Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kontroll av köldmediemängd  (läst 8114 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad naturvärme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Kontroll av köldmediemängd
« skrivet: 10 september 2008, 13:01:33 »
Hej *vinkar*

Jag är ny som luft/luft värmepumps montör. SÃ¥ jag undra hur jag kontrollerar  köldmediemängden i luft/luft värmepumpar eller gÃ¥r det helt enkelt att göra det, jag har manometerställ och fluketermometrar. Vilken underkylning bör en l/l värmepump med R410A ha?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kontroll av köldmediemängd
« Svar #1 skrivet: 10 september 2008, 14:43:23 »
Tja...

enda garanterade metoden är egentligen att tappa ut det och väga det. Men man kan ju se det indirekt bla genom nedisning.

Underkylningen varierar med driftsituationen
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad naturvärme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Kontroll av köldmediemängd
« Svar #2 skrivet: 10 september 2008, 15:27:58 »
Tja...

enda garanterade metoden är egentligen att tappa ut det och väga det. Men man kan ju se det indirekt bla genom nedisning.

Underkylningen varierar med driftsituationen

 Thumbsup

Tack för svaret

Men hur vet t.ex tillverkaren av l/l värmepumpen att det är rätt köldmediefyllnad i värmepumpen? Eller t.ex om maskinskylten är borttagen.

En som bara undrar Sc:,h
« Senast ändrad: 10 september 2008, 15:34:42 av naturvärme »

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kontroll av köldmediemängd
« Svar #3 skrivet: 10 september 2008, 15:44:45 »
Tillverkaren...
väger mediet när han fyller på. Enligt samma princip som när man fyller på efter rparation.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad naturvärme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Kontroll av köldmediemängd
« Svar #4 skrivet: 11 september 2008, 07:25:34 »


jo det är ju klart han gör....

Men om tillverkaren inte vet hur mycket han ska fylla i.. om det t.ex är en helt ny produkt som ej är testad ännu, eller liknande fall. Hur mycket ska han fylla då för att veta att värmepumpen fungerar som den ska... då måste han väl kunna mäta upp den på något sätt och se att det är rätt fyllnadsmängd. eller....?
« Senast ändrad: 11 september 2008, 08:18:58 av naturvärme »

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Kontroll av köldmediemängd
« Svar #5 skrivet: 11 september 2008, 09:30:48 »
Hej


Inte för att jag kan men kylkillen som fyllde min pump mätte trycket i systemet när han körde kyla och jag kan tänka mig att om det är för lite gas i systemet så kan man inte få upp trycket till rätt värde så då fyller han på tills trycket kommer upp till önskat värde och sen verkar det vara bra där.

men va vet jag
Messer

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Kontroll av köldmediemängd
« Svar #6 skrivet: 11 september 2008, 09:35:09 »
Förhållandet mellan Kondesor, förångare & kompressor bär på svaret.......... *vinkar* begär av din arbetsgivare att du skall få gå en kylkurs & sen en certifiering annrs så får du snart inte installera längre....... studs

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kontroll av köldmediemängd
« Svar #7 skrivet: 11 september 2008, 10:05:15 »
Jag skulle tänka mig att det i vissa servicemanualerna finns någon form av lathund för vilka tryck som skall finnas vid angivna ute/innetemperaturer och maskinen satt i t.ex. max värme eller kyla?
Underkylningen måste ju variera mycket beroende på driftsförutsättningarna, och målet måste väl antagligen vara att hålla trycket så pass att den aldrig hamnar på undertryck och heller inte på för höga tryck ens i extrema situationer. (Om det är möjligt)

Jag är inte heller kyltekniker, men inser ändå att det antagligen är rätt svårt att mäta upp huruvida det är rätt mängd i en maskin, tömning och återfyllning med hjälp av precicionsvåg är antagligen enda säkra sättet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad naturvärme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Kontroll av köldmediemängd
« Svar #8 skrivet: 12 september 2008, 08:18:29 »
Hej igen och tack för alla svar.

