fönsterbrädor av virke från 40 talet. Under vissa förhållanden så blev det ju kondens på rutornas nederdel. Det slutade med att jag fick ta upp ett spår i fönsterbrädan, då försvann kondensen eftersom det ventilerade bättre i rutans nederkant.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: valet av fönsterbräda - urfräst eller hel?
« Svar #5 skrivet: 17 september 2010, 19:46:45 »
Ni som får kondens, är det gamla eller nya fönster? Jag vill tro att ett modernt fönster inte blir lika kallt som ett enklare, äldre fönster.

Som svar på din fråga Kalle, du ska självklart ha riktiga, fasta fönsterbrädor, inte sån där japanskit med konsoller. Då utnyttjar du smygens djup bättre och fönsterbrädan behöver inte gå lika långt ut över elementet.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: valet av fönsterbräda - urfräst eller hel?
« Svar #6 skrivet: 17 september 2010, 19:51:14 »
Som svar på din fråga Kalle, du ska självklart ha riktiga, fasta fönsterbrädor, inte sån där japanskit med konsoller. Då utnyttjar du smygens djup bättre och fönsterbrädan behöver inte gå lika långt ut över elementet.

Anar att dessa på bild är 'japanskit'?

Vill ju helst inte att radiatorerna sticker ut mer än brädorna för det skulle se mupp ut här, hehe
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: valet av fönsterbräda - urfräst eller hel?
« Svar #7 skrivet: 17 september 2010, 19:58:03 »
Som svar på din fråga Kalle, du ska självklart ha riktiga, fasta fönsterbrädor, inte sån där japanskit med konsoller. Då utnyttjar du smygens djup bättre och fönsterbrädan behöver inte gå lika långt ut över elementet.

Anar att dessa på bild är 'japanskit'?

Vill ju helst inte att radiatorerna sticker ut mer än brädorna för det skulle se mupp ut här, hehe

Ehm, sånt är ju högst personligt, men jag tycker såna fönsterbrädor ser fåniga ut och de tar ganska mycket plats i rummet.

Hur långt ut från väggen bygger dina element?
Hur mycket skulle en sån bräda du har på bilden bygga?
Hur djup blir smygen?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: valet av fönsterbräda - urfräst eller hel?
« Svar #8 skrivet: 17 september 2010, 20:18:55 »
Minns inte vad smygel är, underliggande brädan eller den ram utanpå väggen som folk har men inte jag?

Men ifall jag inte har fönsterbräda så är skivan vid fönstret totalt 68mm djup, varav 4mm sticker utanför väggen.

Radiatorerna blir ca 130mm ut från väggen.

mina nuvarande fönsterbrädor, diskreta, är 138mm djupa så de kan funka sen. Bara att de inte har utfrästa spår...

Hade tänkt skaffa sånna som på första bilden, såga bort innersta biten och då få ungefär lagom djup som inte tarupp onödigt mycket.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: valet av fönsterbräda - urfräst eller hel?
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2010, 08:49:56 »
Har du radiatorer under fönsterna så skall det alltid vara nån form av luftslits i fönsterbänken (kan lösas t.e.x. genom att snyggt borra ett antal hål eller annat) som motverkar kallraset som annars blir.

Jag har en lågenergikåk med tjocka väggar/djupa fönsternischar, lågenergifönster och golvvärme, i vintras när det var -30 så fick jag is på insidan längst ned i hörnen på fönsterna eftersom det inte finns nån bra ventilation in i nischerna.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

baggeh

  • Gäst
baggeh
SV: valet av fönsterbräda - urfräst eller hel?
« Svar #10 skrivet: 10 november 2011, 20:43:32 »
Tänkte bara sticka in o säga att fönsterbrädan inte har jättemkt att göra med kondensen, en perforerad bräda släpper mer värme direkt till rutan vilket gör att rutan värms något mer vilket i sin tur i betyder MER kondens eftersom den blir varmare o drar till sig mer kyla o skapar mer kondens.

Vill du inte ha kondens ska du se till att det är bra ventilerat mellan yttre och inre bågarna.

Perforerat suger att lägga saker på! såsom brödsmulor.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: valet av fönsterbräda - urfräst eller hel?
« Svar #11 skrivet: 10 november 2011, 21:04:07 »
@ baggeh: Nu var det väl kondens på insidan av fönstren det gällde och då
blir det mindre kondens ju varmare den ytan blir.

Med gamla fönster och gamla hederliga radiatorer var det tänkt att radiatorerna
skulle skicka upp en varm luftström förbi fönstret för att motverka kallras. Luften
rörde sig sedan längs taket och ner längs en innervägg och så tillbaka till radiatorn
igen längs golvet. Med en rejäl fönsterbräda utan ventilationsspalter riktas den varma
luftströmmen från radiatorn rakt ut i rummet på en meters höjd och där möter den en
kall nedåtgående luftström som kyls av fönstret. En del av luften kommer att gå i den
"kalla" cirkulationen upp till taket, kanske mitt i rummet och sedan ut till ytterväggen igen.
Resten av luften går i den "varma" cirkulationen upp till taket i inre delarna av rummet
och sÃ¥ längs golvet tillbaka till radiatorn igen.  Ingen ordning pÃ¥ nÃ¥'t alltsÃ¥  a:gl
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 524
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!