Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 360P (eller liknande) + braskamin eller comfortzone CE50 i stenhus ?  (läst 1576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fifo115

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Ska bygga enplansvilla i sten till sommaren med öppen planlösning, golvvärme, stora fönsterpartier ner till golv, 3,60 i takhöjd i kök + vardagsrum. Väljer mellan en billigare flvp+braskamin eller en CE 50.  (totalyta 162 kvm, övriga rum 2.50 höjd, 365 mm lättbetongväggar)

Nu säger golvläggaren att det finns stor risk att ekparketten i vardagsrummet kommer spricka pga stora fönsterpartier+takhöjd. En räddning är att sätta in en braskamin i vardagsrummet som kan hjälpa till under vinterhalvÃ¥ret.  Ev att man lägger klinker längs fönsterpartierna men det vill jag helst slippa.

Har han rätt i sitt pÃ¥stÃ¥ende ?  Vad hade ni gjort ?

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag hade köpt en parkett avsedd för golvvärme (typ Hornbachs 10mm) el likn. Det kommer jag troligtvis att göra till min övervÃ¥ning som ej är färdig ännu. PÃ¥ nederplan ligger 14mm det funkar hitills.....mvh  John

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Värmepump och braskamin (som inte är kopplad till värmesystemets vattenkrets) är intressant. Om man har inomhusgivare av någon form så kommer värmesystemet att dra ned på effekten när du eldar och eventuellt till slut stänga av. Det är ju bra för då sparar man in pengar. När braskaminen kallnat börjar värmesystemet mata på värme igen. Har man nu ett trögt system, tex golvvärme i betong, så tar det ju en stund innan det hinner få upp värmen igen. Ett radiatorsystem är snabbare och då blir effekten inte så stor. Så, kan man leva med att temperaturen varierar lite så fungerar ju båda din alternativ och du kan också ha en braskamin till comfortzonen. Jag har golvvärme i träbjälklag och jag tycker det fungerar bra. Jag har ställt in pumpen så att den inte slår på eltillskott förrän det verkligen behövs.

Utloggad perstr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vi har en synnerligen öppen planlösning framför en 15x3 meter skjutvägg, Köhrs ekparkett på betongbjälklag med golvvärme.

OK, nu är kanske vÃ¥ra fönsterpartier i största laget (norra europas största enligt agenten), dÃ¥ rummet är sÃ¥ stort sÃ¥ har vi upplevt att parketten rör sig sÃ¥ mycket i  längdriktningen sÃ¥ att det nästan blir glipor vid golvlisterna, men hellre det än att det trycker upp en bula pga det tar i.

Vi har en Nibe 360P + Hwam braskamin. Det fungerar bra på det stora hela, enda är att våra skjutparteir är nog i största laget för en FLVP. En 360 ger lite för lite vilket gör att vi har lite mycket el vintertid, men pannan var billig och bergvärmen hade tagit många år att få igen.

Vi har inte rumsstyrning som ger kalla golv. Vi har istället sänkt kurvan på pannan (till 2 med +2 förskjutning i stockholm) vilket ger oss 19.5-20.5 grader inne vilket vi tycker är behagligt. Blir det kallt så eldar vi i brasan. Vi tar inte luften utifrån, då Hvam:en inte klarar det, jag tar hellre lite ökat luftflöde då vi eldar på lite snabbt, sedan är kaminen av gjutgärn så den magasinerar värme till morgontimmarna.
Nibe 360, 135kvm boyta, byggt 2007
Beräknat 22,000 kW på mätaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!