Jag hittade en sida som var ganska intressant, fast detta är för R407C. Men det ger ändå en fingervisning.
http://www.energy.kth.se/proj/projects/R22_retrofit/www/Files/isem98.pdf

Men agn. tumregeln till rätt fyllnadsmängd sÃ¥ fungerar den nog inte pÃ¥ L/L värmepumpar, för dessa har oftast inget synglas.  :-\
« Senast ändrad: 12 september 2008, 08:38:34 av naturvärme »

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Kontroll av köldmediemängd
« Svar #9 skrivet: 26 september 2008, 19:30:07 »
Tillverkaren räknar nog ut hur mycket respektive komponent rymmer och sen har han svaret på fyllnadsmängden.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Kontroll av köldmediemängd
« Svar #10 skrivet: 27 september 2008, 07:46:21 »
på en on/off fyller man på underkylning vid drift mot rätt kondenserings/förångningstemp.
en inverter fylls på liknande kriterier, men man får kompromissa eftersom kompressorn "varierar" i storlek = bl.a underkylningen varierar .

Det vore en smal sak att fylla en Inverter om den gick på fullt...men styren i inverters tillåter inte alltid detta.
vissa tvångs-sänker kompressorn vid för höga kondenseringstemperaturer, vissa tillåter inte maxvarv över en viss utetemperatur, vissa stoppar eller sänker förångarfläkten för att styra kondensering mm ..mm
Detta gör det svÃ¥rt att fylla en inverter "i fält".  ..eller till och med omöjligt utan gedigna kunskaper i kylteknik.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Alpha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Härjedalen
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kontroll av köldmediemängd
« Svar #11 skrivet: 29 september 2008, 10:53:46 »
Om man kommer ut till en pump som har köldmediebrist, som till 99% har märkts på dålig effekt, nedisning mm.

Så letar söker man efter läckan eller läckorna åtgärdar problemet enligt proceduren :)

Tar en "skrot" tub tömmer maskinen på det som finns kvar, täthetsprovar, vakuumsuger samt kollar på skylt hur mkt köldmedium maskin ska ha, fyller på med rätt mängd samt rätt gas, klart.

Man får givetvis kolla upp rörlängd med.

R-407C är däremot en knepigare gas att hålla på med som är mycket känsligare mot för lite/ för mycket fyllning används mest inom luftkontitionering.
Funderar på en L/L-VP till ett 1 1/2 plans timmerhus(Direkt elverkande) på ca 80m2, pågår renovering samt kommer att göra det i nått år till, vem vet :)

Uppbyggnad utifrån sett spontad panel, luftspalt, 50mm isolering, 14cm timmer liggandes.Nya 3-glasfönster i från traryd, innan 2glas kopplade.
Vindisolering påbättrad med 35-40cm ekofiber istället för 10cm spån :)

Blir nog med största säkerhet en LLVP senare samt en mindre kamin.

En F:D Cool kille med heta uppdrag ;)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Kontroll av köldmediemängd
« Svar #12 skrivet: 29 september 2008, 12:20:43 »

R-407C är däremot en knepigare gas att hålla på med som är mycket känsligare mot för lite/ för mycket fyllning används mest inom luftkontitionering.
på vilket sätt ??

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Alpha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Härjedalen
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kontroll av köldmediemängd
« Svar #13 skrivet: 29 september 2008, 16:53:44 »
R407C är ju en "glide" gas vilket betyder att köldmediet inte har en fast kokpunkt vid ett givet tryck, eftersom 407c innehåller 3 olika "gaser" så varierar
förångningstemp, kondensering eftersom koncentrationen av ämnena ändras i gas respektive vätskefas.

Iaf så ett system med R407C som haft ett läckage så bör man tömma ur hela systemet och fylla på med ny, just eftersom den är en glidegas, man vet ju vilken av de 3 gaserna som läckt ut, fyller du på med mer utan att tömma så finns ju risken att du får för mycket av den ena gasen och får då svårt att ha kontroll på kondensering, förångning.


Men jag kan ha fel..
Funderar på en L/L-VP till ett 1 1/2 plans timmerhus(Direkt elverkande) på ca 80m2, pågår renovering samt kommer att göra det i nått år till, vem vet :)

Uppbyggnad utifrån sett spontad panel, luftspalt, 50mm isolering, 14cm timmer liggandes.Nya 3-glasfönster i från traryd, innan 2glas kopplade.
Vindisolering påbättrad med 35-40cm ekofiber istället för 10cm spån :)

Blir nog med största säkerhet en LLVP senare samt en mindre kamin.

En F:D Cool kille med heta uppdrag ;)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Kontroll av köldmediemängd
« Svar #14 skrivet: 29 september 2008, 17:46:37 »
Njaee...delvis rätt, men det är fel tråd för den disskusionen !
men var det att R407C-pumpar är känsligare för hur man åtgärdar efter ett läckage du menade ,så håller jag med Thumbsup
Men R407C är inte nämnvärt känsligare på fyllnadsmängd än nåt annat köldmedium. ;)

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!