Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r det att blanda R134a och R410a och fÃ¥ R407c?  (läst 5766 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mr.persson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TORPSHAMMAR SWEDEN
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad jag förstår så är R407c en blandning av R134a och R410a skulle det vara möjligt att blanda detta själv eller?
Skulle ju vara smidigt med tre kylmedium  men tvÃ¥ tuber eller om man bara har tillgÃ¥ng till R134a och R410a men vill ha R407c.... 
Villa 85kvadrat + inredd källare under hela byggt 1957 modulhus. CTC EcoPart 7.5 Kw bereder varm vatten med direkt el planer på solvärme. Total förbrukning ca 17000 Kw varav värme är ca 9000 Kw. Och en energicentra pump installerad i svärmoras hus....

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Går det att blanda R134a och R410a och få R407c?
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2010, 22:17:56 »
R407C=52%R134a,25%R125,23%R32.

Vad skulle vitsen vara att blanda R407C,med ytterligare en blandgas Tex, R410A?

Krångligt nog ändå.
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Går det att blanda R134a och R410a och få R407c?
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2010, 23:11:46 »
407c är inte på nåt sätt udda så det skulle va svårare att få tag på, så det finns ingen vits med att blanda, men visst, det går att blanda till det.
407c är dock en riktig kompromissgas med sina 6graders glide, den kom till för att kylbranchen ville ha en snarlik ersättare till den äkta varan, R22.

Utloggad mr.persson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TORPSHAMMAR SWEDEN
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Går det att blanda R134a och R410a och få R407c?
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2010, 23:30:16 »
Tack så mycket Oskar.
Tanken slog mig bara när jag läste lite om R407c som jag har i min CTC.
Så vid kris får jag tömma bilen (R134a) och luftvärmepumpen (R410a) och leka kemist. :)
Villa 85kvadrat + inredd källare under hela byggt 1957 modulhus. CTC EcoPart 7.5 Kw bereder varm vatten med direkt el planer på solvärme. Total förbrukning ca 17000 Kw varav värme är ca 9000 Kw. Och en energicentra pump installerad i svärmoras hus....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Går det att blanda R134a och R410a och få R407c?
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2010, 06:42:59 »
Som sagts av både Oskar eller Guten...R407C är inget konstigt att få tag på.

Däremot kan man om man är duktig och har lite fingertopps-känsla fuska lite på en maskin som läckt i gasfas..och någon skit-tekniker varit där och bara fyllt på R407C vid läcka (händer tyvärr i våran bransch).
Har man det jävligt körigt kan man göra en tillfällig lösning, eftersom masinen löser pÃ¥ högtryck pga för hög inblandning av R32 och R125....man kan dÃ¥ tömma ur lite lagom till sin skrot-kruka och fylla pÃ¥ med R134a ... och vips stämmer värdena igen  ;)

Gäller bara att komma ihÃ¥g Ã¥tgärden..sÃ¥ den inte blir permanent  ;D  ;D
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Går det att blanda R134a och R410a och få R407c?
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2010, 22:58:46 »
ja precis ace!

har man en större anläggning med säg 20-50kg R407c (vad det nu skulle vara för nåt) som man får läckage på, så är det ju inte gratis för kunden att man evakuerar all gammal gas och tankar nytt, man kan istället kolla var läckan finns, har man sån tur att den är i en vätskeledning och det läcker under drift så har inte blandningsförhållandet påverkats av läckaget, likadant om det är i botten på en köldmedietank, då läcker det ut vätska även om aggregatet står still. då kan man suga ur bef. gas, laga läckan och fylla på samma gas+ justera upp mängden med ny gas.
har det läckt i gasform så kan man ju leka kemist och kolla gasens ångtryck och justera inblandningen men det laborerandet kostar då lika mycket om inte mer för kunden än att tanka nytt.
407c är en skitgas, 22:an var bättre, ingen glide, kemiskt stabil, funkade med mineraloljor...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!