Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: koppla varmvatten till dis och tvättmaskin?  (läst 20486 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
koppla varmvatten till dis och tvättmaskin?
« skrivet: 19 mars 2010, 21:13:54 »
Tanken är att vattnet som värms av värmepumpen bara kostar 1/3 av vad det kostar att värma det med elpatronen i tvätt/disk maskinen om man räknar med COP1:3
Nackdelen är dock att det används varmvatten till att skölja.

Är det någon som vet om detta är en bra ide?
Antar att om maskinen gör av med 2 liter sköljvatten per 1 liter varmvatten så är det inte längre en bra ide.

Kan tänka mig att moderna maskiner är väldigt vattensnåla och gör detta till en god ide eller?
Det går dessutom fortare att tvätta/diska om man kör med förvärmt vatten, det är en extra bonus.

kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: koppla varmvatten till dis och tvättmaskin?
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2010, 21:34:09 »
Tanken är att vattnet som värms av värmepumpen bara kostar 1/3 av vad det kostar att värma det med elpatronen i tvätt/disk maskinen om man räknar med COP1:3
Nackdelen är dock att det används varmvatten till att skölja.

Är det någon som vet om detta är en bra ide?
Antar att om maskinen gör av med 2 liter sköljvatten per 1 liter varmvatten så är det inte längre en bra ide.

Kan tänka mig att moderna maskiner är väldigt vattensnåla och gör detta till en god ide eller?
Det går dessutom fortare att tvätta/diska om man kör med förvärmt vatten, det är en extra bonus.



hej
jag har varm vatten på både disk & tvätt-maskin
men har en cylinda TMC med varm-vatten in tag
så den sköljer med kall-vatten
vet inte hur mycket man spar ?
men snabb är den när den (slipper) värma vattnet
kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: koppla varmvatten till dis och tvättmaskin?
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2010, 22:24:33 »
Matrester...

typ äggviteämnen koagulerar i varmt varmvatten och då diskar maskinen sämre anses det. Trots detta tror jag att flera på forumet kör med VV till disk.

Har själv en VP som så här års värmer VV till cirka 35 ºC. Sedan eftervärmer jag VV till 60 ºC och blandar ner till 52 ºC. Det tror jag blir för varmt för disk och tvätt.

Har funderat pÃ¥ att koppla  35 ºC VV frÃ¥n VP direkt till disk och tvätt.

Du har ju en VVB som du kanske eftervärmer VV i?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: koppla varmvatten till dis och tvättmaskin?
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2010, 22:33:17 »
min tvättmaskin pÃ¥ 40 ºC tar 0,8 kwh diskmaskinen tar 1,08 kwh pÃ¥ normalprog  sÃ¥ nÃ¥gra jättepengar sparar man nog inte
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: koppla varmvatten till dis och tvättmaskin?
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2010, 22:38:48 »
Det varmvatten som fyller diskmaskinen är inte så varmt att det är några problem med äggviteämen. Diskmaskinen är kall i början av diskningen och det vatten som kommer in är kanske 50 grader men kyls omedelbart ner till 30-40 grader och vid en temperaturen koagulerar ingen äggvita.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: koppla varmvatten till dis och tvättmaskin?
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2010, 22:45:42 »
Det varmvatten som fyller diskmaskinen är inte så varmt att det är några problem med äggviteämen. Diskmaskinen är kall i början av diskningen och det vatten som kommer in är kanske 50 grader men kyls omedelbart ner till 30-40 grader och vid en temperaturen koagulerar ingen äggvita.

Olika maskiner är olika...

min börjar med en fördisk med kallvatten. Om man istället matar den med 52 ºC VV sÃ¥ värms nog innehÃ¥llet upp rejält. Sedan fyller den pÃ¥  med ytterligare 52 ºC VV för huvud-disk....

Men jag håller med, det är ingen stor förtjänst.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: koppla varmvatten till dis och tvättmaskin?
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2010, 23:38:14 »
Det är kanske som ni säger, inga stora pengar det handlar om.
Har inte räknat, men om det bara går åt en krona för en disk eller tvätt så är ju nog disk och tvättmedel där man ska spara pengarna :-)
Jag har vvb separat och förvärmer vattnet via värmepumpen så tanken var att plocka det ungefär 35gradiga vattnet vilket ju verkar vara "lagom" enligt er.

