Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor...  (läst 3612 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar (tror jag) värmepumpar!
Frågor...
« skrivet: 24 maj 2005, 09:56:29 »
Hur beräknar man aktivt borrdjup?
Kan man lita på borrprotokollets värden? Har hört på omvägar att det finns oseriösa borrfirmor som kapar slangarna för att få det att verka djupare än det egentligen är, finns det någon sanning i det? Kan man kolla det på något sätt, typ mäta motståndet i slangarna?
Många frågor på en ggn... Tacksam för svar! a:gl
THERMIA Diplomat 8 TWS. 2x120 m borra dia 4" enl Normbrunn -97 2005-05-11.
Visdomsord:
"Bromsen, är fartens värsta fiende"
"Fördomar spar tid"

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Frågor...
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2005, 10:51:26 »
Det är lätt att loda i slangen om det är T-kopplingar pÃ¥ köldbärarslangen i stället för vinkelkopplingar vid övergÃ¥ngen frÃ¥n borrhÃ¥let till den horisontella delen in mot huset. Fiskelina med nÃ¥gon tyngd fungerar utmärkt. BorrhÃ¥let är ungefär en meter djupare än lodat djup pga sänket längst ner pÃ¥ slangen. 

Resultatet av min lodning blev att jag fick slangen utbytt då det var veck på den. På åtminstone två ställen var den ihopklämd till mindre är 14 mm fritt genomlopp. Dessutom fick jag 1000 kr tillbaka då hålet var grundare än fakturerat djup.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Norton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar (tror jag) värmepumpar!
SV: Frågor...
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2005, 11:07:35 »
Det är lätt att loda i slangen om det är T-kopplingar på köldbärarslangen i stället för vinkelkopplingar vid övergången från borrhålet till den horisontella delen in mot huset. Fiskelina med någon tyngd fungerar utmärkt. Borrhålet är ungefär en meter djupare än lodat djup pga sänket längst ner på slangen. 

Menar du att du lodar i slangen....?
Räknar man totala vattenpelaren i hålet som Aktivborra, jag fårstår inte.
Jag som har 171m djupt första hål, dock med 50m borr sig, och ett hål till på 120m. Har jag 291m aktiv borra? Sc:,h
Näe, det tror jag inte...! Man borde väl räkna av luftspalten i hålet iallafall. Den ger väl ingen energi, eller minimal iallafall.
THERMIA Diplomat 8 TWS. 2x120 m borra dia 4" enl Normbrunn -97 2005-05-11.
Visdomsord:
"Bromsen, är fartens värsta fiende"
"Fördomar spar tid"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor...
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2005, 11:53:47 »
Aktivt djup= kollektorns längd i hålet (du kan inte räkna den del du inte kan få ned någon slang i), med dessa tillägg.

HÃ¥let skall vara vattenfyllt
Det aktiva hålet börjar mätas sedan du kommit till berg
Vattenfyllt hål ovan berg kan räknas till 1/3

Ex.
200 meters borrdjup, 20 meter till berg, 10 meter till vatten.

180 meter aktivt (vattenfyllt + i berg)
10 meter vattenfyllt hål ovan berg räknas till 1/3, alltså ca 3.3 meter.

Detta ger ett aktivt hål om ca 183.3 meter. (-1 meter för bottenvikten om man skall vara kinkig)

Om du har 2 X 120 meter, 6 meter till berg och 3 meter till vattenpelare så blir det:

114+114+1+1=230 meter, dra av 2 meter för bottenvikterna så kommer du på 228 meter.

Du lär kunna sälja överskottsenergin till grannen.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Frågor...
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2005, 12:20:55 »
Det Roland menar (tror jag) är en metod för att kontrollera borrdjupet/kollektorlängd och inte aktivt djup.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor...
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2005, 13:13:19 »
Det Roland menar (tror jag) är en metod för att kontrollera borrdjupet/kollektorlängd och inte aktivt djup.

/Johan

Se bara till att du har en lina som håller och att du satt fast vikten ordentligt om du lodar i slangarna.
Du vill inte ha en blyvikt i din kollektor p.g.a. slarv eller otur skulle jag tro, det kan bli lite problem med flödet då...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Norton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar (tror jag) värmepumpar!
SV: Frågor...
« Svar #6 skrivet: 26 maj 2005, 22:04:06 »
Aktivt djup= kollektorns längd i hålet (du kan inte räkna den del du inte kan få ned någon slang i), med dessa tillägg.

HÃ¥let skall vara vattenfyllt
Det aktiva hålet börjar mätas sedan du kommit till berg
Vattenfyllt hål ovan berg kan räknas till 1/3

Ex.
200 meters borrdjup, 20 meter till berg, 10 meter till vatten.

180 meter aktivt (vattenfyllt + i berg)
10 meter vattenfyllt hål ovan berg räknas till 1/3, alltså ca 3.3 meter.

Detta ger ett aktivt hål om ca 183.3 meter. (-1 meter för bottenvikten om man skall vara kinkig)

Om du har 2 X 120 meter, 6 meter till berg och 3 meter till vattenpelare så blir det:

114+114+1+1=230 meter, dra av 2 meter för bottenvikterna så kommer du på 228 meter.

Du lär kunna sälja överskottsenergin till grannen.  ;)

Tack.... Vad man lär sig här, tack igen!
Ja, man kanske skulle sälja lite ::) Nån som vill köpa  *vinkar*!

Tänk vad ett misstag av borraren kan göra för en novis. Men jag tycker nog lite synd om dom i alla fall :'(

Det Roland menar (tror jag) är en metod för att kontrollera borrdjupet/kollektorlängd och inte aktivt djup.

/Johan

Menar ni att man ska stoppa in något(blyvikt) i kollektor slangen efter att det är spritfyllt?
THERMIA Diplomat 8 TWS. 2x120 m borra dia 4" enl Normbrunn -97 2005-05-11.
Visdomsord:
"Bromsen, är fartens värsta fiende"
"Fördomar spar tid"

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Frågor...
« Svar #7 skrivet: 26 maj 2005, 22:42:01 »
Det skulle gå att loda kollektorlängden med en liten vikt och tex. en fiskelina. Det viktiga är att inte vikten kan täppa till slangen om man har otur och tappar den. Därför kan det vara bra att använda kroppen från ett 5-10gr fiskedrag (typ droppen men med avtagen krok och flöjel).

Men så länge som man litar på den som lämnat uppgifterna om hur lång kollektorn är så behövar man inte mäta.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!