Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump och elburen luftvärme?  (läst 7527 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maranello

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-1
Luftvärmepump och elburen luftvärme?
« skrivet: 30 mars 2005, 10:04:26 »
Hej!
Jag har i en annan tråd fått lite tips angående mina VP-funderingar, men nu har jag en mer specifik fråga. Vi bor i ett hus med så kallad luftburen el-värme (mekanisk till- och frånluft med återvinning). Elbatteriet är på 6 KW. Huset är 1.5 plan på 155 m2, byggt 1990.
Vid golvet i hallen, som är centralt i huset, sitter ett cirkulationsluftintag. Övriga insug sitter i kök, badrum och kläddkammare. Att luften från kök/badrum går rakt ut via värmeväxlaren förstår jag men vad händer med luften som sugs in i luftintaget i hallen? Sprids den ut i övriga rum via utblåsen i taken eller sugs den också ut via värmeväxlaren?

Anledningen att jag frågar är att jag funderar skarpt på att montera en luftvärmepump i hallen/trapphuset. Eftersom hallen därmed blir det varmaste rummet så kommer en hel del värme att sugas in i cirkulationsintaget. Vore perfekt som luften som sugs in där inte lämnar huset utan bara "vispas runt" i huset. Om den sugs ut finns risken att det enbart kommer ut sval/kall luft i utblåsen i taken.

Vad tror ni?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump och elburen luftvärme?
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2005, 10:22:19 »
I den typ av system som du har brukar den större delen av luftflödet cirkulera runt, endast en mindre del byts ut.

Exakt hur det fugerar i ditt fall vet jag inte, men frånluften från toa, tvättstuga och kök brukar passera en värmeväxlare och sen lämna byggnaden. (skitlukten vill du inte blåsa in igen...)

Tilluft finns också antar jag, den skall ersätta den luft som sugs ut, men den stora delen av cirkulationsluften (all) sugs nog in i hallen och trycks, tillsammans med tilluften, in i husets tilluftsventiler igen.

Som jag ser det har du goda förutsättningar att få riktigt bra funktion på en luft/luft-värmepump tack vare att du får hjälp med distributionen av din ventilationsanläggning.

Tappvarmvattnet kommer du dock ej åt att värma.

Bäst kan du väl själv kolla hur ledningarna går?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Maranello

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-1
SV: Luftvärmepump och elburen luftvärme?
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2005, 10:54:22 »
Bäst kan du väl själv kolla hur ledningarna går?
Har precis monterat en ny VVB så jag är enbart intresserad av att värma luften på ett bra sätt.

Jag tycker det är lurigt att kolla hur rören är dragna. I värmeväxlaren finns 4 st pipor. 2 st är ju självklara. Frisk och kall luft utifrån kommer in i ett rör. Smutsig frånluft blåser ut i det andra. Sen finns det två till. Ett borde komma från kök/badrum som ska ut. Det sista måste vara tilluften som blivit förvärmd i växlaren som ska in i huset igen.

Var cirkulationsluften kommer in i bilden blir jag inte klok på...
Det kan väl ändå inte vara så att cirkluftintaget går ihop med kök/badrum innan växlaren så att allt blåses ut?
Jag antar/hoppas att cirkulationsluften kommer in i röret med den förvärmda tilluften efter växlaren. Kan det vara så? Borde det i så fall inte finnas något spjäll så att man kan styra blandning?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump och elburen luftvärme?
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2005, 11:00:22 »
Friskluften tillförs förmodligen före elvärmen i cirkulationslufts-systemet (inte säker) detta för att tempregleringen skall fungera oavsett varierande frisklufts-temp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Maranello

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-1
SV: Luftvärmepump och elburen luftvärme?
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2005, 12:13:32 »
Ja, elvärmaren måste komma in sist i kedjan.
Nån som med säkerhet vet var cirkualtionsluften kommer in i bilden? Före eller efter värmeväxlaren.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump och elburen luftvärme?
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2005, 20:30:13 »
Citera
Ja, elvärmaren måste komma in sist i kedjan.