Allvarligt talat trodde jag att dessa maskiner slukade mycket mer ström än så.
Det går åt många diskmaskiner på ett varmt bad :-)
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: koppla varmvatten till dis och tvättmaskin?
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2010, 07:28:04 »
Vår diskmaskin är 2-3år, den håller väldigt länge, över 2tim, och går supertyst! Tar in kallvatten, men verkar inte förbruka mycket, men ska logga den.

Näste man på tur är tvättmaskinen...

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: koppla varmvatten till dis och tvättmaskin?
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2010, 20:39:04 »
Diskmaskiner koppla ofta på VV, det ger kortare disktid, sköljer bättre och vid avslutad disk är diskgodset varmt och om man då ställer luckan på glänt självtorkar disken utan att ett torkprogram drar onödig el.

Tvättmaskiner kopplas däremot på kallvatten eftersom tvättprogrammet bör starta med kallt vatten för att bland annat blodfläckar skall gå bort och inte bli permanenta.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: koppla varmvatten till dis och tvättmaskin?
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2010, 20:57:08 »
Skulle nog säga att de flesta diskmaskiner är kopplade på kv, disken är lika varm ändå, skillnaden att det värms i maskinen till rätt temp..

Och vi kör aldrig med torkprogrammet, undrar vad detta skall ge? Vart skall fukten ta vägen? Vi ställer luckan lite på glänt..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: koppla varmvatten till dis och tvättmaskin?
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2010, 21:25:02 »
Som jag har förstått så är poängen med torkprogrammet förrutom att torka disken att det blir väldigt varmt.
Tror jag läste 120-140 grader någonstans och detta tillsammans med den torra luften dödar effektivt de otrevliga mikroorganismer som eventuellt överlevt diskningen.

Vart fukten tar vägen kan man ju fundera på...
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: koppla varmvatten till dis och tvättmaskin?
« Svar #11 skrivet: 20 mars 2010, 22:44:14 »
Diskmaskinen är kopplat till VV men  det är sÃ¥ lÃ¥ngväg frÃ¥n VP att vattnet är inte skärskild
varmt  innan den slutar att ta  vatten. Torken har gÃ¥tt nÃ¥gon gÃ¥ng av slarv.
Fukten tar vägen in i rummet och går via ventilation ut. Annars hade huset möglad bort för längesedan

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: koppla varmvatten till dis och tvättmaskin?
« Svar #12 skrivet: 20 mars 2010, 23:03:24 »
Efter avslutat diskprogramm, med luckan stängd, fukten blir kvar i maskinen, än hur mycket värme som tillsätts, bäst att öppna luckan på glänt, och köra köksfläkten ett tag..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: koppla varmvatten till dis och tvättmaskin?
« Svar #13 skrivet: 21 mars 2010, 12:34:38 »
Mhm, så varmvatten, ens med diskmedel, biter dåligt på äggviteämnen, så diskmaskinen kör första stunden i kallvatten, innan den värmer upp och släpper på diskmedel.

Tvättmaskinen, ja, vad gör du om du behöver tvätta nåt i under 50 grader, typ en ylletröja eller nåt?

Nej, det ska vara kallvatten till maskinerna, om dom inte har separat intag för varmvatten.

Kan påpeka, för dom som läser delen om tvättmaskinen och tänker "jamen då kan man väl koppla den på blandaren då?", att det går inte heller, för om man har blandaren ställd i mittläge, öppen, och tvättmaskinens ventil är stängd så kommer grannen få ditt varmvatten när han försöker spola kallvatten. Detta råkar vara direkt straffbart.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: koppla varmvatten till dis och tvättmaskin?
« Svar #14 skrivet: 21 mars 2010, 14:14:47 »
Jag har i ca 30 år kört med varmt vatten till diskmaskinen och ALDRIG haft nått problem med äggviteämen som "bränner" fast. Tidigare hade jag vedeldning och betydligt varmare vatten än det som numera kommer från värmepumpen. Dels är vattnet (nästan alltid) som ligger i rört inte lika varmt som i beredaren dels är diskmaskinen och disk kall vid första fyllningen samt mängden vatten inte är större än en par liter, det gör att temperaturen inte blir så hög att det skulle innebära nått problem.
Att påstå att det skulle vara nått problem är bara ett teoretiskt dåligt underbyggt antagande, sedan att det ekonomiskt spelar mindre roll är en annan sak. Dock diskar maskiner med varmvattenanslutning betydligt snabbare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!