Inte säkert, bara tempgivaren sitter efter friskluftens "inträde" i tilluftskanalen så funkar regleringen, men kör man in den innan så får man en bättre filtrering av tilluften, det är vad jag skulle ha sett till om jag konstruerat aggregatet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bjohan35

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump och elburen luftvärme?
« Svar #6 skrivet: 10 april 2005, 23:49:53 »
Hej,
jag har också ett system med luftburen elvärme integrerat i ventilationssystemet. Huset är byggt -90 och fabrikat på systemet är ENESSEN.
Är ingen expert på området men jag har hyfasd pejl på hur det funkar i min kåk: Enbart frånluft från badrum + kök går till värmeväxlaren.
Cirkulationsintaget sitter också i mitt fall i hallen centralt i huset, därifrån går luften i ett rör under golvet (ett rör i krypgrunden som säkert har diameter 500 mm inklusive isolering) och går sedan upp genom golvet i den klädkammare där luftvärmeaggregaten sitter.
Luften går upp i en stor blandningslåda (platsbyggd på golvet av spånskivor), till denna låda kommer också röret med den förvärmda tilluften från värmeväxlaren (med ett spjäll för justering av mängden).
Från lådan går två spirorör upp till varsitt luftvärmeaggregat (värmare + circulationsfläkt) och vidare ut till tilluftsdonen i taken på alla rum utom våtrummen som bara har frånluft. Uppvärmningen styrs i mitt fall av två termostater som sitter på olika ställen i huset - ett för varje luftvärmeaggregat.
Helt klart är att  circulationsluften har mycket större flöde än den tilluft som kommer utifrån, det syns om inte annat på rördimensionerna.

Jag funderar också på att skaffa en luft/luft-värmepump men frågan om placeringen känns inte helt enkel.
För att få optimal spridning av värmen och helt slippa ljudproblem så vore ju det bästa att få in värmen i blandningslådan.
Den är så stor (400 x 400 x1300 mm) så en innedel får i och för sig plats där - men hur funkar det i praktiken??
För det första så måste säkert termostaten dras ut som en rumstermostat - går detta på "standardaggregaten"?
Sen är ju frågan hur innedelen trivs i en låda - borde inte vara helt orealistiskt om luftfödet  är tillräckligt stor men känns ändå som ett högriskprojekt? (alternativet med pumpar som är anpassade för kanalinbyggnad känns inte heller optimalt - de verkar vara dyrare o ha sämre verkningsgrad?)

Antagligen är det säkrare att sätta luft/luftvärmepumpen på konventionellt sätt och placera den nära circulationsintaget för att få bra spridning på värmen + att se till att innedelen blåser åt samma håll som luftflödet från luftvärmesystemet.
Kanske också måste flytta en termostat eftersom man väl får räkna med att det blir varmare nära innedelen vilket lurar termostaten.

Vore intressant att höra vad andra som har kombinationen luftburen elvärme och luft/luftvärmepump har.

Har annars bra erfarenheter av att värmen sprids bra i huset när jag eldar med braskaminen så luftburen elvärme borde ge bra förutsättningar även för  luft/luftvärmepumpen.





 




 

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump och elburen luftvärme?
« Svar #7 skrivet: 11 april 2005, 06:52:20 »
Jag känner en kille som kör med luftburen värme och luft/luft-värmepump, han har gjort som du säger och är nöjd med resultatet.

Han har alltså placerat innedelen i närheten av cirkulationsluftintaget och låter den luftburna värmen hjälpa till med fördelningen av värmen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FrittDrag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump och elburen luftvärme?
« Svar #8 skrivet: 14 april 2005, 19:24:25 »
En del system för luftburen värme sänker fläkthastigheten när det krävs mindre värme i huset (inte bra då man vill cirkulera värmen från luft/luft-värmepumpen).
Läs lite i manualen dÃ¥ vissa system har en möjlighet att tvÃ¥ngsköra fläkten (cirkulationsfläkten) pÃ¥ fullfart, tänk att använda om man sätter in typ brasvärme eller dylikt  ... funkar alltsÃ¥ lika bra för en värmepump.

Luftburenvärme är perfekt att kompletera med luft/luft-värmepump, du har redan ett system för att cirkulera värmen i huset. (man slipper kalla hörn-rum)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!